Motor slaat op hol
-
- Idle
- Berichten: 53
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
- 13
- Model: V40
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2000
Motor slaat op hol
Besten,
Ik rijdt een v40 uit eind 2000. Tot op heden een fijne auto. Verleden jaar een nieuwe startmotor geplaatst, de accu vervangen en de distributie riem vervangen. Twee welen terug een nieuwe koppeling laten plaatsen (en APK etc) (340.000 op de teller). Ik reed vannacht van mijn werk naar huis en plotseling sloeg de motor op hol. Hij haalde zo de 5000-6000 toeren. Ik schrok me rot. Toen ik de koppeling wat liep aangrijpen zakte het toerental terug. Daarna liep het weer flink op. Auto twee keer aan en uit gezet. Ook overgeschakeld maar benzine. Dat leverde slechts kort respijt op. Gelukkig was ik bijna thuis. Geparkeerd en nu maar eens wat uurtjes slapen. Zoals jullie kunnen lezen heb ik de laatste twee jaar flink wat geld in de auto gestoken. Nieuwe koppeling was op aanraden van de garage (hij ratelde) omdat de auto er nog goed uitzag en probleemloos door de APK kwam.
Wat kan dit zijn en kan iemand me helpen of heb ik wederom een dure rekening in het vooruitzicht? De centjes raken een beetje op....
Alvast bedankt!
Groeten,
Joost
[ Geplaatst met iPhone ]
Ik rijdt een v40 uit eind 2000. Tot op heden een fijne auto. Verleden jaar een nieuwe startmotor geplaatst, de accu vervangen en de distributie riem vervangen. Twee welen terug een nieuwe koppeling laten plaatsen (en APK etc) (340.000 op de teller). Ik reed vannacht van mijn werk naar huis en plotseling sloeg de motor op hol. Hij haalde zo de 5000-6000 toeren. Ik schrok me rot. Toen ik de koppeling wat liep aangrijpen zakte het toerental terug. Daarna liep het weer flink op. Auto twee keer aan en uit gezet. Ook overgeschakeld maar benzine. Dat leverde slechts kort respijt op. Gelukkig was ik bijna thuis. Geparkeerd en nu maar eens wat uurtjes slapen. Zoals jullie kunnen lezen heb ik de laatste twee jaar flink wat geld in de auto gestoken. Nieuwe koppeling was op aanraden van de garage (hij ratelde) omdat de auto er nog goed uitzag en probleemloos door de APK kwam.
Wat kan dit zijn en kan iemand me helpen of heb ik wederom een dure rekening in het vooruitzicht? De centjes raken een beetje op....
Alvast bedankt!
Groeten,
Joost
[ Geplaatst met iPhone ]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 12
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: Motor slaat op hol
Begrijp ik het goed dat de motor alleen op hol staat als je de koppeling hebt ingetrapt (stationair dus) en rijdend op gas?
dan is er ergens iets mis in de regeling van de hoeveelheid brandstof-lucht mengsel van je LPi. (misschien denk je nu van:"ja, duhhh ")
er is hierover wel genoeg te vinden op t forum; misschien heb je hier bijvoorbeeld iets aan:
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =37&t=9884
maar vertel eens wat meer details over wanneer t wel en niet gebeurde:
alleen op gas of ook benzine
had de auto tijdens "gewoon rijden" voor je gevoel ook meer vermogen las je gas los liet?
gingen er nog waarschuwingslampjes branden?
etc..
dan is er ergens iets mis in de regeling van de hoeveelheid brandstof-lucht mengsel van je LPi. (misschien denk je nu van:"ja, duhhh ")
er is hierover wel genoeg te vinden op t forum; misschien heb je hier bijvoorbeeld iets aan:
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =37&t=9884
maar vertel eens wat meer details over wanneer t wel en niet gebeurde:
alleen op gas of ook benzine
had de auto tijdens "gewoon rijden" voor je gevoel ook meer vermogen las je gas los liet?
gingen er nog waarschuwingslampjes branden?
etc..
- web
- 2nd Gear member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Flevoland
Re: Motor slaat op hol
Dat is helemaal niet zo 'duhh', want om "op hol te slaan" heb je niet alleen meer brandstof nodig maar ook meer lucht. Met de normale stationair luchtdosering en alleen maar extra brandstof haal je hoogstens 1200 toeren voordat-ie verzuipt, dus dat kan het niet zijn.
Ik denk dus eerder dat de gaskabel/gasklep simpelweg blijft hangen. Iets simpels dus.
Een andere mogelijkheid is een luchtlek in de inlaat (losgetrilde LPI injector?), waardoor ie de extra lucht aanzuigt die ie nodig heeft om zoveel toeren te halen.
Gezien hoe erg het is moet het eenvoudig te vinden zijn, ik zou dus eerst naar de gasklep/gaskabel kijken, of die wel goed terug komt naar "nul".
Ik denk dus eerder dat de gaskabel/gasklep simpelweg blijft hangen. Iets simpels dus.
Een andere mogelijkheid is een luchtlek in de inlaat (losgetrilde LPI injector?), waardoor ie de extra lucht aanzuigt die ie nodig heeft om zoveel toeren te halen.
Gezien hoe erg het is moet het eenvoudig te vinden zijn, ik zou dus eerst naar de gasklep/gaskabel kijken, of die wel goed terug komt naar "nul".
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 12
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: Motor slaat op hol
Ik zei toch ook brandstof-lucht mengsel......
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10716
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Motor slaat op hol
Er zijn nog wel meerdere mogelijkheden.
Hoeveel km is dat ritje van je werk naar huis?
Ik heb dit ook gehad door een defecte koelwatersensor waardoor de thermostaat niet open ging en de motor begon te koken.
Vertel eerst iets meer details
Hoeveel km is dat ritje van je werk naar huis?
Ik heb dit ook gehad door een defecte koelwatersensor waardoor de thermostaat niet open ging en de motor begon te koken.
Vertel eerst iets meer details
-
- Idle
- Berichten: 53
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
- 13
- Model: V40
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2000
Re: Motor slaat op hol
Dank voor de reacties!
Het ritje naar huis is zo'n 10 minuten rijden. Dat kan hem moeilijk overhitten? De temp meter stond ook gewoon op de stand waarop hij altijd staat.
Ik stond voor een stoplicht toen het begon. Versnelling in neutraal en koppeling niet ingetrapt. Plotseling schoot hij de hoge toeren in en het emissie (waterkraantje) lampje begon te branden. Hij bleef hierna zodra de versnelling in zijn neutraal stond hele hoge toeren te maken. Zodra ik hem in de versnelling zette liepen de toeren terug naar normaal, de auto accelereerde vervolgens echter wel zonder dat ik het gaspedaal aanraakte. Op een gegeven moment heb ik over geschakeld van gas naar benzine. Helaas loste dat het niet op. Wellicht dat ik hem wat langer de tijd moest geven. Vervelende is dat ik de hele week nog nachtdienst heb en de auto daarvoor nodig heb. Loop ik een groot risico als ik ermee blijf rijden? Wat ik nu deed wasin lage versnelling rijden. Voor een stoplicht zette ik de motor gewoon uit.
Ik ga zo een stukje rijden. Is er iets waar ik op moet letten? Ik zou bijvoorbeeld kunnen proberen om naar een gas specialist te rijden? (met namen het emissie lampje dat ging branden) ik weet echter niet of dat het oplost omdat hij het toen ik overschakelde naar benzine ook bleef doen.
Als ik naar de garage bel (ATU Utrecht, hebben ze nooit direct tijd). Of is dit iets waarvoor ik naar de Volvo specialist moet? (tenzij er iemand in de buurt woont die tijd heeft of er voor een kratje bier of flesje whisky of een kleine vergoeding ofzo vanmiddag/vanavond even naar te kijken?)
Groet en alvast bedankt
Het ritje naar huis is zo'n 10 minuten rijden. Dat kan hem moeilijk overhitten? De temp meter stond ook gewoon op de stand waarop hij altijd staat.
Ik stond voor een stoplicht toen het begon. Versnelling in neutraal en koppeling niet ingetrapt. Plotseling schoot hij de hoge toeren in en het emissie (waterkraantje) lampje begon te branden. Hij bleef hierna zodra de versnelling in zijn neutraal stond hele hoge toeren te maken. Zodra ik hem in de versnelling zette liepen de toeren terug naar normaal, de auto accelereerde vervolgens echter wel zonder dat ik het gaspedaal aanraakte. Op een gegeven moment heb ik over geschakeld van gas naar benzine. Helaas loste dat het niet op. Wellicht dat ik hem wat langer de tijd moest geven. Vervelende is dat ik de hele week nog nachtdienst heb en de auto daarvoor nodig heb. Loop ik een groot risico als ik ermee blijf rijden? Wat ik nu deed wasin lage versnelling rijden. Voor een stoplicht zette ik de motor gewoon uit.
Ik ga zo een stukje rijden. Is er iets waar ik op moet letten? Ik zou bijvoorbeeld kunnen proberen om naar een gas specialist te rijden? (met namen het emissie lampje dat ging branden) ik weet echter niet of dat het oplost omdat hij het toen ik overschakelde naar benzine ook bleef doen.
Als ik naar de garage bel (ATU Utrecht, hebben ze nooit direct tijd). Of is dit iets waarvoor ik naar de Volvo specialist moet? (tenzij er iemand in de buurt woont die tijd heeft of er voor een kratje bier of flesje whisky of een kleine vergoeding ofzo vanmiddag/vanavond even naar te kijken?)
Groet en alvast bedankt
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 12
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: Motor slaat op hol
Zoals je het nu verteld zou ik als eerste naar de gaskabel/klep (laten) kijken dat die niet goed naar nul gaat. of misschien is het zo simpel dat je vloermat (of iets anders, vuil ofzo) ervoor zorgt dat je gaspedaal niet helemaal omhoog gaat als je je voet optilt.
succes
succes
-
- Idle
- Berichten: 53
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
- 13
- Model: V40
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2000
Re: Motor slaat op hol
Gaskabel/klep doe ik dat bij een gas specialist, de Volvo garage of een normale garage?
- web
- 2nd Gear member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Flevoland
Re: Motor slaat op hol
Als het spontaan begon zonder dat je het gaspedaal aangeraakt hebt (dus eerst normaal stationair en daarna opeens naar 5000 toeren, zonder dat je tussendoor het gaspedaal aangeraakt hebt), zou je zeggen dat het geen hangende gaskabel kan zijn.
Dan blijft een fors luchtlek ergens in/aan/rond het inlaatspruitstuk over. Een losse injector zou bv. goed kunnen met LPi. Kapotte stationairomloop (stappenmotor) vind ik alweer onwaarschijnlijk, zou dat voldoende zijn voor zo veel 'gasgeven' ?
Het lijkt me niet fijn voor de motor als ie bij een koude start direct naar 5000 toeren knalt en je verbrandt je koppeling ook als je op die manier door blijft rijden.
Als je zelf de kennis er niet voor hebt zou ik er dus nog 1x mee rijden: namelijk naar de garage om het op te laten lossen. Dit kan nooit echt ingewikkeld zijn en gevolgschade is duurder.
Gaskabel/klep kun je voor naar een universele of Volvo garage. Gas specialist alleen voor onderdelen van de gasinstallatie, dus alleen als dit door een losse LPI injector ofzo komt.
Dan blijft een fors luchtlek ergens in/aan/rond het inlaatspruitstuk over. Een losse injector zou bv. goed kunnen met LPi. Kapotte stationairomloop (stappenmotor) vind ik alweer onwaarschijnlijk, zou dat voldoende zijn voor zo veel 'gasgeven' ?
Het lijkt me niet fijn voor de motor als ie bij een koude start direct naar 5000 toeren knalt en je verbrandt je koppeling ook als je op die manier door blijft rijden.
Als je zelf de kennis er niet voor hebt zou ik er dus nog 1x mee rijden: namelijk naar de garage om het op te laten lossen. Dit kan nooit echt ingewikkeld zijn en gevolgschade is duurder.
Gaskabel/klep kun je voor naar een universele of Volvo garage. Gas specialist alleen voor onderdelen van de gasinstallatie, dus alleen als dit door een losse LPI injector ofzo komt.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 12
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: Motor slaat op hol
mee eens Als je het niet zelf kunt moet je ermee naar een werkplaats.
of.... als je woonplaatsservice van de wegenwacht hebt, laat hen even komen. Iets als een kabel of grote luchtlekkage heeft een goeie wegenwachter zo gevonden.
of.... als je woonplaatsservice van de wegenwacht hebt, laat hen even komen. Iets als een kabel of grote luchtlekkage heeft een goeie wegenwachter zo gevonden.
-
- Idle
- Berichten: 53
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
- 13
- Model: V40
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2000
Re: Motor slaat op hol
Ha allen,
Er viel iets voor waardoor ik wel gebruik van de auto moest maken. Heb hem op benzine gezet. Auto startte als een zonnetje en reed zonder problemen. Het lijkt dus toch aan de gas installatie te liggen. Enigszins een geruststelling. Morgen bellen met een gas specialist is de omgeving Utrecht. Nog goede tips? En waar moet ik dan in het bijzonder naar vragen? Dank wederom voor het meedenken!
Groeten,
Joost
Er viel iets voor waardoor ik wel gebruik van de auto moest maken. Heb hem op benzine gezet. Auto startte als een zonnetje en reed zonder problemen. Het lijkt dus toch aan de gas installatie te liggen. Enigszins een geruststelling. Morgen bellen met een gas specialist is de omgeving Utrecht. Nog goede tips? En waar moet ik dan in het bijzonder naar vragen? Dank wederom voor het meedenken!
Groeten,
Joost
- web
- 2nd Gear member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Flevoland
Re: Motor slaat op hol
Het probleem komt wel terug als je 'm weer op gas zet?
Als 't helemaal niet terugkomt kan de gas specialist natuurlijk zoeken tot-ie een ons weegt en waarschijnlijk niets vinden...
Als 't helemaal niet terugkomt kan de gas specialist natuurlijk zoeken tot-ie een ons weegt en waarschijnlijk niets vinden...
-
- Idle
- Berichten: 53
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
- 13
- Model: V40
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2000
Re: Motor slaat op hol
Ha web,
Dat is een goede vraag. Dat heb ik eigenlijk maar niet geprobeert. Ze kunnen niet een of ander computertje uitlezen?
Kortom, zodra hij weer kuren vertoont direct richting gasspecialist rijden, motor niet uitzetten en het ze laten horen?
Dat is een goede vraag. Dat heb ik eigenlijk maar niet geprobeert. Ze kunnen niet een of ander computertje uitlezen?
Kortom, zodra hij weer kuren vertoont direct richting gasspecialist rijden, motor niet uitzetten en het ze laten horen?