V40 slaat gelijk af

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Boyd
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
6
Model: V70
Bouwjaar: 2004

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd »

Nu je het zegt, kan zomaar zijn dat die slang aan de binnenkant gaar is en de benzine niet meer goed doorlaat of dergelijke. Had hem vorig jaar (volgens mij) van een sloop v40 afgehaald, alleen geen idee meer waar ik hem precies vanaf heb getrokken, kans is dus aanwezig dat het geen brandstofslang is.

Haal hem er toch morgen af voor de druk regelaar dus dan gelijk maar ff kijken. :D
Boyd
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
6
Model: V70
Bouwjaar: 2004

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd »

Vandaag de drukregelaar (en injectoren) vervangen en ook de connectoren bij het immobilizer kastje ff met bus lucht bespoten, maar geen verschil.
De slang naar de drukregelaar is blijkbaar wel een benzineslang, maar of het ook bestemd is voor de hogere druk (35psi als ik het me goed herinner?) weet ik niet.
Afbeelding

Ik heb nog even nagedacht wanneer dit probleem nou precies begon, en herinnerde mij toen dat ik ongeveer een jaar geleden, toen het langzamerhand begon stil kwam te staan omdat de tank leeg was. (300m van het benzinestation :tumbdown)
Misschien dat het benzinefilter wat ik anderhalf jaar geleden had vervangen hierdoor beetje verstopt is geraakt met viezigheid uit de tank?

Soms start de auto ook beetje twijfelend (stotterend), alsof hij maar net genoeg benzine of ontsteking krijgt. Ook als ie niet start gebeurd dat soms, maar dan valt ie tijdens het aanslaan dus stotterend uit.

Echter zit ik nog steeds met het idee dat het iets elektrisch is. Aangezien ik als hij niet start, de sleutel altijd weer naar stand 0 moet draaien, alleen dan start ie na een paar keer proberen (soms 1, soms 8 keer). Als ik de sleutel op standje 2 houd en dan blijf proberen te starten dan blijft ie niet starten.

Klinkt alsof het elektrische systeem opnieuw moet worden opgestart, alleen dan start ie weer. Kan dit eventueel nog met de ECU of dergelijke te maken hebben, of moet je dit altijd doen als ie niet start met Volvo?
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door jbruijs »

Bij starten moet je altijd terug naar 0 voor zover ik weet, i.v.m. de pre-checks en opbouw van brandstof.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Boyd
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
6
Model: V70
Bouwjaar: 2004

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd »

Heb toch maar een brandstofdrukmeter besteld, om definitief uitsluitsel over het brandstofsysteem te krijgen. Als er niet genoeg druk is gok ik op of een verkeerde slang (zie hierboven) of een verstopt filter, vanwege het compleet leegrijden van de tank vorig jaar en het vaak zo-goed-als leegrijden van de tank wat ik vaak doe. :-D

Ook had ik zo'n vonktester gekocht om het ontstekingssysteem nog een keer goed te testen, en bij alle vier de bougies gaf de vonktester een pulserend lampje bij het starten, dus ontsteking zit wel goed.

Lucht systeem is ook prima, luchtfilter is niet vuil en heb de LMM connector nog maar eens losgekoppeld voor het starten, en ook hier geen verschil.

Dan zou, als het niet het brandstofsysteem blijkt te zijn, het toch ergens in de startblokkering moeten zitten lijkt mij?
Wat zou ik nog kunnen proberen naast de antennering en reservesleutel?
Boyd
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
6
Model: V70
Bouwjaar: 2004

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd »

Heb de druk paar dagen terug kunnen testen met de meter, waarbij mij opviel dat de druk (te) langzaam werd opgebouwd en dat de druk bleef hangen rond de 2 bar, terwijl die gelijk naar 3,1 zou moeten gaan volgens vadis. (Wat wel gebeurde toen ik m aan een s40 van m'n vriend aansloot)

Ding is echter, de meter was goedkoop, en lekte na een paar dagen al, dus eigenlijk vertrouw ik het niet helemaal.
Uit de schrader valve komt echter wel een spuit benzine als je de valve indrukt, dus druk is er wel, de brandstofpomp is goed, dus zou het kunnen dat het brandstoffilter al na 22000 kilometer en anderhalf jaar verstopt zou kunnen zijn? Stond een paar maanden terug dus wel stil na de tank leeg te hebben gereden, dus misschien is daardoor veel troep in het filter terecht gekomen?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10689
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door MarcO »

Tja een brandstoffilter kost de wereld niet en zou het probleem kunnen verklaren. Gewoon vervangen en weer proberen. :tumbup
Boyd
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
6
Model: V70
Bouwjaar: 2004

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd »

Uiteindelijk toch maar weer naar de garage gegaan, en na twee dagen is meer duidelijk geworden.

Alles wat nodig is om te starten is (weer) getest.
Benzinedruk is prima, vonk is aanwezig, lucht is goed, connectoren v/d pomp en sensors gecheckt en er is zelfs een nieuwe massa aangelegd.
Nadat m'n garage ook naar de dealer is gegaan voor advies, lijkt het dan toch te zijn waar ik al bang voor was: een ECU die kuren heeft. :tumbdown

Wat ze denken is dat de ECU tijdens het startproces de benzinetoevoer (injectoren bijvoorbeeld) afkapt, wat dus betekend dat de startblokkering regeling van de ECU soms niet goed werkt.

Dus nu de ECU uit de auto halen en maandag afgeven bij garage, die stuurt 'm op naar een specialist die hem gaat analyseren.
Dit alles duurt bij elkaar een hele week. Kosten: om en nabij €200 bij reparatie en anders €75 onderzoekskosten.

Nu eerst maar eens proberen die ECU eruit te krijgen, de beugel die eromheen zit heeft een redelijk hoog hufterproof gehalte. :D
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door hervelt »

Is dat een specialist vanuit jouw eigen garage ?
Als je ECU de oorzaak blijkt te zijn en voor €200 gerepareerd kan worden valt me dat nog mee.
Als je alles al gecontroleerd hebt wordt je wel moedeloos.
Hopelijk kun je weer snel rijden.
Laat je het wel weten..
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Boyd
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
6
Model: V70
Bouwjaar: 2004

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd »

ECU met immobilizer kastje is terug van ACtronics, met als resultaat: geen storingen of fouten gevonden. :tumbdown
Dus terug de auto in, en we zijn weer terug bij af.

Garage en Bangarage hebben beiden geen idee meer wat het kan zijn.
ACtronics zei nog wel dat het checken van de ABS control module nog de moeite waard is, omdat ze tijdje terug een ander geval hadden die ook niet meer startte, wat de ABS module bleek te zijn. Dus morgen wordt de printplaat van de ABS module gecheckt.

Heb nog net in VADIS bij het DSA systeem gekeken en als ik het niet verkeerd begrijp, lijkt het ABS systeem (2) tussen de sensoren en de ECU (3) te zitten? Dus wie weet wat het oplevert.
Afbeelding

Zelf heb ik er een hard hoofd in dat de ABS module de oplossing is, dus ik weet het ook niet meer zo goed, hopelijk dat de garage toch nog wat vindt. :wall :wall
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Caesar »

ik zou het eens zoeken in de temp sensor van de koelvloeistof, en dan bijvoorbeeld bij de thermostaat. Die heeft mij 3 maanden geleden laten staan; eerst paar keer slecht starten wanneer warm, maar daarna wou hij helemaal niet meer starten. Wanneer volledig afgekoelt wou de motor weer starten.

Toevallig zag ik (maar niet altijd) dat de temp-meter op mijn dashboard rare indicaties gaf tijdens proberen starten. Bij vervangen van deze (15 euro) temp sensor startte hij weer als normaal. M.a.w. bij starten werd er veel te rijk ingepompt (omdat hij dacht dat de motor koud was) en dus niet aansloeg totdat het blok weer afgekoeld was.

Dit werd destijds ook bevestigd door een maat van mij die handmatig ECU's herschreef en terugrederneerde welke sensoren er betrokken zijn bij de start cyclus. Lambda bijvoorbeeld niet, maar koelvloeistof sensoren zeker wel (1 van de primaire bronnen om de temp en dus lucht/brandstof menging te bepalen)

Het is maar een gedachte.

Overigens zijn er 2 temp sensors dacht ik, 1 bij de thermostaat en nog ergens anders (weet niet precies waar). Met vida/dice kun je beide sensoren uitlezen en zien of het realistische waarden zijn (koud = omgevings temperatuur, warm = +/-80-90 graden)......kwam ze destijds tegen; eentje gaf iets koelere waarde aan dan de ander en had subtiele verschillende namen (en nee 1-tje was niet van de olie). Staat me iets van bij dat de andere sensor voor de radiator it en degene die ik vervangen heb erna om samen te bepalen of de radiator zijn werk doet en/of fan moet inschakelen.

Je temp meter op je dashboard wordt door 2 sensoren gevoed (heel raar): 1-tje van mij was gaar en veroorzaakte spikes van maximaal naar minimaal en alles ertussen, maar losgekoppeld gaf mijn dashboard een normale temp aan (die ook afkoelde als motor uitstond). Er zijn 2 sensoren dus, waarvan ik er maar 1 de locatie weet.
Laatst gewijzigd door Caesar op do 15 nov 2018, 22:58, 3 keer totaal gewijzigd.
WhizzMan
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 19:17
6
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door WhizzMan »

De ABS computer praat met de ECU omdat je vermogen moet minderen als je wielslip hebt (DSA systeem of andere traction control).
In theorie zou je ABS je ECU kunnen "plat trekken" maar dat dat alleen bij starten zou gebeuren is wel heel onwaarschijnlijk.

Heb je brandstofdruk gemeten met draaiende motor? Hoe is de druk als je 's ochtends bij je auto aankomt en hij een avondje stil heeft gestaan? Er zit ergens een klep in je brandstofsysteem (bij de benzinepomp meestal) die er voor moet zorgen dat de benzine op druk blijft. Als die niet goed meer afsluit verdwijnt de druk terug de tank in en moet je benzinepomp de hele leiding weer vol pompen als je auto maar lang genoeg stil staat.

Als je nokkenas-sensor niet helemaal goed meer is (of de bedrading er naar toe), kan het een aantal omwentelingen duren voordat je ECU weet in welke cylinder er moet worden ingespoten. Je hebt maar twee bobines, dus er wordt sowieso bij elke keer dat de zuiger boven is gevonkt, of dat nou nodig is of niet. Daar heb je die sensor niet voor nodig.

Heb je het sproeibeeld van je injectoren bekeken? De kans dat het hier aan ligt is vrij klein, maar als je alle andere dingen al afgetikt hebt staat het toch nog wel ergens op het lijstje. Je zou verwachten dat je auto ook niet heel netjes loopt als je injectoren zo vuil zijn dat ze een startprobleem opleveren.

Met uitlezen, is er gekeken naar hoeveel procent correctie er zit in de mengverhouding? Als die meer dan een paar procent afwijkt, kan dat een aanwijzing zijn dat er iets niet goed zit.

Niet opgeven, vroeg of laat vind je het wel.
Boyd
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
6
Model: V70
Bouwjaar: 2004

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd »

Brandstofdruk is helemaal getest, die is oke.
nokkenas sensor is ook getest, door een ander werkend exemplaar erin te zetten. (Misschien dat het nog ligt aan de interne bekabeling naar de aansluiting?)

Injectoren zou nog kunnen, maar heb op dit moment ook een andere set erin zitten. (Geeft geen verschil)
Ook rijdt de bak zonder stotteren of inhouden, dus je zou denken bij vuile injectoren dat je tijdens het rijden wel iets zou merken. Moet wel zeggen dat de bak een paar keer onregelmatig is gaan lopen bij stilstaan en zelfs enkele keren is uitgevallen bij stilstaan, dus daar zit ook iets niet helemaal goed.

Met uitlezen is er niet gekeken naar de correctie bij de verhouding lucht/benzine. Weet niet of dat kan? Maar dat zou misschien dan nog een van de dingen kunnen zijn, waar naar gekeken kan worden.

De temperatuursensor (volgens mij die bij de thermostaat) en/of thermostaat waren vorig jaar kapot gegaan, (voor dat dit probleem kwam), zijn beide toen vervangen.

Heb nooit gehad dat ie helemaal niet meer wil starten, het lukt altijd wel, het verschil ligt echter in hoevaak ik hem moet starten.
Gebruikersavatar
Julius
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 21:23
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Julius »

Misschien een beetje laat, maar het klinkt interessant dus probeer een beetje mee te denken;
Kan het misschien zijn dat met het vervangen van de distributieriem de tandwielen wat zijn gedraaid waardoor de timing niet meer klopt?
WhizzMan
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 19:17
6
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door WhizzMan »

Je mengverhouding kan je controleren door een gasmeter in de uitlaat te hangen (doen ze bij de APK ook). Tegenwoordig is dat bij de garage eigenlijk altijd een 4-gas meting. Je bent op zoek naar 0.5-1.5% zuurstof, zo min mogelijk CO2 (in ieder geval onder de 0.5%), weinig ppm aan HC (onder de 500) en ik meen rond de 15% CO2. Dit is bij stationair. Lambda moet zeer dicht bij 1 zitten. Deze dingen staan allemaal op het display of het briefje wat je bij de meting krijgt.
Afhankelijk van wat je meet kan je daar vaak conclusies over trekken. Bij voorbeeld veel HC maar CO wel goed en lambda ook, betekent slechte verbranding (vieze injectoren of slechte vonk). Zo zijn er nog allerlei andere dingen te zeggen bij diverse meetresultaten (lek in inlaat, lek in uitlaat etc.)

Bij volgas is het sproeibeeld van je injector niet zo belangrijk meer. Als je injectoren hebt die stationar/starten druppelen omdat er vuil buitenop de sproeikop zit, zullen ze bij "vol open" heus wel spuiten. Je kan je voorstellen dat met dat gedruppel de hoeveelheid brandstof die je per cylinderomwenteling binnen krijgt heel erg varieert en je motor stationair beroerd loopt. Het is niet heel waarschijnlijk dat dit jouw probleem is, maar ik wilde wel even duidelijk maken dat je redenering "dan moet je het bij volgas zeker merken" niet altijd opgaat. Vuil hoeft niet altijd verstopt te zijn.

Wat ik me bedenk is dat je er een regeling op je auto zit die specifiek bij stationair (en dus ook bij starten) de hoeveelheid lucht regelt, buiten de gasklep om. Als die blijft hangen/vies is, klopt natuurlijk de mengverhouding niet en zal ie lastig starten. Dan zou je bij stationair ook wel eens rare toerentallen kunnen hebben. Heb je daar al eens naar gekeken? Om eerlijk te zijn weet ik bij de diverse volvo40 modellen niet hoe de stationairregeling precies zit. Ik sleutel eigenlijk alleen aan mijn eigen v40 en het liefst zo min mogelijk. Als je me vraagt hoe het bij alfa's uit de jaren 90 zit kan ik het je uit mijn hoofd vertellen. Even navragen of zelf kijken hoe het op jouw auto zit en eens kijken of je daar verbetering mee kan krijgen?
Plaats reactie