Dashboard / midden console lampjes vervangen enz

Interieur (bv dashboard middenconsole) en exterieurverlichting, Aftermarket, Xenon, (black) dual headlights enz
Plaats reactie
shovelbro
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: di 23 nov 2010, 20:12
13

Re: knop verlichting en airco bediening

Bericht door shovelbro »

Ok, hier kan ik wat mee, heb ik het weekend in iedergeval wat te doen.
Heb je ook zo'n mooi tekening van de teller set, daar brand ook een lampje niet.
Thanx.
shovelbro
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: di 23 nov 2010, 20:12
13

Re: knop verlichting en airco bediening

Bericht door shovelbro »

Die doet wat ie moet doen, de resterende lampjes die nog branden harder of zachter laten branden.
Gebruikersavatar
Martijn1974
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 525
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:33
14
Roepnaam: Martijn
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: knop verlichting en airco bediening

Bericht door Martijn1974 »

shovelbro schreef:...Heb je ook zo'n mooi tekening van de teller set...
Ja hoor:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mvg,
Martijn.
2020 - heden: Toyota Corolla TS Sport+ Power Hybrid, 2020, Emotional Red/night Sky Black.
2018 - 2020: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
EHG
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 12:45
13

Re: knop verlichting en airco bediening

Bericht door EHG »

Shovelbro, afgelopen weekend heb ik bij mijn V40 deze lampjes net vervangen. nog behoefte aan uitleg of heb je het al gefixt? het was vrij veel werk om uit te zoeken, wel even klein uurtje de tijd voor nemen. heb nu alles in blauwe leds, zowel dashboard als de knoppen in t midden... laat het even weten als je meer info nodig hebt, dan post ik hoe ik het gedaan heb. (incl lampjes omzetten naar blauwe leds bij de 3 knoppen van temperatuur, stand vd blazer etc / zonder solderen )

ik heb een V40 uit '96 en kwam er via de voorkant niet uit met de lampjes, heb vrij veel uit dashboard moeten halen en via achterkant dit vervangen

groetjes, Edo
sniperv
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 06 okt 2010, 21:01
13
Locatie: hilversum

Re: knop verlichting en airco bediening

Bericht door sniperv »

Dat is misschien wel handig Edo, ik zou ze misschien ook willen plaatsen.... Welke lampjes met welke maten heb je gebruikt en hoeveel???
Volvo V40 2.0 02-1999, 179000 en een beetje.....
Remy
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 00:42
13
Locatie: Den Helder

Re: knop verlichting en airco bediening

Bericht door Remy »

De lampjes van de knop verlichting en airco bediening zijn binnen 10min te vervangen.
Lastigste is nog de lampjes achter de draaiknoppen. Met een punttangetje kan je de lampjes er van achter uitdraaien (een kwart slag) en dan goed vasthouden.
Nieuwe lampjes is een beetje rotzooien om ze er in te krijgen, maar binnen 10min moet alles (incl. demontage + montage) te doen zijn.

Als je foto's van de (de)montage wilt zien.. ik heb evt de hele werkwijze gefotografeerd van het phase I model ('98) van zowel de draaiknoppen in het middenconsole als de lichtschakelaar links naast het stuur.
Volvo 480 1.7 ('88)
Volvo S60 2.0 (B) ('02)
Volvo S60 2.4 D5 ('03)
sniperv
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 06 okt 2010, 21:01
13
Locatie: hilversum

Re: knop verlichting en airco bediening

Bericht door sniperv »

Foto's altijd welkom! :tumbup
Volvo V40 2.0 02-1999, 179000 en een beetje.....
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: knop verlichting en airco bediening

Bericht door kiwi »

Zeer welkom!!

Daarnaast ben ik ook nog opzoek naar de juiste (blauwe) lampjes, voor het midden console (de draaiknoppen) en voor in het instrumenten paneel.

Wie weet het?
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
EHG
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 12:45
13

Re: knop verlichting en airco bediening

Bericht door EHG »

momentje, ben bezig met foto's uploaden ... staat 8 uur erop
EHG
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 12:45
13

Re: knop verlichting en airco bediening

Bericht door EHG »

Beste mensen, hierbij een paar foto's van inbouwen ledjes. Ik lees dat sommige mensen via de voorkant deze lampjes vervangen, ik heb het iets te uitgebreid aangepakt denk ik. Voor als je het uitgebreid gaat doen, hieronder foto's:

Eerst alles loshalen (zie plaatjes eerder dit topic). De groene stekker achterkant compartiment loshalen, zat vrij vast bij mij. De luchtslang die hieraan gekoppeld zat kreeg ik niet goed los. Dat heb ik aan elkaar vast laten zitten, deze zit links achter aan de onderkant van het compartiment.

Afbeelding

Via achterkant van compartiment, met schroevendraaier de hulsjes losdraaien (kwartslag draaien) zodat je de lampjes in hulsjes los hebt. Blauwe dopjes eraf halen. Dan voorzichtig met tangetje lampje eruit halen (2 van de 3 knapten bij mij, dus even boven prullebak doen) en de draadjes die je ziet als je lampjes uit hulsje trekt, afknippen. Deze stukjes draad heb je later weer nodig.

Afbeelding

Nieuwe lampjes kopen, ik heb ze met T5 fitting gekocht, bij autoshop gaven ze aan dat deze wel direct in VW zouden passen. In totaal heb je 3 ledjes nodig, dus 2 setjes a 5 euro.

Afbeelding

Achterkant fitting afbreken en de draadjes lospeuteren

Afbeelding

en ...

Afbeelding


en

Afbeelding


Plastic witte hulsjes zo afzagen (de plastic witte hulsjes die je een paar foto's hierboven op tafel ziet staan), dat hij nog steeds vast te draaiklikken is in compartiment maar nu ongeveer 5 mm korter (dan passen de draadjes uit de leds beter, die zijn vrij kort).

Ledjes op afgezaagde hulsje zetten. Rode stippellijn = originele hulsje
Blauwe lijn = de afgeknipte draadjes uit het vernielde lampje. Deze moet je half in het witte hulsje steken, dan half de 'leddraadjes' erin frummelen, dan wat prutsen tot het redelijk vast zit. Op de foto waar de hulsjes op tafel staan, kan je zien hoe deze ijzerdraadjes contact maken doordat ze om de onderkant van het hulsje heen gewikkeld zijn. Probeer dit later ook zo te doen dan maken ze goed contact!Deze draadjes (de originele) beetje om de led (de 'stroevere draadjes') heen draaien > dan is solderen niet nodig.

Afbeelding

Lampjes vastklikken. Alles achterstevoren er weer in zetten. Eerst op contact zetten, checken of het werkt, dan past echt vast zetten.

resultaat:

Afbeelding

Ook nog foto van mijn dashboard, dat zijn lampjes met T10 fitting, deze pasten direct, heb je drie stuks van nodig.

Afbeelding

Ik ben niet zo technisch dus het kan inderdaad veel makkelijker en sneller blijkt achteraf. Desalniettemin leuk gedaan te hebben.
Hoop dat het wat duidelijkheid verschaft.

groetjes, Edo
Laatst gewijzigd door EHG op wo 01 dec 2010, 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: knop verlichting en airco bediening

Bericht door huub1 »

ehg hebje nog rekening moeten houden met plus en min met de ledjes
En zie ik het goed, ik zie een weerstad in het hulsje zitten maar zie ik ook een diode zitten.
Huub
Laatst gewijzigd door huub1 op za 12 feb 2011, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
EHG
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 12:45
13

Re: knop verlichting en airco bediening

Bericht door EHG »

Huub, ik heb ze erin gedraaid en direct werkte het goed. Man van de autoshop noemde dit ook al om er rekening mee te houden, met + en -
bij de dashboard-leds zaten 2 vd 3 direct goed, eentje omgedraaid en toen werkte alles. Dus het antwoord is volgens mij "ja, erop letten' maar in de praktijk ging t direct bijna goed
qua weerstand/diodes etc, geen idee, gewoon ze erin geprikt. Groetjes Edo
LuKiE
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 11 jan 2011, 00:54
13
Locatie: Nijverdal

Re: lampjes midden console

Bericht door LuKiE »

Nou ook ik moest geloven aan nieuwe dashboard lampjes, net even bij de dealer in Apeldoorn geweest (lag op de route)... Daar heb ik net 2 lampjes gehaald voor mijn ecc (fase 1) voor €2,40 per stuk, toch goedkoper dan de 8€ in de andere Posts. Alleen weet ik niet zeker of ik de goeie heb, artikelnummer 30612503. Daarnaast hadden ze alleen maar 2 dus ik moet nogsteeds op zoek naar een 3de.
sdirkx

Re: lampjes midden console

Bericht door sdirkx »

Foto van dat lampje?
LuKiE
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 11 jan 2011, 00:54
13
Locatie: Nijverdal

Re: lampjes midden console

Bericht door LuKiE »

Afbeelding

Handig, van het internet, nu hoef ik geen foto te maken :-)
sdirkx

Re: lampjes midden console

Bericht door sdirkx »

Dat is een andere type inderdaad. Mazzel dat ze een stuk goedkoper zijn.
LuKiE
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 11 jan 2011, 00:54
13
Locatie: Nijverdal

Re: lampjes midden console

Bericht door LuKiE »

Ik geloof wel dat ik de hele radio console eruit moet halen om ze te vervangen he?

Goh dat is balen, ik heb geen idee van de code op de radio die in mijn tweedehands V40 zit...
Gebruikersavatar
johnny
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Utrecht

Re: lampjes midden console

Bericht door johnny »

Geen zorgen, zorg gewoon dat je radio niet losgekoppeld wordt. Dat moet kunnen. Is wel krap.
Afbeelding
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb
RIP 2015-10-13.
LuKiE
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 11 jan 2011, 00:54
13
Locatie: Nijverdal

Re: lampjes midden console

Bericht door LuKiE »

Nou Johnny, wat je zegt is wel krap!...

Tsjonge jongen wat een gepiel zeg, het heeft me 3 uur geduurd... Aanrader is toch echt om die radio er geheel uit te halen, maar als dat niet kan zoals in mijn geval dan moet je het met een hele krappe ruimte doen.
En om die lampjes in de console te draaien is ook niet zo makkelijk, als je wilt dat ze vast zitten.

Maar goed ze zitten en daar gaat het om! En toen ik eindelijk wegreed kwam ik erachter dat mn aansteker-ring lampje het ook niet deed! Haha... iemand een artikelnummer hiervan?
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: lampjes midden console

Bericht door Tijs »

Jawel : 30617037

Gr Tijs
Plaats reactie