Fan van AC condenser maakt lawaai

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
Plaats reactie
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Fan van AC condenser maakt lawaai

Bericht door Ripley »

Dit gaat over een V40 2.0T uit 2004 die ik nieuw heb gekocht en dus al ruim 14 jaar rijd. Op een gegeven moment (jaren geleden) is het geluid van de fan (ventilator voor toekomstige zoekenden) van de condenser, die dus naast de fan van de radiator zit, me gaan irriteren. En nu weet ik niet of er niets is veranderd en mijn tolerantie voor herrie lager is geworden, of dat de fan zelf meer herrie maakt, of dat hij vaker aanspringt.

Het geluid dat hij maakt klinkt als een flinke stofzuiger. Vooral windgeluid dus, maar dan hard. Veel harder dan de fan van de radiator op stand 1. Is dat geluid normaal?

Verder springt hij aan direct als ik de auto koud start met de airco aan. Preciezer: de koppeling van de compressor trekt aan, enkele seconden later gaat de fan aan, dan een seconde of 10 later gaat de compressor uit, dan weer wat later gaat de fan uit. Even later herhaalt zich dit. De leiding van de condenser naar de receiver wordt heet zodra de compressor aan gaat en koelt heel snel af wanneer de compressor uit gaat. De leiding van de receiver naar de evaporator wordt slechts lauw. De leiding van de evaporator naar de compressor is flink koud en er staat condens op.

Moet de fan wel iedere keer aan gaan als de compressor activeert, of is hier iets mis, bijvoorbeeld de drukschakelaar op de receiver? Of misschien is de receiver verstopt waardoor de druk teveel toeneemt?
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Fan van AC condenser maakt lawaai

Bericht door PKing »

Sommige berichten raken wel eens ondergesneeuwd:-)

Zover ik weet draait de ventilator voor de airco altijd voluit wanneer je de airco aanzet.....
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Fan van AC condenser maakt lawaai

Bericht door volvoS40 »

Zodra de airco ingeschakeld word, gaat de fan automatisch standssrd mee draaien en heeft elk airco systeem.

Daar is niks mis mee.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: Fan van AC condenser maakt lawaai

Bericht door Ripley »

Dan ben ik intoleranter geworden voor herrie, of de fan is meer herrie gaan maken. Wat ook nog kan, is dat de compressor vaker draait omdat er iets mis is in het systeem. Ik zal mijn compressor eens timen, maar volgens mij schakelt hij slechts ongeveer 10 seconden in. Is dat normaal, of moet dat langer duren per keer? Als hij een flinke voorraad vloeistof aanlegt per keer, kan hij tussen twee keer inschakelen een tijd uit staan. Dat gebeurt bij mij in ieder geval niet.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Fan van AC condenser maakt lawaai

Bericht door jbruijs »

volgens mij vrij normaal. Doet die van mij ook.
Van buiten de auto zou je zeggen dat hij ieder moment op kan gaan stijgen. Maar het is wel lekker koel binnen in de auto :-D
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Fan van AC condenser maakt lawaai

Bericht door Solaire »

Zeker met dit weer, in combinatie met weinig rijwind, wilde de mijne soms ook meer herrie maken dan mijn radio.
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: Fan van AC condenser maakt lawaai

Bericht door Ripley »

Nou, zo te horen is het meer iets voor de psychotherapeut dan voor de automonteur :-D

Bedankt voor de reacties!
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Fan van AC condenser maakt lawaai

Bericht door hervelt »

Ripley schreef: ma 16 jul 2018, 20:42 Ik zal mijn compressor eens timen, maar volgens mij schakelt hij slechts ongeveer 10 seconden in. Is dat normaal, of moet dat langer duren per keer?
Bij mij duurt dat in ieder geval een stuk langer dan 10 sec.
(Al denk ik wel dat ik mijn systeem een keer moet laten bijvullen, maar koelen doet hij nog voldoende met dit weer)
De fan schakelt inderdaad een paar sec later in en uit dan de AC koppeling.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Plaats reactie