Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz
-
- 1st Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
- 14
- Locatie: Etten-Leur
Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz
De startmotor van mijn Volvo werd steeds onwilliger, terwijl deze pas een paar jaar oud is, de accu is ook kakelvers.
Naar aanleiding van bovenstaande en wat problemen die DirkT4 heeft gehad ben ik samen met mijn APK-monteur en een multimeter aan de slag gegaan; het bleek dat mijn startmotor amper 8 volt spanning ontving bij starten. Dit kwam door een veel te hoge weerstand van de bekabeling.
Gisteren heb ik een extra 25mm2 gelegd tussen de pluspool van de accu en de startmotor en voila: probleem opgelost.
Opvallend genoeg werken vandaag de electrische ramen en de ruitenwissers een stuk beter.
Daarnet even gebrainstromt met mijn monteur en tot de conclusie gekomen dat die verhoogde weerstand ook invloed heeft gehad op de laadcapaciteit van de dynamo/accu.
Dus de toptip:
Koop een halve meter hele dikke voedingskabel en monteer deze eerst eens voordat je accu/startmotor/dynamo gaat verdenken van allerlei problemen.
Naar aanleiding van bovenstaande en wat problemen die DirkT4 heeft gehad ben ik samen met mijn APK-monteur en een multimeter aan de slag gegaan; het bleek dat mijn startmotor amper 8 volt spanning ontving bij starten. Dit kwam door een veel te hoge weerstand van de bekabeling.
Gisteren heb ik een extra 25mm2 gelegd tussen de pluspool van de accu en de startmotor en voila: probleem opgelost.
Opvallend genoeg werken vandaag de electrische ramen en de ruitenwissers een stuk beter.
Daarnet even gebrainstromt met mijn monteur en tot de conclusie gekomen dat die verhoogde weerstand ook invloed heeft gehad op de laadcapaciteit van de dynamo/accu.
Dus de toptip:
Koop een halve meter hele dikke voedingskabel en monteer deze eerst eens voordat je accu/startmotor/dynamo gaat verdenken van allerlei problemen.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Evert
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Toptip
een goede tip ja, kan je omschrijven wat waar moet enzo? of beter nog een kiekje/howto?
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
- 14
- Locatie: Etten-Leur
Re: Toptip
Je startmotor zit onder het inlaatspruitstuk en....
Ik maak wel een keer foto's (ben nu iedere keer pas thuis als het donker is)
Maar het principe is heel eenvoudig: een hele dikke voedingskabel (25mm2 heeft iedere automaterialenzaak/inbouwcentrum zo liggen) tussen de pluspool en de plus van de startmotor leggen. Die zit standaard al aan je pluspool, maar heeft na zoveel jaar zo'n hoge weerstand dat je dus allerlei electronisch gesodemieter krijgt. Dus hoe vreemd het ook moge klinken: bedrading kan ook verslijten. (door inwendige corrosie en zo)
(DirkT4's T4 heeft ook een hele waslijst aan -onnodige- reparaties gehad voordat iemand daar achter kwam.)
Ik maak wel een keer foto's (ben nu iedere keer pas thuis als het donker is)
Maar het principe is heel eenvoudig: een hele dikke voedingskabel (25mm2 heeft iedere automaterialenzaak/inbouwcentrum zo liggen) tussen de pluspool en de plus van de startmotor leggen. Die zit standaard al aan je pluspool, maar heeft na zoveel jaar zo'n hoge weerstand dat je dus allerlei electronisch gesodemieter krijgt. Dus hoe vreemd het ook moge klinken: bedrading kan ook verslijten. (door inwendige corrosie en zo)
(DirkT4's T4 heeft ook een hele waslijst aan -onnodige- reparaties gehad voordat iemand daar achter kwam.)
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
- Dimitri
- Veteraan
- Berichten: 4380
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Dimitri
- Locatie: Hazerswoude Z-H
Re: Hoge weerstand bekabeling accu/startmotor/dynamo
Hey Koen nou ben ik niet bijster snugger Maar lig je die nieuwe pluskabel er nu extra bij of vervang je gewoon de oude??
-
- 1st Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
- 14
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hoge weerstand bekabeling accu/startmotor/dynamo
Extra, de oude zit vast aan de accupool. En stiekem best goed weg gebouwd.
Dus ik heb de eenvoudige weg gekozen.
Dus ik heb de eenvoudige weg gekozen.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
- DirkT4
- 5th Gear member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Parel van het Zuiden
Re: Hoge weerstand bekabeling accu/startmotor/dynamo
Wanneer kan ik langskomen dan maken we foto's
T4 verkocht in 2012 !!
Maar nog steeds Volvo-minded.
Maar nog steeds Volvo-minded.
-
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 21:56
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Groningen
Re: Hoge weerstand bekabeling accu/startmotor/dynamo
Je hebt een extra kabel tussen de accu en de startmotor gemonteerrd.
Dat de startmotor het nu goed doet snap ik.
Maar hoe kan het dat de elec ramen en ruitenwissers het nu ook beter doen??
Dat heeft toch helemaal niks met de startmotor te maken? Of heb je meerdere kabels vervanger?
(Edit/ En ben ook wel benieuwd naar een foto'tje)
Dat de startmotor het nu goed doet snap ik.
Maar hoe kan het dat de elec ramen en ruitenwissers het nu ook beter doen??
Dat heeft toch helemaal niks met de startmotor te maken? Of heb je meerdere kabels vervanger?
(Edit/ En ben ook wel benieuwd naar een foto'tje)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Gorredijk
Re: Hoge weerstand bekabeling accu/startmotor/dynamo
Je kunt idd de weerstand heel makkelijk met een voltmeter meten, met de zogehete V4 meting.
V1 = accu spanning met ingeschakeld verbruiker die je wilt meten.
V2 = over de verbruiker meten met ingeschakelde gebruiker die je wilt meten.
V3 = van massa bij verbruiker maar massapool op de accu bij ingeschakelde verbruiker die je wilt meten.
V4 = van plus bij verbruiker maar pluspool op de accu bij ingeschakelde verbruiker die je wilt meten.
Als je V2+V3+V4 bij elkaar optelt moet je op de zelfde waarde komen als V1
Als je nou dus BV in de V3 meting 1Volt meet weet je dat daar een spannings verlies zit, dus moet je deze kabel vervangen.
V1 = accu spanning met ingeschakeld verbruiker die je wilt meten.
V2 = over de verbruiker meten met ingeschakelde gebruiker die je wilt meten.
V3 = van massa bij verbruiker maar massapool op de accu bij ingeschakelde verbruiker die je wilt meten.
V4 = van plus bij verbruiker maar pluspool op de accu bij ingeschakelde verbruiker die je wilt meten.
Als je V2+V3+V4 bij elkaar optelt moet je op de zelfde waarde komen als V1
Als je nou dus BV in de V3 meting 1Volt meet weet je dat daar een spannings verlies zit, dus moet je deze kabel vervangen.
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Hoge weerstand bekabeling accu/startmotor/dynamo
Ik meet de spanning direct op de accu, daarna houdt ik de min van de multimeter op de accu en meet met de plus op bijvoorbeeld het relais van de startmotor.
Is de spanning nu nagenoeg gelijk dan is de verbinding goed, verschilt het dan wordt het contact punten los maken schoonmaken cq op schuren.
Groetjes Wouter
Is de spanning nu nagenoeg gelijk dan is de verbinding goed, verschilt het dan wordt het contact punten los maken schoonmaken cq op schuren.
Groetjes Wouter
-
- 1st Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
- 14
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hoge weerstand bekabeling accu/startmotor/dynamo
@ Derek Jan: de capaciteit van de laadstroom wordt negatief beïnvloed door die te hoge weerstand, de accu heeft nooit de kans gekregen goed op te laden.
@Wouter: Contacten opschuren help niet als je de kabel een te hoge weerstand heeft.
@ Dirk: je weet me te vinden. (Moet je niet klussen dan?)
@ Martink: precies ja!
@Wouter: Contacten opschuren help niet als je de kabel een te hoge weerstand heeft.
@ Dirk: je weet me te vinden. (Moet je niet klussen dan?)
@ Martink: precies ja!
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Hoge weerstand bekabeling accu/startmotor/dynamo
95% van de gevallen is dit de oplossing en pas daarna ga je denken aan kabel vervangen of nieuwe aansluitingen monteren.
Groetjes Wouter
Groetjes Wouter
- DirkT4
- 5th Gear member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Parel van het Zuiden
Re: Hoge weerstand bekabeling accu/startmotor/dynamo
@ Dirk: je weet me te vinden. (Moet je niet klussen dan?)
Ja dat wel..... maar ik heb hier ook nog een kado liggen voor die kleine bengel die ik ook wel eens wil zien!
Ja dat wel..... maar ik heb hier ook nog een kado liggen voor die kleine bengel die ik ook wel eens wil zien!
T4 verkocht in 2012 !!
Maar nog steeds Volvo-minded.
Maar nog steeds Volvo-minded.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
- 14
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hoge weerstand bekabeling accu/startmotor/dynamo
Appels en peren, er was dus een (vaker voorkomend bij Volvo blijkbaar) probleem met een te hoge weerstand van de bedrading.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Hoge weerstand bekabeling accu/startmotor/dynamo
Ik ken het niet als een vaak voorkomend probleem en het is geen appels en peren.
12V meten op accu en 11V meten op startmotor is geen appel en geen peer.
Maar 1V verlies door overgangsweerstand in de kabel, contacten of aansluitingen.
Verdere metingen doe je met een multimeter (Ohm meter stand).
Groetjes Wouter
12V meten op accu en 11V meten op startmotor is geen appel en geen peer.
Maar 1V verlies door overgangsweerstand in de kabel, contacten of aansluitingen.
Verdere metingen doe je met een multimeter (Ohm meter stand).
Groetjes Wouter
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Alles over accu -polen, dynamo, massa
Nou, de smurf heeft eens een probleempje. Gebeurt niet vaak, maar toch:
Wij hebben 1 parkeerplek en twee auto's thuis, dus een van de twee auto's staat op enige afstand gratis geparkeerd op een parkeerterrein. Die auto wordt dan dus ook weinig gebruikt. De laatste tijd is dat de S40.
Het volgende is nu al een paar keer gebeurd.
Na de S40 een aantal dagen niet gebruikt te hebben probeer ik te starten. Ik hoor wel iets klikken/ratelen (ik denk het start-relais?) maar de startmotor doet niks. Hang ik vervolgens startkabels vanaf een andere auto (waarvan de motor draait) en probeer ik dan te starten, gebeurd er nog steeds niks (behalve ratel). Wacht ik 2-3 minuten en probeer ik het dan, dan slaat de startmotor een keer of 3 om en stopt dan weer. Wacht ik ruim 5 minuten, met de motor van de 'goede' auto op enige toeren (1500), dan kan ik de S40 eindelijk starten.
Nou dacht ik eerst natuurlijk aan de accu, want de centrale vergrendeling doet het niet eens als ik bij de S40 aan kom. Maar als het puur de accu is, waarom start ie dan niet gelijk als ie aan startkabels hangt?
Wij hebben 1 parkeerplek en twee auto's thuis, dus een van de twee auto's staat op enige afstand gratis geparkeerd op een parkeerterrein. Die auto wordt dan dus ook weinig gebruikt. De laatste tijd is dat de S40.
Het volgende is nu al een paar keer gebeurd.
Na de S40 een aantal dagen niet gebruikt te hebben probeer ik te starten. Ik hoor wel iets klikken/ratelen (ik denk het start-relais?) maar de startmotor doet niks. Hang ik vervolgens startkabels vanaf een andere auto (waarvan de motor draait) en probeer ik dan te starten, gebeurd er nog steeds niks (behalve ratel). Wacht ik 2-3 minuten en probeer ik het dan, dan slaat de startmotor een keer of 3 om en stopt dan weer. Wacht ik ruim 5 minuten, met de motor van de 'goede' auto op enige toeren (1500), dan kan ik de S40 eindelijk starten.
Nou dacht ik eerst natuurlijk aan de accu, want de centrale vergrendeling doet het niet eens als ik bij de S40 aan kom. Maar als het puur de accu is, waarom start ie dan niet gelijk als ie aan startkabels hangt?
- leemburg
- Idle
- Berichten: 73
- Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 20:25
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Drachten
Re: Accu keer op keer leeg...
met wat voor auto ( motor ) doe je de jumpstart dan? Als hij te weinig ampere heeft dan wil het niet. pas als je je eigen volvo accu een beetje hebt opgeladen met die startkabels dan heb je opeens wel genoeg.
het is moeilijk om met een mini een hummer aan te krijgen extreem gezegd. hoeft bij jou niet zo te zijn maar kan een oorzaak zijn. De accu van je volvo is in iedergeval dood. nieuwe kopen en je problemen zijn volgens mij voorbij. Wel controleren of je niet ergens een lekstroompje hebt. want dan is dat in plaats van een dode accu de oorzaak. Misschien een lampje of iets dergelijks die aanblijft ?
het is moeilijk om met een mini een hummer aan te krijgen extreem gezegd. hoeft bij jou niet zo te zijn maar kan een oorzaak zijn. De accu van je volvo is in iedergeval dood. nieuwe kopen en je problemen zijn volgens mij voorbij. Wel controleren of je niet ergens een lekstroompje hebt. want dan is dat in plaats van een dode accu de oorzaak. Misschien een lampje of iets dergelijks die aanblijft ?
Den perfekta bilen för en aktiv livsstil.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Accu keer op keer leeg...
Hoe gaat het als je een eind gereden hebt, laadt hij dan wel bij ? Of kun je dan alsnog niet starten. Als dit het geval is moet je je dynomo even laten doormeten, of deze wel genoeg bijlaadt.
Maar met deze kou komen de slechtere accu's al snel aan hun eind.
Gr Tijs
Maar met deze kou komen de slechtere accu's al snel aan hun eind.
Gr Tijs
- joopl1963_S40
- 2nd Gear member
- Berichten: 203
- Lid geworden op: di 11 aug 2009, 19:12
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Joop
- Locatie: Utrecht
Re: Accu keer op keer leeg...
Qua techniek heb ik twee linkerhanden, maar misschien ook massakabels controleren?
Groeten, Joop - Webdagboek - Voorsteltopic
Vorige Volvo: S40 2.0i 16V Exclusive Line uit 1996 - klik
Vorige Volvo: S40 2.0i 16V Exclusive Line uit 1996 - klik
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Re: Accu keer op keer leeg...
Mijn accu is nog geen jaar oud. En lampjes blijven nergens aan, maar kan een lekstroom nog op andere plekken zitten? Na een stukje rijden start ie gewoon weer prima, dus de accu laadt wel op.
Er zit in de accu een soort indicator, die rood is als ie opgeladen moet worden, wit als ie vervangen moet worden en groen als het ok is. Die is inderdaad wit, maar na 10 maanden kan dat toch niet?
Er zit in de accu een soort indicator, die rood is als ie opgeladen moet worden, wit als ie vervangen moet worden en groen als het ok is. Die is inderdaad wit, maar na 10 maanden kan dat toch niet?
- René
- Beheerder
- Berichten: 32026
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Bompa
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Re: Accu keer op keer leeg...
Kan best PP.
Ik had ooit een Panasonic accu ( standaard vanaf fabriek ) en werd 14 jaar.
Nooit problemen.
Een nieuwe accu geeft geen zekerheid, deze kan ook binnen de garantietermijn stuk gaan.
Normaal gesproken heb je 2 jaar garantie op een accu.
In ieder geval even laten doormeten.
Ik had ooit een Panasonic accu ( standaard vanaf fabriek ) en werd 14 jaar.
Nooit problemen.
Een nieuwe accu geeft geen zekerheid, deze kan ook binnen de garantietermijn stuk gaan.
Normaal gesproken heb je 2 jaar garantie op een accu.
In ieder geval even laten doormeten.
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.