(Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo benz
-
- 1st Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: za 08 sep 2012, 23:48
- 11
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Gulpen
Re: euro 95 of 98 kosten
Bij ons ligt het eraan of ik rij of mijn vriendin mijn vriendin rijd in de 1 en 2 meer in de hoge toere als ik ze schakelt pas bij 3000/3500 door en ik bij de 2 tot 2.500 toere :)
groetjes
groetjes
I Dont Drive Fast I Just Fly Low :)
-
- Engine off
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 16 nov 2011, 14:26
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: 's-Gravenzande
Re: euro 95 of 98 kosten
Ik ben zelf een rustige rijder, zou bijna zonder turbo kunnen
Maar het rijd wel lekker, met extra vermogen als reserve
rijd ook veel korte afstanden, naar mijn werk (9km hee en 9 km terug) wordt dus amper lekker warm
Maar af en toe even naar mijn trouwma, dan 120km heen en 120km terug
gr Peter
Maar het rijd wel lekker, met extra vermogen als reserve
rijd ook veel korte afstanden, naar mijn werk (9km hee en 9 km terug) wordt dus amper lekker warm
Maar af en toe even naar mijn trouwma, dan 120km heen en 120km terug
gr Peter
Haast je als je de tijd heb, dan hebje tijd als je haast hebt
-
- 1st Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
- 11
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
gister schrok mijn monteur ook van mijn opmerking dat ik
alleen maar '95 tankte voor mijn 2.0 T 2003.
hij adviseerde mij eerst om VPower te nemen (alles eens goed schoon te branden) en dan
over te gaan op '98.
Kan ik hiervoor de Superplus ongelood 98 (Firezone) gebruiken?
alleen maar '95 tankte voor mijn 2.0 T 2003.
hij adviseerde mij eerst om VPower te nemen (alles eens goed schoon te branden) en dan
over te gaan op '98.
Kan ik hiervoor de Superplus ongelood 98 (Firezone) gebruiken?
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Ik zou de "Witte pompen" zoals FIREZONE vermijdenwhitehouse schreef:gister schrok mijn monteur ook van mijn opmerking dat ik
alleen maar '95 tankte voor mijn 2.0 T 2003.
hij adviseerde mij eerst om VPower te nemen (alles eens goed schoon te branden) en dan
over te gaan op '98.
Kan ik hiervoor de Superplus ongelood 98 (Firezone) gebruiken?
Hoef niet maar kan wel dat je slechte product krijg voor je geld
Ik tank al 1,5 jaar 98 bij BP, prijs is vrij mild maar wel zijn geld waard
Motor loopt rustiger, pakt beter op en verbruik is ook minder tov 95
Vroeger deed ik ook tanken bij witte pompen en dat heeft me wat extra geld gekost om de injectie te reinigen
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
2.0T kan gewoon 95 hebben hoor. Weet niet waar die monteur dat vandaan haalt.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
- 11
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Nou ja, schrikken is dan misschien een groot woord. Hij adviseerde wel VPower / Octoon 98
Mijn volvo'tje rijdt wel op Euro95 (doe ik al een half jaar) maar heb een beetje het idee dat hij beter kan.. soms hapert hij een beetje)
Mijn volvo'tje rijdt wel op Euro95 (doe ik al een half jaar) maar heb een beetje het idee dat hij beter kan.. soms hapert hij een beetje)
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Volgens mij is het algemeen bekend dat een X40 turbo model of t4 het beste loopt op '98.
Anders kan je idd last krijgen van haperen/ pingelen.
Anders kan je idd last krijgen van haperen/ pingelen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 12
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
technisch gezien zouden ze zelfs op octaan91 moeten kunnen lopen, maar dan gaat dat wel ten koste van de prestaties.
euro 95 kunnen de motoren prima hebben maar als je echt wilt dat de motor presteert wat hij moet kunnen presteren zul je er octaan 98 (of hoger) in moeten stoppen.
zelfs een ongeblazen 1.8 loopt al beter op hogere octaangetallen hoewel je dat misschien minder sterk voelt als bij een turbo. Shell V-power loopt zuiniger in die mate dat ik het prijsverschil er wel weer uit kan rijden...
In Duitsland heb ik 40 liter V-power racing octaan 100 weggereden. Daarvan heb ik niet heel veel meer pit gemerkt, maar wel 3 uur lang met 160 op cc de kilometers weggeblaft. erg zuinig was dat niet trouwens
euro 95 kunnen de motoren prima hebben maar als je echt wilt dat de motor presteert wat hij moet kunnen presteren zul je er octaan 98 (of hoger) in moeten stoppen.
zelfs een ongeblazen 1.8 loopt al beter op hogere octaangetallen hoewel je dat misschien minder sterk voelt als bij een turbo. Shell V-power loopt zuiniger in die mate dat ik het prijsverschil er wel weer uit kan rijden...
In Duitsland heb ik 40 liter V-power racing octaan 100 weggereden. Daarvan heb ik niet heel veel meer pit gemerkt, maar wel 3 uur lang met 160 op cc de kilometers weggeblaft. erg zuinig was dat niet trouwens
-
- 1st Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
- 11
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
dank voor de reacties tot nu toe.
misschien een hele stomme vraag;
Superplus ongelood 98 .. is dat gewoon Euro 98,
of is dat superplus iets speciaals?
misschien een hele stomme vraag;
Superplus ongelood 98 .. is dat gewoon Euro 98,
of is dat superplus iets speciaals?
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Beetje hippe naam volgens mij. Niet veel anders. Octaangehalte blijft immers gelijk.
-
- Idle
- Berichten: 93
- Lid geworden op: wo 08 jan 2014, 22:11
- 10
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Dokkum
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Het is nog een beetje van vroeger toen je normale en super benzine had
-
- 1st Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
- 11
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
ok. dus enkel nummertje (98,95,100,etc) is belangrijk.
en natuurlijk Benzine of Diesel
en natuurlijk Benzine of Diesel
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Over het algemeen zullen motoren met een turbo meer baat bij een hoger octaan hebben dan een NA blok.EnigmaEll schreef:Volgens mij is het algemeen bekend dat een X40 turbo model of t4 het beste loopt op '98.
Anders kan je idd last krijgen van haperen/ pingelen.
Simpele uitleg van Octaan is dat de 95 minder "stabiel" is en eerder (uiteraard binnen de norm) ontsteekt.
Hoe hoger het Octaan, hoe later het kan ontsteken.
Omdat een turbo met meer/koudere lucht in het mengsel werkt, is het gedrag sneller op te merken.
Er is eigenlijk geen reden om de 98 niet te nemen, je moet nagaan hoeveel je bijlegt per tank beurt.
Geen stomme vraag, die bestaan niet.whitehouse schreef:dank voor de reacties tot nu toe.
misschien een hele stomme vraag;
Superplus ongelood 98 .. is dat gewoon Euro 98,
of is dat superplus iets speciaals?
Alleen de 98 van BP schijnt ergens tussen octaan 98 en 100 te zitten.
Alle andere 98 Octaan gehaltes hangen tussen 95 en 98.
Dus Turbo, bij voorkeur ja maar geen verplichting (alhoewel pingelen inderdaad een veel voorkomende issue zou zijn)
Ik merkte dat het vermogen iets minder vel of misschien iets later kwam.
Bij NA, ik heb nooit verschil gemerkt in een 4, 5 of 6 cilinder.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
- 11
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
thanx voor de info!
Dat pingelen, wat is dat precies (hoe werkt dat motorisch), en hoe ervaart een gemiddelde rijder het pingelen?
Dat pingelen, wat is dat precies (hoe werkt dat motorisch), en hoe ervaart een gemiddelde rijder het pingelen?
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Geldt voor de T4 niet voor de 2.0T. Dan is er iets anders aan de hand.EnigmaEll schreef:Volgens mij is het algemeen bekend dat een X40 turbo model of t4 het beste loopt op '98.
Anders kan je idd last krijgen van haperen/ pingelen.
98 kan voor de prestaties beter zijn, maar is zeker geen noodzaak voor 'n 2.0T of NA.
[ Geplaatst met Android ]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Om antwoord te geven op je vraag zal ik het proberen zo duidelijk mogelijk neer te zetten.whitehouse schreef:thanx voor de info!
Dat pingelen, wat is dat precies (hoe werkt dat motorisch), en hoe ervaart een gemiddelde rijder het pingelen?
Pingelen of kloppen is het ongecontroleerd en vroegtijdig zelfontbranden van brandstof in een mengsel motor, bijvoorbeeld een zuigermotor of wankelmotor.
Bij hogere toerentallen is de vullingsgraad van de cilinders lager, waardoor de kans op kloppen vermindert maar door de hogere snelheid van de gasstromen wordt de turbulentie binnen de cilinder groter waardoor de gasmengels ongecontroleerd kunnen zelfontbranden en motorschade kunnen veroorzaken.
Pingelen ontstaat doordat er een ongecontroleerde zelfontbranding gebeurt voordat de zuiger zijn bovenste dode punt (BDP) bereikt heeft.
Door deze vervroegde drukontwikkeling op de zuiger, zal deze de neiging hebben om de krukas in de tegengestelde richting te laten draaien.
Kloppen is een verschijnsel dat vooral voorkomt bij mengsel motoren van auto's uitgerust met drukvulling via een turbo, supercharger of Ram Air installatie.
Deze systemen zorgen er namelijk voor dat het mengsel onder verhoogde druk in de cilinder komt, waardoor de kans op zelfontsteking groter wordt. Ook motoren zonder drukvulling met een hoge compressieverhouding (bijvoorbeeld 11:1) zijn gevoeliger voor kloppen. Het klopgevaar is trouwens de belangrijkste beperkende factor voor de compressieverhouding.
Dit is dus voor ALLE turbo motoren, dus de T2,T3,T4 en T5 enz enz.
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Een pingelsensor voorkomt dit, dus je loopt geen risico. Maar als je je er goed bij voelt en/of je hebt een getunede motor dan kun je zo er het maximale uithalen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
- 11
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Heeft mijn 2.0T 2003 (niet getuned) een pingelsensor?
sdirkx schreef:Een pingelsensor voorkomt dit, dus je loopt geen risico. Maar als je je er goed bij voelt en/of je hebt een getunede motor dan kun je zo er het maximale uithalen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Ga er maar vanuit dat elke auto vanaf....pffff 1985?? een pingelsensor heeft, dus ja, de jouwe ook :)whitehouse schreef:Heeft mijn 2.0T 2003 (niet getuned) een pingelsensor?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
- 11
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Dit weekend rij ik naar berlijn (en terug natuurlijk ), dus pas tanken als ik in Deutschland ben.
Zouden jullie '98 tanken, of als je daar de mogelijkheid krijgt een hoger octaan gehalte voor de 2.0T ?
(zal ik het nog merken)
Zouden jullie '98 tanken, of als je daar de mogelijkheid krijgt een hoger octaan gehalte voor de 2.0T ?
(zal ik het nog merken)