Hoe Auto opkrikken, juist gebruik van steunen, goed op de brug zetten etc
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Evert
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hoe Auto opkrikken, juist gebruik van steunen, goed op de brug zetten etc
Staan er niet in het volvo boekje waar de krik geplaatst moet worden?
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Evert
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: auto vooraan opkrikken
oh lekker, en ik wil vandaag de auto op krikken voor de winterbanden
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
-
- Idle
- Berichten: 46
- Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 23:49
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: auto vooraan opkrikken
Ik heb de banden gisteren verwisseld (Ph2), maar had ook moeite om een goede plek voor de krik te vinden. Het is niet duidelijk aangegeven, maar ik heb 'm maar een cm of 7 uit de wielkast gezet. Het is goed gegaan .
-
- 5th Gear member
- Berichten: 710
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: auto vooraan opkrikken
@JPS: heb je geen sideskirts? Ik wel en daar staan pijlen zodat je weet op welke hoogte de krik moet komen.
- DirkT4
- 5th Gear member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Parel van het Zuiden
Re: auto vooraan opkrikken
Nadeel van die plekken is dat die ook niet echt stevig zijn en je daar zeker de niet zo handige originele krik bij moet gebruiken. IHarry schreef:@JPS: heb je geen sideskirts? Ik wel en daar staan pijlen zodat je weet op welke hoogte de krik moet komen.
k heb een wat grotere garagekrik en dan buig je die randjes op de aangegeven plekken gewoon direct om wat dan weer roest tot gevolg heeft.
T4 verkocht in 2012 !!
Maar nog steeds Volvo-minded.
Maar nog steeds Volvo-minded.
-
- Idle
- Berichten: 46
- Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 23:49
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: auto vooraan opkrikken
Precies, dat was het probleem dat ik ook had! Met de garagekrik heb ik ook zo'n randje omgebogen. Bij de andere 3 wielen heb ik de krik naast dat randje gezet, maar erg warm werd ik niet van de stabiliteit... Ik heb er ook een assteun voor de zekerheid bijgezet, maar ook die kon ik niet lekker positioneren.DirkT4 schreef:Nadeel van die plekken is dat die ook niet echt stevig zijn en je daar zeker de niet zo handige originele krik bij moet gebruiken. IHarry schreef:@JPS: heb je geen sideskirts? Ik wel en daar staan pijlen zodat je weet op welke hoogte de krik moet komen.
k heb een wat grotere garagekrik en dan buig je die randjes op de aangegeven plekken gewoon direct om wat dan weer roest tot gevolg heeft.
@Harry: die pijlen heb ik gezien en ik dacht al wel dat dit voor de krik was bedoeld. Maar als je dan onder de auto kijkt zie je geen speciale posities waar je de druk op kan zetten. Enfin, het is goed gegaan.
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9675
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: auto vooraan opkrikken
Je kunt proberen om er een stuk zacht hout tussen te doen zodat daarin de rand in valt.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Evert
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: auto vooraan opkrikken
Kan je de krik dan niet beter onder de as zetten?
Ik ben maar een leek dus..
Ik ben maar een leek dus..
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
-
- Idle
- Berichten: 49
- Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
- 14
Re: auto vooraan opkrikken
Volgens mij kan je op een brug met 4 poten, de schotels op de velsrand zetten die over de gehele lengte van de auto loopt onder de bodemplaat, ongeveer 5 cm vanaf de zijkant. Op mijn sideskirts staan geen merktekens, de velsrand zit achter de sideskirts, dus pas op dat je niet per ongeluk de plastic sideskirts verbuigt. Wat ik altijd doe, is tussen de velsrand en de brugschotels een stuk hard rubber zetten, en na afloop de velsrand op de betreffende plekken even invetten tegen de roest.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Evert
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: auto vooraan opkrikken
Ik heb hem vandaag gezien het weer maar braaf omhoog laten hijsen.
Het kost wat maar ach, onder het genot van een kop koffie en een droge stoel zitten genieten van het pestweer
Het kost wat maar ach, onder het genot van een kop koffie en een droge stoel zitten genieten van het pestweer
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: auto vooraan opkrikken
Vaak genoeg, geen probleem. Sowieso krikken altijd met beleid doen. Op het moment dat iets gaat kraken c.q. verbuigen auto direct met een noodgang laten zakken om schade te voorkomen Op dit punt krikken is geen probleem.nickv40 schreef:ook geprobeerd, plooit ook.R.O.B schreef:Je kunt proberen om er een stuk zacht hout tussen te doen zodat daarin de rand in valt.
niemand die al gekrikt heeft onder de omcirkelde plaats?
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
- Edwins40
- 4th Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Amersfoort
Juist gebruik van as-steunen
Ik las net weer van iemand die 2 as-steunen gebruikt heeft om zíjn auto op te krikken. Nu heb ik dat onlangs ook geprobeerd en heb het maar even bij 1 as-steun gehouden. Ik vond het dood-eng om de auto te laten 'balanceren' op 1 steun terwijl de andere kant opgekrikt werd.
Kan iemand mij geruststellen dat dit goed gaat en tevens een goeie manier van opkrikken geven (dus met het minste risico )
Edit; Ik maak gebruik van een garagekrik
Kan iemand mij geruststellen dat dit goed gaat en tevens een goeie manier van opkrikken geven (dus met het minste risico )
Edit; Ik maak gebruik van een garagekrik
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
-
- 4th Gear member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Erik
- Locatie: Amersfoort
Re: Juist gebruik van as-steunen
Hey heb jij as-steunen?! Goed om te weten!
ik hou de antwoorden even in de gaten want daar ben ik ook wel benieuwd naar!
ik hou de antwoorden even in de gaten want daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Re: Juist gebruik van as-steunen
Dat was ik volgens mij :)
Belangrijk: zorg er wel voor dat je een goede blokkade hebt voor de wielen die op de grond blijven. Ik heb bij mijn set assteunen 2 opklapbare metalen dingen gekregen die je voor je wielen legt, zodat ze niet weg kunnen rollen.
Ik heb de auto eerst aan de voorkant opgekrikt, assteun eronder geplaatst, auto langzaam laten zakken en toen ik er echt zeker van was dat hij stevig stond, de krik er onderuit gehaald. Daarna de achterkant opgekrikt.
Belangrijkste is dus dat je weet dat je auto echt geen kant op kan. En je moet je auto uiteraard niet te hoog opkrikken. De as-steun stond gewoon op de laagste stand, dat betekent dat de wielen maar een paar cm los waren van de grond aan de kant dat ik hem opgekrikt heb.
Belangrijk: zorg er wel voor dat je een goede blokkade hebt voor de wielen die op de grond blijven. Ik heb bij mijn set assteunen 2 opklapbare metalen dingen gekregen die je voor je wielen legt, zodat ze niet weg kunnen rollen.
Ik heb de auto eerst aan de voorkant opgekrikt, assteun eronder geplaatst, auto langzaam laten zakken en toen ik er echt zeker van was dat hij stevig stond, de krik er onderuit gehaald. Daarna de achterkant opgekrikt.
Belangrijkste is dus dat je weet dat je auto echt geen kant op kan. En je moet je auto uiteraard niet te hoog opkrikken. De as-steun stond gewoon op de laagste stand, dat betekent dat de wielen maar een paar cm los waren van de grond aan de kant dat ik hem opgekrikt heb.
- Edwins40
- 4th Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Amersfoort
Re: Juist gebruik van as-steunen
Okey! Als ik het goed begrijp heb je de auto dus over de lengte opgekrikt (dat de linkerkant omhoog komt) en niet over de breedte?
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
- Speed
- 5th Gear member
- Berichten: 676
- Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
- 14
- Roepnaam: Joost
- Locatie: Zuid scharwoude
Re: Juist gebruik van as-steunen
Haha best een gedoe was dat he?! heb jij nu ook eindelijk assteunen gekocht? ook vanwege aankomend weekendEdwins40 schreef:Ik las net weer van iemand die 2 as-steunen gebruikt heeft om zíjn auto op te krikken. Nu heb ik dat onlangs ook geprobeerd en heb het maar even bij 1 as-steun gehouden. Ik vond het dood-eng om de auto te laten 'balanceren' op 1 steun terwijl de andere kant opgekrikt werd.
Kan iemand mij geruststellen dat dit goed gaat en tevens een goeie manier van opkrikken geven (dus met het minste risico )
Edit; Ik maak gebruik van een garagekrik
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Re: Juist gebruik van as-steunen
Ja.. Over de breedte is het juist makkelijker... Bijv. voorkant omhoog => achterkant op de handrem. Achterkant omhoog => voorkant in de versnelling (en voor de zekerheid ook altijd blokkeren, zowel voor/achter).Edwins40 schreef:Okey! Als ik het goed begrijp heb je de auto dus over de lengte opgekrikt (dat de linkerkant omhoog komt) en niet over de breedte?
- Speed
- 5th Gear member
- Berichten: 676
- Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
- 14
- Roepnaam: Joost
- Locatie: Zuid scharwoude
Re: Juist gebruik van as-steunen
Ja zo hadden wij het ook gedaan, maar als je de ene kant opkrikt en de assteun eronder hebt gezet en je wilt de andere kant opkrikken dan wankeld het allemaal een beetje..Christopher_T4 schreef:Ja.. Over de breedte is het juist makkelijker... Bijv. voorkant omhoog => achterkant op de handrem. Achterkant omhoog => voorkant in de versnelling (en voor de zekerheid ook altijd blokkeren, zowel voor/achter).Edwins40 schreef:Okey! Als ik het goed begrijp heb je de auto dus over de lengte opgekrikt (dat de linkerkant omhoog komt) en niet over de breedte?
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: Juist gebruik van as-steunen
Destijds me 440. Je auto valt niet zomaar om hoorChristopher_T4 schreef:Dat was ik volgens mij :)
Belangrijk: zorg er wel voor dat je een goede blokkade hebt voor de wielen die op de grond blijven. Ik heb bij mijn set assteunen 2 opklapbare metalen dingen gekregen die je voor je wielen legt, zodat ze niet weg kunnen rollen.
Ik heb de auto eerst aan de voorkant opgekrikt, assteun eronder geplaatst, auto langzaam laten zakken en toen ik er echt zeker van was dat hij stevig stond, de krik er onderuit gehaald. Daarna de achterkant opgekrikt.
Belangrijkste is dus dat je weet dat je auto echt geen kant op kan. En je moet je auto uiteraard niet te hoog opkrikken. De as-steun stond gewoon op de laagste stand, dat betekent dat de wielen maar een paar cm los waren van de grond aan de kant dat ik hem opgekrikt heb.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9675
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Juist gebruik van as-steunen
@schaefer Komt er op die manier geen grote druk op je ophanging gebeuren?
Aan de voorkant loopt een balk onder, in de lengte richting. Daar kun je je krik onder zetten en omhoog krikken. Vervolgens aan beide kanten je steunen onderzetten (er staan pijlen op de sideskirts). Zo heb ik het toen ook met de voorspoiler gedaan. Voor de achterkant weet ik zo niet.
Aan de voorkant loopt een balk onder, in de lengte richting. Daar kun je je krik onder zetten en omhoog krikken. Vervolgens aan beide kanten je steunen onderzetten (er staan pijlen op de sideskirts). Zo heb ik het toen ook met de voorspoiler gedaan. Voor de achterkant weet ik zo niet.