Vernieuwen achterophanging

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Plaats reactie
S40tam
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 14:48
3
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003

Vernieuwen achterophanging

Bericht door S40tam »

Beste mensen!

Ik ben voornemens om een aantal onderdelen van de ophanging achter te vernieuwen. Er zitten nu wat vervelende kraakjes in en het is na 200.000 km sowieso geen overbodige luxe dacht ik zo. Dus ik heb mij verdiept in het onderwerp, maar ik loop toch tegen een aantal zaken aan. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Aan de hand van het door MarcO Vadis-overzicht uit het 'Vadis Verzoekjes'-topic heb ik al een hoop af kunnen leiden.
Afbeelding

Nou heb ik naar onderdelen zitten kijken, maar wat moet ik nou eigenlijk hebben? Zo zag ik bij R&D Carparts de volgende onderdelen, waarbij sommige dezelfde referentienummers hebben. Het lijken wezenlijk andere onderdelen, moet ik ze dus allebei hebben?'
Afbeelding

Wat raden jullie sowieso aan om te vervangen? Ik zat dus te denken aan de de bus met het nummer 2, 2A (zijn deze hetzelfde??) en 20, het gehele onderdeel 8 en 13 en de bij al deze onderdelen behorende bouten, moeren en ringen. Zie ik hier nog dingen over het hoofd?

Het zijn dus eigenlijke meerdere vragen, hopelijk is het desondanks nog duidelijk wat ik bedoel...
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Vernieuwen achterophanging

Bericht door volvoS40 »

Het maakt niet welke je van de 2 neemt.
Volvo heeft beide geleverd (afhankelijk hoe in bepaalde jaren de voorraad/leverancier waren)

Even lang, even breed. De 1 is rond, de ander ander structuur.

De bussen (2/2a) moet je er in persen.
Je koopt alleen de bussen, bouten etc los aanschaffen .

Verder..... Kan het zijn dat de bouten niet loskomen en dat de slijptol er bij moet hebben (9 van de 10x)
En ik kan je vertellen..... (Meerdere wel) dat is geen pretje met zo'n ding in die krappe stukken, schaf maar alvast een lading plijsters aan.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Vernieuwen achterophanging

Bericht door dannyw »

2 en 2a zijn inderdaad dezelfde bussen. Deze zijn er doormiddel van een draadeind M12 met wat ringen goed te plaatsen. Bouten en moeren hiervan zitten waarschijnlijk vastgeroest in de bussen.
Deze zijn nog nieuw te bestellen.

Wel alles opnieuw laten uitlijnen als alles is vervangen!
S40tam
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 14:48
3
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003

Re: Vernieuwen achterophanging

Bericht door S40tam »

Dank beide heren! Ik ga eens kijken waar ik het allemaal ga bestellen en wanneer ik er mee bezig ga. Nu kan ik mij in ieder geval voorbereiden op het ergste :O
Plaats reactie