Storing.....Map sensor of LMM
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Storing.....Map sensor of LMM
Sinds een paar weken heeft de motor wat kuren..
Het begon met het volgende:
Bij het starten van een koud blok, draaide de motor de eerste 10 sec. goed.
Daarna ging het blok bokken/ stotteren, ongeveer ook 10 sec.
Daarna ging het toerental omhoog naar zo'n 2000 toeren, waarbij heel duidelijk hoorbaar was dat er veel lucht werd aangezogen door het luchtfilter. Duurde ook ongeveer 10 sec.
Daarna draaide de motor goed.
Sinds een week of 2 is het zo dat de motor bij stationair draaien gaat stotteren, er is telkens even een soortje dipje, zodat hij bijna uitvalt.
Vandaag de auto laten uitlezen:
ECM-0C sensor luchtdruk inlaatspruitstuk - signaal te laag
ECM -25 adaptieve lambdaregeling - arm
De tweede code was na het resetten eruit. De eerste bleef.
Na het resetten bleef dus ook het stotteren bij stationair draaien.
Thuis gekomen viel de motor zelfs uit tijdens het rustig klaar maken voor het inparkeren. Bij het opnieuw starten loopt de motor moeizaam, erg stotterd en valt soms uit. Na een beetje gas geven, valt hij niet uit, maar stotttert nog steeds.
Ik heb de LMM losgehaald. Dan start hij wel maar valt hij gelijk weer uit. Gelijk erna gaan de fan aan. Tevens ruik ik dan een behoorlijke benzine lucht. Als ik de LMM weer aanzet, start hij weer. Motor loopt, maar met het euvel van bijna uitvallen door de dipjes in toerental.
Wat is de oorzaak?
Is het de MAP sensor?
Zo ja, welke?
Of is het iets anders?
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... or#p224568
Het begon met het volgende:
Bij het starten van een koud blok, draaide de motor de eerste 10 sec. goed.
Daarna ging het blok bokken/ stotteren, ongeveer ook 10 sec.
Daarna ging het toerental omhoog naar zo'n 2000 toeren, waarbij heel duidelijk hoorbaar was dat er veel lucht werd aangezogen door het luchtfilter. Duurde ook ongeveer 10 sec.
Daarna draaide de motor goed.
Sinds een week of 2 is het zo dat de motor bij stationair draaien gaat stotteren, er is telkens even een soortje dipje, zodat hij bijna uitvalt.
Vandaag de auto laten uitlezen:
ECM-0C sensor luchtdruk inlaatspruitstuk - signaal te laag
ECM -25 adaptieve lambdaregeling - arm
De tweede code was na het resetten eruit. De eerste bleef.
Na het resetten bleef dus ook het stotteren bij stationair draaien.
Thuis gekomen viel de motor zelfs uit tijdens het rustig klaar maken voor het inparkeren. Bij het opnieuw starten loopt de motor moeizaam, erg stotterd en valt soms uit. Na een beetje gas geven, valt hij niet uit, maar stotttert nog steeds.
Ik heb de LMM losgehaald. Dan start hij wel maar valt hij gelijk weer uit. Gelijk erna gaan de fan aan. Tevens ruik ik dan een behoorlijke benzine lucht. Als ik de LMM weer aanzet, start hij weer. Motor loopt, maar met het euvel van bijna uitvallen door de dipjes in toerental.
Wat is de oorzaak?
Is het de MAP sensor?
Zo ja, welke?
Of is het iets anders?
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... or#p224568
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Storing.....Map sensor of LMM
Ik zou eerst je stationair/gas klep even nazien
En je vacuümslangen nazien en evt uit voorzorg vervangen.
En je vacuümslangen nazien en evt uit voorzorg vervangen.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- Robzor
- Supporting Member
- Berichten: 1131
- Lid geworden op: do 30 jun 2011, 21:49
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Robert
- Locatie: Aarle-Rixtel
Re: Storing.....Map sensor of LMM
Welke vacuümslangen bedoel je dan Alex?
Volvo V40 2.0T AUT 2003
Webdagboek
"There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die."
Webdagboek
"There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die."
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Storing.....Map sensor of LMM
Dat vraag ik mij ook af. Wellicht de vacuümslangen van TCV, luchtfilter, turbo, wastegate etc.. Ik vraag mij af of hier het probleem ligt.
Op de MAP sensor / luchtsensor zit geen slang. Alleen een stekker, de sensor zelf zit aangesloten op het spruitstuk.
Foto even geleend van Steffen
Een klein simpel dingetje, wat wel even bij het goedkoopste bedrijf €90 kost.
http://www.volvocarparts.nl/nl/luchtinl ... mmmmm.html
Op de MAP sensor / luchtsensor zit geen slang. Alleen een stekker, de sensor zelf zit aangesloten op het spruitstuk.
Foto even geleend van Steffen
Een klein simpel dingetje, wat wel even bij het goedkoopste bedrijf €90 kost.
http://www.volvocarparts.nl/nl/luchtinl ... mmmmm.html
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Storing.....Map sensor of LMM
Als een van je vacuüm slangen lek zijn ( die aan je tcv zitten enzo idd)
Gaat je blok ook schommelen in toerentallen.
3 goedkope dingen welke je al kan uitsluiten.
- vacuüm slangen vv.
- gas/stationair klep reinigen en pakkingen vv.
- massa kabel vv.
Gaat je blok ook schommelen in toerentallen.
3 goedkope dingen welke je al kan uitsluiten.
- vacuüm slangen vv.
- gas/stationair klep reinigen en pakkingen vv.
- massa kabel vv.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Storing.....Map sensor of LMM
Hoi Jimi,
Stekkers nagekeken?
Motor stationair laten draaien:
- Vacuum slangetjes losnemen en afdoppen om te kijken hoe de motor hierop reageert.
- Carburateur reiniger op diverse slangen spuiten en kijken of deze hierop reageert.
- De eenweg klepjes losnemen en afdoppen kijken of deze reageert.
- Controleer ook de actuator waarmee deze verbonden zijn of deze netjes sluit.
Veel succes Wouter
Stekkers nagekeken?
Motor stationair laten draaien:
- Vacuum slangetjes losnemen en afdoppen om te kijken hoe de motor hierop reageert.
- Carburateur reiniger op diverse slangen spuiten en kijken of deze hierop reageert.
- De eenweg klepjes losnemen en afdoppen kijken of deze reageert.
- Controleer ook de actuator waarmee deze verbonden zijn of deze netjes sluit.
Veel succes Wouter
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Storing.....Map sensor of LMM
Zo.......van Ben een LMM en mapsensor overgenomen. Het omwisselen was zo gepiept. Vooral de mapsensor is zo omgewisseld.
Toen ik de auto startte was meteen de melding van een storing weg.
Motort draait netjes stationair.
Grappig om te zien dat de mapsensor en de turbodruk sensor precies hetzelfde artikel zijn.
Toen ik de auto startte was meteen de melding van een storing weg.
Motort draait netjes stationair.
Grappig om te zien dat de mapsensor en de turbodruk sensor precies hetzelfde artikel zijn.
Re: Storing.....Map sensor of LMM
Mooi! Wat ik zou doen is toch nog even de oude Map sensor erin. Dan weet je welke kapot was en welke je dus weg kunt gooien. Nu weet je de staat niet van je oude map sensor en lmm. Lijkt me zonde om ze allebei gewoon weg te gooien...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Storing.....Map sensor of LMM
Klopt. De mapsensor is zo vervangen. Binnenkort eens kijken.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]