Alles over airbag (SRS) lampje (controle, resetten enz
- Solaire
- 5th Gear member
- Berichten: 693
- Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
- 9
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Breda
Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz
Heb ik ook wel eens last van, maar bij uitlezen is er geen foutmelding. Lijkt me dus geen kwaad kunnen.
Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
-
- Idle
- Berichten: 46
- Lid geworden op: ma 01 feb 2016, 18:59
- 8
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Eemnes
Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz
Ik heb de auto pas een goede week en meende dit niet eerder te hebben gezien.
En na een mega airbag storing probleem bij mijn vorige auto had ik even zoiets van.... OH OH!
Thanx.
[ Geplaatst met Android ]
En na een mega airbag storing probleem bij mijn vorige auto had ik even zoiets van.... OH OH!
Thanx.
[ Geplaatst met Android ]
Ik heb een hekel aan bumperklevers!
Ik had er laatst weer één voor me zitten.
Ik had er laatst weer één voor me zitten.
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz
Dat was bij mij een voorbode van een permanente storing.
Sowieso blijft het SRS lampje iets langer branden voordat ie uit gaat is mijn ervaring.
Sowieso blijft het SRS lampje iets langer branden voordat ie uit gaat is mijn ervaring.
-
- Idle
- Berichten: 46
- Lid geworden op: ma 01 feb 2016, 18:59
- 8
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Eemnes
Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz
Dat is toch weer een oh oh momentje.
Dat hij iets langer aanblijft lijkt me ook niet zo spannend maar dat hij opnieuw aangaat geeft me geen lekker gevoel.
Hopen maar dat t dan goed gaat.
[ Geplaatst met Android ]
Dat hij iets langer aanblijft lijkt me ook niet zo spannend maar dat hij opnieuw aangaat geeft me geen lekker gevoel.
Hopen maar dat t dan goed gaat.
[ Geplaatst met Android ]
Ik heb een hekel aan bumperklevers!
Ik had er laatst weer één voor me zitten.
Ik had er laatst weer één voor me zitten.
- Solaire
- 5th Gear member
- Berichten: 693
- Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
- 9
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Breda
Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz
Lijkt me toeval, mijne doet het al heel lang en heb er geen permanente storing van gekregen.
Volgens mij doet hij het ook alleen bij een koude start, als de auto een paar uur stil heeft gestaan. Lijkt alsof de SRS module wat meer tijd nodig heeft om op te starten dan normaal.
Volgens mij doet hij het ook alleen bij een koude start, als de auto een paar uur stil heeft gestaan. Lijkt alsof de SRS module wat meer tijd nodig heeft om op te starten dan normaal.
-
- Idle
- Berichten: 46
- Lid geworden op: ma 01 feb 2016, 18:59
- 8
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Eemnes
Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz
Klopt, is mij ook opgevallen bij alleen een koude start.
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat een permanente storing uitblijft.
[ Geplaatst met Android ]
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat een permanente storing uitblijft.
[ Geplaatst met Android ]
Ik heb een hekel aan bumperklevers!
Ik had er laatst weer één voor me zitten.
Ik had er laatst weer één voor me zitten.
- volvonick
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
- 8
- Model: V70
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Leiden
Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz
Inderdaad, zelfde hier.
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles over airbag (SRS) lampje (controle, reseten enz
Niet druk om maken, heb ik soms ook bij koud weer.
Dan kijk ik ook ffe 'hee, niet weer' maar dan gaat lampje weer uit.
Dan kijk ik ook ffe 'hee, niet weer' maar dan gaat lampje weer uit.
-
- Idle
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 00:03
- 8
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Maastricht
Gordellampje op dashboard blijft branden
Beste leden,
Sinds een week of twee blijft het gordel lampje op mijn dashboard (onder de dagteller) branden. Nu dacht ik eerst aan een los contact van de gordel verklikker onder de stoel van de bestuurder, maar deze werkt gewoon (Auto op contact, gordel los: Lampje boven blijft knipperen en de relais knippert hoorbaar).
Enig idee wat dit nog meer zou kunnen zijn? Ik merkte dit op nadat ik de achterbank plat heb gelegd om het e.e.a. te vervoeren. Voor zover ik kan zien zitten daar geen sensoren die zien of de bank goed vast zit...
Sinds een week of twee blijft het gordel lampje op mijn dashboard (onder de dagteller) branden. Nu dacht ik eerst aan een los contact van de gordel verklikker onder de stoel van de bestuurder, maar deze werkt gewoon (Auto op contact, gordel los: Lampje boven blijft knipperen en de relais knippert hoorbaar).
Enig idee wat dit nog meer zou kunnen zijn? Ik merkte dit op nadat ik de achterbank plat heb gelegd om het e.e.a. te vervoeren. Voor zover ik kan zien zitten daar geen sensoren die zien of de bank goed vast zit...
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10716
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Gordellampje op dashboard blijft branden
Volgens mij is dat het lampje van de airbag...
-
- Idle
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 00:03
- 8
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Maastricht
Re: Gordellampje op dashboard blijft branden
Hmm, blijkbaar in de verkeerde hoek zitten zoeken... Dacht dat airbag met SRS werd aangeduid... Bedankt! ga ik verder zoeken :)
-
- Idle
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 00:03
- 8
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Maastricht
Re: Gordellampje op dashboard blijft branden
Net even gaan kijken, lampje is inderdaad van de airbag... Het vreemde is echter dat ik onder de stoel van de bestuurder maar één kabelboompje tegenkom (die naar de gordelverklikker). Een tweede kabelboom (sensor airbag) ontbreekt. Onder de stoel van de bijrijder is geen kabelboom te vinden...
Is de plaats van de airbags/sensoren uitvoering-afhankelijk? Of zie ik nog iets anders over het hoofd? Ik rijd een Ph1
Is de plaats van de airbags/sensoren uitvoering-afhankelijk? Of zie ik nog iets anders over het hoofd? Ik rijd een Ph1
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Gordellampje op dashboard blijft branden
Kan de airbag in je dashboard zijn aan de passagiers kant. Anders stuur airbag
Ph1 heeft namelijk mechanische airbags in de stoelen ipv electronisch gestuurd
Ph1 heeft namelijk mechanische airbags in de stoelen ipv electronisch gestuurd
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Idle
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 00:03
- 8
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Maastricht
Re: Gordellampje op dashboard blijft branden
Is het mogelijk om dit zelf te testen, of kan ik beter even langs de dealer rijden en 'm uit laten lezen?
- Solaire
- 5th Gear member
- Berichten: 693
- Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
- 9
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Breda
Re: Gordellampje op dashboard blijft branden
Even langs een dealer rijden of contact opnemen met iemand in dit topic: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... 6&p=319024. Die lezen hem ook graag voor je uit.
-
- Idle
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 00:03
- 8
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Maastricht
Re: Gordellampje op dashboard blijft branden
Bedankt voor de snelle reacties, ga ik doen!
-
- Idle
- Berichten: 85
- Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1996
- Contacteer:
SIPS.. en dan ?
Op de stoelen van mijn net aangeschafte V40 (1996) staat dat er SIPS in zit.
Dat zal wel side-impact-protection zijn ?
Maar wat betekent het in de praktijk ? Zitten er airbags in de deuren of de stijlen ?
Kan ik de stoelen vervangen door kuipjes die ik nog heb liggen van vroeger ?
Kan ik zomaar een gat in de deur boren of moet ik ergens op letten ?
Ik hoor graag wat meer over wat er in de wagen zit als het SIPS is en wat g=het dan doet
grt Thomas
Dat zal wel side-impact-protection zijn ?
Maar wat betekent het in de praktijk ? Zitten er airbags in de deuren of de stijlen ?
Kan ik de stoelen vervangen door kuipjes die ik nog heb liggen van vroeger ?
Kan ik zomaar een gat in de deur boren of moet ik ergens op letten ?
Ik hoor graag wat meer over wat er in de wagen zit als het SIPS is en wat g=het dan doet
grt Thomas
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: SIPS.. en dan ?
Ik geloof dat de airbags in de stoelen zitten.
In de deuren zit er, buiten slotmechanisme en ruiten niks. Voorste portier uiteraard ook nog je speaker.
In de stijlen zit je oprolmechanisme van de gordel en verder ook niks.
Vervangen van de zetels kan je zeker doen, maar dan gaat er waarschijnlijk een waarschuwingslampje SRS branden, wat inhoud dat er een storing (ontbreken van) op het airbagsystem zit.
Dan is ook de volledige boel gedeactiveerd geloof ik.
Verdere uitleg laat ik gaarne over aan de experts die al meer hun deuren en zetels open/uitgebroken hebben
In de deuren zit er, buiten slotmechanisme en ruiten niks. Voorste portier uiteraard ook nog je speaker.
In de stijlen zit je oprolmechanisme van de gordel en verder ook niks.
Vervangen van de zetels kan je zeker doen, maar dan gaat er waarschijnlijk een waarschuwingslampje SRS branden, wat inhoud dat er een storing (ontbreken van) op het airbagsystem zit.
Dan is ook de volledige boel gedeactiveerd geloof ik.
Verdere uitleg laat ik gaarne over aan de experts die al meer hun deuren en zetels open/uitgebroken hebben
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: SIPS.. en dan ?
Als het een Ph1 is gaan er geen airbag lampjes branden.
Airbags zitten in de stoelen, en worden geactiveerd met een mechanische druk sensor.
Als je de stoelen verwijderd heb je dus geen airbags meer ...
Airbags zitten in de stoelen, en worden geactiveerd met een mechanische druk sensor.
Als je de stoelen verwijderd heb je dus geen airbags meer ...
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10716
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: SIPS.. en dan ?
Ivar heeft zoals altijd gelijk...
Dit komt uit Vida
Algemeen
H8801108 De SIPS-airbag bestaat in elke voorstoel uit een afzonderlijk systeem. De twee SIPS-airbags zijn op geen enkele manier op elkaar aangesloten.
In het geval van een aanrijding wordt alleen de SIPS-airbag geactiveerd aan de kant waar de aanrijding plaatsvindt.
De sensoreenheid (1) bestaat uit een pyrotechnische slagsensor die alleen wordt geactiveerd wanneer het zijportier van de auto wordt geraakt met een klap die zo krachtig is dat het vervormde portier de sensor met een snelheid van ongeveer 2 m/s raakt.
Deze snelheid wordt bereikt bij een botsingssnelheid van ongeveer 15 km/h.
Het systeem is zo afgesteld dat het niet onnodig wordt geactiveerd, zoals bij een duw tegen het portier of een lichte aanrijding met een stilstaand voorwerp.
In het geval van een aanrijding van opzij brengt de drukgroep de krachten over op de aluminium plaat (5), waardoor een slagpin (7) wordt geactiveerd en de ontstekingslading (9) vrijkomt. De ontstekingslading produceert een puls die door het ontstekingscircuit (2) wordt gevoerd als een schokpuls.
Wanneer de schokpuls de stootkussenmodule (3) bereikt, wordt de kruitlading in de gasgenerator (12) tot ontlading gebracht.
Hierdoor wordt gas geproduceerd dat door een buisvormige ontstekingskamer (13) in het kussen (1) wordt geblazen.
De eerste gasgenerator wordt direct geactiveerd en de tweede generator na een vertraging van ongeveer 3 milliseconden.
Deze vertraging zorgt ervoor dat de druk en het volume van het opgeblazen kussen lang genoeg constant blijft.
Tijdens het opblazen, wordt het afdekplaatje van het kussen opengebroken en komt het kussen naar buiten door de naad van de stoelbekleding.
Het kussen wordt opgeblazen tussen het portier en de bestuurder of de passagier om ervoor te zorgen dat de ribbenkast niet wordt ingedrukt tijdens de aanrijding.
In het kussen zit een gaatje, zodat het volume van de SIPS-airbag precies voldoende is om de bestuurder/passagier adequaat te beschermen.
Er is geen diagnose-systeem of waarschuwingslampje aangesloten op de SIPS-airbag.
A8800514 Componenten van de sensoreenheid
4. Sensorhuis
5. Aluminium plaat
6. Springveer
7. Slagpin
8. Compressieplaat
9. Ontstekingslading
10. Transportbeveiliging
Componenten van de stootkussenmodule
11. Kussen
12. Gasgeneratoren
13. Ontstekingskamer
14. Steun
Dan heb je nog het SRS systeem.
Inleiding
Aanvullende bescherming
A8800027 De afkorting SRS staat voor Supplemental Restraint System ofwel "aanvullende bescherming".
Het SRS-systeem is bedoeld als aanvulling op de autogordels. Het SRS-systeem is ontworpen om de kans op letsel van het bovenlichaam en het hoofd van de bestuurder en de passagier in de voorstoel te beperken. Airbags zorgen er samen met de autogordels voor dat de bestuurder en de passagier in de voorstoel bij frontale aanrijdingen niet tegen het stuurwiel, de voorruit of andere harde oppervlakken worden geslingerd.
Componenten van het SRS
Het SRS-systeem dat wordt gebruikt in modellen vanaf het produktiejaar 1996 heeft de naam SRS Airbag 6.2.
Het SRS-systeem bestaat uit airbags die in het midden van het stuurwiel en het dashboard aan de passagierszijde zijn aangebracht. De airbags worden opgeblazen met een gasgenerator die achter de airbags is gemonteerd.
De sensoreenheid is de component die aangeeft wanneer de airbags moeten worden opgeblazen. Deze eenheid bevindt zich onder het middenconsole. De sensoreenheid is aangesloten op een noodvoeding die gedurende korte tijd stroom kan leveren aan het systeem wanneer de accuspanning is weggevallen.
Het SRS-systeem omvat ook pyrotechnische gordelspanners. Deze zorgen ervoor dat bij een aanrijding de autogordels worden aangespannen zodat de voorwaartse beweging van de bestuurder en passagier wordt afgeremd.
Waarschuwing! De massakabel van de accu moet altijd worden losgekoppeld voordat werkzaamheden aan de auto mogen worden uitgevoerd (tenzij expliciet anders aangegeven). Ga precies te werk zoals aangegeven in dit servicehandboek wanneer u werkzaamheden gaat uitvoeren aan airbags/gordelspanners, de sensoreenheid, het stuurwiel of de contacteenheid.
Algemene werking
H8801099 De airbags en de pyrotechnische gordelspanners worden gelijktijdig geactiveerd wanneer een signaal wordt ontvangen van de sensoreenheid.
Als de sensoreenheid een signaal ontvangt dat een harde botsing aangeeft, wordt het gehele systeem (airbags en pyrotechnische gordelspanners) gelijktijdig geactiveerd. Het activeren van het systeem houdt in dat de airbags worden opgeblazen door de gasgeneratoren en dat de gordelspanners worden aangespannen.
Het activeren van de gasgeneratoren heeft tot gevolg dat de airbags binnen enkele tienden van een seconde worden opgeblazen met een onschadelijk gas. Tijdens het opblazen stroomt een kleine hoeveelheid gas uit kleine gaatjes in de airbags. Deze gaatjes zijn net groot genoeg om de airbag zo op te blazen dat de bestuurder en de bijrijder als het ware worden "opgevangen" door de airbag.
Soorten aanrijdingen
Het Volvo SRS geeft een beperkte mate van extra bescherming bij frontale botsingen (botsingen tegen de voorzijde van de auto tot onder een hoek van maximaal 30°) wanneer de auto een voorwerp met zoveel kracht raakt dat de sensoreenheid wordt geactiveerd. Het SRS-systeem wordt alleen geactiveerd als de sensoreenheid een signaal ontvangt dat een harde botsing aangeeft. De schade als gevolg van een botsing staat niet altijd in verhouding tot de snelheid waarmee de auto abrupt tot stilstand komt tegen een voorwerp.
Het SRS-systeem wordt niet geactiveerd als gevolg van frontale aanrijdingen bij een lage snelheid of bij botsingen met zachte voorwerpen zoals struiken, zandophopingen, enzovoort.
Het SRS-systeem is niet bedoeld voor extra bescherming bij aanrijdingen van opzij, van achteren of wanneer de auto omrolt. (Het SRS-systeem wordt in deze situaties alleen geactiveerd als de frontale afremming zo krachtig is dat de sensoreenheid een signaal ontvangt voor het inschakelen van het SRS-systeem.)
Dit betekent dat ook in auto's met SRS de autogordels altijd moeten worden omgedaan. Het SRS-systeem zorgt alleen voor aanvullende bescherming.
Dit komt uit Vida
Algemeen
H8801108 De SIPS-airbag bestaat in elke voorstoel uit een afzonderlijk systeem. De twee SIPS-airbags zijn op geen enkele manier op elkaar aangesloten.
In het geval van een aanrijding wordt alleen de SIPS-airbag geactiveerd aan de kant waar de aanrijding plaatsvindt.
De sensoreenheid (1) bestaat uit een pyrotechnische slagsensor die alleen wordt geactiveerd wanneer het zijportier van de auto wordt geraakt met een klap die zo krachtig is dat het vervormde portier de sensor met een snelheid van ongeveer 2 m/s raakt.
Deze snelheid wordt bereikt bij een botsingssnelheid van ongeveer 15 km/h.
Het systeem is zo afgesteld dat het niet onnodig wordt geactiveerd, zoals bij een duw tegen het portier of een lichte aanrijding met een stilstaand voorwerp.
In het geval van een aanrijding van opzij brengt de drukgroep de krachten over op de aluminium plaat (5), waardoor een slagpin (7) wordt geactiveerd en de ontstekingslading (9) vrijkomt. De ontstekingslading produceert een puls die door het ontstekingscircuit (2) wordt gevoerd als een schokpuls.
Wanneer de schokpuls de stootkussenmodule (3) bereikt, wordt de kruitlading in de gasgenerator (12) tot ontlading gebracht.
Hierdoor wordt gas geproduceerd dat door een buisvormige ontstekingskamer (13) in het kussen (1) wordt geblazen.
De eerste gasgenerator wordt direct geactiveerd en de tweede generator na een vertraging van ongeveer 3 milliseconden.
Deze vertraging zorgt ervoor dat de druk en het volume van het opgeblazen kussen lang genoeg constant blijft.
Tijdens het opblazen, wordt het afdekplaatje van het kussen opengebroken en komt het kussen naar buiten door de naad van de stoelbekleding.
Het kussen wordt opgeblazen tussen het portier en de bestuurder of de passagier om ervoor te zorgen dat de ribbenkast niet wordt ingedrukt tijdens de aanrijding.
In het kussen zit een gaatje, zodat het volume van de SIPS-airbag precies voldoende is om de bestuurder/passagier adequaat te beschermen.
Er is geen diagnose-systeem of waarschuwingslampje aangesloten op de SIPS-airbag.
A8800514 Componenten van de sensoreenheid
4. Sensorhuis
5. Aluminium plaat
6. Springveer
7. Slagpin
8. Compressieplaat
9. Ontstekingslading
10. Transportbeveiliging
Componenten van de stootkussenmodule
11. Kussen
12. Gasgeneratoren
13. Ontstekingskamer
14. Steun
Dan heb je nog het SRS systeem.
Inleiding
Aanvullende bescherming
A8800027 De afkorting SRS staat voor Supplemental Restraint System ofwel "aanvullende bescherming".
Het SRS-systeem is bedoeld als aanvulling op de autogordels. Het SRS-systeem is ontworpen om de kans op letsel van het bovenlichaam en het hoofd van de bestuurder en de passagier in de voorstoel te beperken. Airbags zorgen er samen met de autogordels voor dat de bestuurder en de passagier in de voorstoel bij frontale aanrijdingen niet tegen het stuurwiel, de voorruit of andere harde oppervlakken worden geslingerd.
Componenten van het SRS
Het SRS-systeem dat wordt gebruikt in modellen vanaf het produktiejaar 1996 heeft de naam SRS Airbag 6.2.
Het SRS-systeem bestaat uit airbags die in het midden van het stuurwiel en het dashboard aan de passagierszijde zijn aangebracht. De airbags worden opgeblazen met een gasgenerator die achter de airbags is gemonteerd.
De sensoreenheid is de component die aangeeft wanneer de airbags moeten worden opgeblazen. Deze eenheid bevindt zich onder het middenconsole. De sensoreenheid is aangesloten op een noodvoeding die gedurende korte tijd stroom kan leveren aan het systeem wanneer de accuspanning is weggevallen.
Het SRS-systeem omvat ook pyrotechnische gordelspanners. Deze zorgen ervoor dat bij een aanrijding de autogordels worden aangespannen zodat de voorwaartse beweging van de bestuurder en passagier wordt afgeremd.
Waarschuwing! De massakabel van de accu moet altijd worden losgekoppeld voordat werkzaamheden aan de auto mogen worden uitgevoerd (tenzij expliciet anders aangegeven). Ga precies te werk zoals aangegeven in dit servicehandboek wanneer u werkzaamheden gaat uitvoeren aan airbags/gordelspanners, de sensoreenheid, het stuurwiel of de contacteenheid.
Algemene werking
H8801099 De airbags en de pyrotechnische gordelspanners worden gelijktijdig geactiveerd wanneer een signaal wordt ontvangen van de sensoreenheid.
Als de sensoreenheid een signaal ontvangt dat een harde botsing aangeeft, wordt het gehele systeem (airbags en pyrotechnische gordelspanners) gelijktijdig geactiveerd. Het activeren van het systeem houdt in dat de airbags worden opgeblazen door de gasgeneratoren en dat de gordelspanners worden aangespannen.
Het activeren van de gasgeneratoren heeft tot gevolg dat de airbags binnen enkele tienden van een seconde worden opgeblazen met een onschadelijk gas. Tijdens het opblazen stroomt een kleine hoeveelheid gas uit kleine gaatjes in de airbags. Deze gaatjes zijn net groot genoeg om de airbag zo op te blazen dat de bestuurder en de bijrijder als het ware worden "opgevangen" door de airbag.
Soorten aanrijdingen
Het Volvo SRS geeft een beperkte mate van extra bescherming bij frontale botsingen (botsingen tegen de voorzijde van de auto tot onder een hoek van maximaal 30°) wanneer de auto een voorwerp met zoveel kracht raakt dat de sensoreenheid wordt geactiveerd. Het SRS-systeem wordt alleen geactiveerd als de sensoreenheid een signaal ontvangt dat een harde botsing aangeeft. De schade als gevolg van een botsing staat niet altijd in verhouding tot de snelheid waarmee de auto abrupt tot stilstand komt tegen een voorwerp.
Het SRS-systeem wordt niet geactiveerd als gevolg van frontale aanrijdingen bij een lage snelheid of bij botsingen met zachte voorwerpen zoals struiken, zandophopingen, enzovoort.
Het SRS-systeem is niet bedoeld voor extra bescherming bij aanrijdingen van opzij, van achteren of wanneer de auto omrolt. (Het SRS-systeem wordt in deze situaties alleen geactiveerd als de frontale afremming zo krachtig is dat de sensoreenheid een signaal ontvangt voor het inschakelen van het SRS-systeem.)
Dit betekent dat ook in auto's met SRS de autogordels altijd moeten worden omgedaan. Het SRS-systeem zorgt alleen voor aanvullende bescherming.