Druklager (Raar geluid (giert) bij ontkoppelen koppeling
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Evert
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Vreemd geluid bij wegrijden
Ik heb wel een een geluidje uit het vooronder komen van de koppeling, klinkt niet als echt metaal bij mij.
Maar het is met opkomen van de koppeling, alsof die even iets meer slipt als anders.
Was ermee naar de garage geweest, had te maken met de remschijven, nieuwe zouden het een poosje verhelpen.
Maar.. daarna weer terug komen.
Kon die oud mee worden.. ik merk het eigenlijk hoofdzakelijk als ik heuveltje op moet.
Maar het is met opkomen van de koppeling, alsof die even iets meer slipt als anders.
Was ermee naar de garage geweest, had te maken met de remschijven, nieuwe zouden het een poosje verhelpen.
Maar.. daarna weer terug komen.
Kon die oud mee worden.. ik merk het eigenlijk hoofdzakelijk als ik heuveltje op moet.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
-
- Engine off
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 13 aug 2009, 16:22
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
Re: Vreemd geluid bij wegrijden
Ook ik had hetzelfde gelijk. Gebeurt alleen in de eerste versnelling. Ook alles gehoord, massavliegwiel, remmen. Maar sinds twee weken koppeling vervangen met alles erbij. Het kwam waarschijnlijk van de drukgroep. Sindsdien geen last meer van gehad.
Waarschijnlijk wordt het tijd dat je koppeling moet vervangen. Andere symptomen zijn harde koppeling, komt hoog op en blijft af en toe plakken. Ik heb er bijna een jaar mee rondgereden. Het gaat niet over maar wordt langzaamhand erger.
Waarschijnlijk wordt het tijd dat je koppeling moet vervangen. Andere symptomen zijn harde koppeling, komt hoog op en blijft af en toe plakken. Ik heb er bijna een jaar mee rondgereden. Het gaat niet over maar wordt langzaamhand erger.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Evert
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Vreemd geluid bij wegrijden
simsek04 schreef:Ook ik had hetzelfde gelijk. Gebeurt alleen in de eerste versnelling. Ook alles gehoord, massavliegwiel, remmen. Maar sinds twee weken koppeling vervangen met alles erbij. Het kwam waarschijnlijk van de drukgroep. Sindsdien geen last meer van gehad.
Waarschijnlijk wordt het tijd dat je koppeling moet vervangen. Andere symptomen zijn harde koppeling, komt hoog op en blijft af en toe plakken. Ik heb er bijna een jaar mee rondgereden. Het gaat niet over maar wordt langzaamhand erger.
Hm, ik zelf merk deze symptomen niet sterker nog, het is vanzelf steeds minder aan het worden
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 11:58
- 14
- Model: V60
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2018
- Roepnaam: Robin
Re: Vreemd geluid bij wegrijden
Ik merk idd niets aan een plakkende koppeling of wat dan ook.
Je hoort het inderdaad enkel in zijn 1. En meestal alleen als hij nog niet warm is.
Je hoort het inderdaad enkel in zijn 1. En meestal alleen als hij nog niet warm is.
Yskonyn -
Volvo V40 LSE 1.9D 116pk (140pk/340nm nu!), Black Sapphire Metallic, 17" Arcadia's (155.000km t/m 426.500km)
Volvo V60 T3 2.0T Polar+ Dynamic (2018), Onyx Black Metallic, 17" Rodinia velgen. (66.000 t/m heden)
Webdagboek!
Volvo V40 LSE 1.9D 116pk (140pk/340nm nu!), Black Sapphire Metallic, 17" Arcadia's (155.000km t/m 426.500km)
Volvo V60 T3 2.0T Polar+ Dynamic (2018), Onyx Black Metallic, 17" Rodinia velgen. (66.000 t/m heden)
Webdagboek!
-
- Engine off
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 01 sep 2009, 22:52
- 14
Re: Vreemd geluid bij wegrijden
Ik heb precies hetzelfde probleem. Stel dat het de drukgroeplager en de koppelingsplaten zijn, wat kost het om dit te vervangen?
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Elsloo LB
- Contacteer:
Re: Bijna losgelaten koppeling giert in 1e en 2e
Even een ontzettende kick naar boven...
Iemand een idee wat het vervangen van dit druklager kost? (Materiaalkosten (artikelnummer? ) + tijd die het kost om te vervangen?)
Ik heb dit ook namelijk... Heel even gieren in de 1e versnelling als ik optrek (voornamelijk bij koud en vochtig weer en als de auto meer kracht moet leveren (weinig gas bijgeven en bergop)).
Iemand een idee wat het vervangen van dit druklager kost? (Materiaalkosten (artikelnummer? ) + tijd die het kost om te vervangen?)
Ik heb dit ook namelijk... Heel even gieren in de 1e versnelling als ik optrek (voornamelijk bij koud en vochtig weer en als de auto meer kracht moet leveren (weinig gas bijgeven en bergop)).
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Bijna losgelaten koppeling giert in 1e en 2e
Druk lager kost ongeveer 30 euro.stefmen schreef:Even een ontzettende kick naar boven...
Iemand een idee wat het vervangen van dit druklager kost? (Materiaalkosten (artikelnummer? ) + tijd die het kost om te vervangen?)
Ik heb dit ook namelijk... Heel even gieren in de 1e versnelling als ik optrek (voornamelijk bij koud en vochtig weer en als de auto meer kracht moet leveren (weinig gas bijgeven en bergop)).
Versnellingsbak olie
Eventueel of preventief nieuwe koppeling
Tijd doe je het zelf/garage
Groetjes Wouter
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Elsloo LB
- Contacteer:
Re: Bijna losgelaten koppeling giert in 1e en 2e
Hmmm... Zal wel een uurtje of 5 werk zijn zeker?... Kan het helaas niet zelf...Wouter schreef:Druk lager kost ongeveer 30 euro.stefmen schreef:Even een ontzettende kick naar boven...
Iemand een idee wat het vervangen van dit druklager kost? (Materiaalkosten (artikelnummer? ) + tijd die het kost om te vervangen?)
Ik heb dit ook namelijk... Heel even gieren in de 1e versnelling als ik optrek (voornamelijk bij koud en vochtig weer en als de auto meer kracht moet leveren (weinig gas bijgeven en bergop)).
Versnellingsbak olie
Eventueel of preventief nieuwe koppeling
Tijd doe je het zelf/garage
Groetjes Wouter
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
-
- Engine off
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za 31 okt 2009, 20:27
- 14
- Locatie: Almelo
rammel bij ingetrapte koppeling
Als ik de koppeling in trap en de auto in de versnelling zet hoor ik een rammelend geluid onder de auto. Als ik de koppeling laat opkomen is het weg. Heb verder geen problemen met schakelen.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast dank voor jullie reactie!
Peter
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast dank voor jullie reactie!
Peter
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: rammel bij ingetrapte koppeling
Kan het begin zijn van een versleten druklager...
Ik heb het gehad met mijn vorige V40. Die begon op een gegeven moment te fluiten en toen was ie echt op. Nieuwe koppeling kostte ongeveer 900 euries...
Maar volgens mij kun je gewoon door rijden tot het erger wordt.
Je kunt het even aan een monteur laten horen voor zij mening...
Ik heb het gehad met mijn vorige V40. Die begon op een gegeven moment te fluiten en toen was ie echt op. Nieuwe koppeling kostte ongeveer 900 euries...
Maar volgens mij kun je gewoon door rijden tot het erger wordt.
Je kunt het even aan een monteur laten horen voor zij mening...
-
- Engine off
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za 31 okt 2009, 20:27
- 14
- Locatie: Almelo
Re: rammel bij ingetrapte koppeling
het was inderdaad een kapot druklager, gelijk maat de hele koppeling laten vervangen, kost een paar centen maar dat schakelt ie ook weer super!
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: rammel bij ingetrapte koppeling
YESS!!! ik had het goed!
Ga ik nu door voor de koelkast?
Succes met schakelen!
Ga ik nu door voor de koelkast?
Succes met schakelen!
-
- Engine off
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za 31 okt 2009, 20:27
- 14
- Locatie: Almelo
Re: rammel bij ingetrapte koppeling
Je had het bijna goed.. nieuwe koppeling was 600 eurie ipv door de jou opgeheven 900 eurie :)
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: di 12 apr 2011, 11:43
- 13
- Model: V40
- Bouwjaar: 2000
Koppeling en druklager vervangen
[img]Hallo,
Mijn V40 van 2000 (en 220000 op de teller) kraakt en piept bij het starten maar nog erger bij het intrappen van de koppeling. Kippevel op m'n rug!! Tijdens half intrappen van koppeling voel ik regelmatig veel extra weerstand, soort van schokkerig gevoel onder mijn voet. Tijdens 50 meter achteruit rijden kwam er zelfs rook onder de motorkap vandaan. Dus ik vermoed een druklager was vast zit. Ik ga daar zelf aan beginnen. Weet dat het veel werk is maar het is ook een soort van hobby en uitdaging. Bij sommige auto's moet de motor omhoog om de versnellingsbak en koppeling los te krijgen. Weet iemand of dat bij een V40 ook moet? Anders begin ik er niet aan.
Mijn V40 van 2000 (en 220000 op de teller) kraakt en piept bij het starten maar nog erger bij het intrappen van de koppeling. Kippevel op m'n rug!! Tijdens half intrappen van koppeling voel ik regelmatig veel extra weerstand, soort van schokkerig gevoel onder mijn voet. Tijdens 50 meter achteruit rijden kwam er zelfs rook onder de motorkap vandaan. Dus ik vermoed een druklager was vast zit. Ik ga daar zelf aan beginnen. Weet dat het veel werk is maar het is ook een soort van hobby en uitdaging. Bij sommige auto's moet de motor omhoog om de versnellingsbak en koppeling los te krijgen. Weet iemand of dat bij een V40 ook moet? Anders begin ik er niet aan.
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: di 12 apr 2011, 11:43
- 13
- Model: V40
- Bouwjaar: 2000
Re: Koppeling en druklager vervangen
Wie o wie heeft ervaring met het vervangen van de koppelingsplaten / druklager?
Ben zo benieuwd
Ben zo benieuwd
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9668
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: di 12 apr 2011, 11:43
- 13
- Model: V40
- Bouwjaar: 2000
Re: Koppeling en druklager vervangen
Bedankt voor de tip R.O.B
Altijd goed dat er mensen met ervaring op het forum zitten.
Ik ga snel aan de slag. Lekker sleutelen!
Altijd goed dat er mensen met ervaring op het forum zitten.
Ik ga snel aan de slag. Lekker sleutelen!
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: di 12 apr 2011, 11:43
- 13
- Model: V40
- Bouwjaar: 2000
Re: Koppeling en druklager vervangen
Nou, uitendelijk maar de uitdaging aangegaan om zelf het druklager te vervangen. Ik heb me aardig ingelezen op dit forum dus wat kan er mis gaan? Voorkant auto zo hoog mogelijk opgekrikt en ondersteund. Gedemonteerd:
Luchtfilter met de nodige slangen, accu, slave koppelingcylinder, startmotor, beide aandrijfassen (klinkt lekker simpel op deze manier), hitteschild, verbindingsstang naar versnellingspook, stabilisatorstang, Crossbar met motorsteunen, plastic motorcovers onderkant en linker zijkant.
Meeste tijd verdaan met:
-losmaken van de asmoeren, sjezus wat zitten die vast.
-verwijderen van holbus in rechter aandrijfas.
Enfin, koppelinghuis losgemaakt en met 2 liften de motor en versnellingsbak laten zakken. En uiteindelijk heb je dan zo'n 30 kg aan metaal in je hand onder de auto.
Gelukkig wel duidelijk zichtbaar dat het druklager helemaal naar z'n grootje was. Er zat nog 1 kogeltje in! Nu weet ik ook waarom er rook onder mijn motorkap vandaan kwam.
Nieuwe koppelingset besteld, ook maar meteen nieuwe schijven en blokken voorzijde. (auto heeft 222.000 gelopen dus mag ook wel).
Mbv mijn zoon de versnellingspak er weer ingehangen. In mijn uppie was dat voor mij iets te zwaar. (op een brug is het waarschijnlijk wel te doen)
Alles weer gemonteerd, incl nieuwe schijven en blokken en wat denk je... hij koppelt weer als een zonnetje. Een mooi stukje lichter dan eerst. Bij een stoplicht zette ik de auto meestal in zijn vrij zodat ik mijn linker been niet hoefde te belasten. Nu is dat geen enkel probleem.
Conclusie: Het is wel te doen, je hebt geen "special tools" nodig. Maar het is wel een hele klus. Ik heb de auto 5 dagen niet kunnen gebruiken. Het heeft mij grof geschat 25 uur gekost om een nieuwe koppeling te monteren. Wel een goed gevoel aan over gehouden (en goed weer gehad)
Groeten van de zandhaas
Luchtfilter met de nodige slangen, accu, slave koppelingcylinder, startmotor, beide aandrijfassen (klinkt lekker simpel op deze manier), hitteschild, verbindingsstang naar versnellingspook, stabilisatorstang, Crossbar met motorsteunen, plastic motorcovers onderkant en linker zijkant.
Meeste tijd verdaan met:
-losmaken van de asmoeren, sjezus wat zitten die vast.
-verwijderen van holbus in rechter aandrijfas.
Enfin, koppelinghuis losgemaakt en met 2 liften de motor en versnellingsbak laten zakken. En uiteindelijk heb je dan zo'n 30 kg aan metaal in je hand onder de auto.
Gelukkig wel duidelijk zichtbaar dat het druklager helemaal naar z'n grootje was. Er zat nog 1 kogeltje in! Nu weet ik ook waarom er rook onder mijn motorkap vandaan kwam.
Nieuwe koppelingset besteld, ook maar meteen nieuwe schijven en blokken voorzijde. (auto heeft 222.000 gelopen dus mag ook wel).
Mbv mijn zoon de versnellingspak er weer ingehangen. In mijn uppie was dat voor mij iets te zwaar. (op een brug is het waarschijnlijk wel te doen)
Alles weer gemonteerd, incl nieuwe schijven en blokken en wat denk je... hij koppelt weer als een zonnetje. Een mooi stukje lichter dan eerst. Bij een stoplicht zette ik de auto meestal in zijn vrij zodat ik mijn linker been niet hoefde te belasten. Nu is dat geen enkel probleem.
Conclusie: Het is wel te doen, je hebt geen "special tools" nodig. Maar het is wel een hele klus. Ik heb de auto 5 dagen niet kunnen gebruiken. Het heeft mij grof geschat 25 uur gekost om een nieuwe koppeling te monteren. Wel een goed gevoel aan over gehouden (en goed weer gehad)
Groeten van de zandhaas
- Dimitri
- Veteraan
- Berichten: 4380
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Dimitri
- Locatie: Hazerswoude Z-H
Re: Koppeling en druklager vervangen
Mooi dat alles gelukt is en petje af dat je alles zelf gedaan hebt
En nu weer lekker genieten met rijden
En nu weer lekker genieten met rijden
-
- 5th Gear member
- Berichten: 603
- Lid geworden op: za 27 jun 2009, 20:05
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Katwijk
Re: Koppeling en druklager vervangen
Respect Zanhaas
Ik zal het je niet na doen.Wat een werk zeg.
Heb je nog foto,s er van genomen.
Kan je er een How To van maken.
Ik zal het je niet na doen.Wat een werk zeg.
Heb je nog foto,s er van genomen.
Kan je er een How To van maken.
V40 2.0 16v Aut Dynamic Navigator =Webdagboek =