Pagina 1 van 6

Alles over de Multiriem MULTIRIEM (dus NIET distributieriem is apart topic)

Geplaatst: za 27 feb 2010, 23:00
door Edwins40
Heren!

Ik heb vanmiddag geconstateerd dat mijn multi-riem flink aan vervanging toe is. Nu zou ik dat graag zelf willen proberen. Wie kan mij handvatten geven? Wellicht in de vorm van foto's of een how-to ergens van het net geplukt?

Thanks!

Re: Vervangen van Multiriem

Geplaatst: za 27 feb 2010, 23:16
door Wouter
Het lijkt simpel, maar de ruimte is beperkt.

Afbeelding

Motorkap eraf halen,
Met een sleutel de riemspanner lossen (rechtsom draaien),
Riem uitnemen,
Nieuwe riem plaatsen,
Met de sleutel riem weer op spanning zetten.

Groetjes Wouter

Re: Vervangen van Multiriem

Geplaatst: za 27 feb 2010, 23:21
door Edwins40
Really that easy!? :O Je hoeft niet op tijden standen en andere ongein te letten? Iemand misschien een onderdeelnummer van deze riem? Zo niet dan ga ik morgen even zoeken , nu tijd voor bed (A)

Re: Vervangen van Multiriem

Geplaatst: za 27 feb 2010, 23:27
door Wouter
Dat is de timingbelt (nokkenas riem) die moet perfect op tijd gemonteerd (gezet) worden.
Dit is veel meer werk.

Afbeelding

Groetjes Wouter

Re: Vervangen van Multiriem

Geplaatst: za 27 feb 2010, 23:28
door Edwins40
Haha ja daarom vroeg ik het.. het woord RIEM doet mij namelijk schrikken, maar hier kan je zo te zien weinig aan verkloten :tumbup

Re: Vervangen van Multiriem

Geplaatst: za 27 feb 2010, 23:29
door Speed
Ik voorzie hier een aanstaande klus voor het klusteam :P

Re: Vervangen van Multiriem

Geplaatst: za 27 feb 2010, 23:32
door Edwins40
Speed schreef:Ik voorzie hier een aanstaande klus voor het klusteam :P
Aajjetoo! NU ga ik slapen :P

Re: Vervangen van Multiriem

Geplaatst: za 27 feb 2010, 23:33
door Dimitri
Edwins40 schreef:
Speed schreef:Ik voorzie hier een aanstaande klus voor het klusteam :P
Aajjetoo! NU ga ik slapen :P
TRUSTE en slaap wel :tumbup

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: zo 28 feb 2010, 16:47
door Dodo-tje
En goeie morgen maar weer dan!

Heb je er een nachtje over geslapen Edwin?
Als je inderdaad beslist om het zelf te doen wil ik het kunstje wel bij je afkijken en meteen een minimeet doen. Mijn riemen wil ik eigenlijk ook vervangen maar dan misschien eigenlijk ook wel meteen de poelies van de V-snaar.

Wouter, je zegt dat het vervangen van de V snaar (is toch nokken as snaar) veel lastiger is, is dat dan ook meteen een beter-van-niet-zelf-doen klus?


Greetz

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: zo 28 feb 2010, 17:32
door volvov4020t
hoe zet de riem onder de juiste spanning

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: zo 28 feb 2010, 21:59
door Volvodriver86
Is het niet zo dat als je de riem vervangt, je ook de rollen moet vervangen??

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: zo 28 feb 2010, 22:03
door Edwins40
volvov4020t schreef:hoe zet de riem onder de juiste spanning
Dat was inderdaad mijn volgende vraag! Ik lees namelijk op een engelse site (waar ze het over een 'serpentine belt' hebben) dat je een 'tension-gauge' nodig hebt. In hoeverre is dit waar? En is een serpentine belt hetzelfde als een multiriem?

Nog 1 vraagje, de riem die je ziet lopen in onze auto's is de multiriem he? Distributieriem zit IN de motor en een v-snaar hebben wij niet?
Dodo-tje schreef: Als je inderdaad beslist om het zelf te doen wil ik het kunstje wel bij je afkijken en meteen een minimeet doen
Dat is goed dodo! Minimeet gingen we sowieso nog doen, binnenkort komt speed naar mij toe voor schakelbusjes vervangen, dus dan kan je ook wel even langskomen! Multiriem gaat snel gebeuren denk ik, want een riem van 25 euro kan een schade van 1500 eu voorkomen!

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 00:16
door Wouter
Dodo-tje schreef:En goeie morgen maar weer dan!

Heb je er een nachtje over geslapen Edwin?
Als je inderdaad beslist om het zelf te doen wil ik het kunstje wel bij je afkijken en meteen een minimeet doen. Mijn riemen wil ik eigenlijk ook vervangen maar dan misschien eigenlijk ook wel meteen de poelies van de V-snaar.

Wouter, je zegt dat het vervangen van de V snaar (is toch nokken as snaar) veel lastiger is, is dat dan ook meteen een beter-van-niet-zelf-doen klus?


Greetz
We praten over twee riemen namelijk :
- De riem met groeven, deze wordt aangedreven door de krukas en loopt over de airco pomp, dynamo en stuurbekrachtingspomp en riemspanner rol.
- De riem met nokken, deze wordt ook aangedreven door de krukas, maar dan door de onderliggende getande poelie. Deze drijft de waterpomp, nokkenas poelies aan via geleiderollen en een riemspanner.

Ik was vergeten erbij te vertellen dat de model 1 riemspanner vast gezet wordt mbv een stift (spijker, boortje onder de riemspanner) als de twee borg gaten op elkaar staan, dit doe je met behulp van de ringsleutel rechtsom zodat je de spanning van de riem afhaalt en de sleutel weer kan los nemen.
Voor model 2 gebruik je een torx bit om de riemspanning eraf te halen.
Referentie : http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_192822

De timingbelt oftewel nokkenas riem is voor de gevorderde sleutelaar en zou ik aanbevelen om te doen met een ervaren iemand op een sleuteldag (Waddinxveen) en anders zeer goed voorbereid.

Bepaalde rollers, spanners en/of waterpomp worden eventueel ook meegenomen bij vervanging.

Groetjes Wouter

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 00:22
door Speed
Die wouter tovert de kennis ook weer zo even uit zijn hoofd, en dat zo op de late avond! :D

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 09:05
door Dodo-tje
Dat doet `ie zeker spiet!

Erg duidelijk en helder, dank je wel Wouter :tumbup

Is het zo dat de nokken as riem belangrijker is om 'vers' te houden? In principe vervang je natuurlijk alles tegelijk maar wat als het budget dat niet toelaat?!

Dat je geen ruimte hebt bij de multi riem kan ik bevestigen, mijn monteur is tijden lang bezig geweest omdat hij er niet bij kon en uiteindelijk hebben we het blok iets moeten liften. (staat ook op s40concept)

Fenk joe!!

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 15:53
door Edwins40
Okey! Dus als ik de spanner ontspan, en ik ga hem dan weer spannen, dan moeten de borggaatjes precies tegenover elkaar staan en dan staattie weer op goeie spanning?

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 18:54
door Wouter
De nokkenas- en multi- riem vervang je bij 120000 km, 8 jaar of bij waarneembare scheurtjes en veroudering.
Sommige adviseren om dit eerder te doen, als de auto voor veel korte stukjes rijden gebruikt wordt. Voorkomen is beter dan genezen.

Bij het er weer uit halen van de borgings stift, kun je de sleutel weer langzaam terugdraaien zodat de juiste spanning weer op de multiriem komt te staan.
Dan staan de borgingsgaten uiteraard niet meer tegen over elkaar maar uit elkaar.

Groetjes Wouter

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 21:39
door Edwins40
Ooooh okey! Dan las ik hem even andersom, dacht dat die borgingsgaten uitgelijnd moesten staan ten behoeve van goeie spanning. Hmm.. dan vind ik dat best spannend want wanneer staat het op goeie spanning?

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 22:32
door Wouter
Edwins40 schreef:Ooooh okey! Dan las ik hem even andersom, dacht dat die borgingsgaten uitgelijnd moesten staan ten behoeve van goeie spanning. Hmm.. dan vind ik dat best spannend want wanneer staat het op goeie spanning?
Het moet dan goed staan en anders hoor je het slippen of wordt het riem oppervlak glad.

Anders druk je met de hand de riem in voor het vervangen, om een idee van spanning te krijgen en dit controleer je na vervangen weer.

Groetjes Wouter

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: di 02 mar 2010, 08:23
door Dodo-tje
Dat piepen kan inderdaad door merg en been gaan. Ik weet niet waarom maar ik assosieer dat met oude golfjes.