E85 E10 ethanol brandstof op komst
-
- Supporting Member
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Breda
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Omdat daar 10 jaar geleden ook nog geen 10% bio-ethanol bijgemengd zat.
Laat Nico het zelf even navragen in plaats van negeren. Er is genoeg over bekend.
Laat Nico het zelf even navragen in plaats van negeren. Er is genoeg over bekend.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
-
- Idle
- Berichten: 66
- Lid geworden op: di 15 mei 2012, 01:25
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Martin
-
- Idle
- Berichten: 66
- Lid geworden op: di 15 mei 2012, 01:25
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Martin
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Dat is feitelijk (volgens de gegevens van het ministerie) niet correct. Euro95 krijgt het E5 label en zal daar dus ook niet in veranderen. Je kunt ook niet zomaar brandstof van samenstelling laten veranderen want dan zouden auto's er spontaan mee op kunnen houden.hervelt schreef: ↑do 04 okt 2018, 21:56Euro 95 krijgt E10 sticker en wordt daarmee feitelijk E10.
Wat inhoud dat het ethanol gehalte stapsgewijs opgevoerd gaat worden naar max 10%.
En bij 98 tot max 5%. (Nu is het nog lager in NL. In Duitsland is in de regel het ethanol gehalte hoger dan in NL omdat o.a. E10 daar al eerder verplicht gesteld is en bovendien gesubsidieerd werd.)
Hierbij nogmaals de link van de overheid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ofstickers
En nog even voor de volledigheid. Ook in Duitsland wordt er bij sommige pompen gewoon Euro95 en E10 verkocht. Dus dat E10 verplicht wordt houd niet automatisch in dat je geen euro95 meer kunt tanken.
- jbruijs
- Beheerder
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
- 8
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Jelle
- Locatie: Druten (GLD)
- Contacteer:
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Als ik de informatie op de site van de overheid goed lees, komen de stickers erbij. Dus de huidige E95 en E98 etc. blijven bestaan. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ofstickers. Logisch is dan dat E10 bij Euro95 komt en E5 bij Euro98. Als soort van Europese aanduiding.
Uiteraard kunnen we er vanuit gaan dat de samenstelling van Euro95 wel gaat veranderen naar E10 op termijn. De meeste testen die ik hierover heb gelezen wijzen uit dat E10 (10% Ethanol + 90% benzine) geen nadelig effecten heeft op een motorblok en andere componenten. Benzine waar Methanol aan is toegevoegd is een ander verhaal...dat veroorzaakt wel meer slijtage aan de onderdelen. In theorie kunnen we dus allemaal prima rijden op zuivere E10. Net zoals bij nu Euro95 bij verschillende pompen (TinQ, TanGo, Shell, Total, BP, etc.) is de samenstelling echter niet altijd hetzelfde. De premium merken voegen vaak additieven toe aan de brandstof die mogelijk een positief effect zouden kunnen hebben op bijv. het verbruik en tegengaan van slijtage aan de onderdelen.
Denk dat we ons vooral niet te bang moeten laten maken door allerlei verhalen over hoe slecht E10 wel niet is. We gaan het meemaken. Kunnen er toch niets aan veranderen
Uiteraard kunnen we er vanuit gaan dat de samenstelling van Euro95 wel gaat veranderen naar E10 op termijn. De meeste testen die ik hierover heb gelezen wijzen uit dat E10 (10% Ethanol + 90% benzine) geen nadelig effecten heeft op een motorblok en andere componenten. Benzine waar Methanol aan is toegevoegd is een ander verhaal...dat veroorzaakt wel meer slijtage aan de onderdelen. In theorie kunnen we dus allemaal prima rijden op zuivere E10. Net zoals bij nu Euro95 bij verschillende pompen (TinQ, TanGo, Shell, Total, BP, etc.) is de samenstelling echter niet altijd hetzelfde. De premium merken voegen vaak additieven toe aan de brandstof die mogelijk een positief effect zouden kunnen hebben op bijv. het verbruik en tegengaan van slijtage aan de onderdelen.
Denk dat we ons vooral niet te bang moeten laten maken door allerlei verhalen over hoe slecht E10 wel niet is. We gaan het meemaken. Kunnen er toch niets aan veranderen
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
-
- Supporting Member
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Breda
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Heb mijn vorige posten aangevuld met info en linken.
E10 zou verplicht gaan worden maar voorlopig mag Euro 95 er gewoon naast gevoerd blijven worden (Voor de pomphouder die nog een brandstof opslagtank over heeft en het economisch interessant vind)
Is meer bedoeld voor de wat oudere motoren/auto's.
De E-codering wordt ingevoerd naast de 95 /98 octaan codering. Beide coderingen blijven op het tankpistool aanwezig.
Blijkbaar beginnen ze hier in NL met E5 als nieuwe norm.
Dit om te wennen aan de E codering maar ook om wat oudere auto's niet meteen met 10% ethanol lastig te vallen.
Kan zo snel geen exact jaartal terugvinden mbt invoer E10 verplichting in NL maar daar zullen inderdaad wel meerdere jaren overheen gaan en zou het gehalte stapsgewijs opgevoerd worden (Edit: voor 2020 invoering E-10)
Voor onze x40's waar regelmatig mee gereden wordt zal het weinig uitmaken. Behalve voor de GDI's dan.
Maar met name de opslag/houdbaarheid en gebruik in carburateurs van E10 benzine heeft grote nadelen/risico's. (En dan heb ik het vooral over E10 met ook werkelijk 10% bio-ethanol erin)
(Edit: vanwege aantrekken van vocht en afzettingen en vergomming in carburateurs)
E10 zou verplicht gaan worden maar voorlopig mag Euro 95 er gewoon naast gevoerd blijven worden (Voor de pomphouder die nog een brandstof opslagtank over heeft en het economisch interessant vind)
Is meer bedoeld voor de wat oudere motoren/auto's.
De E-codering wordt ingevoerd naast de 95 /98 octaan codering. Beide coderingen blijven op het tankpistool aanwezig.
Blijkbaar beginnen ze hier in NL met E5 als nieuwe norm.
Dit om te wennen aan de E codering maar ook om wat oudere auto's niet meteen met 10% ethanol lastig te vallen.
Kan zo snel geen exact jaartal terugvinden mbt invoer E10 verplichting in NL maar daar zullen inderdaad wel meerdere jaren overheen gaan en zou het gehalte stapsgewijs opgevoerd worden (Edit: voor 2020 invoering E-10)
Voor onze x40's waar regelmatig mee gereden wordt zal het weinig uitmaken. Behalve voor de GDI's dan.
Maar met name de opslag/houdbaarheid en gebruik in carburateurs van E10 benzine heeft grote nadelen/risico's. (En dan heb ik het vooral over E10 met ook werkelijk 10% bio-ethanol erin)
(Edit: vanwege aantrekken van vocht en afzettingen en vergomming in carburateurs)
Laatst gewijzigd door hervelt op zo 07 okt 2018, 22:49, 7 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
- 9
- Model: C30
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Martijn
- Locatie: Pernis Rotterdam
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Maar nu wel, en nu gooien we het er ook in. Even goed lezen. En ik weet dondersgoed wat er wel in zon auto kan of niet.
Stukje van internet over de 5% ethanol in euro 95
Volgens de Europese norm EN 228 is bijmengen van 5% bio-ethanol aan conventionele benzine (dus ‘E5’) toegestaan. Deze wordt echter dan geen ethanolbrandstof genoemd. Normale benzinemotoren kunnen zonder modificaties op deze brandstof draaien.
Het enige waar we naar moeten kijken bij zeer oude motoren is het loodvrije aspect. Dat gaat bij ons in 1 geval al 10 jaar goed. Dus ik vind het onzin om euro 98 in een oldtimer te gieten die niet vaak rijdt.
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Ding is dat hier in euro 95 wel 10% ethanol in zit. En er zijn al menig oldtimers plots beginnen fikken sinds die aanpassing.
Mn 164 heeft dit jaar 1000km gereden, niet bijster veel. Vorig jaar 3000. Maar steeds 98 erin, om gezeik te voorkomen.
Slangen, pomp en pakkingen in de carburator zijn allen nieuw maar toch.
En ook zonder loodtoevoeging/vervanger, de wagen heeft harde klepzettingen, liep op lpg bij de vorige eigenaar.
Mn 164 heeft dit jaar 1000km gereden, niet bijster veel. Vorig jaar 3000. Maar steeds 98 erin, om gezeik te voorkomen.
Slangen, pomp en pakkingen in de carburator zijn allen nieuw maar toch.
En ook zonder loodtoevoeging/vervanger, de wagen heeft harde klepzettingen, liep op lpg bij de vorige eigenaar.
-
- Supporting Member
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Breda
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Oh ja ?Bandbox schreef: ↑vr 05 okt 2018, 07:03Maar nu wel, en nu gooien we het er ook in. Even goed lezen. En ik weet dondersgoed wat er wel in zon auto kan of niet.
Stukje van internet over de 5% ethanol in euro 95
Volgens de Europese norm EN 228 is bijmengen van 5% bio-ethanol aan conventionele benzine (dus ‘E5’) toegestaan. Deze wordt echter dan geen ethanolbrandstof genoemd. Normale benzinemotoren kunnen zonder modificaties op deze brandstof draaien.
Het enige waar we naar moeten kijken bij zeer oude motoren is het loodvrije aspect. Dat gaat bij ons in 1 geval al 10 jaar goed. Dus ik vind het onzin om euro 98 in een oldtimer te gieten die niet vaak rijdt.
Volgens diverse meldingen hier op het forum blijft het in NL (voorlopig) tot max 5% bio-ethanol beperkt. (E5 sticker)
Dat is een stuk minder dan 10 %.
Met 5% bio-ethanol hebben de meeste 90-er jaren auto's geen moeite. 10% is al iets bedenkelijker.
Vooral bij en boven 10% bio-ethanol bijmenging worden de nadelen groter als een auto niet aangepast of geschikt is voor bio-ethanol. (O.a. corrosief en slecht voor rubber)
Sommige auto's lopen er goed op, andere gaan wel tot 10% meer brandstof verbruiken.
Voor oudere motoren en carburatie motoren zal bio-ethanol wel nadelig werken.
5% bio-ethanol doet meestal maar weinig met het rijgedrag maar het kan/zal wel voor vervuiling zorgen van het brandstofsysteem (als er niet gereden wordt in de winter), en er geen voorzorgs maatregelen genomen worden.
Ducati motoren kunnen ook niet tegen bio-ethanol. De kunststof benzinetank gaat er van uitzetten.
Ook geldt dat de brandstoftoevoer van bio-ethanol rijker afgeteld moet staan. Een injectie motor regelt automatisch bij. Een carburatie motor dient handmatig rijker afgesteld te worden.
Ook geldt een vroeger optimaal ontstekings tijdstip, heeft ethanol slechte smerende eigenschappen en ontwikkelt de ontbranding van bio-ethanol meer warmte.
Men gaat in de toekomst naar E10 toe met 10% bio-ethanol. Een waarschuwing vooraf om op te passen is niet misplaatst
En waarom zou je geen 98 (E5 met max 5% ethanol) tanken in plaats van 95 (E5/E10), als je zeker weet dat in 98 minder bio-ethanol bijgemengd is ?
Verkeerde bezuiniging lijkt me dat. (Zie ook reactie Nico)
Beter nog is zelfs het tanken van ethanol vrije benzine in oldtimers.
Hier nog een link met waarschuwingen toen men 95/E10 in Belgie ging invoeren per 1-1-2017.
http://www.motornieuws.be//nl/nieuws/he ... dstof-3961
NL loopt nog flink achter op Duitsland, Belgie en Frankrijk. Daar zit men wel op 10% bio-ethanol.
En dit is wat ANWB over bio-ethanol te vertellen heeft: https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10
Laatst gewijzigd door hervelt op zo 07 okt 2018, 23:59, 3 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
- 9
- Model: C30
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Martijn
- Locatie: Pernis Rotterdam
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Volgens mij is iedereen hier vrij om te doen wat hij/zij wilt.
De oldtimer van mijn vader rijdt dus al 14 jaar op Euro 95, en dus ook al die jaren loodvrij. Die betreffende auto is gemaakt om loodhoudende benzine te gebruiken.
Er werd toen ook al beweerd dat die blokken ook stuk zouden gaan maar deze loopt al 14 jaar (en wie weet hoeveel langer aan gezien er niks aan vernieuwd is)
En anders klapt ie maar mooi uit elkaar, hebben we in ieder geval een mooi klusje te doen.
Dit is mijn mening, doe lekker wat je ermee wilt.
De oldtimer van mijn vader rijdt dus al 14 jaar op Euro 95, en dus ook al die jaren loodvrij. Die betreffende auto is gemaakt om loodhoudende benzine te gebruiken.
Er werd toen ook al beweerd dat die blokken ook stuk zouden gaan maar deze loopt al 14 jaar (en wie weet hoeveel langer aan gezien er niks aan vernieuwd is)
En anders klapt ie maar mooi uit elkaar, hebben we in ieder geval een mooi klusje te doen.
Dit is mijn mening, doe lekker wat je ermee wilt.
- Martijn1974
- Supporting Member
- Berichten: 525
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:33
- 15
- Roepnaam: Martijn
- Locatie: Waddinxveen
- Contacteer:
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Licht ontvlambaar draadje dit
2020 - heden: Toyota Corolla TS Sport+ Power Hybrid, 2020, Emotional Red/night Sky Black.
2018 - 2020: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
2018 - 2020: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
- Bramzel
- Supporting Member
- Berichten: 2163
- Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
- 7
- Roepnaam: Bram
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Wagenpark: '12 Ford Focus 1.6 EcoBoost - '07 Citroën C1 1.0
Voorheen: '02 Volvo V40 2.0 - '04 Hyundai Getz 1.3i
Instagram: @brambo.jpg
Voorheen: '02 Volvo V40 2.0 - '04 Hyundai Getz 1.3i
Instagram: @brambo.jpg
- rejaatje
- 40forum team
- Berichten: 7088
- Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
- 11
- Model: C30
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Renee
- Locatie: Gemert
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Heren.. Discussiëren mag, daar is een forum voor. Maar houd het verder svp een beetje vriendelijk naar elkaar.
On topic maar weer.
On topic maar weer.
Volvo for life
-
- Supporting Member
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Breda
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Wat jij en je vader in de oldtimer gooien is zeker jullie eigen zaak.
Hopelijk zal het binnen paar weken wel duidelijk zijn wat er allemaal nog te krijgen is aan de pomp.
Ik begon in een reactie naar Nico over bio-ethanol en oppassen met oldtimers.
Ik volg al een klein jaar forum bijdragen over bio-ethanol en dat veel Duitsers er toch huiverig voor waren.
Nico blijkt zelf al wel te weten dat hij geen E10 moet tanken.
Dat wij hier in NL beginnen met Euro 95/E5 is wel anders dan in België en Duitsland.
In heel België is alleen maar Euro 95/E10 te krijgen. In Frankrijk aan de snelwegen ook.
Duitsland nu nog veel zowel Super 95/E5 en gewoon E10.
Wel nogal uitgewijd, want het was even terugzoeken naar de juiste informatie en links.
Zal kijken om wat op te schonen.
Dat je dan in een reactie zegt: "Leuk verhaaltje. Hier gooien we al 10 jaar Euro 95 in een Oldtimer uit 1959 en dat levert geen enkele problemen op. Zelfde in mijn 144, daar giet ik gewoon euro 95 in" vind ik dat niet echt een goed advies naar anderen.
Ik reageerde wel op Nico maar Renee krijgt hier ook mee te maken.
Vandaar de links, dat ze zelf de betreffende artikelen kan lezen. Dan kan ze ook zelf beslissen wat ze er mee doet.
Ik heb nog een link van de ANWB erbij gezet met informatie over bio-ethanol.
Daar zit ook een link bij van een ANWB test met E10 bio-ethanol, getankt in een niet geschikte auto.
Na 7000 km nog niets te zien. Na totaal 27.000 kilometer begaf de hogedrukbrandstofpomp het en viel er een gat in het aluminium. Ging om een Opel Signum.
Hopelijk zal het binnen paar weken wel duidelijk zijn wat er allemaal nog te krijgen is aan de pomp.
Ik begon in een reactie naar Nico over bio-ethanol en oppassen met oldtimers.
Ik volg al een klein jaar forum bijdragen over bio-ethanol en dat veel Duitsers er toch huiverig voor waren.
Nico blijkt zelf al wel te weten dat hij geen E10 moet tanken.
Dat wij hier in NL beginnen met Euro 95/E5 is wel anders dan in België en Duitsland.
In heel België is alleen maar Euro 95/E10 te krijgen. In Frankrijk aan de snelwegen ook.
Duitsland nu nog veel zowel Super 95/E5 en gewoon E10.
Wel nogal uitgewijd, want het was even terugzoeken naar de juiste informatie en links.
Zal kijken om wat op te schonen.
Dat je dan in een reactie zegt: "Leuk verhaaltje. Hier gooien we al 10 jaar Euro 95 in een Oldtimer uit 1959 en dat levert geen enkele problemen op. Zelfde in mijn 144, daar giet ik gewoon euro 95 in" vind ik dat niet echt een goed advies naar anderen.
Ik reageerde wel op Nico maar Renee krijgt hier ook mee te maken.
Vandaar de links, dat ze zelf de betreffende artikelen kan lezen. Dan kan ze ook zelf beslissen wat ze er mee doet.
Ik heb nog een link van de ANWB erbij gezet met informatie over bio-ethanol.
Daar zit ook een link bij van een ANWB test met E10 bio-ethanol, getankt in een niet geschikte auto.
Na 7000 km nog niets te zien. Na totaal 27.000 kilometer begaf de hogedrukbrandstofpomp het en viel er een gat in het aluminium. Ging om een Opel Signum.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
- Mickos
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
- 11
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Michel
- Locatie: Waddinxveen
- Contacteer:
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Alsof er binnen enkele weken verandering komt, als we al jaren achter lopen met bio-ethnaol zie ik dat echt niet zien verandering de komende tijd.
Leuk die test van de anwb, maar ik mis info, staat van de auto? Materialen van het blok, kwaliteit pakkingen en materiaal, vitton of rubber? Eigenlijk wordt er half info gegeven.
Vind ook dat we even moeten stoppen met bangmaken van mensen met oldtimers, het wordt al in een van de links die je gaf aangegeven dat bepaalde soorten rubber/vitton gewoon kan. Met andere woorden, ipv men enorm bang te maken dat hun auto ploft, daar aan referen en zeggen dat de oplossingen ervoor aanwezig zijn. In de stress schieten is dus nergens voor nodig. Ja voorzichtigheid is altijd geboden, maar dat is met die huidige 50 liter brandstof die je nu tankt ook, want daar kan je auto net zo van naar de GRIEP gaan.
Dit was de link:https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-bra ... oertuigen/
Dus waarom paniek zaaien, nogmaals wat is daarvaan de waarde.
Wat een stel sitckertjes al niet voor paniek en stress kan veroorzaken zeg.
Leuk die test van de anwb, maar ik mis info, staat van de auto? Materialen van het blok, kwaliteit pakkingen en materiaal, vitton of rubber? Eigenlijk wordt er half info gegeven.
Vind ook dat we even moeten stoppen met bangmaken van mensen met oldtimers, het wordt al in een van de links die je gaf aangegeven dat bepaalde soorten rubber/vitton gewoon kan. Met andere woorden, ipv men enorm bang te maken dat hun auto ploft, daar aan referen en zeggen dat de oplossingen ervoor aanwezig zijn. In de stress schieten is dus nergens voor nodig. Ja voorzichtigheid is altijd geboden, maar dat is met die huidige 50 liter brandstof die je nu tankt ook, want daar kan je auto net zo van naar de GRIEP gaan.
Dit was de link:https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-bra ... oertuigen/
Dus waarom paniek zaaien, nogmaals wat is daarvaan de waarde.
Waar wordt gezegd dat het een advies is? Het is meer een constatering van een gebruiker. Is maar hoe je het zelf interpreteerd natuurlijk, maar lijkt mij een foute aanname om het als advies te zien.Dat je dan in een reactie zegt: "Leuk verhaaltje. Hier gooien we al 10 jaar Euro 95 in een Oldtimer uit 1959 en dat levert geen enkele problemen op. Zelfde in mijn 144, daar giet ik gewoon euro 95 in" vind ik dat niet echt een goed advies naar anderen.
Wat een stel sitckertjes al niet voor paniek en stress kan veroorzaken zeg.
Laatst gewijzigd door Mickos op za 06 okt 2018, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Dames en heren, gewoon relativeren
Ik gooi erin wat voor handen is, en mocht hij er mee ophouden koop ik een andere auto voor 500 Euri
En dat oudere auto's niet op loodvrij zouden kunnen is over het algemeen nooit bewezen, ik weet ook niet waar dat verhaal vandaan komt...
Wat minder prestatie als er Ethanol in komt zal best wel maar het gaat niet van 1:11 naar 1:4 verwacht ik
Ik gooi erin wat voor handen is, en mocht hij er mee ophouden koop ik een andere auto voor 500 Euri
En dat oudere auto's niet op loodvrij zouden kunnen is over het algemeen nooit bewezen, ik weet ook niet waar dat verhaal vandaan komt...
Wat minder prestatie als er Ethanol in komt zal best wel maar het gaat niet van 1:11 naar 1:4 verwacht ik
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Voor als je nog eens in België komt:
Uitleg van Belgische overheid:
https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... ing-van-de
Uitleg van Belgische overheid:
https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... ing-van-de
Belgische Roverheid schreef:Om de consumenten te helpen bij het kiezen van de geschikte brandstof voor hun voertuig, heeft de Europese Unie nieuwe vereisten op het vlak van etikettering ingevoerd voor nieuwe voertuigen en tankstations. Vanaf oktober 2018 geldt in heel Europa een nieuw uniek en geharmoniseerd geheel van brandstofetiketten.
Het etiket moet worden aangebracht:
op de nieuwe voertuigen, in de onmiddellijke nabijheid van de brandstofklep/tankdop;
in de gebruiksaanwijzing van het voertuig. Bij bepaalde nieuwe voertuigen mag deze informatie ook worden opgenomen in de elektronische handleiding beschikbaar via het ingebouwde infotainmentsysteem;
in alle openbare tankstations op de brandstofverdeeleenheid en de pistoolkop;
bij de voertuigconcessiehouders.
Europese harmonisatie van brandstofetiketten
De etiketten zullen van toepassing zijn in de 28 lidstaten van de Europese Unie, de landen van de EER (IJsland, Liechtenstein en Noorwegen), alsook in Macedonië, Servië, Zwitserland en Turkije.
Om welke EU-richtlijn gaat het?
Richtlijn 2014/94/EU betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen bevat, onder meer, nieuwe bepalingen met betrekking tot de markering van brandstoffen in tankstations en op nieuwe voertuigen.
Vanaf wanneer?
Vanaf 12 oktober 2018 geldt in heel Europa een nieuw uniek en geharmoniseerd geheel van brandstofetiketten.
Doel van de richtlijn?
Harmonisatie van de etikettering/identificatie van de brandstoffen in de tankstations en op de voertuigen in alle landen van de Europese Unie.
Voor welke voertuigen geldt dit?
De etiketten moeten worden aangebracht op alle nieuwe wegvoertuigen, namelijk op:
bromfietsen, motorfietsen, driewielers en vierwielers;
personenvoertuigen;
lichte bedrijfsvoertuigen;
zware bedrijfsvoertuigen;
bussen en autocars.
Volgens de Europese wetgeving moeten de etiketten enkel worden aangebracht op nieuwe voertuigen op de markt gebracht of ingeschreven op of na 12 oktober 2018. De autoconstructeurs bevelen niet aan om ze ook aan te brengen op oudere voertuigen. Neem contact op met uw plaatselijke verdeler indien u advies nodig hebt over het aanbevolen type brandstof voor uw voertuig.
Wat verandert er ten opzichte van de huidige situatie?
Benzine
Voor Na
E95 E5
E98 E5
E95-E10 E10
Diesel
Diesel 10S B7
De nieuwe brandstoffen
Diesel B10
Diesel B10 beantwoordt aan norm NBN EN16734 (verschillend van die van de huidige diesel B7). Het FAME-percentage (biocomponent) erin bedraagt hoogstens 10 %, ten opzichte van 7 % in de huidige diesel B7 (EN590). De regels inzake garantie en gebruik in dieselvoertuigen zijn dan ook verschillend.
Dieselbrandstoffen B20 en B30
Diesel B20 bevat tot 20 % aan biocomponenten (FAME), diesel B30 tot 30 %. Deze producten zijn enkel bestemd voor bedrijfswagenparken (een duidelijk gedefinieerde groep voertuigen waarvoor deze brandstoffen op gecontroleerde wijze worden gebruikt).
Diesel XTL
Diesel XTL is een naam voor de familie van synthetische paraffinehoudende dieselbrandstoffen. Die hebben een lagere dichtheid en een kleiner gehalte aan zwavel en aromaten, en type A heeft een hogere cetaanindex dan diesel EN590. Diesel XTL beantwoordt aan een andere norm dan diesel EN590.
Hoe zien de etiketten eruit?
Er bestaan specifieke modellen van etiketten voor benzine-, diesel- en gasvormige brandstoffen.
Benzine
Het etiket voor een brandstof van het type ”benzine“ is cirkelvormig. De ”E“ gevolgd door een cijfer duidt het gehalte aan biobrandstof aan dat de benzine bevat.
Diesel
Het etiket voor een brandstof van het type “diesel” heeft de vorm van een vierkant. De “B” gevolgd door een cijfer duidt het gehalte aan biobrandstof aan dat de diesel bevat. XTL betekent synthetische diesel.
Gasachtige brandstoffen
Het etiket voor een brandstof van het type “gas” heeft de vorm van een ruit. Het betreft waterstof, cng, lpg en lng.
Het etiket moet worden aangebracht op de nieuwe voertuigen en op de brandstofpompen van het type benzine, diesel, waterstof (H2), gecomprimeerd aardgas (CNG), vloeibaar aardgas (LNG) en vloeibaar petroleumgas (LPG) in alle tankstations binnen de Europese Unie, op een voor de consumenten duidelijke en zichtbare manier, vanaf 12 oktober 2018.
Aangezien het een conformiteitsdatum betreft, moeten de voertuigconstructeurs en de uitbaters van tankstations reeds in de loop van een overgangsperiode die aan deze datum voorafgaat, beginnen met de invoering van de etiketten.
- Horecaspoilert
- Supporting Member
- Berichten: 365
- Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: André
- Locatie: Tholen, Zeeland
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Gezien ik op tien minuten van de grens werk tank ik al vanaf maart e10 in belgië. Tot nu toe merk ik daar niets van, in verbruik niet en ook in prestaties niet. Het is dan natuurlijk geen oldtimer met zijn 14 jaartjes, maar het enige verschil dat ik tot nu toe gemerkt heb is de prijs
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Supporting Member
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Breda
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Las paar dagen terug ergens dat vooral Engelse en Italiaanse auto's er gevoelig voor waren vanwege zachtere kleppen en zittingen.
Ik heb een Yamaha XJ700 Maxim-X motor uit 1986. Pre loodvrij tijdperk. Intussen 32 jaar oud dus.
Tank altijd Euro 98 maar op 95 loopt hij net zo goed. 95 wordt ook voorgeschreven.
Dan denk je 98 is altijd beter maar dat maakt eigenlijk helemaal niets uit.
Ook voeg ik altijd loodvervanger toe aan de benzine al zou dat naar de informatie die ik bij Yamaha vond, niet nodig zijn voor mijn motor.
Nu las ik pas dat loodvervanger toevoegen ook nadelen heeft.
Het kan ook een aanslag op je kleppen veroorzaken.
Dus misschien maar overwegen daarmee te stoppen.
Scheelt me weer tijd met tanken.
-----
Overigens zijn de Flexifuel auto's wel standaard goed geschikt voor E-10 en nog sterkere bio brandstoffen.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
-
- Supporting Member
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Breda
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
De ANWB geeft een samenvattend verhaal die voor iedereen te begrijpen is.Mickos schreef: ↑za 06 okt 2018, 07:49 Alsof er binnen enkele weken verandering komt, als we al jaren achter lopen met bio-ethnaol zie ik dat echt niet zien verandering de komende tijd.
Leuk die test van de anwb, maar ik mis info, staat van de auto? Materialen van het blok, kwaliteit pakkingen en materiaal, vitton of rubber? Eigenlijk wordt er half info gegeven.
Daar is de ANWB voor. Om op details in te gaan als Viton of NBR roept alleen maar vragen op.
De ANWB E-10 test is duidelijk genoeg. Ze waren ook verrast dat er na 27.000 km zomaar een gat viel in de brandstofpomp, terwijl er bij een inspectie na 7.000 km nog niets te zien was.
Hoe oud de auto is weet ik niet en daar hadden ze wel duidelijker in mogen zijn. Die auto ken ik helemaal niet en weet dan ook niet in wat voor referentie kader ik die moet plakken.
Opel heeft vroeger ook nog lang zachte klepzittingen toegepast. Mogelijk lopen of liepen ze achter op andere merken, met nieuwe ontwikkelingen.
Ik veronderstel dat de meeste mensen met echte oldtimers ook bij clubs en forums aangesloten zijn.
Die mensen krijgen toch wel alle informatie mee of weten waar ze vragen kunnen stellen.
De overheid heeft de grote groep jaren 80 en 90 auto's liefst zo snel mogelijk van de weg.
Dat sommige auto door overheids millieu maatregelen een kortere levensduur krijgen houden ze geen rekening mee.
Het publiek wordt slecht geinformeerd en niet iedereen gaat zelf op zoek naar informatie.
Enne verandering de komende tijd..
De NL minister zei eerder dat E-10 ingevoerd zou worden voor 2020. We hebben dus nog even.
Laatst gewijzigd door hervelt op zo 07 okt 2018, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
-
- Supporting Member
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Breda
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
In Duitsland is en Belgie was(?) E-10 gesubsidieerd. Of sterker., in Duitsland hebben ze er gewoon bij de Super-95 10 cent boven op gezet.Horecaspoilert schreef: ↑za 06 okt 2018, 18:35 Gezien ik op tien minuten van de grens werk tank ik al vanaf maart e10 in belgië. Tot nu toe merk ik daar niets van, in verbruik niet en ook in prestaties niet. Het is dan natuurlijk geen oldtimer met zijn 14 jaartjes, maar het enige verschil dat ik tot nu toe gemerkt heb is de prijs
Hoe het in NL gaat uitpakken weet ik niet.
E-10 lijkt geen probleem voor onze Volvo's al kun je die beter wel mijden bij lang stallen van de auto. Of voeg dan een stabilisator toe aan de laatste tankbeurt voor stalling. Of zet hem weg met V-Power.
Officiële adviezen, ook door Shell, is dat het wel goed is om af en toe een paar tankbeurten V-power te doen. Om de motor intern goed schoon te branden en dat geld ook voor moderne auto's.
Ook als je auto niet zo lekker of onregelmatig loopt adviseren ze een paar tankbeurten V-Power.
Laatst gewijzigd door hervelt op zo 07 okt 2018, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)