Ik zal hier verder aanhaken met een probleem dat wel eens door een of meerdere motorsteunen lijkt te komen. Ik heb last van drie verschillende problemen (luxeprobleem natuurlijk):
Rond 4200 tot >5000 RPM zit er een flinke resonantie/snerp in de aandrijflijn die de hele auto laat trillen.
Bij het wegrijden in z'n 1 moet je betrekkelijk voorzichting met gas en koppeling omgaan en als je dat niet doet zal je hobbelig wegrijden en komt er een treintje zorgwekkende bonkgeluiden van de aandrijflijn.
Verder gaat de pook relatief veel heen en weer als gevolg van gaspedaalgebruik. Aangezien die met een schakelstang i.p.v. schakelkabels vast zit geeft dit prima weer hoe de motor beweegt onder de kap.
Heeft iemand hints of soortgelijke ervaringen met dit probleem? Ik zie geen overduidelijke scheuren zitten in de rubbers en ik kan met eigen spierkracht niet de motor zomaar laten kantelen. Ook als ik met de hand gasgeef bij de gasklep (in zn vrij natuurlijk) beweegt de motor niet noemenswaardig.
Over de discussie van de motorophanging aan de passagierszijde van Phase 2: mij is verteld door een dealer dat de 1.6 en 1.8 nog de traditionele ophanging die op de Phase 1 lijkt hebben gehouden tot einde dit model en dat de 2.0 en sterker die nieuwe zwarte pot hebben gekregen vanaf 2001. Ze zijn uitwisselbaar maar als je de pot hebt en wilt houden moet je wel flink lappen want die is een stuk duurder en aftermarket slecht te krijgen.
Voor ik onder die auto kruip: welke stang bedoel je? Ik kan me er zo gauw niet eentje voor de geest halen in de buurt van de motor. Bedoel je de schakelstang? De stabilisatorstang? Of misschien de balk in lengterichting waar de onderste motorsteunen aan vast zitten?
En waar moet ik naar zoeken? Beschadiging vanwege kanteling neem ik aan.
Ik denk dat dannyg de stabilisatorstang bedoelt, en daar zit ik zelf ook een beetje aan te denken als ik jou verhaal zo lees. Had zelf in zekere zin een vergelijkbaar geluid, maar een stuk minder erg. Koppeling langzaam op laten komen met je voet op de rem (of handrem) hoorde en voelde je nogal een knakkend geluid. Bleek dat de stabilisatorstang over was aan de bestuurderszijde.
Denk dat je een swaybar bedoelt. Horizontale stabilisator stang. Hangt tussen twee reactiearmpjes(verticale stabilisatorstang) (link en rechts) die weer aan de veerpoten vast zitten.
Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat dit het probleem is.
Trilling komt vanuit je blok en wordt overgedragen naar je chassis. Enige wat daartussen zit zijn je motersteunen. Dus het is zeer logisch daar naar te kijken als eerste. Het bonken kan het blok/bak zijn dit ergens tegenaan kantelt of je carter dit op je subframe komt ofzo.
Heren (en misschien dames), wie weet hebben jullie raad. De 4 motorsteunen in het motorcompartiment moeten vervangen worden. Ik heb een monteur die dat in de avonduren wil doen. Hij heeft al 3 motorsteunen besteld, rechtse motorsteun, de 2 middelste zoals hij het noemt, zijn besteld. Echter de 4e (linkse steun bij de versnellingsbak) kan zijn leverancier niet leveren, of voor veel te veel geld nl. € 150,-
Hebben jullie een idee welke ik moet bestellen? want zie door de bomen het bos niet meer op sites zoals Autodoc, onderdelen24 en Mr. auto.
Vorige week de 3 motorsteunen laten vervangen. Samen met beurtje, remblokken vóór, int. filter, luchtfilter, oliefilter met nieuwe olie. 450 euro totaal was ik kwijt. Mijn S40 rijdt werkelijk waar als nieuw, geen kraakje of piepje meer te horen, geweldig ! Kan het iedereen aanraden. Als ie op zo'n 250.000 km zit, vervangen die handel !