Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: B Motorstoring (update: vervangen van thermostaat...)

Bericht door devnullT4 »

sdirkx schreef:(Het metertje van de koelvloeistoftemperatuur stond iets onder het midden! Dit is dus ook een indicatie voor een slechte thermostaat!)
Is dat echt zo ? Ik heb gisterenavond 200km gereden, op de helft (moet ie toch wel op temp zijn dacht ik zo) stond de temp. 3 streepjes onder het midden terwijl ie inderdaad normaal op de helft staat. Ging toch even pauzeren dus stond geparkeerd. Stationair laten draaien, kijk ik naar de temp. mooi in het midden ?!
Dus ik ga weer rijden en na 10min. hangt ie nog maar op een kwart ?!?!

Zeker een kwestie van nieuwe thermostaat ? Betekent dit nou overigens wel of niet dat de motor op temperatuur is?
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: B Motorstoring (update: vervangen van thermostaat > solved!)

Bericht door Wouter »

Waarschijnlijk sluit de thermostaat niet meer goed en wordt er daardoor tijdens rijden de motor teveel gekoeld.

Groetjes Wouter
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: B Motorstoring (update: vervangen van thermostaat > solved!)

Bericht door devnullT4 »

Klinkt logisch, bedankt Wouter dan ga ik de thermostaat vervangen!
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

B auto valt uit bij gasgeven

Bericht door marikeklein »

Onze V heeft een probleem. Vanmiddag wilde ik hem starten om hem te verzetten, ging dat starten vrij moeilijk (oftewel 3 keer niet en daarna wel, ook ging de fan van de radiator meteen draaien). Het leek de laatste tijd wel of hij als de motor koud was, stationair te laag stond. Nu was de auto eindelijk gestart, zet ik hem in de versnelling, koppeling op laten komen en gas geven en de motor sloeg uit. Dit een paar keer geprobeerd. Met steeds hetzelfde resultaat : het uitslaan van de motor. Nu heb ik de auto zonder gas te geven op de koppeling verplaatst. Wie kan mij vertellen wat dit zou kunnen zijn? Oh ja, hij zit bomvol met benzine dus dat kan het niet zijn, haha Ik heb veel verstand van het polijsten van de auto, maar hier weet ik dus niets van. Graag jullie antwoord.
Laatst gewijzigd door Thijs op do 25 nov 2010, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titelfix
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: auto valt uit bij gasgeven

Bericht door Wouter »

Hoor je bij contact maken zonder te starten eerst de brandstofpomp onder de achterbank draaien 2 a 3 seconden?

Groetjes Wouter
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: auto valt uit bij gasgeven

Bericht door marikeklein »

Brandstofpomp werkt wel. ik heb nu ook gemerkt dat de boardcomputer aangeeft dat de temp. van de motor tussen de 100 en 105 graden celsius is, terwijl hij gewoon koud aanvoelt. er is vandaag niet mee gereden afgezien van 15 meter. De radiator slaat ook meteen aan. als de motor wel aanslaat en ik laat hem stationair draaien, valt hij net niet uit, maar zodra ik gas geef, slaat hij af. Hopelijk heb je hier wat aan.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: auto valt uit bij gasgeven

Bericht door Wouter »

En als je hem stationair laat warm draaien +/- 10 min, valt de motor dan nog steeds uit?

Groetjes Wouter
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: auto valt uit bij gasgeven

Bericht door marikeklein »

Dat heb ik vanmiddag ook gedaan en daarna doet hij het wel. Hij reageert dan ook gewoon op het gas geven. Maar ik ben er niet echt gerust op om een groot stuk ermee te gaan rijden. Ik heb er totaal geen verstand van en mijn vriend heeft al een keer een motor in de soep gedraaid, dus vandaar.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: auto valt uit bij gasgeven

Bericht door Wouter »

Okee als de motor warm is valt deze dus niet meer uit.

Dan vermoed ik dat er iets met de stationair klep aan de hand is, of het relais onder de motorkap.
Dit relais zorgt voor de spanning op de brandstofpomp, injectoren, stationair klep etc.

De bewuste relais heb ik in deze topic genoemd :

http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =34&t=2175

Dit relais zou een slecht contact kunnen hebben, die deze problemen veroorzaakt.

Groetjes Wouter
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: auto valt uit bij gasgeven

Bericht door marikeklein »

Ok, bedankt weer Wouter, ik ga morgen eens onder de motorkap duiken om te kijken of ik wat kan vinden.

Kan het probleem met de boardcomputer mbt de temp. ook gerelateerd zijn aan dit relais? lijkt mij niet, maar waar kan het evt. dan wel aan liggen?
remko
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 13:09
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Zaandam

Re: auto valt uit bij gasgeven

Bericht door remko »

Temperatuur sensor stuk? Deze geeft namelijk de temp van de motor door aan het motor regelapparaat,als de motor koud is heeft de motor veel meer brandstof nodig dan wanneer hij/zij warm is.
Dit wordt gerealiseerd door de openningstijd van de injectoren met een koude motor te verlengen.

Remko
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: auto valt uit bij gasgeven

Bericht door Wouter »

De temperatuursensor van de phase 1 zonder turbo voor het instrumentenpaneel, is een andere dan voor het motor management.

Voor het motormanagement zit onder de thermostaat huis.
Voor het instrumentenpaneel zit boven de koppelingshulpcilinder in het motorblok.
Op de stekker komt 5V te staan en de weerstand van de sensor is koud ongeveer 3,4kOhm en warm 200 Ohm.

Dus dit kun je ook controleren.

Veel troubleshoot plezier Wouter
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: auto valt uit bij gasgeven

Bericht door marikeklein »

bedankt weer. wij hebben alleen wel een turbomotor, een T4, misschien dat dat wat verandert.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: auto valt uit bij gasgeven

Bericht door Wouter »

Ja dan is de thermostaat temperatuur sensor de temperatuur voor het motormanagement en het instrument paneel.
Op basis van de turbo gaat de verdenking nu sterk uit naar deze sensor.

Condition

Diagnostic trouble code (DTC) EFI-123 is stored if the engine coolant temperature (ECT) sensor circuit is short-circuited to ground/voltage or if there is an open-circuit in the circuit that the control module interprets as a fault.

Substitute value
-If the intake air temperature (IAT) is lower than 10°C the engine coolant temperature (ECT) is taken as -20°C at start.
-If the intake air temperature (IAT) is higher than 10 °C the engine coolant temperature (ECT) is taken as 30°C at start.
-After starting the engine coolant temperature (ECT) is calculated theoretically.
-Initial boost pressure.
-A/C is disabled.

Possible source

Signal too high:
-Short-circuit to supply voltage in the signal cable
-Open-circuit in the signal cable/ground lead.
-Faulty engine coolant temperature (ECT) sensor.
Signal too low:
-Short-circuit to ground in the signal cable.
-Faulty engine coolant temperature (ECT) sensor.

Fault symptom
-Difficult to start in certain temperature ranges.
-Poor performance.
-Engine cooling fan (FC) operates constantly.


Op de stekker komt 5V te staan en de weerstand van de sensor is koud ongeveer 3,4kOhm en warm 200 Ohm.

Groetjes Wouter
remkoo

Verwarming wordt niet echt heet -> motortemp ook niet

Bericht door remkoo »

Nu het weer kouder wordt, de verwarming van mijn V40 1.8 op gas eens getest. Hij wordt wel warm (buitenste ventilatieroosters) maar niet echt heet. Ook de motortemperatuur blijft op ongeveer een derde van de meter 'hangen'.

Ik neem aan dat het een verband houdt met het ander?
Waar zou dat aan kunnen liggen?

groet Remko.
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: Verwarming wordt niet echt heet

Bericht door ChrisV40 »

Zou wel eens aan je thermostaat kunnen liggen.

Daar staat genoeg over geschreven op het forum, even zoeken dus.

Succes!
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
sniperv
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 06 okt 2010, 21:01
13
Locatie: hilversum

Re: Verwarming wordt niet echt heet

Bericht door sniperv »

Ik zou ook denken aan de thermostaat.

Heb ik zelf afegelopen week net vervangen, bleek de originele uit 99 nog in te zitten :O Kwam nooit verder dan een kwart op de temp meter. Nu netjes halverwege :tumbup

En mijn kachel wordt goed warm, geen idee of dat voorheen minder was eigenlijk
Volvo V40 2.0 02-1999, 179000 en een beetje.....
sdirkx

Re: Verwarming wordt niet echt heet

Bericht door sdirkx »

Ook de motortemperatuur blijft op ongeveer een derde van de meter 'hangen'.
Dan issie de temp wel echt VEEL te laag. Wanneer de meter iets onder het midden staat kan dat al 20C schelen (zelf gemeten en Wouter had dit pas ook).
De thermostaat blijft dus ver open staan en koelt wanneer de motor nog op temp moet komen.
Vervangen is niet moeilijk en kost 2 tientjes (origineel Volvo). :-D

http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... 727#p87727
Laatst gewijzigd door sdirkx op do 25 nov 2010, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reinier85
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 09 dec 2009, 13:29
14
Locatie: Middelburg

Re: Verwarming wordt niet echt heet

Bericht door Reinier85 »

Zelfde probleem vandaag ondervonden in de kou. Op de snelweg komt het metertje niet tot op de helft. In de stad wel.

Wat kost het normaalgesproken ongeveer om de thermostaat te laten vervangen bij de garage?

Morgen moet ik overigens heen en weer steenwijk, vanuit middelburg toch een eind rijden. Kan het kwaad om deze afstand af te leggen met een temperatuurmeter die niet helemaal half op komt?
Volvo s40 2.0T '99
sdirkx

Re: Verwarming wordt niet echt heet

Bericht door sdirkx »

Meer dan 'n half uurtje arbeid moeten ze toch niet rekenen.
Je kunt er wel mee rijden, maar zou 'm liever niet te zwaar belasten (accelereren, hoge toeren,..). Zeker als ie veel te laag aangeeft.
Plaats reactie