Pagina 4 van 17

Re: Soort schokdempers gemonteerd achter, Nivomats of niet.

Geplaatst: zo 15 aug 2010, 15:27
door kiwi
Dus je ziet het hebben van je Nivomats als een nadeel? Anders ruil je ze om met mijn schokdempers? (A) Nivomats met mijn progressieve veren zie ik wel zitten! :-D

Maar zijn nivomats niet te stellen dan? ze werken tenslotte met een paar inwendige klepjes (als ik info goed heb begrepen)...

Re: Soort schokdempers gemonteerd achter, Nivomats of niet.

Geplaatst: zo 15 aug 2010, 16:33
door sdirkx
Volgens mij passen willekeurige veren niet zomaar op nivomat-schokdempers. Heb al een schroefkit in bestelling, dus geen andere schokdempers nodig.
Weet nog niet of de nivomats in de verkoop gaan.

Re: Soort schokdempers gemonteerd achter, Nivomats of niet.

Geplaatst: wo 15 sep 2010, 12:11
door sdirkx
Op basis van de info die ik een paar posts eerder gaf, heb ik de genoemde onderdelen aangeschaft om van nivomats over te stappen op de schroefset die klaar ligt:

Afbeelding

De prijzen (dealer):

30870698 afstandsbus 9,05 p.st
30818111 Steun 24,80 p.st
30870529 Kop 2,00 p.st.
30870530 Stofdeksel 6,85 p.st.
(stootrubber zit al in de schroefset inbegrepen)

Verschil in steun / topmount is belangrijk. Met dank aan Robbie f:
Afbeelding

Re: Levensduur schokdemper?

Geplaatst: do 30 sep 2010, 15:54
door kiwi
Even een stukje natuurkunde:

viscositeit is een eigenschap die bij gas en vloeistof voorkomt, bij gas is deze echter al snel een factor 1000 kleiner dan bij vloeistof (ligt er maar net aan of je de kinematische visco meet, of de dynamische visco).
Voorbeeld: dynamische visco van water is 1 cP (centiPoise), dyn.visco van lucht is 0.001 cP
kynematische visco van water is 1 cSt (centiStokes), kyn.visco van lucht is ook 1 cSt
kynematische visco = dynamische visco / relatieve dichtheid

Dus beide hebben een visco. Voor een schokbreker is echter van belang wat de compressibiliteit van de fluid is. Vloeistof is niet compressibel (je kunt het niet samenpersen), gas wel. Dus een gas geveerde cilinder kan ingedrukt worden, en duwt vervolgens door de opgebouwde gas druk weer terug.
Olie gevulde cilinders zouden je auto slopen, doordat ze geen veerweg geven. Als er al olie in een cilinder zit, dan is dit hooguit een deel van de vulling waarmee de zuiger gesmeerd wordt, of waarmee de veerweg geregeld wordt (zie info topic over nivomats).

Nou, dat dus... (H)

Re: Levensduur schokdemper?

Geplaatst: do 30 sep 2010, 23:22
door COOLV40
(H) Erg interessant om allemaal te lezen, hoewel ik niet alle details begrijp.
In theorie kan een niet goed functionerende schokdemper dus leiden tot
trillingen die doordringen in de auto en in je stuur. Ook op hogere snelheid
op de snelweg, waardoor het lijkt of er sprake is van onbalans of speling in
je onderstel.
Want als de demping niet in orde is gaat je auto mee resoneren met de oneffenheden in de weg, wat
bij bepaalde snelheden merkbaar/voelbaar is.
Dit is volgens mij precies wat ik ervaren heb bij mn V40.
Onlangs n.l. veren en schokdempers achter vervangen, evenals nieuwe banden rondom.
Het trillen (onbalans) die ik had bij 110 - 130 zijn nu verdwenen.
Maar bij 150 is er weer iets van trillen/resoneren waar te nemen, wat van de voorkant lijkt te komen.
Voor heb ik de dempers n.l. niet vervangen. Kan dus toch duiden dat de voorste dempers ook niet helemaal meer
hun werk doen.
Zie ik dit goed ???

schokdempers achter vervangen

Geplaatst: vr 17 dec 2010, 21:14
door twanvz
linksachter is me al gelukt:

moeren bovenop in de kofferbak los,
moer los in het schokdemperoog, en de bout er uit,
dan 1 persoon op de remschijf staan en beetje bewegen,
de ander haalt de schokdemper er onder uit.

maar rechtsachter is een ander verhaal,
hierbij lukt dat dus echt niet.

wat is hierbij de manier?

onder de remschijf zit een moer, ik kreeg die moer er bijna niet vanaf, toen verhit met gasbrander toen wel, maar volgensmij is dat ook weer een lange bout, die wil er aan de andere kant niet uit hoor?

en de stabilisatorstang moet dan ook los kennelijk he.

iemand tips of hoe doen jullie dit normaal en met tegenslagen.

Re: schokdempers achter vervangen

Geplaatst: vr 17 dec 2010, 21:45
door sdirkx
volgensmij is dat ook weer een lange bout, die wil er aan de andere kant niet uit hoor?
Is dat anders dan de linkerkant dan? Kun je er niet met een hamer tegen slaan vanaf de achterkant?

Re: schokdempers achter vervangen

Geplaatst: vr 17 dec 2010, 22:52
door twanvz
ja, moet je maar eens LA in je wielkast kijken.
die is hoger dan RA.
dus dan kun je de bovenkant daarin steken zeg maar, en dan op de remschijf staan, en dan kun je hem er uit trekken.
links gaat dat niet omdat je die draai niet kan maken daar.

Re: Alles over (ALLEEN) de schokdemper (welke? soort,levensduur?

Geplaatst: za 08 jan 2011, 11:56
door bartje
er moeten bij mijn v40 ook andere (achter) schokdempers onder, nu kan ik van iemand zijn nivomats overnemen zijn helemaal compleet, maar gaat dat passen mij v40 is van 1998, v40 waar ze nu nog onder zitten is van 2001, partnr schokdempers sachs: 30616715,

Schokbreker vraagje

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 20:42
door myalexx
Ik had een vraagje.

Tijd je geleden zijn mijn nivomats gemonteerd en nou zat ik een beetje rond te kijken op Vadis en kwam erachter dat de onderkant van beide veren naar achteren moet wijzen ?

Wat is hier de reden van aangezien mijn linker kant naar achter wijst en de rechterkant naar voren aangezien het anders boven niet uit komt?

Als het andersom zit geeft dit problemen?
Niet dat alles straks in de soep loopt.

Gr Alexx

Re: Schokbreker vraagje

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 21:13
door sdirkx
Plaatje, foto?

Re: Schokbreker vraagje

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 21:26
door myalexx
Alstu:

Afbeelding

Re: Schokbreker vraagje

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 21:30
door sdirkx
Hoe zit het bij jou dan? Kan zijn dat het niet eens andersom kan zitten. Maar de reden ontgaat me ook een beetje...

PS: Heb inmiddels geen nivomats meer, dus kan 't niet checken.

Re: Schokbreker vraagje

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 21:49
door myalexx
Links wijst dus naar achter en rechts naar voren.

Beide zelfde artikel nummers.

Ik ben naar de kennis gegaan en dit voorgelegd en die beste man had hier nog nooit van gehoord en werd er zelfs beetje chagrijnig van :P .

Tja ik had zoiets het staat niet voor kat zijn k*t in vadis :vertag ...

Het heeft vast een reden.

Hij kwam al met zoiets, dat hij het vermoeden had dat ik 2 linker of 2 rechter dempers had..

Maar wil zeker weten dat het goed zit aangezien het niet voor niks zo in vadis staat.

Gr Alexx

Re: Schokbreker vraagje

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 21:52
door huub1
Er staat naar achteren wijzen dus dan zou ik het ook maar doen, het zal wel zijn reden hebben. Als ik er morgen toe kom kijk ik eens bij mij.
Huub

Re: Schokbreker vraagje

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 21:58
door myalexx
huub1 schreef:Er staat naar achteren wijzen dus dan zou ik het ook maar doen, het zal wel zijn reden hebben. Als ik er morgen toe kom kijk ik eens bij mij.
Huub
Het leuke is hij kan boven er maar op 1 manier in.
Als we de dempers omdraaien krijg je het zelfde effect alleen wijst hij aan de andere kant dan naar voren..

Dus wil weten wat de reden is en of het kwaad kan, zo ja moet namelijk de demper gedemonteerd worden en het geval bovenin gedraait worden. :swear

Re: Schokbreker vraagje

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 22:59
door huub1
Dan zou ikdit toch maar doen, lijkt me beter.
Huub

Re: Schokbreker vraagje

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 23:17
door myalexx
De garage waar ik dit heb laten doen beweerd dat dit geen enkel probleem kan zijn aangezien de veer alleen maar recht omhoog gaat..

'n achter zit er geen top lager net als voor alleen een top rubber ofzo waar hij inzit.

Gr Alexx

Re: Schokbreker vraagje

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 23:19
door myalexx
Wouter, rob etc??

Ervaringen ?

Re: Schokbreker vraagje

Geplaatst: do 09 jun 2011, 08:12
door bartje
myalexx schreef:Wouter, rob etc??

Ervaringen ?
hoi, heb even fotos geschoten van nivomats, uiteinde veren moeten zoals in vadis is aangegeven naar achteren wijzen, AfbeeldingAfbeelding