Alles over de Multiriem MULTIRIEM (dus NIET distributieriem is apart topic)
- Edwins40
- 4th Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Amersfoort
Alles over de Multiriem MULTIRIEM (dus NIET distributieriem is apart topic)
Heren!
Ik heb vanmiddag geconstateerd dat mijn multi-riem flink aan vervanging toe is. Nu zou ik dat graag zelf willen proberen. Wie kan mij handvatten geven? Wellicht in de vorm van foto's of een how-to ergens van het net geplukt?
Thanks!
Ik heb vanmiddag geconstateerd dat mijn multi-riem flink aan vervanging toe is. Nu zou ik dat graag zelf willen proberen. Wie kan mij handvatten geven? Wellicht in de vorm van foto's of een how-to ergens van het net geplukt?
Thanks!
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Vervangen van Multiriem
Het lijkt simpel, maar de ruimte is beperkt.
Motorkap eraf halen,
Met een sleutel de riemspanner lossen (rechtsom draaien),
Riem uitnemen,
Nieuwe riem plaatsen,
Met de sleutel riem weer op spanning zetten.
Groetjes Wouter
Motorkap eraf halen,
Met een sleutel de riemspanner lossen (rechtsom draaien),
Riem uitnemen,
Nieuwe riem plaatsen,
Met de sleutel riem weer op spanning zetten.
Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op za 27 feb 2010, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Edwins40
- 4th Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Amersfoort
Re: Vervangen van Multiriem
Really that easy!? Je hoeft niet op tijden standen en andere ongein te letten? Iemand misschien een onderdeelnummer van deze riem? Zo niet dan ga ik morgen even zoeken , nu tijd voor bed
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Vervangen van Multiriem
Dat is de timingbelt (nokkenas riem) die moet perfect op tijd gemonteerd (gezet) worden.
Dit is veel meer werk.
Groetjes Wouter
Dit is veel meer werk.
Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op za 27 feb 2010, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Edwins40
- 4th Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Amersfoort
Re: Vervangen van Multiriem
Haha ja daarom vroeg ik het.. het woord RIEM doet mij namelijk schrikken, maar hier kan je zo te zien weinig aan verkloten
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
- Speed
- 5th Gear member
- Berichten: 676
- Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
- 14
- Roepnaam: Joost
- Locatie: Zuid scharwoude
Re: Vervangen van Multiriem
Ik voorzie hier een aanstaande klus voor het klusteam
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
- Edwins40
- 4th Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Amersfoort
Re: Vervangen van Multiriem
Aajjetoo! NU ga ik slapenSpeed schreef:Ik voorzie hier een aanstaande klus voor het klusteam
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
- Dimitri
- Veteraan
- Berichten: 4380
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Dimitri
- Locatie: Hazerswoude Z-H
Re: Vervangen van Multiriem
TRUSTE en slaap welEdwins40 schreef:Aajjetoo! NU ga ik slapenSpeed schreef:Ik voorzie hier een aanstaande klus voor het klusteam
-
- 4th Gear member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Erik
- Locatie: Amersfoort
Re: B Vervangen van Multiriem
En goeie morgen maar weer dan!
Heb je er een nachtje over geslapen Edwin?
Als je inderdaad beslist om het zelf te doen wil ik het kunstje wel bij je afkijken en meteen een minimeet doen. Mijn riemen wil ik eigenlijk ook vervangen maar dan misschien eigenlijk ook wel meteen de poelies van de V-snaar.
Wouter, je zegt dat het vervangen van de V snaar (is toch nokken as snaar) veel lastiger is, is dat dan ook meteen een beter-van-niet-zelf-doen klus?
Greetz
Heb je er een nachtje over geslapen Edwin?
Als je inderdaad beslist om het zelf te doen wil ik het kunstje wel bij je afkijken en meteen een minimeet doen. Mijn riemen wil ik eigenlijk ook vervangen maar dan misschien eigenlijk ook wel meteen de poelies van de V-snaar.
Wouter, je zegt dat het vervangen van de V snaar (is toch nokken as snaar) veel lastiger is, is dat dan ook meteen een beter-van-niet-zelf-doen klus?
Greetz
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: neede gld
Re: B Vervangen van Multiriem
hoe zet de riem onder de juiste spanning
- Volvodriver86
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Overijssel
Re: B Vervangen van Multiriem
Is het niet zo dat als je de riem vervangt, je ook de rollen moet vervangen??
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
- Edwins40
- 4th Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Amersfoort
Re: B Vervangen van Multiriem
Dat was inderdaad mijn volgende vraag! Ik lees namelijk op een engelse site (waar ze het over een 'serpentine belt' hebben) dat je een 'tension-gauge' nodig hebt. In hoeverre is dit waar? En is een serpentine belt hetzelfde als een multiriem?volvov4020t schreef:hoe zet de riem onder de juiste spanning
Nog 1 vraagje, de riem die je ziet lopen in onze auto's is de multiriem he? Distributieriem zit IN de motor en een v-snaar hebben wij niet?
Dat is goed dodo! Minimeet gingen we sowieso nog doen, binnenkort komt speed naar mij toe voor schakelbusjes vervangen, dus dan kan je ook wel even langskomen! Multiriem gaat snel gebeuren denk ik, want een riem van 25 euro kan een schade van 1500 eu voorkomen!Dodo-tje schreef: Als je inderdaad beslist om het zelf te doen wil ik het kunstje wel bij je afkijken en meteen een minimeet doen
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: B Vervangen van Multiriem
We praten over twee riemen namelijk :Dodo-tje schreef:En goeie morgen maar weer dan!
Heb je er een nachtje over geslapen Edwin?
Als je inderdaad beslist om het zelf te doen wil ik het kunstje wel bij je afkijken en meteen een minimeet doen. Mijn riemen wil ik eigenlijk ook vervangen maar dan misschien eigenlijk ook wel meteen de poelies van de V-snaar.
Wouter, je zegt dat het vervangen van de V snaar (is toch nokken as snaar) veel lastiger is, is dat dan ook meteen een beter-van-niet-zelf-doen klus?
Greetz
- De riem met groeven, deze wordt aangedreven door de krukas en loopt over de airco pomp, dynamo en stuurbekrachtingspomp en riemspanner rol.
- De riem met nokken, deze wordt ook aangedreven door de krukas, maar dan door de onderliggende getande poelie. Deze drijft de waterpomp, nokkenas poelies aan via geleiderollen en een riemspanner.
Ik was vergeten erbij te vertellen dat de model 1 riemspanner vast gezet wordt mbv een stift (spijker, boortje onder de riemspanner) als de twee borg gaten op elkaar staan, dit doe je met behulp van de ringsleutel rechtsom zodat je de spanning van de riem afhaalt en de sleutel weer kan los nemen.
Voor model 2 gebruik je een torx bit om de riemspanning eraf te halen.
Referentie : http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_192822
De timingbelt oftewel nokkenas riem is voor de gevorderde sleutelaar en zou ik aanbevelen om te doen met een ervaren iemand op een sleuteldag (Waddinxveen) en anders zeer goed voorbereid.
Bepaalde rollers, spanners en/of waterpomp worden eventueel ook meegenomen bij vervanging.
Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op ma 01 mar 2010, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Speed
- 5th Gear member
- Berichten: 676
- Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
- 14
- Roepnaam: Joost
- Locatie: Zuid scharwoude
Re: B Vervangen van Multiriem
Die wouter tovert de kennis ook weer zo even uit zijn hoofd, en dat zo op de late avond!
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
-
- 4th Gear member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Erik
- Locatie: Amersfoort
Re: B Vervangen van Multiriem
Dat doet `ie zeker spiet!
Erg duidelijk en helder, dank je wel Wouter
Is het zo dat de nokken as riem belangrijker is om 'vers' te houden? In principe vervang je natuurlijk alles tegelijk maar wat als het budget dat niet toelaat?!
Dat je geen ruimte hebt bij de multi riem kan ik bevestigen, mijn monteur is tijden lang bezig geweest omdat hij er niet bij kon en uiteindelijk hebben we het blok iets moeten liften. (staat ook op s40concept)
Fenk joe!!
Erg duidelijk en helder, dank je wel Wouter
Is het zo dat de nokken as riem belangrijker is om 'vers' te houden? In principe vervang je natuurlijk alles tegelijk maar wat als het budget dat niet toelaat?!
Dat je geen ruimte hebt bij de multi riem kan ik bevestigen, mijn monteur is tijden lang bezig geweest omdat hij er niet bij kon en uiteindelijk hebben we het blok iets moeten liften. (staat ook op s40concept)
Fenk joe!!
- Edwins40
- 4th Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Amersfoort
Re: B Vervangen van Multiriem
Okey! Dus als ik de spanner ontspan, en ik ga hem dan weer spannen, dan moeten de borggaatjes precies tegenover elkaar staan en dan staattie weer op goeie spanning?
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: B Vervangen van Multiriem
De nokkenas- en multi- riem vervang je bij 120000 km, 8 jaar of bij waarneembare scheurtjes en veroudering.
Sommige adviseren om dit eerder te doen, als de auto voor veel korte stukjes rijden gebruikt wordt. Voorkomen is beter dan genezen.
Bij het er weer uit halen van de borgings stift, kun je de sleutel weer langzaam terugdraaien zodat de juiste spanning weer op de multiriem komt te staan.
Dan staan de borgingsgaten uiteraard niet meer tegen over elkaar maar uit elkaar.
Groetjes Wouter
Sommige adviseren om dit eerder te doen, als de auto voor veel korte stukjes rijden gebruikt wordt. Voorkomen is beter dan genezen.
Bij het er weer uit halen van de borgings stift, kun je de sleutel weer langzaam terugdraaien zodat de juiste spanning weer op de multiriem komt te staan.
Dan staan de borgingsgaten uiteraard niet meer tegen over elkaar maar uit elkaar.
Groetjes Wouter
- Edwins40
- 4th Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Amersfoort
Re: B Vervangen van Multiriem
Ooooh okey! Dan las ik hem even andersom, dacht dat die borgingsgaten uitgelijnd moesten staan ten behoeve van goeie spanning. Hmm.. dan vind ik dat best spannend want wanneer staat het op goeie spanning?
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: B Vervangen van Multiriem
Het moet dan goed staan en anders hoor je het slippen of wordt het riem oppervlak glad.Edwins40 schreef:Ooooh okey! Dan las ik hem even andersom, dacht dat die borgingsgaten uitgelijnd moesten staan ten behoeve van goeie spanning. Hmm.. dan vind ik dat best spannend want wanneer staat het op goeie spanning?
Anders druk je met de hand de riem in voor het vervangen, om een idee van spanning te krijgen en dit controleer je na vervangen weer.
Groetjes Wouter
-
- 4th Gear member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Erik
- Locatie: Amersfoort
Re: B Vervangen van Multiriem
Dat piepen kan inderdaad door merg en been gaan. Ik weet niet waarom maar ik assosieer dat met oude golfjes.