Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
-
- 1st Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
- 13
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Mocht iemand de thermostaat nog eens vervangen kan ik je aanraden om de zeskantboutjes (onderdeelnr: 982778, bitje 10) te gebruiken om het huis weer vast te zetten. Slijten niet uit en krijg je daarom later mooier los.
Dit is precies de juiste en zelfde maat (M7*30) als de Torx boutjes die origineel gemonteerd zitten. Deze boutjes zijn eigenlijk gebruikt om het inlaatspruitstuk vast te zetten bij verschillende modellen. Kun je dus eventueel ook makkelijk van een sloper schroeven..
Dit is precies de juiste en zelfde maat (M7*30) als de Torx boutjes die origineel gemonteerd zitten. Deze boutjes zijn eigenlijk gebruikt om het inlaatspruitstuk vast te zetten bij verschillende modellen. Kun je dus eventueel ook makkelijk van een sloper schroeven..
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 31 mei 2020, 07:27
- 3
- Model: S40
- Type: 1.9TD 90/95pk
- Bouwjaar: 1999
Motor loopt warm met airco.
Zoals de titel het zegt loopt de motor warm van mijn s40 phase 1.
Dit gebeurd als ik stil sta of in een file sta aan te schuiven, meestal als ik langer dan 5 a 10min niet vooruit kan rijden.
Als dat gebeurd helpt het wel om de temp van de motor te verlagen door de airco uit te zetten en de verwarming op volle toeren.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Dit is wel enkel bij warm weer maar wil stilaan alle kwaaltjes verhelpen aan men s40 zodat deze met de zomer er weer perfect bijstaat
Dit gebeurd als ik stil sta of in een file sta aan te schuiven, meestal als ik langer dan 5 a 10min niet vooruit kan rijden.
Als dat gebeurd helpt het wel om de temp van de motor te verlagen door de airco uit te zetten en de verwarming op volle toeren.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Dit is wel enkel bij warm weer maar wil stilaan alle kwaaltjes verhelpen aan men s40 zodat deze met de zomer er weer perfect bijstaat
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
- 5
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Delluf "Shire"
Re: Motor loopt warm met airco.
Klinkt als een kapotte fan.
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Motor loopt warm met airco.
Eerst even checken of de ventilator van je radiateur wel aanslaat, volgens mij zou hij dat met airco aan zowieso moeten doen, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Vloeistof nivo checken in het potje onder de motorkap.
Kapotte thermostaat zou kunnen, maar meestal wordt hij dan juist te koud.
Radiateur checken of niet alle lamellen verdwenen zijn, dan is de warmteoverdracht ook een stuk minder namelijk.
Als ik nog wat vergeten ben, zullen er hier best wel mensen zijn om je op weg te helpen.
Vloeistof nivo checken in het potje onder de motorkap.
Kapotte thermostaat zou kunnen, maar meestal wordt hij dan juist te koud.
Radiateur checken of niet alle lamellen verdwenen zijn, dan is de warmteoverdracht ook een stuk minder namelijk.
Als ik nog wat vergeten ben, zullen er hier best wel mensen zijn om je op weg te helpen.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 31 mei 2020, 07:27
- 3
- Model: S40
- Type: 1.9TD 90/95pk
- Bouwjaar: 1999
Re: Motor loopt warm met airco.
Alvast bedankt voor de info en de snelle reacties
De ventilator springt aan en de lamellen van de radiator zijn nog in goede staat.
Vloeistof is gevuld tot net niet aan het max niveau.
Dus momenteel zou het dan de thermostaat nog kunnen zijn.
De ventilator springt aan en de lamellen van de radiator zijn nog in goede staat.
Vloeistof is gevuld tot net niet aan het max niveau.
Dus momenteel zou het dan de thermostaat nog kunnen zijn.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10697
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Motor loopt warm met airco.
Als je de thermostaat gaat vervangen neem dan meteen de sensor mee die in hetzelfde huis zit.
Ik heb ook een defect thermostaat gehad die niet ver genoeg open ging en daardoor te warm werd.
**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**
Ik heb ook een defect thermostaat gehad die niet ver genoeg open ging en daardoor te warm werd.
**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**
-
- 4th Gear member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: za 10 feb 2018, 20:18
- 6
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: John
- Locatie: Omgeving Tiel
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Ik heb een probleem dat mijn auto vanochtend warm liep . Dit gebeurd nadat ik een x lekker toeren maakte.
Constatering op een rijtje :
motor loopt in het rood. vin slaat aan / draait . overdruk vaatje koelvlst. uitgekomen
kachel wordt niet warm . 1 slang van de kachel warm , andere niet. matten binnen droog (lekken kachel )
Wie kan mij adviseren ?
Constatering op een rijtje :
motor loopt in het rood. vin slaat aan / draait . overdruk vaatje koelvlst. uitgekomen
kachel wordt niet warm . 1 slang van de kachel warm , andere niet. matten binnen droog (lekken kachel )
Wie kan mij adviseren ?
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Heeft-ie alle koelvloeistof er via het expansie-vaatje uitgespuugd?
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
-
- 4th Gear member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: za 10 feb 2018, 20:18
- 6
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: John
- Locatie: Omgeving Tiel
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Ik weet niet of alles eruit is . Wel is de hoek waar het vat zit erg nat.
Mocht alles eruit gegaan zijn via het vat waar denk je dan aan ?
Mocht alles eruit gegaan zijn via het vat waar denk je dan aan ?
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Ik heb die verschijnselen ook eens gehad bij een auto (geen Volvo, maar een Mercury Sable).
Zodra hij goed warm werd gooide hij de koelvloeistof eruit via het expansievaatje. Kachel werd dan gelijk koud en de motortemperatuur liep vervolgens op tot in het rood.
Wij waren toen op vakantie en moesten nog een stukje door. Door onder het rijden een hand op het uitblaasrooster te houden en zo te voelen wanneer die koud werd wisten we wanneer we weer moesten stoppen, nog voordat de temperatuurmeter op begon te lopen.
Bij mij waren het toen de koppakkingen of gescheurde koppen (was een V6). Ik heb de auto toen ingeruild.
Bij een garage kunnen ze snuffelen of er verbrandingsgassen in je koelvloeistof zitten. Zo ja, dan kun je ervan uitgaan dat het je koppakking is.
Zodra hij goed warm werd gooide hij de koelvloeistof eruit via het expansievaatje. Kachel werd dan gelijk koud en de motortemperatuur liep vervolgens op tot in het rood.
Wij waren toen op vakantie en moesten nog een stukje door. Door onder het rijden een hand op het uitblaasrooster te houden en zo te voelen wanneer die koud werd wisten we wanneer we weer moesten stoppen, nog voordat de temperatuurmeter op begon te lopen.
Bij mij waren het toen de koppakkingen of gescheurde koppen (was een V6). Ik heb de auto toen ingeruild.
Bij een garage kunnen ze snuffelen of er verbrandingsgassen in je koelvloeistof zitten. Zo ja, dan kun je ervan uitgaan dat het je koppakking is.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
-
- Idle
- Berichten: 28
- Lid geworden op: zo 20 nov 2016, 00:33
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
95 procent zeker dat het je koppakking is
Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
-
- 4th Gear member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: za 10 feb 2018, 20:18
- 6
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: John
- Locatie: Omgeving Tiel
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Denk ik ook wel aan gezien het feit dat het gebeurde toen ik flink doortrok.
Kun je voor mij die 95 % nog onderbouwen Orlando ?
Vorige week heb jij de Volvo nog op mijn werk zien staan.
-
- Idle
- Berichten: 28
- Lid geworden op: zo 20 nov 2016, 00:33
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Als de motor nog draait kun je het snel genoeg zien potje met water vullen en dan starten met de dop er af als ie dan het water er uit gooit of er luchtbelletjes omhoog blijven komen is de koppakking lek door de druk in de cylinder word er dan lucht in het koelsysteem geperst je kunt ook nog lekkage hebben naar een olie kanaal dan zal er ook water bij de olie zitten en als de motor nog loopt kan het ook zijn dat er veel witte rook uit de uitlaat komt dan gaat het koelwater ook uit de uitlaat
Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
-
- Idle
- Berichten: 28
- Lid geworden op: zo 20 nov 2016, 00:33
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Ja is zeker nog een mooi auto. Wel balen dit
Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Ik zou toch eerst goed uitsluiten wat het is.
Alvorens te roepen dat het een koppakking is.
1 compressie test
2 op druk (laten) zetten om te zien of de pakking lekt
3 kachel radiator is op deze leeftijd ook nog wel eens een probleem (lekt, verstopt etc)
4 radiator voor lekkage (steenslag etc)
Alvorens te roepen dat het een koppakking is.
1 compressie test
2 op druk (laten) zetten om te zien of de pakking lekt
3 kachel radiator is op deze leeftijd ook nog wel eens een probleem (lekt, verstopt etc)
4 radiator voor lekkage (steenslag etc)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Idle
- Berichten: 28
- Lid geworden op: zo 20 nov 2016, 00:33
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Comprecie test is zeker het mooiste maar die heeft niet iedereen
Dus daarom kijken als ie nog loopt of je luchtbellen krijgt en anders inderdaad bij de garage langs.
Kachel of gewone radiator lijkt mij sterk dan loopt ie wel warm maar komt het water niet uit hel exspantie vaatje
Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
Dus daarom kijken als ie nog loopt of je luchtbellen krijgt en anders inderdaad bij de garage langs.
Kachel of gewone radiator lijkt mij sterk dan loopt ie wel warm maar komt het water niet uit hel exspantie vaatje
Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
-
- 4th Gear member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: za 10 feb 2018, 20:18
- 6
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: John
- Locatie: Omgeving Tiel
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Dank jullie wel voor de uitleg .
We zijn eruit dat het de koppakking is .
Dus dat wordt een aardig klusje.
Hopen dat er geen scheur in een cilinderwand zit .
We zijn eruit dat het de koppakking is .
Dus dat wordt een aardig klusje.
Hopen dat er geen scheur in een cilinderwand zit .
-
- Idle
- Berichten: 28
- Lid geworden op: zo 20 nov 2016, 00:33
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Balen succes met de repatatie
Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
- mattiesv40
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: za 08 feb 2020, 14:43
- 4
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Mattheüs
- Locatie: Apeldoorn
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Dat is echt balen Johnny! Heel veel succes met de reparatie! Hopelijk komt het allemaal weer goed.
Mijn auto's
- 2004 Volvo V40, 1.9Di 85KW 115PK
- 1990 Volkswagen Golf, 1.6 70PK
- Wie is wie Mattie & The Tank
- Webdagboek Mattie & The Tank
-
- 4th Gear member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: za 10 feb 2018, 20:18
- 6
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: John
- Locatie: Omgeving Tiel
Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Dank jullie wel .
Ik laat wel weten hoe het daadwerkelijk verloopt.
Ik laat wel weten hoe het daadwerkelijk verloopt.