Immobilizer zie handleiding & anti-skid service vereist

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bast4iaan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 08:43

Immobilizer zie handleiding & anti-skid service vereist

Bericht door bast4iaan » zo 30 sep 2018, 04:28

Goedendag allen,

Momenteel zit ik met een groot probleem, welke ondertussen 4 maanden geleden is begonnen. Hopelijk kan iemand mij op weg helpen, of mijn vermoedens bevestigen.

Ik heb een Volvo S40 T5, uit 2004. Custom gemapped (gechipped).

Wat is er precies gebeurd:
Ik stap in, start de auto en rijd de oprit af. Na 20 meter verschijnen er een paar meldingen in het scherm; "Immobilizer zie handleiding" en "anti-skid service vereist"
Motor afgezet en daarna heeft deze niet meer willen starten. Ik had toen de accu losgekoppeld. En ben 30 minuten weggeweest.
Accu aangesloten. Auto starten direct. Terug de oprit opgereden, daar viel de motor uit zichzelf, smoorde gewoon, gaspedaal reageerde ook niet meer en dat is gek want ik rijd hem zojuist de oprit op. Om te testen wilde ik hem weer starten. Auto starten niet meer en met dezelfde 2 meldingen in scherm. Hierna heb ik de auto niet meer aan gekregen.

Wat doet de auto precies:
Na insteken van de sleutel ontgrendeld het stuur slot.
Bij draaien naar stand 1, gaan alle elektrische componenten aan en functioneert alles naar behoren.
Draaien naar stand 2, alle dashboard lampen gaan aan en uit, in juiste mate van tijd en volgorde.
Stand 3, bij starten hoor je een harde klik (elektrische achtig) en gebeurd er niks, komt niet bij de startmotor vandaan. Heel soms na lange tijd (paar dagen, of als de accu los is geweest) wil de auto wel starten. Meteen na de start valt deze dan weer uit. Ook is de auto vlak na het vernieuwen van het contact slot, na vele pogingen, 1x aangeslagen. na 5 minuten afgezet en nog een keer gestart. Bij de derde keer, terug in storing, zelfde 2 meldingen als hierboven.

Wat heb ik tot dus ver gedaan:
Ik heb alles gedaan wat ik kon vinden via forum en internet en tips van auto garages. (5x openen/sluiten, alarm af laten gaan enz. enz.) Tevens:

- nieuwe accu
- nieuw contactslot (hoefde niet te worden ingelezen (info van dealer)
- alle drie de modules losgehaald en gereinigd (ECU, CEM en BCM (zekeringskast))
- bij loshalen ook alle stekkers en contacten gereinigd
- alle aarde op de auto los en gereinigd

Helaas mocht dit niet baten. Meldingen blijven in het scherm staan en de auto start niet.

Auto bij de dealer geweest. Zij hebben gedaan:
- Auto uitgelezen, alles werkt naar behoren (op ECM na) en er zijn geen elektrische gebreken ontdekt/gemeten.
- Alle CEM, ECM enz doorgemeten en uitgelopen.

de volgende storingscodes zijn actief:

BCM-0100
BCM-0115
BCM-E000
CEM-DE11


Dealer zegt nu dat de ECM wel signaal ontvangt, maar dat er niks mee gedaan wordt. Er komt geen output zeg maar. Daarop gebaseerd zegt de volvoman bijna zeker te weten (95%) dat de ECM dus stuk is?? Een nieuwe ECM incl inlezen 1300,- daarna weer opnieuw custom remappen (zucht)


Heeft iemand enige ervaring mbt mijn probleem?? Ik heb ontzettend veel info gelezen op dit forum en op andere fora wereldwijd, maar mijn specifiek probleem kan ik niet ontdekken.

Ik weet dat het een heel verhaal is, sorry hiervoor. Ik hoop dat iemand wat kan betekenen.

Onderstaand een filmpje van het probleem. Zegt meer dan 1000 woorden.
https://www.youtube.com/watch?v=1MTXqOPhbhs

Mvg, Bas
Na mijn T4 heb ik een waardige opvolger een T5....................................
Check mijn WDB ====>> Bast4iaan
<<====

Gebruikersavatar
bast4iaan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 08:43

Re: Immobilizer zie handleiding & anti-skid service vereist

Bericht door bast4iaan » zo 30 sep 2018, 04:39

Ondertussen heb ik een tweedehands ECM (ook wel ECU genoemd) gekocht en deze laten klonen. Na het inbouwen, starten de auto direct en bleef goed lopen, gaspedaal reageerde perfect. Aantal malen de motor afgezet en weer gestart, alles perfect. Nu komt het:

Tijdens vastzetten van de ECM op zijn locatie, heb ik sluiting (echt heftige sluiting) gemaakt met de pluspool van de accu en de ECM :tumbdown (weet het, stom) Hierna auto meteen geprobeerd te starten, je raad het al.....Niks, zelfde meldingen in het scherm. Immobilizer enz.

Ik heel stoer mijn oude ECM weer ingebouwd. Wat denk je....Start meteen. Alles werkte en geen meldingen in het scherm. Ik meteen mijn auto verplaatst en klaar om de volgende dag APK te laten keuren. Tijdens het keuren, helaas, terug in storing. Met enig pluspunt, dat de auto wel steeds start, maar daarna direct in noodloop gaat, door de noodloop is er geen gaspedaal respons.

Ik snap er helemaal niks meer van. Ergens denk ik, koop nu maar een andere ECM en laat deze weer klonen, maarja is dit wel het probleem???!!

Wie kan mij helpen??? Anders zal hij in onderdelen verkocht gan worden :swear :tumbdown :'( :'(

Mvg Bas
Na mijn T4 heb ik een waardige opvolger een T5....................................
Check mijn WDB ====>> Bast4iaan
<<====

Gebruikersavatar
honda_power
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 718
Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 22:51
Model: Andere
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: sint maarten

Re: Immobilizer zie handleiding & anti-skid service vereist

Bericht door honda_power » zo 30 sep 2018, 09:17

toen ik problemen had met mijn v70 en de elektronica ben ik naar https://www.volvotech.eu/ gegaan daar vonden ze het probleem met mijn v70 die die dealer en andere garage niet konden vinden deze gaat echt opzoek met niet alleen de computer maar oo met de multimeter ;)
er is maar 1theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt

volvo v40 1.8 16v 1997 wit volvo v70 2.4 170pk 458 ocean bleu metallic niksan primera 2002 1.8 grijs

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9212
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Immobilizer zie handleiding & anti-skid service vereist

Bericht door MarcO » zo 30 sep 2018, 18:15

Het kan natuurlijk ook zijn dat je CEM opgeblazen is door de kortsluiting en daardoor niet meer werkt.
Als je geen kortsluiting had gehad was misschien je probleem voorbij.
De tip van de man boven mij zou ik zeker even overwegen.
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4214
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
Model: V50
Bouwjaar: 2005
Locatie: Gouda

Re: Immobilizer zie handleiding & anti-skid service vereist

Bericht door EnigmaEll » zo 30 sep 2018, 19:32

Ik heb inmiddels ook een T5. En weet van een vorige eigenaar dat hij ook problemen met zijn ECU had (wat precies weet ik niet). Maar hij heeft ook een 2e hands ECU gehaald en software van mijn auto gekloond naar die ECU. Wel op standaard waardes gezet. En daarna was het probleem weg.

Als ik lees dat dit voor de sluiting bij jou ook geholpen heeft vermoed ik dat je idd 2 defecte ECU's hebt. Omdat je even met een goede ECU hebt gereden duurde het bij de eigen terugzetten iets langer voordat de foutmelding weer terug komt, althans zo vermoed ik. En wellicht zit er in het circuit het eea nu zo dat hij in noodloop gaat en het daarmee af doet.

Oftewel, ik zou proberen nogmaals een ECU (tweede hands) op de kop te tikken en deze weer klaar te maken voor jouw auto. En heeeel voorzichtig inbouwen dit keer :-D.

En daarbij, wat ik niet hoop natuurlijk, want super mooie wagen heb je, maar mocht tie ooit in onderdelen gaan, benader mij dan svp eerst (A)

Gebruikersavatar
bast4iaan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 08:43

Re: Immobilizer zie handleiding & anti-skid service vereist

Bericht door bast4iaan » ma 01 okt 2018, 04:48

Thnx voor de reacties. Maar helaas zijn alle opties die genoemd worden al wel redelijk behandeld door mij.

In Drachten zit ook een bedrijf die diagnose uitvoert, echt een topper. Maar helaas is Drachten, maar ook Schiedam serieus te ver weg. Een auto die niet start en niet rijdt moet al op een ambulance. Maar die moet getrokken worden...hmmz...en dan zijn daar de kosten om dat voor elkaar te krijgen. Deze wegen niet meer op tegen het einddoel. Helaas.

Tevens twijfel ik eraan of het echt de ECM is. Ook met de (nieuwe) gekloonde ECM starten de auto inderdaad. Verder niet gereden, alleen gestart en stationair laten lopen daarna afgezet en daarna dit nog twee keer gedaan. Hierna kwam de sluiting. Daarop volgend gaf de gekloonde dus ook de immobilizer storing ed. Dus toen ik mijn originele ECM er weer indeed had hij de storing al gehad. En toen starten hij dus wel in een keer en kon ik hem wel verrijden (welliswaar 30mtr), waarna hij de volgende dag in storing viel. En hier nog steeds in staat.

De CEM geeft verder geen storingen, dit bleek uit uit het uitlezen na de sluiting. En verder werken alle elektrische componenten naar behoren. Alleen hij rijd niet :wall Snap er niks van.

Het geheel geeft een ontzettend warige indruk, ik weet het. zit er al 4 maanden mee te knokken. 1 ding staat als een paal boven water, rijden doet hij in ieder geval niet :'(

Misschien toch maar nog een ECM bestellen en laten klonen. Maargoed, dat is gewoon een gok, net als alle andere onderdelen die al vervangen zijn.

In ieder geval bedankt voor de moeite en het meedenken!!!

Mvg Bas
Na mijn T4 heb ik een waardige opvolger een T5....................................
Check mijn WDB ====>> Bast4iaan
<<====

Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 145
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Tholen, Zeeland

Re: Immobilizer zie handleiding & anti-skid service vereist

Bericht door Horecaspoilert » ma 01 okt 2018, 06:37

Als ik deze klachten zo hoor denk ik aan een los contact, misschien wel in de ECM zelf. De eerste ECM werkte weer toen je dienweer aansloot toch? Met de tweede ECM is sluiting gemaakt, dus die zou kapot kunnen zijn. Gezien ze het toch niet meer doen zou ik de eerste ecm eens open maken en de contacten van de aansluiting even opnieuw doorsolderen. Mocht het werken dan is het nog altijd goedkoper dan een nieuwe ecm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Julius
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 21:23
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: Immobilizer zie handleiding & anti-skid service vereist

Bericht door Julius » ma 01 okt 2018, 20:28

Ik heb eventjes zitten zoeken op je codes en het anti-skid melding en zo te zien ben je niet de eerste.
Ik vond iemand met hetzelfde probleem, welliswaar een v70, maar met dezelfde CEM foutcode. Hij probeerde een andere ECM erin te zetten maar dat hielp ook niet. uiteindelijk bleek het een draaide te zijn dat kortsluiting maakte.
https://forums.swedespeed.com/archive/i ... 66837.html

Ik denk dat het dus inderdaad geen slecht plan is wat honda_power al zei. Of zelf op onderzoek uitgaan bij je auto.

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 985
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: Immobilizer zie handleiding & anti-skid service vereist

Bericht door hervelt » ma 01 okt 2018, 23:34

Die bleek een aardsluiting te hebben aan een draad van de CAN bus.
Logisch dat je dan een rits met foutmeldingen kunt krijgen.

Zo is het bij jou toch niet ?

De gekloonde ECM zal zeker overleden zijn en je eigen ECM acht ik niet betrouwbaar.
Voor niet veel geld heb je 'n ECM, het klonen zal het duurste zijn. Daar ben je intussen zelf van op de hoogte.
Zelf gaan doorsolderen bij een ECM moet je goede apparatuur en een vaste hand hebben.
Zou toch als eerste weer een ECM laten klonen. Garantie heb je echter niet dat het daarmee opgelost is, maar die kan je dan wel als eerste uitsluiten.
Mits het klonen geen problemen oplevert met de laatste stand van zaken.(en je ECM niet geblokkeerd blijft door de Immobilizer)
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 985
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: Immobilizer zie handleiding & anti-skid service vereist

Bericht door hervelt » ma 01 okt 2018, 23:46

bast4iaan schreef:
ma 01 okt 2018, 04:48
Thnx voor de reacties. Maar helaas zijn alle opties die genoemd worden al wel redelijk behandeld door mij.

In Drachten zit ook een bedrijf die diagnose uitvoert, echt een topper. Maar helaas is Drachten, maar ook Schiedam serieus te ver weg.

In ieder geval bedankt voor de moeite en het meedenken!!!
Je bent de zoveelste tegen wie ik het zeg maar waarschijnlijk ben je je hiervan helemaal niet bewust.
Als je een (woon)plaats invuld in je profiel gegevens, kun je gerichtere adviezen verwachten.
Mede forummers zijn niet te beroerd om tips te geven over dealers slopers of Volvo specialisten.
Dan is het wel zonhandig dat je zelf relevante gegevens in je profiel ingevuld hebt.
Ook type en motorcode e.d.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Gebruikersavatar
bast4iaan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 08:43

Re: Immobilizer zie handleiding & anti-skid service vereist

Bericht door bast4iaan » di 02 okt 2018, 01:15

hervelt schreef:
ma 01 okt 2018, 23:46
Je bent de zoveelste tegen wie ik het zeg maar waarschijnlijk ben je je hiervan helemaal niet bewust.
Als je een (woon)plaats invuld in je profiel gegevens, kun je gerichtere adviezen verwachten.
Mede forummers zijn niet te beroerd om tips te geven over dealers slopers of Volvo specialisten.
Dan is het wel zonhandig dat je zelf relevante gegevens in je profiel ingevuld hebt.
Ook type en motorcode e.d.
Beste Hervelt,
Ik begrijp je reactie hierin en ik ben mij daar wel bewust van hoor. Het is alleen mijn keuze dat niet in te vullen. Als het wel ingevuld was, dan waren ook de tips en locaties genoemd, net zoals nu gedaan is. Uiteindelijk bij een hulpvraag geven veel mensen antwoord door hun persoonlijke ervaringen te delen, bij welk bedrijf dit ook geweest is. En dan geeft het niet waar dit in Nederland of Europa/wereld zal zijn. Daarna is het aan de hulpvrager wat hij ermee doet. Ik deelde alleen dat het geen optie was voor mij.
Maar ik waardeer je meedenken :tumbup En ik weet zelf ook niet of het een CAN-bus aardsluiting kan zijn. Ik houd alle opties open.

@Julius,
De CEM geeft de storing, omdat deze volgens de andere codes niet kan communiceren met de ECM. Of wat de dealer-man zei, ECM ontvangt wel input, maar er wordt geen output gemeten. Daarom dachten zij dat de ECM stuk zou zijn. Maar dat was niet zeker, was een gok. En dat lieten ze merken door te zeggen, dat ze eerst nieuwe software wilde inladen op de ECM. Dat werd dus lastig, daar de mijne is gemapped. Daarna contact gehad met een diagnose bedrijf in Drachten, deze gaf aan niet aan de ECM te denken omdat de storing voor het eerst begon toen ik aan het rijden was. En later ook, af en toe/sporadisch nog kan starten.

@Horecaspoilert,
Aan losse contacten hebben we ook gedacht. Alleen is er zoveel uitgelezen, 3 A4tjes vol met codes. Niet allemaal actief, maar dat ze uit te lezen waren, gaf wel aan dat ze erin zitten. Dat het bijna geen beginnen is waar te zoeken/waar te starten.
En al het voor de hand liggende hebben we al gedaan.


Maar in ieder geval Super bedankt voor het meedenken allemaal!!!! :tumbup

Mvg Bas
Na mijn T4 heb ik een waardige opvolger een T5....................................
Check mijn WDB ====>> Bast4iaan
<<====

Plaats reactie