Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1487
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Bandbox »

Niet iedereen wil natuurlijk een schroefset.
V40BroninBorn
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 10:16
1
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Dave

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door V40BroninBorn »

@EdwinvanDuijn:
Het Vida overzicht betreft volgens mij een Phase 2, in de onderdelen lijst bij de isolator (punt 10) staat vanaf bouwjaar 2000 en verder.

@Nox95:
Dat zou wel heel mooi zijn, helaas laten tijd en budget het niet toe, gezien de enorme lijst aan openstaande reparatie punten. De verzwaarde veren en dempers zijn inmiddels onderweg. Als ie weer op de grond staat zal ik een foto posten van het resultaat. Hopelijk staat ie een beetje recht.

@Bandbox:
Diepvan binnen wilt iedereen een schroefset :think
Phase 1 Volvo V40 1.8 1998 zwart europe editition
Phase 2 Volvo V40 2.0 2001,groen europe edition
Phase 3 Volvo v40 2.0T 2003, zilver sports edition
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1487
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Bandbox »

Niet iedereen hoor. Zal er nooit aan beginnen.
Vincent
Engine off
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 15 aug 2021, 15:38
2
Model: V40

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Vincent »

Vincent schreef: do 26 okt 2023, 13:18 Scherp Schummi, dank je wel. Nu begin ik ook te twijfelen. Jammer dat je uit de tekening niet kunt afleiden waar het ding hoort (en erg groot afgebeeld - zo groot is 'ie niet). Ik heb 'm nog ergens liggen, zal eens kijken.
Gevonden maar had er helaas slechts eentje. Als iemand 'm wil hebben, stuur ik 'm op. Leuk, die lampjes en sneeuw!

Afbeelding
V40BroninBorn
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 10:16
1
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Dave

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door V40BroninBorn »

Ook ik ben dit onderdeel niet tegen gekomen bij de demontage van de veerpoten. (Er was al eens aan gewerkt door de vorige eigenaar.) Ik vraag me af waar dit onderdeel wordt gemonteerd. Om de winding van de veren of de schokdemper? En wat is het doel?
Phase 1 Volvo V40 1.8 1998 zwart europe editition
Phase 2 Volvo V40 2.0 2001,groen europe edition
Phase 3 Volvo v40 2.0T 2003, zilver sports edition
Nox95
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: za 25 mar 2023, 22:51
1
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Rick

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Nox95 »

Bandbox schreef: do 14 dec 2023, 14:55 Niet iedereen hoor. Zal er nooit aan beginnen.
Waarom niet? Met een goede schroefset kun je dezelfde hardheid en hoogte halen als origineel als je dat graag wil. Maar met een draai aan de knop heb je hem zachter of harder. En je kunt de set laten herbouwen zo vaak als je wil.

De techniek heeft in de afgelopen 20 jaar niet stilgestaan (ervanuitgaande dat je een V40 classic hebt). Ik heb de auto aan de achterkant bijna 7 cm lager staan, maar de rit is comfortabeler dan het originele sportonderstel.
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1487
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Bandbox »

Omdat verlagen alleen maar nadelen met zich mee brengt. Heb al 3 jaar geen V40 meer, ook niet van plan er ooit nog een te kopen.
Ik heb recentelijk alles rondom vervangen en was bij lange na niet qua kosten aan die van een complete schroefset van een gerenomeerd merk. En ja, er zit gewoon rondom Bilstein B4 dempers en goede veren onder dus niks van een budget merk.

Schroefsets zijn leuk voor autos waar dat ook voor bedoelt is. De V40/S40 is een gewone standaard auto waarbij dat, in mijn optiek, totaal overbodig is.
Nox95
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: za 25 mar 2023, 22:51
1
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Rick

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Nox95 »

Bandbox schreef: za 16 dec 2023, 17:22 Omdat verlagen alleen maar nadelen met zich mee brengt. Heb al 3 jaar geen V40 meer, ook niet van plan er ooit nog een te kopen.
Ik heb recentelijk alles rondom vervangen en was bij lange na niet qua kosten aan die van een complete schroefset van een gerenommeerd merk. En ja, er zit gewoon rondom Bilstein B4 dempers en goede veren onder dus niks van een budget merk.

Schroefsets zijn leuk voor autos waar dat ook voor bedoelt is. De V40/S40 is een gewone standaard auto waarbij dat, in mijn optiek, totaal overbodig is.
Schroefsets zijn altijd leuk :P

Tuurlijk, je hoeft geen schroefset te kopen. Je kunt alle delen ook los kopen en het zelf in elkaar zetten. De reden dat ik de discussie begon was omdat ik me afvroeg of het het waard was om te proberen originele delen te krijgen, terwijl er betere aftermarket onderdelen te krijgen zijn dan origineel, voor minder geld. Met losse B4 dempers en veren zit je rond de €600 als je ook direct de stofhoezen en toplagers mee pakt denk ik? Origineel zijn de sportveren al €219 per stuk, en dan nog €480 per nivomat voor de achteras! Dan zit je al op €1400. Voor minder dan dat geld kun je een chique schroefset halen. De tweede reden dat ik erover begon is omdat hij graag nivomats wilde. En alhoewel niet zelf-nivellerend, kunnen de meeste sets met een simpel knopje in hardheid versteld worden. Dat kan met de meeste aftermarket dempers niet zomaar.
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1487
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Bandbox »

Origineel
OEM onderdelen vanaf de dealer zijn altijd veel duurder. Je moet er gewoon achter komen wat er OEM gemonteerd word en dat zelf kopen bij Autodoc.
Met losse B4 dempers en veren zit je rond de €600 als je ook direct de stofhoezen en toplagers mee pakt denk ik?
Ik zat, zo gauw uitrekenend, op ong 350 euro compleet voor alleen rondom schokbrekers (allen Bilstein B4). Al met al niet boven de 750 euro uitgekomen.
Gebruikersavatar
EdwinvanDuijn
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 14:09
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Edwin

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door EdwinvanDuijn »

Moeten de veerpootlagers, althans het bovenste gedeelte vrij kunnen draaien van de rest. Zonder weerstand? Ik heb een complete veerpoot gekocht bij scandcar.nl na montage staat de volvo ruim 9 a 10 cm hoger. Binding geluiden. Wrikt een soort. Betreft LV de 72434195 en RV de 72434196. Veren beiden de 3088491.

De juiste onderdelen dus.

Wie kan mij verder helpen?
V40BroninBorn
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 10:16
1
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Dave

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door V40BroninBorn »

Hoi Edwin.

De topmounts, dus alles boven de witte ring (het lager), draait los van elkaar. Weerstand zal er wel zijn omdat de veerdruk op het lager groot is.
Zowel in de topmount als de schokdemper zitten uitsparingen waar het einde van de veer in rust. Het kan zijn dat dat niet helemaal lekker zit en de auto hoger op de poten staat. Alhoewel 9 a 10 cm wel heel veel is. Waren je veren en schokdempers in zeer slechte staat?
De geluiden kunnen veel oorzaken hebben, misschien is het nieuwigheid en gaat het vanzelf weg. Normaliter zit de veer die in de schokdemper rust in een beschermhoes. Kan zijn dat deze verkeerd zit.

Ik heb dit laatst gehad bij het vervangen van alleen de schokdempers van onze mazda. De auto stond zichtbaar een stuk hoger en dat terwijl en niets anders veranderd was.
Phase 1 Volvo V40 1.8 1998 zwart europe editition
Phase 2 Volvo V40 2.0 2001,groen europe edition
Phase 3 Volvo v40 2.0T 2003, zilver sports edition
V40BroninBorn
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 10:16
1
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Dave

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door V40BroninBorn »

Ik heb voor de zekerheid de voorste topmounts vervangen bij het grote onderhoud. Soms hoorde ik uit de voorkant na het nemen van een bocht een "kloenk" geluid komen. Alles gecontroleerd in de draagarmen en veerpoten, nergens speling of defecten. De topmounts waren de orginelen uit 2003, beetje roestig maar zagen er in 1e instantie nog goed uit. Tot ik ze uit elkaar heb gedraaid. Het rubber in de mount was nog lekker zacht maar helemaal aan stukken gescherud. Het nadeel is dat die stukken rubber niet zichtbaar zijn van de buitenkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Phase 1 Volvo V40 1.8 1998 zwart europe editition
Phase 2 Volvo V40 2.0 2001,groen europe edition
Phase 3 Volvo v40 2.0T 2003, zilver sports edition
V40BroninBorn
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 10:16
1
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Dave

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door V40BroninBorn »

Resultaat na het monteren van de verzwaarde veren op de achteras i.c.m. Bilstien B4 schokdempers.

Het comfort is nog steeds aanwezig en het in/uitveren gaat heel soepel. Het is gelukkig geen stugge stuiterbak geworden. Al met al past het heel goed bij het sportieve onderstel.


Afbeelding
Phase 1 Volvo V40 1.8 1998 zwart europe editition
Phase 2 Volvo V40 2.0 2001,groen europe edition
Phase 3 Volvo v40 2.0T 2003, zilver sports edition
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1487
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Bandbox »

Dat is logisch. De B4 is een OEM vervanger dus niet extra stug of verlagend. De zwaardere achterveren zorgen er ook niet voor dat het een stuiterbak wordt.
Nox95
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: za 25 mar 2023, 22:51
1
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Rick

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Nox95 »

V40BroninBorn schreef: zo 31 dec 2023, 11:37 Resultaat na het monteren van de verzwaarde veren op de achteras i.c.m. Bilstien B4 schokdempers.

Het comfort is nog steeds aanwezig en het in/uitveren gaat heel soepel. Het is gelukkig geen stugge stuiterbak geworden. Al met al past het heel goed bij het sportieve onderstel.


Afbeelding
Ziet er goed uit zo! Die van jou staat wel een stuk lager dan die van mij voordat ik de verlagingsset eronder gezet heb. Bij mij was het bijna een V40XC, jouw wielen staan mooi concentrisch in de kast.
Gebruikersavatar
dangerzone
Idle
Idle
Berichten: 84
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 19:49
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door dangerzone »

Wat ik me afvraag.....

Heb nieuwe veren + schokbrekers en de overige rubers en lagers nieuw besteld en in elkaar gezet.
Wat ik totaal niet snap Is het uitlijnen ervan. (De graden ten opzichte van het gaatje.
De veer past maar op 1 manier in de voorpoot, nr 6 en 7 de rubber ring en de zitting wijst zich ook vanzelf.
Hetzelfde voor de lager en dop nr 8 en 9.
Nummer 10 de isolator ? Is de enige die ik kan bedenken die je in lijn kan zetten met het gaatje in de voorpoot omdat er een gekleurd stipje op staat.
Klopt dit of snap ik het niet ;)

Schokbrekers zijn monroe G16690 & G16691
Veren zijn monroe SP3490
De isolator en lager van KYB SM 5647 omdat de eerdere van skf voor een automaat bleken te zijn :whistle
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door dangerzone op zo 18 feb 2024, 19:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dangerzone
Idle
Idle
Berichten: 84
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 19:49
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door dangerzone »

Zoveel kennis op dit forum en niemand die even de moeite neemt om te vertellen of ik het goed of fout zie :wtf
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1487
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Bandbox »

Jammer dat er vanuit wordt gegaan dat er geen moeite voor wordt genomen. Kan ook meerdere andere redenen hebben dat je nog geen antwoord hebt.
Kleine tip, maak het een duidelijk verhaal. Je verwijst naar nummers, maar die staan nergens op je foto.
Gebruikersavatar
dangerzone
Idle
Idle
Berichten: 84
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 19:49
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door dangerzone »

Klopt, de nummers staan nergens op mijn foto.
Heb de eerdere post aangepast met een foto waar de nummers opstaan die ik bedoel.
(Foto komt uit dit topic)
En ik dacht dat ik toch een duidelijk verhaal had maar schijnbaar niet dus.
Vincent
Engine off
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 15 aug 2021, 15:38
2
Model: V40

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Vincent »

Sorry voor de trage reactie, zeker geen onwil! Ik heb dit recent gedaan. De tekening uit VIDA is niet voor latere V40's - duurde een eeuwigheid voordat ik dit door had (terwijl het er eigenlijk duidelijk in staat). Niet van toepassing op 2002 model. Er zitten inderdaad geen 'uitlijnpunten' op het steunlager of de poot. Verander alleen de hoek als je Sport of Dynamic vering hebt. Ik had Comfort maar dacht dat ik Sport had. Fout 1. Zorg ervoor dat de veer aan de onderkant helemaal tegen de stop op de poot aanzit (fout 2), en aan de bovenkant op de juiste plek in het rubber valt (fout 3). Je ziet het vanzelf, de vorm in het rubber komt hier iets omhoog. Einde van de veer niet te ver voor de verhoging, en niet te ver in de verhoging. Als je die twee parameters aanhoudt terwijl je de klem losdraait, zit je goed. Zit er toch nog een gat tussen het einde van de veer en de stop op de poot, moet je helaas nog een keer. Je kan het steunlager als je klaar bent draaien zodat je de poot goed kan monteren. Let op de stabilisatorstang - pas vastdraaien als auto op de grond staat. Geldt ook voor de bouten (flange lock nuts) aan bovenkant steunlager. Als je fout zit, gaat de demper na een tijdje kraken (rubber) of tikken (stop). En zit het (eindelijk) goed, dan kan je dag niet meer stuk.
Plaats reactie