VDO Dayton 6000 probleem

Plaats reactie
Pjotrovich
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: za 21 nov 2015, 10:08
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Zwolle

VDO Dayton 6000 probleem

Bericht door Pjotrovich »

Goedendag,

ik probeer de ingebouwde vdo dayton set in mijn v40 aan de praat te krijgen. Ik loop echter tegen allerlei uitdagingen en vreemde zaken aan(althans voor mij vreemd).

Het gaat om een vdo dayton MR 6000, volgens mij een oud blesje, maar als het werkt is het prima.

Wat het extra moeilijk maakt om uit te zoeken of alles goed zit, is dat ik niet eens zeker weet of de radio het nog wel doet en ik zou niet weten hoe ik dat kan testen. Er zit reeds een ISO verloop set op de originele volvo stekkers, so far so good. Wanneer ik echter naar het schema kijk op dit forum waar de verschillende draden moeten zitten, zie ik bij mij al de eerste verschillen. Zo is de continu stroom de gele draad en de geschakelde stroom de rode. Dit zou je nog recht kunnen trekken door simpelweg die twee om te draaien. Er zitten echter ook twee verloop stekkers bij van de ISO stekkers naar de radio. Simpel plug en play zou je zeggen, ware het niet dat bij de radio stekker bij de ene massa op de plek van de continu stroom zit en vice versa. Op zich ook nog niet zo'n probleem, als ik maar wist waar de massa de radio in moet, maar dat schema kan ik niet vinden in de boekjes.

Misschien allemaal een beetje onduidelijk, maar mijn vraag is: Hoe kom ik er achter waar de massa en de continu stroom moeten zitten voor de stekker van mijn radio en heeft iemand een simpele tip om te checken of de radio überhaupt nog leeft?

Afbeelding

Afbeelding
Pjotrovich
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: za 21 nov 2015, 10:08
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Zwolle

Re: VDO Dayton 6000 probleem

Bericht door Pjotrovich »

Ok ik ben al een heel eind verder gekomen. Heb gewoon elke mogelijke combinatie uitgeprobeerd en ik heb nu de radio werkend. Het enige wat ik niet heb aangesloten, wat wel is aangelegd dus zal ergens voor dienen lijkt me, is onderstaande foto. Deze zit tussen de geschakelde stroom en er zit nog een blauw/groene draad aan die naar de continu stroom gaat. De oranje draad die je ziet die verdwijnt in het dashboard. Ik heb hem kunnen volgen tot aan de deurspijl bij de bestuurderskant en daar verdwijnt hij vervolgens in de dorpel achter/onder de panelen. Het vrije pinnetje aan de voorkant van het kleine vierkante zwarte kastje gaat vervolgens naar de rode contactstroom draad van de radio.

iemand een idee wat het zwarte ding op de foto is?(zekering?)
iemand een idee waar de oranje draad voor is die is aangesloten als in de foto's te zien is?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: VDO Dayton 6000 probleem

Bericht door texaco »

Dat zou een relais moeten zijn, voor zover google me kan helpen.

http://nl.aliexpress.com/store/product/ ... eId=917953
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Pjotrovich
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: za 21 nov 2015, 10:08
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Zwolle

Re: VDO Dayton 6000 probleem

Bericht door Pjotrovich »

Inderdaad, maar dat maakt het mij niet logischer.

Wat ik me kan bedenken dan zou dat relais iets via de oranje draad van stroom moeten voorzien wanneer het contact wordt ingeschakeld. De vraag is alleen of deze gedachtegang klopt en wat dat apparaat dan is wat van stroom voorziet gaat worden...
Gebruikersavatar
marcveen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 460
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: VDO Dayton 6000 probleem

Bericht door marcveen »

Een VDO-Dayton MR6000 is de basis waarop verschillende andere zaken aangesloten en aangestuurd kunnen worden.
Zoals een navigatie PC, TMC decoder of multimedia unit.
Kijk anders eens op het Navigatie forum.
http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... t4525.html
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek

Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Pjotrovich
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: za 21 nov 2015, 10:08
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Zwolle

Re: VDO Dayton 6000 probleem

Bericht door Pjotrovich »

Hallo Marc, bedankt voor je reactie.

Dat forum had ik ook al gevonden. Ik heb achter in de auto nog een CD wisselaar liggen en daar bovenop volgens mij de navigatie unit. Hier moeten CD's met kaarten in. Aangezien de laatste kaartupdate van 2009 is(volgens mij) maakt die navigatie me niet zoveel uit, heb je tegenwoordig mobiel voor (H)

Ik zat te denken dat er misschien een versterker of iets dergelijks nog ergens in de auto ligt. Vandaar mijn vraag of iemand kan bedenken wat er door middel van dat relais aangestuurd zou moeten worden. Dan kan ik gericht op zoek naar apparatuur elders in de auto.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: VDO Dayton 6000 probleem

Bericht door MarcO »

Dit relais zit niet standaard in onze wagens. Optie is om de draad verder te volgen en wat delen van je wagen los te halen.
Versterker zou kunnen maar kan ook voeding zijn voor een extra unit achterin je wagen?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: VDO Dayton 6000 probleem

Bericht door volvoS40 »

Knutsel draden

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie