Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: B Hoog stationair toerental en rokende uitlaat
Gevonden een rode s40 uit 96, met een 1.8 motor.
Controleer je gaskabel, of deze vrij kan lopen en weer netjes terugkomt.
Preventief alle stekkers controleren evt schoonmaken met contactreiniger op het motorblok en inlaat, temperatuur, gasklep, luchtdruk etc.
Gasklep en stationairklep demonteren en reinigen met carbarateur reiniger voor het eventueel blijven hangen van stationairklep. Dit is tevens een controle op olie sludge, vanuit je carterventilatie.
Motor toerental is verder ECU geregeld, dmv temperatuur, gasklep stand, lucht druk, stationairklep etc.
Zal dmv uitlezen verder bekeken moeten worden wat de ECU ziet en daardoor regelt.
Groetjes Wouter
Controleer je gaskabel, of deze vrij kan lopen en weer netjes terugkomt.
Preventief alle stekkers controleren evt schoonmaken met contactreiniger op het motorblok en inlaat, temperatuur, gasklep, luchtdruk etc.
Gasklep en stationairklep demonteren en reinigen met carbarateur reiniger voor het eventueel blijven hangen van stationairklep. Dit is tevens een controle op olie sludge, vanuit je carterventilatie.
Motor toerental is verder ECU geregeld, dmv temperatuur, gasklep stand, lucht druk, stationairklep etc.
Zal dmv uitlezen verder bekeken moeten worden wat de ECU ziet en daardoor regelt.
Groetjes Wouter
- BB V40
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 20 jan 2010, 19:55
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Utrecht
Re: B Hoog stationair toerental en rokende uitlaat
Ik heb daar een poosje geleden ook last mee gehad. Bleek dat de stationairklep inderdaad bleef hangen. Deze is schoongemaakt samen met de EGR- en gasklep. Vacuumslangetjes zijn toen ook nagekeken en zo nodig vervangen.
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di 13 okt 2009, 19:49
- 14
Re: B Hoog stationair toerental en rokende uitlaat
Zo, even een dagje niet aan de computer en meteen een paar berichten. Das goed nieuws.
Met deze informatie kan ik van het weekend wel even aan de slag. Heb de carterontluchting ook nog nooit schoongemaakt dus dat zou misschien ook wel een van de oorzaken kunnen zijn. Laat jullie z.s.m. weten of het iets geworden is met het onderzoek.
Alvast bedankt voor de info
Groeten Rob
Met deze informatie kan ik van het weekend wel even aan de slag. Heb de carterontluchting ook nog nooit schoongemaakt dus dat zou misschien ook wel een van de oorzaken kunnen zijn. Laat jullie z.s.m. weten of het iets geworden is met het onderzoek.
Alvast bedankt voor de info
Groeten Rob
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di 13 okt 2009, 19:49
- 14
Re: B Hoog stationair toerental en rokende uitlaat
JAJA Mensen,
Heb vanmorgen even gekeken naar mijn auto en bleek dat er een vacuumslangetje van de stationairklep gescheurd was. Stukje eraf geknipt en klaar. sommige dingen zijn gelukkig heel eenvoudig op de lossen. Bedankt voor de info allemaal.
Groeten Rob
Heb vanmorgen even gekeken naar mijn auto en bleek dat er een vacuumslangetje van de stationairklep gescheurd was. Stukje eraf geknipt en klaar. sommige dingen zijn gelukkig heel eenvoudig op de lossen. Bedankt voor de info allemaal.
Groeten Rob
-
- 1st Gear member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:10
- 15
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Kollumerzwaag
Re: B Hoog stationair toerental en rokende uitlaat
denk dat ik dan het zelfde probleem heb zal ik daar binnenkort maar eens naar gaan kijken.
heb vandaag de bougies er maar eens uit gehad omdat ie wel eens een beetje hapert. wat mij op viel is dat er plasjes olie op het kleppen deksel lagen maar kan eigenlijk niet vinden waar het vandaan komt.
heb vandaag de bougies er maar eens uit gehad omdat ie wel eens een beetje hapert. wat mij op viel is dat er plasjes olie op het kleppen deksel lagen maar kan eigenlijk niet vinden waar het vandaan komt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:10
- 15
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Kollumerzwaag
Re: B Hoog stationair toerental en rokende uitlaat
ook bij mij was het dus het slangetje wat lekte ff vervangen en een kwartier later was het klaar
ook hierbij heeft het forum zich weer bewezen.
ook hierbij heeft het forum zich weer bewezen.
- DirkT4
- 5th Gear member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Parel van het Zuiden
B Hoger toerental bij stationair draaien?
Toen ik vandaag voor een verkeerslicht stond te wachten viel mij ineens op dat de motor 1250 toeren draaide (bij koppeling ingetrapt). Dit is flink wat meer dan normaal en hij kwam ook niet echt terug.
Ik was net van Breda naar Rotterdam gereden dus de motor was zeker goed warm.
Waar kan dit aan liggen?
(toerentalregeleenheid oid?)
Ik was net van Breda naar Rotterdam gereden dus de motor was zeker goed warm.
Waar kan dit aan liggen?
(toerentalregeleenheid oid?)
T4 verkocht in 2012 !!
Maar nog steeds Volvo-minded.
Maar nog steeds Volvo-minded.
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Hoger toerental bij stationair draaien?
Stekkers controleren en preventief reinigen met contactspray.
Controle punten:
Stationair klep
MAFsensor
Turbo control valve
Motor temperatuur sensor
Lucht temperatuur sensor inlaat
Anders laten uitlezen om te kunnen zien wat de motormanagement computer ziet en denkt wat de situatie is.
Groetjes Wouter
Controle punten:
Stationair klep
MAFsensor
Turbo control valve
Motor temperatuur sensor
Lucht temperatuur sensor inlaat
Anders laten uitlezen om te kunnen zien wat de motormanagement computer ziet en denkt wat de situatie is.
Groetjes Wouter
- DirkT4
- 5th Gear member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Parel van het Zuiden
Re: Hoger toerental bij stationair draaien?
Bedankt voor de waslijst!
Ik hang hem zodra er een plekje voor mijn deur vrij is wel even aan mijn laptop eens kijken of er foutcodes tevoorschijn komen.
En anders toch maar even langs de dealer, die doen eigenlijk ook altijd heel aardig mbt uitlezen.
Ik hang hem zodra er een plekje voor mijn deur vrij is wel even aan mijn laptop eens kijken of er foutcodes tevoorschijn komen.
En anders toch maar even langs de dealer, die doen eigenlijk ook altijd heel aardig mbt uitlezen.
T4 verkocht in 2012 !!
Maar nog steeds Volvo-minded.
Maar nog steeds Volvo-minded.
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9675
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 15
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: B Hoger toerental bij stationair draaien?
Ik denk ook dat het met de gasklep te maken kan hebben, dat deze gereinigd dient te worden.
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di 13 okt 2009, 19:49
- 14
Re: B Hoog stationair toerental en rokende uitlaat
Beste mensen,
Een tijdje geleden heb ik dit topic geopend omdat ik last had van een te hoog toerental en veel rook uit de uitlaat. Na wat zoekwerk en de nodige informatie van het forum dacht ik het euvel te hebben gevonden. Een vacuumslangetje was doormidden.
Het probleem is nu echter dat de rook nog niet verdwenen is. Ook als de motor op temperatuur is heeft ie nog last van roken maar alleen bij stationair lopen. Ook draait de motor nog steeds ong. 1000 toeren. Stationairklep en carterontluchting heb ik al gereinigd. Gaskabel nagekeken op vrijloop.
Wat zou het nog kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie info en snelle reacties. Rob
Een tijdje geleden heb ik dit topic geopend omdat ik last had van een te hoog toerental en veel rook uit de uitlaat. Na wat zoekwerk en de nodige informatie van het forum dacht ik het euvel te hebben gevonden. Een vacuumslangetje was doormidden.
Het probleem is nu echter dat de rook nog niet verdwenen is. Ook als de motor op temperatuur is heeft ie nog last van roken maar alleen bij stationair lopen. Ook draait de motor nog steeds ong. 1000 toeren. Stationairklep en carterontluchting heb ik al gereinigd. Gaskabel nagekeken op vrijloop.
Wat zou het nog kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie info en snelle reacties. Rob
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: B Hoog stationair toerental en rokende uitlaat
Regelt de stationaire klep wel?
Als je de auto koud start en je trekt de stekker los van de stationairklep, stort je toerental dan in of slaat de motor af. Dan weet je of het mechaniek van de stationairklep normaal werkt en niet vastzit.
Verder:
Motor toerental is verder ECU geregeld, dmv temperatuur, gasklep stand, lucht druk, stationairklep etc.
Zal dmv uitlezen verder bekeken moeten worden wat de ECU ziet en daardoor regelt.
Welke sensor stuk is of door slecht contact verkeerde informatie levert aan de ECU.
Groetjes Wouter
Als je de auto koud start en je trekt de stekker los van de stationairklep, stort je toerental dan in of slaat de motor af. Dan weet je of het mechaniek van de stationairklep normaal werkt en niet vastzit.
Verder:
Motor toerental is verder ECU geregeld, dmv temperatuur, gasklep stand, lucht druk, stationairklep etc.
Zal dmv uitlezen verder bekeken moeten worden wat de ECU ziet en daardoor regelt.
Welke sensor stuk is of door slecht contact verkeerde informatie levert aan de ECU.
Groetjes Wouter
-
- Idle
- Berichten: 74
- Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 09:43
- 13
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: B af en toe statinair toerental onregelmatig bij t4 uit 98
Hi,
Ik heb dit ook af en toe maar dan merk ik het al tijdens het rijden (inhouden).
Heeft dit een andere oorzaak? Ik tank altijd netjes 98.
Vanavond eerst maar eens de stationair regelaar schoonmaken.
Ik heb dit ook af en toe maar dan merk ik het al tijdens het rijden (inhouden).
Heeft dit een andere oorzaak? Ik tank altijd netjes 98.
Vanavond eerst maar eens de stationair regelaar schoonmaken.
-
- Idle
- Berichten: 74
- Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 09:43
- 13
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: B af en toe statinair toerental onregelmatig bij t4 uit 98
Zo, gelukt!
Eerst even m'n schoonvader gebeld, hij zei dat het met remreiniger kon.
De Volvo doet het weer dus dat zal wel kloppen.
Voor foto's: zie WDB van Jos123
Eerst even m'n schoonvader gebeld, hij zei dat het met remreiniger kon.
De Volvo doet het weer dus dat zal wel kloppen.
Voor foto's: zie WDB van Jos123
-
- Engine off
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 22:48
- 14
Re: B af en toe statinair toerental onregelmatig bij t4 uit 98
heb ook iets dergelijks maar lijkt alleen zo te zijn de eerste ritjes na tanken. soms de hik bij stationair maar ook bij constante snelheid en weinig toeren. gas bij en hij loopt weer normaal. bijzonder vervelend als er dan een treuzelaar voor je zit ...
bedenk nu wel dat de vroegere superplus nu europlus heet, zal dus wel euro95 zijn, dus ihv of een pomp zoeken die nog wel echte 98 levert of gewone euro95 tanken. weet niet of motormanagement zich inregelt en weer reset na tanken?
bedenk nu wel dat de vroegere superplus nu europlus heet, zal dus wel euro95 zijn, dus ihv of een pomp zoeken die nog wel echte 98 levert of gewone euro95 tanken. weet niet of motormanagement zich inregelt en weer reset na tanken?
B stationair te laag toerental bijna afslaan
Hallo,
Ik rij in een volvo s40 van 1996 met een 2liter motor 16v. De auto heeft inmiddels 325km op de teller maar bij 260 is de koppakking vervangen en de db riem.
De auto heeft de laatste tijd wanneer hij stationair loopt een terugval, eerst draait hij mooi en dan zakt hij terug in toeren en blijft net aan.
dit probleem heeft hij zowel als hij op gas draait als op benzine, de motor ruikt ook erg naar brandstof dan en lijkt er tegen moeten te vechten om niet te verzuipen.
Inmiddels zijn de boegie kabels vervangen en omdat de motor aldoor koud bleef heb ik de termostaat ook vervangen.
Heeft iemand ervaring met dit probleem en wat zou een oplossing kunnen zijn?
Ik rij in een volvo s40 van 1996 met een 2liter motor 16v. De auto heeft inmiddels 325km op de teller maar bij 260 is de koppakking vervangen en de db riem.
De auto heeft de laatste tijd wanneer hij stationair loopt een terugval, eerst draait hij mooi en dan zakt hij terug in toeren en blijft net aan.
dit probleem heeft hij zowel als hij op gas draait als op benzine, de motor ruikt ook erg naar brandstof dan en lijkt er tegen moeten te vechten om niet te verzuipen.
Inmiddels zijn de boegie kabels vervangen en omdat de motor aldoor koud bleef heb ik de termostaat ook vervangen.
Heeft iemand ervaring met dit probleem en wat zou een oplossing kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door Thijs op do 25 nov 2010, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titelfix
Reden: titelfix
- DirkT4
- 5th Gear member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Parel van het Zuiden
Re: stationair te laag toerental bijna afslaan
toerentalsensor of gasklephuispositiesensor.... of hoe dat ding ook alweer heet??!! Zie rood/blauwe cirkel daar staat net een stuk onder de afdekplaat uit.
Even naar de dealer voor een nieuwe pakking en dan demonteren en flink schoonspuiten met remmenreiniger, laten drogen en weer monteren.... misschien dat dit helpt?
Even naar de dealer voor een nieuwe pakking en dan demonteren en flink schoonspuiten met remmenreiniger, laten drogen en weer monteren.... misschien dat dit helpt?
T4 verkocht in 2012 !!
Maar nog steeds Volvo-minded.
Maar nog steeds Volvo-minded.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Den Haag
Re: stationair te laag toerental bijna afslaan
gewoon stationairregelaar reinigen, zoals men al zegt met remmenreiniger, pennetje binnenzijde zal waarschijnlijk erg aangekoekt zijn, evt een tijdje laten weken en dan werkt ie weer perfect
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: stationair te laag toerental bijna afslaan
Als ik dit zo lees, regelt de stationairklep wel en denk ik eerder aan de temperatuur of een vacuum lekkage.
Controle/schoonmaak stationairklep en carterventilatie kan geen kwaad.
Groetjes Wouter
Controle/schoonmaak stationairklep en carterventilatie kan geen kwaad.
Groetjes Wouter
-
- Idle
- Berichten: 62
- Lid geworden op: di 30 nov 2010, 23:13
- 13
- Locatie: Geervliet
Slecht starten en afslaan in stationair????
hier ff een vraagje:
sinds mei ben ook ik eigenaar van een heerlijke V40 (ik reed hiervoor in een audi A3 1.8 20v), maar ja ook ik als vrouw rij liever wat luxer en harder dus voor een 2.0 T gegaan.
Alleen sinds juli start hij behoorlijk slecht, k moet minimaal 6/7 seconde doorstarten en bij gassen om m lopend te krijgen. In oktober begon hij tijdens het rijden te haperen, ik heb m toen bij de dealer gebracht. Zij alles nagecheckt, maar konden niet echt iets vinden. Wel dachten ze dat het waarschijnlijk de brandstofpomp niet genoeg druk kreeg (zouden ze wel ff vervangen voor €450,-, dacht t nie). Ik kan misschien achtelijk zijn, maar als ik zie wat voor blauwe rook die geeft als ik m gestart heb gekregen krijgt meer dan genoeg benzine. Pomp er ff uitgehad en daarna nooit meer gehaperd.
In die tijd hebben we vervangen:
-de bougies
- (zwaardere) accu
Dus (tot vorige week) ging alles prima (op het starten na), toen ging die ineens toeren maken (3000) terwijl ik in de file stationer draaide, zakte weer weg en dan weer, heel de tijd. Ik weer naar de garage, nu hebben ze mn blok schoongemaakt en de temperatuursensor vervangen.
Maar nog steeds start hij k*t, iemand een idee wat dit kan zijn?????????????????
Het enige wat ik nog moet vervangen is mn thermostaat,is nu erg koud
Oh ik moet toch deze hebben? Of ben ik nou gek???
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=1118
Zo flink lang verhaal, groetjes Carrrie
sinds mei ben ook ik eigenaar van een heerlijke V40 (ik reed hiervoor in een audi A3 1.8 20v), maar ja ook ik als vrouw rij liever wat luxer en harder dus voor een 2.0 T gegaan.
Alleen sinds juli start hij behoorlijk slecht, k moet minimaal 6/7 seconde doorstarten en bij gassen om m lopend te krijgen. In oktober begon hij tijdens het rijden te haperen, ik heb m toen bij de dealer gebracht. Zij alles nagecheckt, maar konden niet echt iets vinden. Wel dachten ze dat het waarschijnlijk de brandstofpomp niet genoeg druk kreeg (zouden ze wel ff vervangen voor €450,-, dacht t nie). Ik kan misschien achtelijk zijn, maar als ik zie wat voor blauwe rook die geeft als ik m gestart heb gekregen krijgt meer dan genoeg benzine. Pomp er ff uitgehad en daarna nooit meer gehaperd.
In die tijd hebben we vervangen:
-de bougies
- (zwaardere) accu
Dus (tot vorige week) ging alles prima (op het starten na), toen ging die ineens toeren maken (3000) terwijl ik in de file stationer draaide, zakte weer weg en dan weer, heel de tijd. Ik weer naar de garage, nu hebben ze mn blok schoongemaakt en de temperatuursensor vervangen.
Maar nog steeds start hij k*t, iemand een idee wat dit kan zijn?????????????????
Het enige wat ik nog moet vervangen is mn thermostaat,is nu erg koud
Oh ik moet toch deze hebben? Of ben ik nou gek???
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=1118
Zo flink lang verhaal, groetjes Carrrie
Laatst gewijzigd door Carrie op ma 06 dec 2010, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 1 was V40 2.0 T uit 1998
Volvo 2 is V40 1.8 uit 2002
Volvo 2 is V40 1.8 uit 2002