V40 slaat gelijk af

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door hervelt »

Zie je toch niets vreemds aan het Immobilizer ledje op het dashboard ?
Kun je zien of er iets is met startblokkering.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Boyd
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
6
Model: V70
Bouwjaar: 2004

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd »

Heb het opgezocht in VADIS:

Lights up with a steady light for three seconds after ignition to indicate that the bulb is whole.
Flashes at 4 Hz if the immobilizer system discovers faulty or unknown keys when the ignition is on and after a failed attempt to program a key.
Flashes if a new control module (replacement part) is connected and flashes until the new control module is initiated.
Lights up with steady light if there are faults in other systems as long as the ignition is on.


Het lampje gaat elke keer gewoon weer uit na 3 seconden, ook als ie niet start. Dus ik denk dat het probleem niet bij de immobilizer ligt.

Als de auto niet start dan brandt alleen het motorlampje (Malfunction indicator lamp).
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door jbruijs »

Al een keer uitgelezen met Vida? Vooral de opgeslagen "freeze frame" data kan in dit geval interessant zijn.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Boyd
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
6
Model: V70
Bouwjaar: 2004

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd »

Zelf niet uitgelezen nee.

Wel laten doen bij de dealer, die niks konden vinden, maar die hebben waarschijnlijk niet de freeze frame functie gebruikt.

Dealer had aangeraden om te beginnen met de antennering, (ook al was daar geen storing van te zien) omdat de immobilizer het sporadisch wel of niet kan doen, dus als hij nu geen storing geeft bij het uitlezen betekend dat niet dat die storing er helemaal niet is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door jbruijs »

Er staan drie actieve storingen op je keyless entry/start onderbreking systeem. Ook een van de antenne ring volgens mij VGL522. Dus het advies van de dealer om te beginnen met antenne ring klinkt wel logisch.
Als ik me niet vergis is de freeze frame data alles waar achter staat "Storingscode niet actief". Dit betekend dat er wel een code is maar dat deze op dit moment niet current/actief is. Is dus een opgeslagen code. In de volledige freeze frame zou je dan kunnen zien wat de omstandigheden waren toen de code erin kwam.

Zou ook zeggen beginnen met antennering, dan alles resetten en vanaf dan verder kijken wat er evt nog terugkomt.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door ronker »

Als ik die uitdraai zo lees zou ik eens goed de bedrading gaan inspecteren rond je stuurhuis en/ of als je een automaat hebt de bedrading rond je keuzehendel.
Klinkt als draadbreuk, kapotte isolatie oid waardoor er soms sluiting wordt gemaakt, kan hele gekke en onlogische storingen geven.
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door opaslof »

Is het niet zo dat het lambda systeem pas werkt als de boel warmgedraaid is? If so, dan kun je die uitsluiten. Kan het evt ook zijn dat er ergens lucht in de brandstofleiding komt? Met starten krijgt de motor dat een laatste beetje of helemaal geen sap totaan een luchtbel. En zodra die is weggedrukt door de pomp dan heb je wel continu brandstoftoevoer.
Geen idee of dit kan maar dit is het eerste waar ik aan dacht. Misschien kunnen anderen zeggen of zoiets zou kunnen gebeuren.
Maar een kabelprobleem klinkt me ook wel logisch in de oren.
Lastig probleem, succes. Ben erg benieuwd naar de uitkomst.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9379
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door volvoS40 »

Kabelprobleem wijs ik zelf even af. Als een sensor het loodje heeft gelegd, houd ook in dat de massa onderbroken is, wat jullie doen denken aan kabelbreuk.
de antennering is een sensor net als de rest. het is stuk en kapot en geeft een melding.

Niet elk woord bij een foutcode te letterlijk nemen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door jbruijs »

Precies. Storingscodes komen zelden alleen.... advies van dealer/garage is aannemelijk.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Edda
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 16 okt 2016, 22:43
7
Model: V70
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2011

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Edda »

Ik heb het een tijdje gehad met mijn oude v40. Bij mij ging in het begin geen immobilizer lampje branden. Toen het vaker gebeurde en je soms wel 10 keer opnieuw moest starten wel. Ik heb toen de stekker van de antennering en de antennering zelf schoongemaakt met contactspray. Daarna geen startproblemen meer gehad. Misschien eens proberen? Het kost ieder geval niks.
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door ronker »

jbruijs schreef: ma 10 sep 2018, 14:00 Precies. Storingscodes komen zelden alleen.... advies van dealer/garage is aannemelijk.
Ik weet, ik weet. Het was meer de combinatie van storingen die me daar aan deed denken, en even de boel inspecteren is gratis en zo gedaan ;)
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Harmjan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 01 jan 2018, 21:26
6
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Harmjan
Locatie: Noordwolde (Groningen)

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Harmjan »

onze 40 series checken pas op het moment dat de motor is aangeslagen of alles goed zit op het gebied van de immobilizer. op het moment dat er iets niet klopt slaat de motor dan meteen weer af. ik zou het probleem dus hier zoeken omdat dit is wat je klacht inhoudt. probeer je reserve sleutel eens een daarna eventueel een andere antennen ring.
Boyd
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
6
Model: V70
Bouwjaar: 2004

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd »

Aha, dat zou een uitleg kunnen zijn voor het meteen afslaan, heb de reservesleutel al een tijdje terug geprobeerd, met geen verschil.

Echter, kreeg ik 2 dagen geleden opeens (verspreid over 2 dagen) 2x een knipperend immobilizer lampje bij het draaien van het contactslot. Na de sleutel opnieuw te draaien vanaf stand 0 was ie weer weg. Dus dan toch maar even die antennering nog een keer bekijken.

Thanks allemaal voor de suggesties en tips.
Boyd
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
6
Model: V70
Bouwjaar: 2004

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd »

Edda schreef: ma 10 sep 2018, 14:01 Ik heb het een tijdje gehad met mijn oude v40. Bij mij ging in het begin geen immobilizer lampje branden. Toen het vaker gebeurde en je soms wel 10 keer opnieuw moest starten wel. Ik heb toen de stekker van de antennering en de antennering zelf schoongemaakt met contactspray.
Ik heb de ring en de aansluiting ingespoten met contactspray, maar helaas hielp dat nog steeds niet.
Harmjan schreef: ma 10 sep 2018, 17:48 onze 40 series checken pas op het moment dat de motor is aangeslagen of alles goed zit op het gebied van de immobilizer. op het moment dat er iets niet klopt slaat de motor dan meteen weer af.
Ik heb om te testen de stekker van de antennering eruit gehaald, nadat ik de sleutel op stand 2 had gezet. En het start probleem veranderde niet (start soms wel, soms niet).
Hij sloeg dus niet altijd af als de antennering niet aangesloten was.
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door jbruijs »

Als die ring niet goed meer is, ga je dat echt niet oplossen met wat contactspray. Dan zul je hem gewoon moeten vervangen.

Wat probeer je precies te controleren door de stekker van de ring af te trekken? Je onderbreekt dat een deel van het opstart proces van de auto. Volgens mij sluit je daar niet echt iets mee uit.

Zowel bij de garage als op het forum is het advies gegeven om de antenne ring te laten vervangen, wellicht is het een idee om daar mee te beginnen. Als je niets probeert wordt het immers sowieso niet opgelost.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door EnigmaEll »

Ik heb eventueel nog een goede antennering liggen.
Dus mocht je een willen wisselen e.d. om te kijken.
Boyd
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
6
Model: V70
Bouwjaar: 2004

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd »

Thanks, heb echter vanmiddag kunnen switchen met de antennering van een vriend z’n T4.
Ook hier geen echt verschil. Het lijkt alsof ik de auto minder vaak opnieuw hoef te starten, maar nog steeds weigerde hij te starten af en toe.

Merk soms ook wel eens op het moment dat de motor aangaat hij soms een beetje haperend start, maar niet altijd.
Harmjan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 01 jan 2018, 21:26
6
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Harmjan
Locatie: Noordwolde (Groningen)

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Harmjan »

als dat het niet is en hij slaat slecht aan kun je nog kijken naar het brandstof systeem. slecht starten na een half uurtje stilstand is 9 uit de 10 keer je brandstof druk regelventiel. maar voor jou probleem kun je het ook bij de pomp zoeken, luister of die werkt en kijk of je druk hebt op de rail wanneer die niet start.
Boyd
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
6
Model: V70
Bouwjaar: 2004

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd »

Benzinepomp heb ik vandaag gecheckt met een vriend, we hadden van pomp gewisseld en zijn bak bleef goed starten en bij mij was het probleem er nog steeds.
Pomp maakt ook altijd het hoge zoempje bij het opstarten, dus ik ging er eigenlijk al vanuit dat dat m niet was.
Heb naast de pomp ook de MAP sensor, nokkenas sensor en nog een antennering gewisseld met werkende exemplaren, ook hier geen verschil.
Ga proberen binnenkort nog de benzinedruk te meten.

Voor de rest blijft er niet meer zoveel over. Dus ik denk dat ik maar weer eens ga beginnen bij de druk regelaar, die met nog een ander exemplaar wisselen kan nooit kwaad.

Wat misschien nog een probleem kan zijn, en dan zit ik nu echt te gissen, is de slang die vanaf de toevoer naar de drukregelaar loopt, die heb ik vorig jaar vervangen, toen ik de druk regelaar wou vervangen. Toen brak het uiteinde af van de adaptor die bovenop de drukreglaar zit (nummer 6), waarbij het afgebroken stukje in de slang vastzat.
Heb toen de slang vervangen met iets wat zo dichtbij mogelijk was kwa grootte en dat goed pastte. Zou een andere slang invloed kunnen hebben als de slang iets smaller zou zijn dan de originele? Dat er dan dus minder benzine naar de drukregelaar gaat bijvoorbeeld?
Afbeelding
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9379
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door volvoS40 »

Wel eens een tuin slang dicht geknepen ? en gezien wat er dan uit komt ? :-D
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie