Olie in koelvloeistof

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Annoff
Engine off
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002

Olie in koelvloeistof

Bericht door Annoff » ma 19 nov 2018, 13:26

Gisteren zei mijn vrouw; schat ik wil dat je de olie even controleert (Volvo V40 2.0T AUT 2002)
Meteen gedaan natuurlijk en er zat nog maar een klein laagje in. Oei, meteen bijgevuld.
Ook maar even de rest checken. Toen ik de dop van de koelvloeistof opendraaide kwam er een bijzondere verrassing voorbij; er zit een dikke bruine drap in het reservoir. Er zaten ook sporen van dat het er al eens langs was gekomen want er was ook een bruine drapperige laag zooi naar beneden gedropen.
Volgens mij is dit niet helemaal de bedoeling.
Nu zou het volgens mij 3 dingen kunnen zijn: koppakking - radiateur - warmtewisselaar

net de garage gebeld. volgens hem de koppakking omdat bij dit model de warmtewisselaar nooit kapot gaat (ideaal) en omdat er bij dit model geen olie door de radiateur gaat.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1997

Re: Olie in koelvloeistof

Bericht door ronker » ma 19 nov 2018, 13:52

Zit er geen smurrie aan de peilstok/ olievuldop? :think

Normaal gesproken zie je het eerder aan de oliekant dan aan de koelvloeistofkant (om het maar ff zo te benoemen) dat de koppakking eruit ligt. Maar het ligt er maar net aan waar het door is geslagen natuurlijk. Maar het zou ook zomaar een scheurtje in een cilinderwand kunnen zijn natuurlijk.......

Inderdaad geen kans dat bij de radiateur olie en KV vermengt. Laat de boel eerst maar eens afpersen bij de garage dan weet je waarschijnlijk meer.
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (iets kleiner als Truus en Suus en Groen) =S40 T4
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........

René
Beheerder
Beheerder
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Contacteer:

Bericht door René » ma 19 nov 2018, 18:19

Niet meteen van het ergste uitgaan, rijdt ze misschien ook korte stukjes?
Ik heb het zelf namelijk bij de V40 ook gehad.
Zag er niet fris uit, toch de kvs ververst en eens wat afstanden gereden, daarna zag het het er heel anders uit.
Hopelijk valt het dus allemaal mee :-D

En er is 9 jaar geleden al eens om een foto gevraagd ... niet zo moeilijk toch? :whistle
Afbeelding
Afbeelding V70 2.4 Edition Sport 2007 - 426 + V40 2.0T Europa 2002 - 329 Afbeelding

Annoff
Engine off

Bericht door Annoff » di 20 nov 2018, 08:39

Ze rijdt voornamelijk kleine stukjes, maar ik zit me af te vragen hoe dat verklaart dat er olie in de koelvloeistof zit. Is het bij jou, nadat je het ververst had, niet meer teruggekomen?

En wat betreft de foto, je heb gelijk, zal ik plaatsen. Is inmiddels wel een andere v40

En er zat trouwens geen smurrie aan de peilstok of vuldop. Maar wel typisch dat de olie bijna op was

René
Beheerder
Beheerder
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Contacteer:

Bericht door René » di 20 nov 2018, 18:01

Dat de olie bijna op was is (of kan) natuurlijk een ander verhaal (zijn).
Na het verversen van de koelvloeistof en even een paar keer 'gassen' geen last meer gehad.
Misschien vreemd maar het is het proberen waard.
Mocht je verversen, pak gelijk je thermostaat mee :-D
Afbeelding
Afbeelding V70 2.4 Edition Sport 2007 - 426 + V40 2.0T Europa 2002 - 329 Afbeelding

Annoff
Engine off

Bericht door Annoff » vr 23 nov 2018, 21:25

Heel bijzonder. Maar goed, het is het proberen waard. Goed idee om meteen een nieuwe thermostaat te plaatsen en ik zal ook meteen de warmtewisselaar vervangen.

Capo
Engine off
Type: 1.8

Bericht door Capo » za 24 nov 2018, 07:42

Alvorens van alles te gaan vervangen zou ik eerst een langs de garage gaan en die met zo'n "sniffer" in je expantievat laten testen,
dan heb je gelijk uitsluitsel als je koppakking wel of niet lekt in je koelsysteem.

Annoff
Engine off

Bericht door Annoff » di 27 nov 2018, 20:55

Even afwachten; de auto staat bij de garage...

Annoff
Engine off

Bericht door Annoff » do 29 nov 2018, 13:21

Vandaag kreeg ik een bericht van de garage: Het hele koelsysteem is onder druk gezet afgelopen nacht maar er is nergens water uit gekomen. Ook de bougies hebben ze eruit gehaald om te kijken of er water naar binnen druppelde. Niets. De warmtewisselaar hebben ze onder druk gezet; ook in orde.
Hij gaf aan dat de kans heel groot is dat de koppakking moet worden vervangen: € 1.000,-

In principe wil ik dat best laten doen maar omdat René heeft verteld dat bij hem na het spoelen van het systeem er geen olie meer in is terug gekomen ga ik dat eerst proberen!

Bij de garage spoelen ze morgen het systeem en dan ga ik even gassen

RoyvW
Idle
Idle

Bericht door RoyvW » do 29 nov 2018, 13:57

Annoff schreef:
do 29 nov 2018, 13:21
Vandaag kreeg ik een bericht van de garage: Het hele koelsysteem is onder druk gezet afgelopen nacht maar er is nergens water uit gekomen. Ook de bougies hebben ze eruit gehaald om te kijken of er water naar binnen druppelde. Niets. De warmtewisselaar hebben ze onder druk gezet; ook in orde.
Hij gaf aan dat de kans heel groot is dat de koppakking moet worden vervangen: € 1.000,-

In principe wil ik dat best laten doen maar omdat René heeft verteld dat bij hem na het spoelen van het systeem er geen olie meer in is terug gekomen ga ik dat eerst proberen!

Bij de garage spoelen ze morgen het systeem en dan ga ik even gassen
De V40 2.0T automaat van 2002 van mijn vrouw had ook een probleem met smurrie in het kvr en ook hier was de koppakking de hoofdverdachte. Gelukkig blijkt het in ons geval het kvr kapot zijn na een druktest. Het olieverbruik kan overigens ook zijn ontstaan door te hoge carterdruk. Oftewel de carterventilatie zit verstopt. Dit ook de reden zijn dat je koppakking eruit ligt.

Je kunt zelf de carterventilatie testen door de motor warm te rijden en vervolgens met lopende motor de oliepeilstuk eruit te trekken. Komt er dan rook uit dan is de carterventilatie niet in orde. Je kunt ook de olievuldop eraf draaien met draaiende motor en een plastic handschoen eroverheen trekken. Als deze wordt opgeblazen dan is het ook niet goed, de handschoen hoort normaliter iets te worden aangezogen.
Wanneer je de koppakking laat vervangen en de carterventilatie blijkt verstopt dan zou ik dit ook late meenemen, dat scheelt je een achteraf een hoop geld omdat alles er al af moet voor de koppakking.
Volvo S60 2.4 2001 LPG 380.000KM
Volvo V70 Classic 2.5D 2000 Aut. 420.000KM
Volvo V70XC 2.5T 1998 AWD Aut. 287.000km (he)
Volvo V40 2.0T 2002 Aut. Europa Prestige 223.000km (she)

Annoff
Engine off

Bericht door Annoff » do 29 nov 2018, 14:16

Super, bedankt voor de tip.
De carterventilatie ga ik dus ook even testen!

Maar hoe was het bij jou mogelijk Roy dat er smurrie was in je koelvloeistofreservoir als alleen het koelvloeistofreservoir lek was? Of zat er bij jou geen olie in?

RoyvW
Idle
Idle

Bericht door RoyvW » do 29 nov 2018, 17:25

Annoff schreef:
do 29 nov 2018, 14:16
Super, bedankt voor de tip.
De carterventilatie ga ik dus ook even testen!

Maar hoe was het bij jou mogelijk Roy dat er smurrie was in je koelvloeistofreservoir als alleen het koelvloeistofreservoir lek was? Of zat er bij jou geen olie in?
Tja dat is een goede vraag. Kan komen door het lek of misschien een eerdere kapotte koppakking waarbij het reservoir niet is gereinigd. Momenteel zit er geen smurrie meer in. Het was wel witte smurrie op de bodem van het reservoir wat je alleen zag als het reservoir leeg was. Wat jouw auto betreft; de verstopte carterventilatie is écht een Volvo euvel en de kans is dus groot dat dit bij jou ook het geval is. Motor gaat daardoor ook olie verbruiken en kan keerringen en pakkingen door de druk eruit drukken. De V40 van mijn vrouw en de V70XC van mij hebben beiden een nieuwe carterventilatie. Kost tussen de €600 - €800 euro als je dat een garage laat doen omdat het een GRIEP reparatie is omdat het spruitstuk er helemaal of moet. Bij de V40 heb ik het zelf gedaan maar dat was een flinke klus. Dus als de koppakking vervangen wordt meteen laten meenemen want dan betaal je alleen de onderdelen en niet de uren.
Volvo S60 2.4 2001 LPG 380.000KM
Volvo V70 Classic 2.5D 2000 Aut. 420.000KM
Volvo V70XC 2.5T 1998 AWD Aut. 287.000km (he)
Volvo V40 2.0T 2002 Aut. Europa Prestige 223.000km (she)

Plaats reactie