Alles over compressie (druk, testen enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
wbe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:10
15
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kollumerzwaag

Alles over compressie (druk, testen enz

Bericht door wbe »

hallo,
vandaag de compressie eens gemeten gewoon uit nieuwsgierigheid want hij loopt nog prima heeft ook nog maar 325000 gelopen :-D
mat op 2 cilinders 14,5 bar en op de andere 2 15 bar maar weet eigenlijk niet of dat goed of slecht is.
daarom wou ik vragen of iemand de orginele compressie weet.

alvast bedankt

groeten Watze
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5552
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
15
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: B compressie druk 1.8

Bericht door corhog »

Volgens mijn boekje 11-13 Bar, Max verschil is 2 Bar.Dus de jouwe is mooi ingelopen :tumbup
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9687
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
15
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: B compressie druk 1.8

Bericht door R.O.B »

Voor de gok bouwjaar 1997 genomen. Plaatje van Vadis.
Afbeelding
wbe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:10
15
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kollumerzwaag

Re: B compressie druk 1.8

Bericht door wbe »

dan zou hij dus nog super zijn bedenk me trouwens net dat we geen gas hebben gegeven maar denk dat dat niet veel invloed heeft.
het is trouwens een 1.8 uit 96 maar heeft waarschijnlijk wel een kop revisie gehad misschien dat dat de hoge compressie verklaard
bedankt voor de info
twanvz
Idle
Idle
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
14

compressietest

Bericht door twanvz »

ik heb een 2.0 uit 1996, net compressietest gedaan en wees uit op 6 bar voor elke cilinder.
in tegenstelling tot wat het zou moeten zijn, 11 bar?

kan het kloppen of zal het niet kloppen?

ik durf te wedden dat ie 210 haalt, en langzaam is ie ook zeker niet.

anders laat ik ergens anders nog een compressietest doen.
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
Folugo
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: di 07 mei 2019, 12:36
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Luuk

Re: Alles over compressie (druk, testen enz

Bericht door Folugo »

Goedemiddag,

Ik ben echt t spoor bijster, na heel wat tegenslagen zoals 3 x een kromme krukas, gescheurde cil wanden en defecte oliepomp, bn ik nu eindelijk aant opbouwen.. volgende probleem doet zich voor.. bezig met een complete blok revisie vn een b4204t5 (v40ph2T4) onderblok zit goed in elkaar, nieuwe schalen nieuwe zuigervere, zuigers opgemeten, alles gestraald, als nieuw... nu kwam dit blok binnen.. gelijk compressie gemeten natuurlijk, alle 4 om en nabij 14 bar!:) helemaal goed, vervolgens kop eraf, en een andere gevlakte/afgeperste kop terug gemonteerd.. zelf helemaal gereviseerd, kleppies opnieuw ingeslepen, klepseals vervangen, alles netjes schoongemaakt, helemaal mooi!!
Nu ga ik compressie meten.. en tot mn volle verbazing heb ik onregelmatige compressie, van de 10 slagen dt ie rond gaat, heeft ie op 1 slag opeens 7 bar, en daarna weer nix, dan weer 4 bar, en ga zo maar door.. timing staat perfect, zelfs al een x 1 tand aan elke kant ernaast gezet.. Dit maakt geen verschil.. Dus gvd, kop er weer af, nokasse eruit, remreiniger op de kleppen, bleef paar uur staan, dus die zijn dicht, olie op de zuigers, 3 dagen later nog steeds nix gezakt, dus zuigervere zijn oké. Geen gescheurde cilinderwanden, alles zag er prima uit.. alleen viel mij op dat de koppakking tussen de cilinder bussen geen afdruk had gemaakt.. Dus ik dacht, ahhaaaa, nieuwe pakking gepakt, kop er weer op, bouten op moment gezet, allemaal 20 Nm extra snokkie gegeven, dicht gebouwd, en weer compressie meten... weer zo onregelmatig als de pest...

Dus na denken... misschien verstopte stoters, andere set erin geknald, geen verschil, miss nokkenas versleten, leek onwaarschijnlijk, maarja je moet wat.. andere nokkenasse gepakt(Heb inmiddels 4 blokken staan in de stelling dus koning te rijk wat betreft onderdelen) en weer de ene x 0 bar dan weer een x 6 en dan weer een x 2.... kan iemand een soort vn verklaring geven hoe dit mogelijk is.. ??? Ik ben best wel onderweg om een soort volvogoeroe te worden maar dit is echt mijn petje te boven!

Mvg luuk :wtf

Ps, heb inmiddels 3 compressie meters, allemaal dezelfde uitkomst, dus meter kan t niet aan liggen..
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5688
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
15
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alles over compressie (druk, testen enz

Bericht door Arie »

Ik ben absoluut geen goeroe, maar zit dit te lezen en 1 ding valt me op. Het begint na de wissel van de kop. Wat doet ie als je die kop van voor de wissel er weer op zet? Geeft hij dan weer 14 bar?

Gefabriceerd door op een glasplaatje te tikken

You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Folugo
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: di 07 mei 2019, 12:36
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Luuk

Re: Alles over compressie (druk, testen enz

Bericht door Folugo »

Kop heb k machinaal late vlakke.. 5/100ste afgehaald, vervolgens afgeperst, kleppen opnieuw ingepolijst, nieuwe klepseals erop! Gemonteerd en nu geeft de compressie test echt onregelmatig compressie, de ene slag 2 bar dan weer 0 dan opeens weer 8 bar.... heb nu idd besloten om de oude kop waarmee t blok binnenkwam erop te zetten en kijke of t dus aan de nieuwe kop ligt.. ik laat t je weten!
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Alles over compressie (druk, testen enz

Bericht door Kuip »

Ik lees nergens of dit nu bij één van de cilinders is, of bij alle 4 :think .
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Folugo
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: di 07 mei 2019, 12:36
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Luuk

Re: Alles over compressie (druk, testen enz

Bericht door Folugo »

Cilinder 1 en 4 is 9 van de 10 x 0 bar... en 1 x opeens 6bar, cil 2 en 3 zijn de ene x 4 bar dan weer een x 7 bar.... :wtf
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Alles over compressie (druk, testen enz

Bericht door Kuip »

0 bar..... dan zou je zeggen dat de kleppen gewoon 9 van de 10 keer blijven hangen :think .
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5688
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
15
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alles over compressie (druk, testen enz

Bericht door Arie »

Ik neem aan dat je de cilinder druk van de gevlakte kop opnoemt. Kleppen die niet helemaal terug komen in de zitting klinkt logisch. Lijkt me wel de moeite waard om dat nog te controleren als je de kop er toch weer af hebt liggen.

Gefabriceerd door op een glasplaatje te tikken


You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Plaats reactie