Alles over de Multiriem MULTIRIEM (dus NIET distributieriem is apart topic)
- opaslof
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Huizen
Re: Alles over de Multiriem
Ik heb inmiddels 128.000 km gereden met deze distr.riem. Lijkt me tijd worden voor een nieuwe, voordat ik stilsta...
Maar de auto kan er nog wel heel even mee doorrijden tot ik iets meer tijd heb. Maar zonder dynamo rijden lukt natuurlijk niet echt. Wel weer wat dubbel werk, maar als dat maar een uurtje is, is dat niet zo'n probleem.
Maar de auto kan er nog wel heel even mee doorrijden tot ik iets meer tijd heb. Maar zonder dynamo rijden lukt natuurlijk niet echt. Wel weer wat dubbel werk, maar als dat maar een uurtje is, is dat niet zo'n probleem.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10696
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Alles over de Multiriem
Multiriem he een uurtje. D riem zal wel langer duren maar heb daar geen ervaring mee.
Op zich niet meer werk hoor om beide riemen afzonderlijk van elkaar te doen.
Op zich niet meer werk hoor om beide riemen afzonderlijk van elkaar te doen.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over de Multiriem
Distributieriem is een paar uurtjes, multiriem kan er zo bij gedaan worden als dat samen vervangen moet worden.
Alleen een multiriem is geen ramp, die gaat er zo af en de nieuwe ligt er zo weer op.
Wel wil ik er op wijzen dat het vervangen van de distributieriem voor de eerste generatie op 120.000 km staat.
[ Geplaatst met iPhone ]
Alleen een multiriem is geen ramp, die gaat er zo af en de nieuwe ligt er zo weer op.
Wel wil ik er op wijzen dat het vervangen van de distributieriem voor de eerste generatie op 120.000 km staat.
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- opaslof
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Huizen
Re: Alles over de Multiriem
Ik wil de dist.riem z.s.m. vervangen, want ik weet dat ik over de 120k zit. Moet nog even een goeie dag uitpikken.
Drie uurtjes werk, dan zal ik op een dag (of anderhalf) rekenen voor mijn eerste volvoriem ;-) Tot die tijd toch maar even de billetjes op elkaar... (het is me nog niet duidelijk welke dist.riem ik nodig heb: hoeveel tanden en welke veerspanner: hydr. of mech. Ik heb 1 van de eerste chassisnummers, maar ook volvo dealer kon niet 100% zeker zeggen welke ik nodig zou hebben, ik moest maar even onder de kap kijken om het zeker te weten.
Beetje off-topic, maar heb ik nog speciaal gereedschap nodig voor de distr?
Ik probeer de dynamo+multiriem eerst te doen. Dan rijdt de auto komende dagen hopelijk weer.
Drie uurtjes werk, dan zal ik op een dag (of anderhalf) rekenen voor mijn eerste volvoriem ;-) Tot die tijd toch maar even de billetjes op elkaar... (het is me nog niet duidelijk welke dist.riem ik nodig heb: hoeveel tanden en welke veerspanner: hydr. of mech. Ik heb 1 van de eerste chassisnummers, maar ook volvo dealer kon niet 100% zeker zeggen welke ik nodig zou hebben, ik moest maar even onder de kap kijken om het zeker te weten.
Beetje off-topic, maar heb ik nog speciaal gereedschap nodig voor de distr?
Ik probeer de dynamo+multiriem eerst te doen. Dan rijdt de auto komende dagen hopelijk weer.
- opaslof
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Huizen
Re: Alles over de Multiriem
Vandaag met mijn dynamo begonnen. Maar hoe krijg je in vredesnaam dat ding eruit?
Ik heb inmiddels wat extra gereedschap van een kennis kunnen halen (met de 'basis doppenset' alleen red je het niet )
De vraagbaak zegt dat de stuurpomp uit de weg moet, maar er staat niet bij of ik 'all the way' moet gaan en ook stuurvloeistof moet aftappen. De dynamo zou er dan bovenlangs uit moeten worden gehaalt.
Iemand anders zei dat de dynamo er juist onderuit werd gehaald, maar dan zit de aircopomp in de weg. Maar de boel zit zo volgebouwd (heb ik nog niet eens een Turbo). Toch anders dan in mijn '87 Corolla'tje ;-)
Iemand een gouden tip of truc?
't Gaat om een phase 1 2.0l (B4204) met airco.
Ik heb inmiddels wat extra gereedschap van een kennis kunnen halen (met de 'basis doppenset' alleen red je het niet )
De vraagbaak zegt dat de stuurpomp uit de weg moet, maar er staat niet bij of ik 'all the way' moet gaan en ook stuurvloeistof moet aftappen. De dynamo zou er dan bovenlangs uit moeten worden gehaalt.
Iemand anders zei dat de dynamo er juist onderuit werd gehaald, maar dan zit de aircopomp in de weg. Maar de boel zit zo volgebouwd (heb ik nog niet eens een Turbo). Toch anders dan in mijn '87 Corolla'tje ;-)
Iemand een gouden tip of truc?
't Gaat om een phase 1 2.0l (B4204) met airco.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 17:11
- 8
- Model: 850
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hoogezand
Re: Alles over de Multiriem
Stuurpomp gewoon aan de kant leggen, slangen kan je aan de pomp laten
Kan wel zijn dat je de bovenste koelslang los moet halen. Maar dat merk je vanzelf
Verstuurd vanaf mn CatS50
Kan wel zijn dat je de bovenste koelslang los moet halen. Maar dat merk je vanzelf
Verstuurd vanaf mn CatS50
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10696
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Alles over de Multiriem
- opaslof
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Huizen
Re: Alles over de Multiriem
Done! Bedankt voor de tips.
Ik zou bijna zeggen (achteraf): was dat nou alles? Haha.
(Ik had ook al een fotootje gemaakt maar MarcO was me voor ).
Inderdaad wel een gepiel met krappe ruimte, (vooral de riemspanner). Beetje creatief zijn met je beschikbare gereedschap is wel nodig. Maar voorlopig rijdt het weer en hoef ik niet meer per se op de fiets naar het werk ;-)
Hopelijk heeft de 2 mnd oude accu niet al te veel te lijden gehad van het starten bij (half)lege accu. Maarja, daar komen we vanzelf achter.
Ik zou bijna zeggen (achteraf): was dat nou alles? Haha.
(Ik had ook al een fotootje gemaakt maar MarcO was me voor ).
Inderdaad wel een gepiel met krappe ruimte, (vooral de riemspanner). Beetje creatief zijn met je beschikbare gereedschap is wel nodig. Maar voorlopig rijdt het weer en hoef ik niet meer per se op de fiets naar het werk ;-)
Hopelijk heeft de 2 mnd oude accu niet al te veel te lijden gehad van het starten bij (half)lege accu. Maarja, daar komen we vanzelf achter.
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: ma 04 jan 2016, 20:58
- 8
- Model: S40
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2004
mulitieriem
welke maat torkx is er nodig om de span rol los te zetten
Dank bij voorbaat
Dank bij voorbaat
-
- Idle
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 18:40
- 8
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
Re: mulitieriem
TX60. ik heb deze doppenset gekocht, rateltje erop en draaien maar! je hebt wel weinig ruimte. ik heb de ABS unit losgedraaid om iets meer werkruimte te creëeren.bertvolvo schreef:welke maat torkx is er nodig om de span rol los te zetten
Dank bij voorbaat
- tkoster
- Idle
- Berichten: 79
- Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Leiden
Re: Alles over de Multiriem
Distributie heb ik ook zelf gedaan, en er een tooltje voor gekocht om de kruk en nokkenas te borgen, maar dat was toch wel meer dan een paar uur werk, eigenlijk meer een paar dagen, aan de kant van de straat, dat wel. En ik had er geen ervaring mee, althans niet met een V40. Het ergste was nog om de motorsteun boven te verwijderen en alle plastic kappen. Ik heb een keer op youtube een truc gezien : snij de oude dist riem over de lengte voor de helft door, dan heb je dus de halve vertanding zichtbaar op de poelies, schuif de nieuwe riem over deze zichtbare vertanding tot je de oude riem ahw raakt, knip de oude riem door, en schuif de nieuwe riem verder over de polies. Daarmee voorkom je dat je eea moet borgen en voorkom je problemen met kleptiming. Het lastige is natuurlijk het over de lengte doorsnijden van de oude riem, zodanig dat deze niet alsnog breekt. De nieuwe riem is ook een stuk stugger dan de oude, een andere truc is ook om het aantal tanden te tellen tussen 2 markeerpunten van de oude riem, de nieuwe moet uiteraard hetzelfde aantal tanden hebben, dan weet je zeker dat er geen verspringing in zit.
Deze trucs werken natuurlijk niet als je ook de waterpomp en de spanner en geleiderol vervangt, wat wel zou moeten.
Deze trucs werken natuurlijk niet als je ook de waterpomp en de spanner en geleiderol vervangt, wat wel zou moeten.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over de Multiriem
Vliegwiel wil ook met 8 9 of 10mm boor
Scheeld extra tools aanschaffen die je (voor mensen die dat weinig doen) verder toch niet meer gebruikt
Scheeld extra tools aanschaffen die je (voor mensen die dat weinig doen) verder toch niet meer gebruikt
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Idle
- Berichten: 29
- Lid geworden op: ma 10 mar 2014, 15:40
- 10
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Hoensbroek Zuid-Limburg
Re: Alles over de Multiriem
Beste leden,
is er iemand die weet welke maat omtrek multiriem op een T4 uit eind 1998 (B4194T) met airco moet komen?
Als ik zo op internet kijk gaat de maat die ik (als het goed is) moet hebben vanaf 1750mm tm 1763mm.
Ik kan het nergens vinden.
Alvast bedankt.
Groeten Michel
is er iemand die weet welke maat omtrek multiriem op een T4 uit eind 1998 (B4194T) met airco moet komen?
Als ik zo op internet kijk gaat de maat die ik (als het goed is) moet hebben vanaf 1750mm tm 1763mm.
Ik kan het nergens vinden.
Alvast bedankt.
Groeten Michel
eigenaar van 3 V40's :
-- Volvo V40 2.0T Aut. 2002 -- Volvo V40 2.0T Handg. 2001 -- Volvo V40 1.9T T4 Aut. 1998 --
-- Volvo V40 2.0T Aut. 2002 -- Volvo V40 2.0T Handg. 2001 -- Volvo V40 1.9T T4 Aut. 1998 --
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10696
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Alles over de Multiriem
Ligt eraan of je airco hebt of niet.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... belts/867/
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... belts/867/
- ronker
- 2nd Gear member
- Berichten: 212
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ronald
- Locatie: Tiel
- Contacteer:
Re: Alles over de Multiriem
Liefhebbers van het degelijke spul,
Even hierop inhaken, en ik weet het, ik heb weinig te melden gehad de laatste tijd, maar binnenkort komt er een grote update in het WDB van Truus.
de vraag is als volgt;
Stel ik verwijder de airco, die gebruik ik niet (echt nooit dus, liever raampje iets open, want helaas heeft een x40 geen schoorsteen ), scheelt weer wat gewicht in de neus en de radiateur/ condensor is in verregaande staat van ontbinding zag ik van de week
Kan ik dan een multiriem pakken voor een x40 zonder airco of zijn er andere poelies die ook een andere maat hebben waardoor ik die of ook moet wisselen of een universele riem pakken die het meest in de buurt komt?
Even hierop inhaken, en ik weet het, ik heb weinig te melden gehad de laatste tijd, maar binnenkort komt er een grote update in het WDB van Truus.
de vraag is als volgt;
Stel ik verwijder de airco, die gebruik ik niet (echt nooit dus, liever raampje iets open, want helaas heeft een x40 geen schoorsteen ), scheelt weer wat gewicht in de neus en de radiateur/ condensor is in verregaande staat van ontbinding zag ik van de week
Kan ik dan een multiriem pakken voor een x40 zonder airco of zijn er andere poelies die ook een andere maat hebben waardoor ik die of ook moet wisselen of een universele riem pakken die het meest in de buurt komt?
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
- ronker
- 2nd Gear member
- Berichten: 212
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ronald
- Locatie: Tiel
- Contacteer:
Re: Alles over de Multiriem
Hmmm, oorverdovende stilte........ stel ik een domme vraag of heeft niemand dit eerder gedaan?
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
-
- 1st Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Veenendaal
Re: Alles over de Multiriem
Even voor je gekeken in Vida. Beetje verwarrend, omdat Vida in beide gevallen (met/zonder airco) hetzelfde plaatje toont. Echter, wel andere onderdeelnummers voor de riem. Zonder airco heb je tot en met motornummer 1440994 riem 1271828 nodig, daarna 9207920. Met airco is dat 9458411 resp. 9207919. De idler (9143643) en tensioner (9146249) zijn identiek.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10696
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Alles over de Multiriem
Ik denk dat er weinig mensen zijn die dat zo gedaan hebben. Als je airco niet werkt is het gewoon een vrijlooppoelie.ronker schreef:Hmmm, oorverdovende stilte........ stel ik een domme vraag of heeft niemand dit eerder gedaan?
Dus waarom een andere riem?
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over de Multiriem
Zoals boven vermeld of een gewone riem gebruiken voor modellen zonder airco (heb juist airco ingebouwd ipv verwijderd)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- ronker
- 2nd Gear member
- Berichten: 212
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ronald
- Locatie: Tiel
- Contacteer:
Re: Alles over de Multiriem
Thnx, en ik snap dat dit niet vaak gedaan wordt.
De airco van Truus werkt op zich prima, zou alleen beetje koelmiddel bij mogen denk ik. Ik zet alleen af en toe de airco aan om het systeem actief te houden, verder nooit.
Als ik alles demonteer heb ik ten eerste weer wat meer ruimte onder de kap en ik denk dat alles bij elkaar toch zo'n 30kg weegt, en die kilo's ben ik liever kwijt dan rijk.
De airco van Truus werkt op zich prima, zou alleen beetje koelmiddel bij mogen denk ik. Ik zet alleen af en toe de airco aan om het systeem actief te houden, verder nooit.
Als ik alles demonteer heb ik ten eerste weer wat meer ruimte onder de kap en ik denk dat alles bij elkaar toch zo'n 30kg weegt, en die kilo's ben ik liever kwijt dan rijk.
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........