Pagina 4 van 7

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: wo 03 okt 2018, 20:37
door Truckert07
Zoals ik alle nieuwsberichten op de radio vandaag heb begrepen en alle nieuws topics, dan is het puur een naamswijziging. D'r wordt nergens gezegd dat de samenstelling veranderd, alleen dat er internationale termen gebruikt gaan worden.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: wo 03 okt 2018, 23:33
door mrmpro
Ik woon aan de grens van Duitsland. E10 is daar vaak alleen voor handen ipv Euro 95.
In mijn tankdop van de V40 staat dat je er E10 in mag gooien. Dat scheelt een flink stuk met de Euro 95 in Nederland.
Dus wat is wijsheid :think

Re: Euro95 wordt E10

Geplaatst: do 04 okt 2018, 01:28
door hervelt
Truckert07 schreef: wo 03 okt 2018, 17:28 Wat er nu in Nederland gaat gebeuren is puur een naamswijziging. Euro 95 - E10... Euro98 - E5... Diesel - B7
Om een lijn te trekken met Europa. Hmm.

Trouwens in Duitsland heb je E10 en soms/dikwijls nog Super 95.
Onze Euro 95 heet in Duitsland Super 95. Ik geloof dat Frankrijk een wat verwarrender benaming heeft maar ook die kun je nog wel onderscheiden.

Voor Euro 95 is bij ons momenteel al ruim 5% ethanol bijgemengd, wat de komende tijd opgehoogd gaat worden tot 10%. In Duitsland en België waren E10 al verplicht aan de pomp, maar mocht Euro/Super 95 (met minder bio) ernaast verkocht worden als ze daar nog een opslagtank voor beschikbaar hebben.
Maar omdat bovenstaande nog niet in ieder land gelijkgetrokken is wordt nu overal de benaming E5 en E10 ingevoerd en zal het ethanol gehalte in alle landen stapsgewijs opgehoogd gaan worden naar 10%.
Als alternatief blijft voor een brandstof met minder bio-ethanol erbij alleen 98 (RON) over, en de premiums benzines zoals Firezone Competition 102, Ultimate en V-Power. e.d.

Vreemd dat de benzine aangeduid gaat worden met E5 en E10 (% Bio-ethanol) ipv 98 en 95.
Het bio-ethanol gehalte heeft in principe niets met het octaangetal te maken.
Snap wel dat ze keuzes overal gelijk proberen te trekken en de keuze overal hetzelfde wordt mbt 95/E5 of E10 en 98/E5(%).
Edit: Bij nieuwe auto's komen er minimaal twee stickers op de benzineklepjes. Een voor het minimale octaangetal en een sticker voor de E codering waar de auto geschikt voor is.

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 10:07
door Bandbox
Het wordt in heel Europe dezelfde benaming, het is zeer zeker niet dat alleen wij om gaan.

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 11:18
door mrmpro
Er zal aam de pomp zelf niets veranderen. Alle namen blijven hetzelfde. Alleen komen er overal symbolen bij. Deze symbolen komen vanaf dat moment ook in nieuwe auto's. Zodat je dus altijd en overal weet wat je tankt en of het bij jou auto past. Er kunnen dus in je tank klepje meerdere symbolen staan. Die mag je dan dus allemaal door elkaar heen gebruiken.

In dit artikel staat duidelijk uitgelegd wat de stickers betekenen en hoe het werkt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ofstickers

Benzine
Afbeelding

Diesel
Afbeelding

Gas
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 15:36
door hervelt
Op het motor-forum is de discussie over E10 en bio-ethanol al langer gaande.
Vooral bij carburateur motoren is bio-ethanol uit den boze. Geen Euro 95 tanken als je weinig rijdt en zeker de twee flesjes Forte 1+2 erbij mengen in voorjaar en najaar voor het stallen.

Meeste motoren vanaf 1990 zouden geschikt zijn voor bio-ethanol (max 5 of 10 %. Dat kan veel verschil uitmaken. Boven 10% wordt zeker afgeraden volgens wat duurtesten met auto's)
Echter dan geldt dat nog maar voor 90/95% van de moderne motoren geschikt is.
Carburateurs koeken er van aan, benzine tanken gaan er van roesten doordat vocht aangetrokken wordt, en er zijn zelfs kunststof benzine tanken die er van gaan opzwellen en dus geen ethanol mogen hebben volgens de fabrikant.

98 (E5) is dus altijd schoner voor de motor en rijdt soms ook beter wegens hoger octaangetal en betere verbranding. Met name bij hoge compressie en turbo motoren merkbaar.
Feitelijk rijdt je met 98 ook meer km's op een tank dan bij Euro 95 of E10.
Hoe hoger het bio-ethanol gehalte, hoe hoger het brandstof verbruik, (Lagere energie opbrengst)
https://www.motor-forum.nl/threads/etha ... t-28566033

Er was voorheen een regel dat er in Nederland 10% "niet met bio-ethanol bijgemengde autobrandstoffen" te koop mochten blijven, zoals bijv in Premium benzines.
In hoeverre deze regel nog geldt en/of gehandhaafd blijft is me onduidelijk.

https://www.motor-forum.nl/threads/v-po ... t-28863778
Brandstofstickers benzine.

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 15:58
door hervelt
Ook op het motor-forum: iemand die een installatie heeft gebouwd om zelf bio-ethanol te scheiden van benzine door de ethanol te binden met water en af te tappen.
Dan krijg je dus benzine met minder of geen bio-ethanol er meer in.
Maar.., vergeet niet dat door verwijderen bio-ethanol uit benzine het octaangetal (veel) lager zal worden.

Zoals iemand anders omschreef:

Het scheiden van benzine en ethanol zou een eenvoudig proces moeten zijn.
"Leuk en aardig dat scheiden, maar er wordt wel wat over het hoofd gezien: ethanol heeft een heel hoog octaangetal, meng je dat met benzine met een laag octaangetal dan kom je gemiddeld uit op de gewenste waarde (95 of 98). Verwijder je nu echter de ethanol, dan houd je benzine over met een te laag octaangetal..."

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 17:29
door LQC19
Bij de shell is het zo dat euro 95 gewoon zo blijft met een sticker e5 eronder. Vpower benzine (98) ook hetzelfde met een sticker e5 eronder. Diesel krijgt b7 en vpower diesel ook b7. Mogen we zelf namelijk op plakken, instructie en al.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 17:31
door LQC19
Dit moet voor 12 oktober geregeld zijn, ivm dat dan de wet in gaat

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 18:27
door Mickos
Met andere woorden, gewoon dubbele herkenning zodat iedereen aan de nieuwe stickers kan wennen, zie ik in duitsland ook vaak. Tanken wordt er dus niet moeilijker op, althans.....

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 18:57
door texaco
Oeh ik ga flink mogen opletten, onze dagelijkse wagens zijn diesels, dat is het punt niet.
Maar de oldtimer, die niet zo heel vaak getankt word en al zeker niet met de winterperiode er dan nog eens tussen... Die rijdt op 98, dus dat is dan E5. Proberen onthouden, laagste cijfer = hoogste octaan :whistle
Mss voor de zekerheid toch maar een klein labeltje achter de tankdop kleven.

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 19:57
door LQC19
Wat ik net wilde zeggen is dat bij de shell de oude labels gewoon blijven en onder de oude labels bij 95 en 98 komt E5 te hangen, dus juist op het oude blijven letten nu de nieuwe nog hetzelfde heten

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 19:58
door LQC19
Dus geen E10 te vinden bij de "algemene" brandstoffen shell

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 20:01
door mrmpro
En dat geld dus voor alle tankstations. De nu gebruikte namen blijven dus gewoon in gebruik. Gewoon doen wat je altijd doet. Je went vanzelf aan de begeleidende nieuwe stickers.

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 20:04
door mrmpro
Nope als ze nu geen E10 verkopen doen ze dat volgende maand ook niet. Kan natuurlijk dat het geleidelijk wel ingevoerd gaat worden maar dat heeft dan weer niks te maken met bovenstaande te maken.

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 20:14
door LQC19
Voor nu veranderd er niks bij shell in ieder geval. Bp en esso zal ook niet veel veranderen gok ik. Maar dat weet ik nog niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 21:48
door Mickos
Zag vanmiddag bij een item op Editie NL dat bij de BP pompen er gewoon een klein stickertje bovenop wordt geplakt welke de code aangeeft

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 21:56
door hervelt
LQC19 schreef: do 04 okt 2018, 19:58 Dus geen E10 te vinden bij de "algemene" brandstoffen shell
Da's een kwestie van tijd.

Van Europa moeten we nu eenmaal aan de E-10 bio brandstof.
In Duitsland en België was de E10 benzine al verplicht en in Duitsland en België zit er ook werkelijk 10% bio-ethanol in en staat het daar nu nog dikwijls niet goed aangegeven op de overige pompen hoeveel % ethanol daar in zit.

Euro 95 bevat in NL dikwijls nog maar 5% ethanol. (Tango Euro 95 bevatte in 2013 8% droge ethanol. Vooral witte pompen mengen meer ethanol bij omdat dat goedkoper is.)
Super 98 bevatte in NL minder of geen ethanol.
Euro 95 krijgt E5 of E10 sticker en die laatste wordt daarmee feitelijk E10.
Wat inhoud dat het ethanol gehalte stapsgewijs opgevoerd gaat worden naar max 10%.
En bij 98 tot max 5%. (Nu is het nog lager in NL. In Duitsland is in de regel het ethanol gehalte hoger dan in NL omdat o.a. E10 daar al eerder verplicht gesteld is en bovendien gesubsidieerd werd.)

Ook sommige premium benzines gaan ethanol bevatten.
V-power krijgt ook een E5 sticker maar wil nog niet zeggen dat daar ook al 5% ethanol in zit.
Blijkbaar zijn BP ultimate en V-Power momenteel nog ethanol vrij.
LQC19 schreef: do 04 okt 2018, 19:57 Wat ik net wilde zeggen is dat bij de shell de oude labels gewoon blijven en onder de oude labels bij 95 en 98 komt E5 te hangen, dus juist op het oude blijven letten nu de nieuwe nog hetzelfde heten.
Volgens een eerdere publicatie op de ANWB site wordt de naam E10 in de toekomst ook in NL Ingevoerd, in plaats van, of evt naast, Euro 95.
We mogen eerst aan de stickers gaan wennen dus.
Veel mensen staan er niet bij stil dat we intussen al jaren met bijgemengde bio-ethanol in onze benzine en diesel rondrijden. (Maar was het nog wat vrijblijvend)

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 22:07
door hervelt
texaco schreef: do 04 okt 2018, 18:57 Oeh ik ga flink mogen opletten, onze dagelijkse wagens zijn diesels, dat is het punt niet.
Maar de oldtimer, die niet zo heel vaak getankt word en al zeker niet met de winterperiode er dan nog eens tussen... Die rijdt op 98, dus dat is dan E5. Proberen onthouden, laagste cijfer = hoogste octaan :whistle
Mss voor de zekerheid toch maar een klein labeltje achter de tankdop kleven.
Hoe lager het getal (E5), hoe minder bio-ethanol, en da's ook wel belangrijk te onthouden.

Het liefst gebruik je in oldtimers helemaal geen bio-ethanol.
Grote kans dat de rubbers er niet geschikt voor zijn.
Kun je navragen bij de oldtimerclub of opzoeken in Volvo info.
Beter een bio-ethanol vrije of -arme brandstof gebruiken voor oldtimers.

Heb je een stalen brandstoftank onder de oldtimer ?
Ook dan heb je richtlijnen voor aftanken voor de winter omdat er vocht (water) aangetrokken/opgenomen wordt, wat roestvorming in de hand werkt.

Dit schrijft de Fehac (oldtimer federatie) erover: https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-bra ... oertuigen/ Die raden gebruik van ethanol houdende brandstoffen af.

Geschiktheids Check: http://www.e10check.nl
Alle Volvo modellen sinds 1976 zijn geschikt voor het gebruik van E10, mits bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.
S40 en V40 met GDI motoren zijn niet geschikt voor E10.

(Algemene opmerking: E10 (met 10% ethanol) is veel agressiever/grotere troep dan E5%, voor motoren die tijdens de fabricage al niet geschikt gemaakt zijn voor E10)

En nog een Belgische publicatie m.b.t. mogelijke bio-ethanol ellende: http://www.motornieuws.be//nl/nieuws/he ... dstof-3961

Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst

Geplaatst: do 04 okt 2018, 22:21
door Bandbox
Leuk verhaaltje. Hier gooien we al 10 jaar Euro 95 in een Oldtimer uit 1959 en dat levert geen enkele problemen op.

Zelfde in mijn 144, daar giet ik gewoon euro 95 in.