E85 E10 ethanol brandstof op komst

Algemeen, Vloeistoffen (geen olie), Software, ECU, Verbruik enz
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door hervelt » zo 07 okt 2018, 13:39

Mickos schreef:
za 06 okt 2018, 07:49
Alsof er binnen enkele weken verandering komt, als we al jaren achter lopen met bio-ethnaol zie ik dat echt niet zien verandering de komende tijd.

Leuk die test van de anwb, maar ik mis info, staat van de auto? Materialen van het blok, kwaliteit pakkingen en materiaal, vitton of rubber? Eigenlijk wordt er half info gegeven.
De ANWB geeft een samenvattend verhaal die voor iedereen te begrijpen is.
Daar is de ANWB voor. Om op details in te gaan als Viton of NBR roept alleen maar vragen op.
De ANWB E-10 test is duidelijk genoeg. Ze waren ook verrast dat er na 27.000 km zomaar een gat viel in de brandstofpomp, terwijl er bij een inspectie na 7.000 km nog niets te zien was.
Hoe oud de auto is weet ik niet en daar hadden ze wel duidelijker in mogen zijn. Die auto ken ik helemaal niet en weet dan ook niet in wat voor referentie kader ik die moet plakken.
Opel heeft vroeger ook nog lang zachte klepzittingen toegepast. Mogelijk lopen of liepen ze achter op andere merken, met nieuwe ontwikkelingen.

Ik veronderstel dat de meeste mensen met echte oldtimers ook bij clubs en forums aangesloten zijn.
Die mensen krijgen toch wel alle informatie mee of weten waar ze vragen kunnen stellen.
De overheid heeft de grote groep jaren 80 en 90 auto's liefst zo snel mogelijk van de weg.
Dat sommige auto door overheids millieu maatregelen een kortere levensduur krijgen houden ze geen rekening mee.
Het publiek wordt slecht geinformeerd en niet iedereen gaat zelf op zoek naar informatie.

Enne verandering de komende tijd..
De NL minister zei eerder dat E-10 ingevoerd zou worden voor 2020. We hebben dus nog even.
Laatst gewijzigd door hervelt op zo 07 okt 2018, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door hervelt » zo 07 okt 2018, 13:59

Horecaspoilert schreef:
za 06 okt 2018, 18:35
Gezien ik op tien minuten van de grens werk tank ik al vanaf maart e10 in belgië. Tot nu toe merk ik daar niets van, in verbruik niet en ook in prestaties niet. Het is dan natuurlijk geen oldtimer met zijn 14 jaartjes, maar het enige verschil dat ik tot nu toe gemerkt heb is de prijsAfbeelding
In Duitsland is en Belgie was(?) E-10 gesubsidieerd. Of sterker., in Duitsland hebben ze er gewoon bij de Super-95 10 cent boven op gezet.
Hoe het in NL gaat uitpakken weet ik niet.

E-10 lijkt geen probleem voor onze Volvo's al kun je die beter wel mijden bij lang stallen van de auto. Of voeg dan een stabilisator toe aan de laatste tankbeurt voor stalling. Of zet hem weg met V-Power.
Officiële adviezen, ook door Shell, is dat het wel goed is om af en toe een paar tankbeurten V-power te doen. Om de motor intern goed schoon te branden en dat geld ook voor moderne auto's.
Ook als je auto niet zo lekker of onregelmatig loopt adviseren ze een paar tankbeurten V-Power.
Laatst gewijzigd door hervelt op zo 07 okt 2018, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Gebruikersavatar
Mickos
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 781
Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door Mickos » zo 07 okt 2018, 14:17

De ANWB geeft een samenvattend verhaal die voor iedereen te begrijpen is.
Daar is de ANWB voor. Om op details in te gaan als Viton of NBR roept alleen maar vragen op.
De ANWB E-10 test is duidelijk genoeg.
Samenvattend, eens. Duidelijk genoeg, nee. Dat het vragen op zou roepen is normaal. Als mijn klant zegt dat hij olie problemen heeft, hoor je m’n baas ook niet zeggen, duidelijk samenvattend verhaal daar kunnen we wat mee. Nee dan willen we ook weten wat, hoe en waar. Dus als iemand zegt tegen mij dat E10 problemen geeft met de brandstofpomp, is mijn vragen direct welke problemen, waar gaat het fout, wat gaat stuk.

Want dan pas kan ik als automobilist weten waar op te letten bij m’n eigen auto zodat ik de mogelijke problemen preventief kan aanpakken. Ik staar me niet blind op testen.

Dus ik vind het verhaal van de anwb te bangmakerig, ja het kan problemen geven maar wat informatiever mag wel. Maar ja het is natuurlijk een verhaal voor de doodnormale automobilist die niets van hun auto af weet dus ja, hoe gedetailleerd moet je het dan maken. Maar goed daar zijn samenvattingen voor, maar nogmaals, niet duidelijk genoeg in mijn ogen.
Ze waren ook verrast dat er na 27.000 km zomaar een gat viel in de brandstofpomp, terwijl er bij een inspectie na 7.000 km nog niets te zien was.
Rare testers dan, ze doen een duurtest en dan verrast zijn dat later pas problemen komen ipv de eerste kilometers. Ze geven ook aan in de begeleidende tekst dat de problemen niet direct komen maar een langer proces in beslag nemen. Tevens lees ik alleen bij jou dat ze verrast waren.

Tevens als je de check doet of E10 geschikt is voor je auto, dan is sinds 1976 volvo aardig geschikt, alleen GDI’s dus niet, lijkt me niet dat ineens modellen voor 76’s totaal ongeschikt zijn, misschien hebben ze dat niet eens getest. Dus ja waar maken we ons dan super druk om? Ja, ok, om gelijk opmerkingen te voorkomen, eens dat je met een oldtimer wat voorzichtiger om moet gaan, maar dat doe je sowieso al met z’n bak en gewoon wat extra aandacht moet geven aan onderhoud als je dat wilt.
E-10 lijkt geen probleem voor onze Volvo's al kun je die beter wel mijden bij lang stallen van de auto. Of voeg dan een stabilisator toe aan de laatste tankbeurt voor stalling.
Officiële adviezen, ook door Shell, is dat het wel goed is om af en toe een paar tankbeurten V-power te doen. Om de motor intern goed schoon te branden en dat geld ook voor moderne auto's.
Ook als je auto niet zo lekker of onregelmatig loopt adviseren ze een paar tankbeurten V-Powe.
Is dat aangetoond dat het slecht is voor langdurig stilstaan? En langdurig normale benzine heeft dat niet. En natuurlijk adviseert Shell dat, beetje raar als ze de ultimate van BP gaan aansmeren of dat je het met een flesje injector reiniger ook best kunt. :think erg betwijfelende info zo.

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door hervelt » zo 07 okt 2018, 14:55

Mickos schreef:
zo 07 okt 2018, 14:17
Ze waren ook verrast dat er na 27.000 km zomaar een gat viel in de brandstofpomp, terwijl er bij een inspectie na 7.000 km nog niets te zien was.
Rare testers dan, ze doen een duurtest en dan verrast zijn dat later pas problemen komen ipv de eerste kilometers. Ze geven ook aan in de begeleidende tekst dat de problemen niet direct komen maar een langer proces in beslag nemen. Tevens lees ik alleen bij jou dat ze verrast waren.
Ja kwam in mijn herinnering naar boven. Ga niet voor ieder detail/conclusie de originele post terugzoeken. Ik had minimaal enigszins verrast moeten schrijven. Zo kwam het op mij over toen ik het stuk las.

Mickos schreef:
zo 07 okt 2018, 14:17
E-10 lijkt geen probleem voor onze Volvo's al kun je die beter wel mijden bij lang stallen van de auto. Of voeg dan een stabilisator toe aan de laatste tankbeurt voor stalling.
Officiële adviezen, ook door Shell, is dat het wel goed is om af en toe een paar tankbeurten V-power te doen. Om de motor intern goed schoon te branden en dat geld ook voor moderne auto's.
Ook als je auto niet zo lekker of onregelmatig loopt adviseren ze een paar tankbeurten V-Powe.
Is dat aangetoond dat het slecht is voor langdurig stilstaan? En langdurig normale benzine heeft dat niet. En natuurlijk adviseert Shell dat, beetje raar als ze de ultimate van BP gaan aansmeren of dat je het met een flesje injector reiniger ook best kunt. :think erg betwijfelende info zo.
Langdurig stilstaan is slecht ja. En zeker met een halve tank. Bio-brandstof trekt water aan en neemt dat op.
De bio-ethanol bezinkt naar de boden van de tank en geeft afzettingen en vergomming in het brandstof systemen.
Daarom dat er toevoeg middelen zijn zoals Forte die als stabilisator werken om dat tegen te gaan bij lange stilstand.
Forte schijnt voor 99% uit kerosine te bestaan.
Lampolie (op basis van kerosine) schijnt daarom ook een uitstekend stabilisator te zijn voor brandstoffen en dan gewoon in dezelfde verhouding gebruiken met het bijmengen.
Die stabilisator is belangrijk voor de laatste tankbeurt voordat je de auto stalt. Als je maar heel weinig rijdt is het toevoegen van een stabilisator aan natuurlijk ook niet verkeerd.
Eenmaal aanwezige afzettingen krijg je alleen maar weg in combinatie met andere toevoegings flesjes, liefst in combinatie met V-Power. V-Power zou al soortgelijke reinigende/stabiliserende toevoegingen hebben zoals ook in Forte zit.
(Dit ook allemaal voor de meelezer)

Er wordt al sinds half 90-er jaren bio-ethanol toegevoegd aan brandstoffen in NL.
Het is niet iets van de laatste jaren.

Dat V-Power een reinigende werking heeft is bewezen ja.
Je auto gaat er ook nog zuiniger op of door rijden.
Genoeg goede ervaringen gelezen hier of op het motor-forum.
Ik neem aan dat je zelf ook de posts van Rrramon gelezen hebt, hoe goed V-Power hielp om zijn auto mooier te laten lopen.

BP claimt ook zo'n werking met Ultimate maar valt wel erg op dat specialisten altijd naar Shell V-Power verwijzen.

Overigens is er nog wel ethanol vrije brandstof te krijgen.
Bij BP Ultimate 102 zit een E5 sticker op de pomp. Op de website staat (nog?) ethanol vrij.
Shell V-Power Idem dito.
Aral Superplus 98 heeft E5 met tot 5% bijgemengd.
Aral Ultimate 102 is bio-ethanol vrij.
Firezone Competition 102 is bio-ethanol vrij.
Maar dat is voor de oldtimer rijders.
Laatst gewijzigd door hervelt op wo 10 okt 2018, 20:58, 10 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Gebruikersavatar
Mickos
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 781
Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door Mickos » zo 07 okt 2018, 15:11

Je hoeft het misschien niet terug te lezen maar je eigen, laten we zeggen, emotie te beschrijven alsof het van de originele post afkomt is een beetje vreemd in mijn ogen.

Ok dus bij lange stilstand kan het problemen geven, vraag ik me nog af is dat alleen als je na lange stilstand gaat rijden? Als je voor het rijden alles draint, lijkt me niet veel aan de hand. En wat is lang? Dat is uiteraard ook een grijs gebied.
Er wordt al sinds half 90-er jaren bio-ethanol toegevoegd aan brandstoffen in NL.
Het is niet iets van de laatste jaren.
Noem het nuchterheid of eigenwijsheid van me, maar waarom dan nu hier een hele discussie hier, omdat het gehalte omhoog gaat(?), na 2020 schijnbaar. Dus in weze kan een auto die nu rijdt met 5% bio-ethanol in z’n benzine, en er vatbaar voor is, ook al mogelijk kapot gaan daardoor, alleen door een hogere concentratie zal dat misschien wat sneller gaan. Dus eigenlijk hebben we al die jaren al gevaarlijk getankt met onze auto’s, maar doordat er nu een paar ongevaarlijke stickertjes op de pomp bijkomen gaan we daar nu van in paniek raken. sorry hoor dat ik het zo zie maar behoorlijk vermakelijk wat een stel stickertjes te weeg brengen :jerry

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door hervelt » zo 07 okt 2018, 15:34

Mickos schreef:
zo 07 okt 2018, 15:11
Ok dus bij lange stilstand kan het problemen geven, vraag ik me nog af is dat alleen als je na lange stilstand gaat rijden? Als je voor het rijden alles draint, lijkt me niet veel aan de hand. En wat is lang? Dat is uiteraard ook een grijs gebied.

.. maar waarom dan nu hier een hele discussie hier, omdat het gehalte omhoog gaat(?), na 2020 schijnbaar. Dus in weze kan een auto die nu rijdt met 5% bio-ethanol in z’n benzine, en er vatbaar voor is, ook al mogelijk kapot gaan daardoor, alleen door een hogere concentratie zal dat misschien wat sneller gaan.
Dus eigenlijk hebben we al die jaren al gevaarlijk getankt met onze auto’s..
Je kan niet verwachten dat je iedereen die in de zomer zijn auto laat staan, of in de winter zijn motor binnen laat staan, zijn brandstof systeem gaat drainen vooralleer weer te gaan rijden.
Vocht is vooral funest voor oude motoren met stalen benzine tanken. Afzettingen en vergomming vooral funest voor carburateur systemen.
Maar de afzettingen en vergomming verwijder je niet met drainen.

Dan is het twee maal toevoegen van een flesje toevoegmiddel veel makkelijker.
Een als toevoeging voordat je stalt, en een als toevoeging voor als je weer de weg op gaat.

Dat tweede is correct, al heeft de minister eerder gezegd voor 2020. (Zie ook link verderop)
En de lagere concentraties tot nu toe voor de meeste auto's waar regelmatig mee gereden wordt, eigenlijk geen problemen opgeleverd hebben.
Auto's waar weinig mee gereden wordt daarentegen, vooral carburateur uitvoeringen, hebben al wel lang last van vergomming en afzettingen.
En zeker bij motorfietsen lijdt het tot grote problemen en kun je als je geen voorzorgsmaatregelen neemt, met een beetje pech je carburateurs ultrasonoor laten reinigen wanneer een flesje Forte of brandstof systeem reiniger niet meer helpt.
Dat zal met E-10 zeker niet minder worden.
Dat zijn vooral jaren 80 motoren waarvan velen gekoesterd worden of gerestaureerd zijn.
Daar zijn er nog heel veel van.

In de 90-er jaren was het bio gehalte natuurlijk lager.
Die zou met de jaren al in kleine stapjes opgehoogd zijn. Maar iedere fabrikant bepaalde zelf zo'n beetje hoe en wanneer. Er was enige vrijheid in.
Die vrijheid gaat eraf in de toekomst. We moeten aan de E-10, zonnepanelen en warmtepompen in de toekomst.
We moeten van de EU en NL overheid naar schoon, "duurzaam" en minder uitstoot (btw Bio-brandstof is helemaal niet schoon. Het geeft juist meer CO2 uitstoot dan gewone brandstof maar die CO2 is zogenaamd klimaat neutraal.)

Schijnbaar is in 2009 in Europees verband afgesproken dat overal in 2020 E-10 ingevoerd MOET zijn.
http://www.oudebrommers.nl/phpbb3/viewt ... =30&t=5746
Informatie: voor oude 2-takt brommers (en motoren dus ook) is het uit den boze E-10 of bio-ethanol te tanken.

Zoals je zegt, laten we maar afwachten hoe het allemaal gaat lopen met invoering en vervolgstappen.
Voorlopig genoeg over geschreven.
Laatst gewijzigd door hervelt op wo 10 okt 2018, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 810
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Locatie: Lieren

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door PKIng » zo 07 okt 2018, 20:08

Ik tank bijna altijd bij de onbemande BP pomp bij mij in de buurt, en altijd aan hetzelfde pompblok.
Dus zolang ik het linkse tankpistool pak zit ik wel goed:-)

Er staat trouwen bij beide heel klein ergens E5 onder, en op het pistool gewoon Euro 95 of 98 :D
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 29282
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door René » zo 07 okt 2018, 20:12

Ik zag toevallig vannacht iemand deze vulpistolen omwisselen Peter :jerry
Afbeelding
Afbeelding V70 2.4 Edition Sport 2007 - 426 + V40 2.0T Europa 2002 - 329 Afbeelding

Gebruikersavatar
R.O.B
40forum team
40forum team
Berichten: 9205
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door R.O.B » zo 07 okt 2018, 20:52

Gisteren bij de BP 95 met E5 getankt. De wagen loopt er anders gewoon op. Denk zelfs een tikkeltje zuiniger :think

Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1583
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Apeldoorn

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door Bramzel » zo 07 okt 2018, 22:29

PKIng schreef:Ik tank bijna altijd bij de onbemande BP pomp bij mij in de buurt, en altijd aan hetzelfde pompblok.
Dus zolang ik het linkse tankpistool pak zit ik wel goed:-)

Er staat trouwen bij beide heel klein ergens E5 onder, en op het pistool gewoon Euro 95 of 98 :D
Die bij Auto Haas? Daar zag ik de stickertjes inderdaad ook zitten van de week.

Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 810
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Locatie: Lieren

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door PKIng » ma 08 okt 2018, 13:35

Nee die in Beekberken/Lieren...
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

RickvanHaaften
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 13:51
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door RickvanHaaften » ma 08 okt 2018, 19:42

Even een vraagje voor mijzelf, en wellicht ook voor anderen die op LPG rijden. Ik lees hier dat E10 niet ideaal is als je je auto voor langere tijd wegzet. Maar ikzelf rijd op LPG, en ik heb mijn benzinetank nu 3 maanden terug volgegooid en ik heb nog geen kwart tank verbruikt aangezien de auto alleen start op benzine/euro 95. De benzine zit bij mij dus ook wel lang in 1 tank. Lijkt het jullie verstandiger dat ik daarlijk mijn tank weer volgooi met E5/Shell-Vpower o.i.d. ipv. E10 wanneer dit ook daadwerkelijk E10 is met tot 10% bio troep?
Volvo V40 1.8 Bi-fuel 2003

Gebruikersavatar
Mickos
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 781
Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door Mickos » ma 08 okt 2018, 19:52

Ach je kan het doen maar nodig lijkt het me niet, veel schade (of helemaal niks waarschijnlijk) zal die 10% ethanol niet veroorzaken in de niet GDI V40's. Als je auto in gebruik tegen die bio-ethanol kan, kan de brandstof stilstaand in de tank ook geen kwaad. Mijn V40 op LPG had ook lange tijd E10 uit Duitsland in de tank, niks van gemerkt. Qua kosten, ja die heb je natuurlijk ook amper, misschien dat je per tank een euro meer betaald, afhankelijk waar je tankt. Voordelen van de E5 V-power heb je in mijn ogen ook niet aangezien je het weinig gebruiken zal om effect te hebben.

ik zou me er niet druk om maken.

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door hervelt » ma 08 okt 2018, 21:10

RickvanHaaften schreef:
ma 08 okt 2018, 19:42
Even een vraagje voor mijzelf, en wellicht ook voor anderen die op LPG rijden. Ik lees hier dat E10 niet ideaal is als je je auto voor langere tijd wegzet. Maar ikzelf rijd op LPG, en ik heb mijn benzinetank nu 3 maanden terug volgegooid en ik heb nog geen kwart tank verbruikt aangezien de auto alleen start op benzine/euro 95. De benzine zit bij mij dus ook wel lang in 1 tank. Lijkt het jullie verstandiger dat ik daarlijk mijn tank weer volgooi met E5/Shell-Vpower o.i.d. ipv. E10 wanneer dit ook daadwerkelijk E10 is met tot 10% bio troep?
Als je een half jaar met een tank benzine doet en je rijdt toch af en toe eens een rondje zal het met vocht aantrekken en bezinken nog wel meevallen.
Een redelijk moderne auto met injectie systeem zal geen probleem opleveren.
Kun je een paar Euro uitsparen op een tank met E-10. Het milieu spaar je er i.i.g. niet mee.

Maar als je toch een half jaar met een tank doet maakt een paar Euro meer uitgeven op een tank ook weinig uit.
In de wetenschap dat je er in ieder geval alles aan doet om problemen te voorkomen.
Ik zou dus 98/E5 of V-Power (ook E5) tanken.
Weet het prijsverschil tussen 98 en V-Power niet. 98 zou voldoende zijn maar waarschijnlijk heeft de V-Power in werkelijkheid nog steeds nagenoeg 0% bio-ethanol bijgemengd.
De 98 kan dus variëren tussen 0 en 5 %.
Verder dus nog evt de mogelijkheid om stabilisator/lampolie op kerosinebasis toe te voegen in je tank.

Ik las wel dat witte pompen en Tango bij een samenstellings test van paar jaar geleden meer bio-ethanol bijmengden dan de grote merken. Hier krijg je a.h.w. "kwaliteits verschil".

Edit: ik zie de reacties alweer verschijnen. Kan nog meer links plaatsen maar is al genoeg geschreven. Doe waar je je goed bij voelt, zou ik zeggen.
Wat er nu bij je in je tank zit is hooguit E5. Nog geen reden voor paniek.
Overigens, wat Martijn (Bandbox) zegt: niet helemaal voltanken..,is beter.
Laatst gewijzigd door hervelt op ma 08 okt 2018, 22:54, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Bandbox
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Locatie: Winkel, Noord-Holland

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door Bandbox » ma 08 okt 2018, 21:39

RickvanHaaften schreef:
ma 08 okt 2018, 19:42
Even een vraagje voor mijzelf, en wellicht ook voor anderen die op LPG rijden. Ik lees hier dat E10 niet ideaal is als je je auto voor langere tijd wegzet. Maar ikzelf rijd op LPG, en ik heb mijn benzinetank nu 3 maanden terug volgegooid en ik heb nog geen kwart tank verbruikt aangezien de auto alleen start op benzine/euro 95. De benzine zit bij mij dus ook wel lang in 1 tank. Lijkt het jullie verstandiger dat ik daarlijk mijn tank weer volgooi met E5/Shell-Vpower o.i.d. ipv. E10 wanneer dit ook daadwerkelijk E10 is met tot 10% bio troep?

Gewoon de goedkoopste euro95 (mag nog, is nog geen 12 oktober) erin gooien. Zelf doe ik altijd maximaal een liter of 10 erin en zodra het lampje brand gaat er weer 10 bij. Als je een volle tank hebt is het ook gewoon gewicht wat je mee moet nemen.

Toevoegingen en dergelijke, niet aan beginnen. Auto is gewoon gebouwd om op dat wat er uit de slang komt te lopen.

Gebruikersavatar
Julius
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 21:23
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door Julius » di 09 okt 2018, 08:26

hervelt schreef:
zo 07 okt 2018, 13:39

De ANWB geeft een samenvattend verhaal die voor iedereen te begrijpen is.
Daar is de ANWB voor. Om op details in te gaan als Viton of NBR roept alleen maar vragen op.
De ANWB E-10 test is duidelijk genoeg. Ze waren ook verrast dat er na 27.000 km zomaar een gat viel in de brandstofpomp, terwijl er bij een inspectie na 7.000 km nog niets te zien was.
Hoe oud de auto is weet ik niet en daar hadden ze wel duidelijker in mogen zijn. Die auto ken ik helemaal niet en weet dan ook niet in wat voor referentie kader ik die moet plakken.
Opel heeft vroeger ook nog lang zachte klepzittingen toegepast. Mogelijk lopen of liepen ze achter op andere merken, met nieuwe ontwikkelingen.

Ik wil me niet al te veel mengen maar ik heb even kort dat onderzoekje bekeken en het betreft dus een auto die ongeschikt is voor E10 en dus schade opliep na 20000 km. Aangezien er al jaren op E10 wordt gereden (ikzelf ook want woon aan de grens) en ik over x40's nog geen verhalen heb gehoord van kapot gelopen motoren of schade aan leidingen denk ik dat het wel mee zal vallen allemaal (het is dan ook maar 3,5 liter ethanol meer op een volle tank vergeleken met E5). ;)

Ik vraag me trouwens af, is het octaangehalte van E10 of E5 eigenlijk nog wel 95? of is deze door de ethanol verhoogt?
Of in andere woorden; gebruiken de fabrikanten bij E10 benzine met lagere octaangetallen dan bij E5, om het vervolgens tot octaangehalte 95 te mengen met ethanol (octaangetal rond de 115 als ik me niet vergis)

RickvanHaaften
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 13:51
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door RickvanHaaften » di 09 okt 2018, 08:44

Oke weet ik voldoende :tumbup hoef ik me nergens zorgen over te maken, alleen dat 10 liter tanken en pas weer tanken als het lampje gaat branden is niets voor mij, zodra de tankmeter op 1/4 staat krijg ik het al stikbenauwd :-D
Volvo V40 1.8 Bi-fuel 2003

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door hervelt » di 09 okt 2018, 09:47

Julius schreef:
di 09 okt 2018, 08:26
Ik vraag me trouwens af, is het octaangehalte van E10 of E5 eigenlijk nog wel 95? of is deze door de ethanol verhoogt?
Of in andere woorden; gebruiken de fabrikanten bij E10 benzine met lagere octaangetallen dan bij E5, om het vervolgens tot octaangehalte 95 te mengen met ethanol (octaangetal rond de 115 als ik me niet vergis)
Ik lees elders ook wel over bijmengen met benzine met lager octaan getal.
Mengen met bio-Ethanol verhoogt inderdaad het octaan getal.
Of dat ook de reden is waarom en hoeveel men bijmengt weet ik niet.
Wellicht spelen financiële overwegingen ook mee. Waarom hadden de witte pompen en Tango anders meer ethanol bijgemengd dan de grote merken ? (Bij een test van benzines in 2013)

Octaangetal op de pomp vermeld geldt volgens mij als minimum waarde waaraan de brandstof voldoet. Best dat het werkelijke octaan getal hoger kan liggen ?
Auto rijdt er niets beter of slechter door, maar gaat i.i.g. niet pingelen.
Maar denk dat het bij de grote merken redelijk klopt en/of constant is.

Zou dus goed kunnen dat witte merken/pompen extra bio-ethanol bijmengen.
Witte pompen hoeven niet zo'n constante kwaliteit te leveren als de grote merken.
Als het octaangetal wat hoger ligt door de ethanol bijmenging zou me dat niets verbazen.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Gebruikersavatar
meeus
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 21:39
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001
Locatie: Hasselt BE

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door meeus » di 09 okt 2018, 10:40

Een S60 van 2001 op E10 werkt perfect, rij er vaak zo mee rond en geen problemen met de benzine pomp of andere.
...............................................:: O.J ~ My Little Tank ::..................................
Afbeelding
.................:: 297.000KM | 2001 | 17 Yrs on LPG | Compression 98% ::.................

Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 138
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Tholen, Zeeland

E85 E10 ethanol brandstof op komst

Bericht door Horecaspoilert » vr 12 okt 2018, 13:04

In België moeten er ook nog andere stickers op blijkbaar. Alleen die van de “aft” klopt.
Ook staat er bij dat e10 tot 10% ethanol kan bevatten, het octaangetal mag dus denk ik niet verhoogd worden door meer ethanol toe te voegen.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie