Moeilijk vermogen, misfires, LMM niet mogelijk
Misfire op cilinder 1
Vanmiddag toen ik van het werk wilde vertrekken, liep m´n V wat onregelmatig. Opnieuw starten, toen klonk ie helemaal als een tractor-diesel... in ieder geval niet goed. Lampje motormanagement knipperde... serieus probleem dus.
Meteen uitgelezen natuurlijk: misfire op cilinder 1. Kan er niet bij, omdat de afdekplaten met Torx vastgezet zijn. Mijn vermoeden ging al meteen uit naar de bobines, omdat de bougies nog vrij nieuw zijn. Tsja, wat te doen... de overige waarden van lambdasonde, brandstoftoevoer, ed waren allemaal normaal. Voordat ik de Wegenwacht wilde bellen heb ik 'm nog maar een keer gestart, en toen liep ie weer als een zonnetje. OK, dan maar op weg en dan thuis maar 's kijken.
De bobines zagen er nog prima uit, bougies nog maar even laten zitten, maar 2 cilinders hadden wat viezige roestvorming in het deel waar de kabels (linker twee) op de bougies zitten. De contacten in de kabels waren ook wat roestig, beetje oranje aanslag althans. Heb die contacten gereinigd, en dat zou de misfire ook mogelijk veroorzaakt kunnen hebben. Anders kan het zijn, kabel, bougie, bobine, injector...
De volgorde van cilindernummering, is dat van links (passagier) naar rechts (bestuurder) > 1, 2, 3, 4? Volgens mij wel, toch?
Meteen uitgelezen natuurlijk: misfire op cilinder 1. Kan er niet bij, omdat de afdekplaten met Torx vastgezet zijn. Mijn vermoeden ging al meteen uit naar de bobines, omdat de bougies nog vrij nieuw zijn. Tsja, wat te doen... de overige waarden van lambdasonde, brandstoftoevoer, ed waren allemaal normaal. Voordat ik de Wegenwacht wilde bellen heb ik 'm nog maar een keer gestart, en toen liep ie weer als een zonnetje. OK, dan maar op weg en dan thuis maar 's kijken.
De bobines zagen er nog prima uit, bougies nog maar even laten zitten, maar 2 cilinders hadden wat viezige roestvorming in het deel waar de kabels (linker twee) op de bougies zitten. De contacten in de kabels waren ook wat roestig, beetje oranje aanslag althans. Heb die contacten gereinigd, en dat zou de misfire ook mogelijk veroorzaakt kunnen hebben. Anders kan het zijn, kabel, bougie, bobine, injector...
De volgorde van cilindernummering, is dat van links (passagier) naar rechts (bestuurder) > 1, 2, 3, 4? Volgens mij wel, toch?
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: Misfire op cilinder 1
Merkwaardig; toen ik bij mijn V40 een poosje terug de bougies ging vervangen was bij mij de (zeg maar even) bougieholte van cilinder 3 ook van binnen helemaal oranje-bruinig uitgeslagen (beetje droog poeder-achtig), inclusief de pen van de bobine die op de bougie zit. Ik heb me toen wel afgevraagd wat dat zou kunnen zijn en waar dat vandaan gekomen zou kunnen zijn. Lijkt mij dat daar toch geen water/koelvloeistof zou kunnen komen.
Ben nog steeds wel benieuwd wat het is en waar het vandaan komt....
Ben nog steeds wel benieuwd wat het is en waar het vandaan komt....
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Re: Misfire op cilinder 1
ALS de meest linkse inderdaad #1 is (zover ik nu weet wel), dan was dat (oranje aanslag) bij mij dus het geval bij cilinder #1 en #2. Denk dat dit dan die misfire heeft veroorzaakt. Wat het nou precies is... tsja, lijkt inderdaad wat roestachtig... vocht wat langs de rubberen afdichting is gekomen en daar het blok (aluminium?) oxideert... vermoed ik!
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: Misfire op cilinder 1
Geen idee.... aluminium oxideert natuurlijk wit.
En het lijkt mij dat daar niet zoveel vocht kan komen.
Maar bij mij was het dan (volgens jouw nummering) cilinder 3, waar een bobine op zit.
Ik had zelf bedacht dat het condens geweest zou kunnen zijn wat uit de olievuldop vandaan gekomen zou kunnen zijn. De rubber ring van die olievuldop heb ik dan ook maar vervangen.
Maar die misfire heb je nu dus niet meer?
En het lijkt mij dat daar niet zoveel vocht kan komen.
Maar bij mij was het dan (volgens jouw nummering) cilinder 3, waar een bobine op zit.
Ik had zelf bedacht dat het condens geweest zou kunnen zijn wat uit de olievuldop vandaan gekomen zou kunnen zijn. De rubber ring van die olievuldop heb ik dan ook maar vervangen.
Maar die misfire heb je nu dus niet meer?
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Re: Misfire op cilinder 1
Temperatuur is natuurlijk wel hoog.. misschien wat olie erbij... (zit ook 'n carterontluchtingslang daar op het blok) tis maar een vermoeden. Misschien heeft iemand anders een verklaring.
Start en loopt nu mooi ja. Ik ga het in de gaten houden de komende dagen. Misschien vervang ik de kabels van #1 en #2 wel voor nieuwe.
Start en loopt nu mooi ja. Ik ga het in de gaten houden de komende dagen. Misschien vervang ik de kabels van #1 en #2 wel voor nieuwe.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: Misfire op cilinder 1
Als het wel koelvloeistof is die de bougies oxideert dan kan het de koppakking zijn!
Zien je olie en koelvloeistof er normaal uit ?
Zien je olie en koelvloeistof er normaal uit ?
Re: Misfire op cilinder 1
Ja, niks aan gemerkt. En zijn beiden pas nog ververst. Zou de bougies nog kunnen checken, maar hij loopt momenteel ook weer mooi, dus lijkt niet echt iets aan de hand te zijn verder. Koelvloeistof kan ook niet zomaar langs de bougies omhoog komen lijkt me. Wel 'n beetje olie op het blok, dus ga ook de 't olievuldoprubber vernieuwen. Die wil ook wel 's wat gaan lekken op den duur...
-
- 4th Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 00:23
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Kerkrade
Re: Misfire op cilinder 1
Inderdaad.
De koelvloeistof kan niet langs de bougies omhoog gaan.
Iedere auto heeft daat eigenlijk wel zo last van.
Maar bij de Volvo zit er ook onder de deksel de slang van de carterventielatie
en inderdaad de O-ring in de olievuldop, maar dan zie je dat ook rondom lekken.
Met uitlezen niets tegen gekomen van bobines?
Die gaan wel eens stuk vooral bij Phase 1.
De koelvloeistof kan niet langs de bougies omhoog gaan.
Iedere auto heeft daat eigenlijk wel zo last van.
Maar bij de Volvo zit er ook onder de deksel de slang van de carterventielatie
en inderdaad de O-ring in de olievuldop, maar dan zie je dat ook rondom lekken.
Met uitlezen niets tegen gekomen van bobines?
Die gaan wel eens stuk vooral bij Phase 1.
Re: Misfire op cilinder 1
Nee, maar ga wel de onderdelen van de ontsteking vernieuwen (misschien nog steeds de originele dus al behoorlijk wat kms oud), want misfire was weer terug vandaag. Staat nu stil...
Re: Misfire op cilinder 1
Nog even wat diagnose gedaan.
-Bobines vuren allebei nog flink, dus die lijken nog OK.
-De bougies zagen er allemaal prima uit (slechts 15.000km oud)
-Plantenspuitmethode leverde niks op, maar..
-Ik kon geen weerstand meten (of eigenlijk 'n oneindige dus) over de bougiekabels, omdat (vermoed ik) de contacten (die op de bougies gaan) behoorlijk aangeroest zijn. Aan de fabricagecode is af te leiden dat ze uit 2002 komen, dus gaan ze al 165.000 km mee (origineel Bougiecord). Die worden dus sowieso vervangen.
Motor liep vandaag weer goed, dus slechte contacten lijkt toch wel de oorzaak (misfire is iedere keer op cilinder 1. deze cilinder heeft samen met nummer 2 een bougiekabel. Oranje aanslag komt van de contacten in de bougiekabels!
-Bobines vuren allebei nog flink, dus die lijken nog OK.
-De bougies zagen er allemaal prima uit (slechts 15.000km oud)
-Plantenspuitmethode leverde niks op, maar..
-Ik kon geen weerstand meten (of eigenlijk 'n oneindige dus) over de bougiekabels, omdat (vermoed ik) de contacten (die op de bougies gaan) behoorlijk aangeroest zijn. Aan de fabricagecode is af te leiden dat ze uit 2002 komen, dus gaan ze al 165.000 km mee (origineel Bougiecord). Die worden dus sowieso vervangen.
Motor liep vandaag weer goed, dus slechte contacten lijkt toch wel de oorzaak (misfire is iedere keer op cilinder 1. deze cilinder heeft samen met nummer 2 een bougiekabel. Oranje aanslag komt van de contacten in de bougiekabels!
Laatst gewijzigd door sdirkx op zo 14 aug 2011, 21:10, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Misfire op cilinder 1
Met een beetje mazzel is dit probleem verholpen met de nieuwe bougiekabels.
Alleen vreemd dat nummer twee dan niet dezelfde bruine oxidatie heeft, aangezien ze beiden de bougiekabel delen. Of is dat door een slecht contact?
Alleen vreemd dat nummer twee dan niet dezelfde bruine oxidatie heeft, aangezien ze beiden de bougiekabel delen. Of is dat door een slecht contact?
Re: Misfire op cilinder 1
Hebben dat allebei hoor. Alleen zie je hier het rubberen uiteinde. Bij de ene is het ook zichtbaar aan de buitenzijde. Van de contacten zelf is niet echt fatsoenlijk 'n foto te maken.
PS: Het zijn trouwens wel beide bougiekabels, maar gaan wel naar een verschillende bobine. Ben benieuwd of ik morgen al aan nieuwe kabels kan komen, want wil het wel zsm gefixed hebben.
PS: Het zijn trouwens wel beide bougiekabels, maar gaan wel naar een verschillende bobine. Ben benieuwd of ik morgen al aan nieuwe kabels kan komen, want wil het wel zsm gefixed hebben.
-
- Idle
- Berichten: 64
- Lid geworden op: vr 08 jul 2011, 11:13
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Herentals (Belgie)
Re: Misfire op cilinder 1
Ik heb met mn andere wagen ook eens problemen gehad (geen volvo) met missfires, daar gaf uiteindelijk een te lage brandstofdruk de fout, nieuwe pomp erin en klaar.
Dit kan uiteraard ook aan de bougiekabels liggen.
Dit kan uiteraard ook aan de bougiekabels liggen.
Re: Misfire op cilinder 1
De nieuwe bougiekabels hebben het probleem voor 95% zeker opgelost! Komende dagen ff in de gaten houden..
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Misfire op cilinder 1
Wat kost zo'n setje nou ?
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Misfire op cilinder 1
oke, wellicht ook eens doen als zijnde onderhoud.
Want volgens mij zijn mijn kabels ook niet top meer.
af en toe heb ik ook last van rare ontsteking's kwaaltjes. ( lijkt het )
Want volgens mij zijn mijn kabels ook niet top meer.
af en toe heb ik ook last van rare ontsteking's kwaaltjes. ( lijkt het )
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Re: Misfire op cilinder 1
Na circa anderhalve ton zijn ze wel zo'n beetje 'op'.. dus zou ik er echt 's nieuwe in gooien (als dat nog niet eerder is gebeurd). Check de productiedatum/cijfercode op de kabels: dag-maand-jaar. bv in mij geval: 3502: 3 mei 2002.