Bedrading speakers + aftermarket radio

Jannibal42
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 18:40
8
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door Jannibal42 »

Dag allen,

Ik heb vanmiddag een iso adapterset binnengekregen en meteen mijn hu1205 vervangen voor een jvc kd-r641 radio. Plug and play zou je zeggen, maar toen ik de radio aanzette bleek dat alleen de tweeters in het dashboard signaal krijgen...

De radio werkte perfect in mijn vorige auto, en de speakers deden het prima met de hu1205. Er zit dus een fout in de bedrading. Iemand een idee hoe dat zou kunnen? Misschien een bekend probleem?

Wat ik er raar aan vind is dat de tweeters en de deur speakers hard afgesplitst worden en dezelfde uitgang van de radio delen (dacht ik..) dus hoe kan het nou dat de tweeters wel werken en de deurspeakers niet? Om nog maar te zwijgen over de achterspeakers in de hoedenplank...
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door MarcO »

En je vorige auto was een?

Is er geknoeid met de bedrading? Misschien een andere ISO adapter kabel proberen?
Jannibal42
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 18:40
8
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door Jannibal42 »

De vorige auto was een ford focus uit 2003. Ik heb dezelfde jvc-iso adapter gebruikt die dan weer met een iso-hu adapter aan de auto hangt.
Jannibal42
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 18:40
8
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door Jannibal42 »

Ik zal morgen even foto's maken van hoe de bedrading eruit ziet, het lijkt gewoon origineel...
ralf
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 751
Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 01:34
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Etten-Leur

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door ralf »

Bij mijn radio moet ik de speakers instellen in eerste instantie heeft ie er geen aangesloten zeg maar en dan in t menu aangeven van 13cm voordeur 13cm hoedenplank en subwoofer inch kiezen en toen werkte alles

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
From bottom to top!
Jannibal42
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 18:40
8
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door Jannibal42 »

Wat ik al zei: in mijn vorige auto was t plug and play, dus t lijkt me niet dat t aan de instelling van de radio ligt. Maar zijn de tweeters en de deurspeakers aan elkaar gekoppeld of hebben ze ieder hun eigen aansluiting op de radio?
ralf
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 751
Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 01:34
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Etten-Leur

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door ralf »

Aan elkaar met een filtertje ertussen geloof ik

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
From bottom to top!
Jannibal42
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 18:40
8
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door Jannibal42 »

Goed, ik heb de halve auto uit elkaar gehad vanmiddag om te achterhalen wat er nou precies gaande was, maar ik denk dat ik weet hoe t zit:

De originele HU1205 stuurt via een 6 polige DIN stekker een onversterkt signaal naar een versterker. Deze bevind zicht in de kofferbak, achter de bekleding aan de rechterzijde. deze versterker stuurt een versterkt signaal naar de achterspeakers en een versterkt signaal terug naar voren, welke d.m.v. een 2e stekker aangesloten zit op de deurspeakers.

Ik heb een pin-out van die DIN stekker gevonden en ga binnenkort een adapter stekkertje maken. (klik hier)
Voor het audiosignaal pak ik de 2 tulpjes aan de achterkant van de JVC radio, en het aan/uit signaal moet volgens mij gewoon een puls zijn. Daartoe wilde ik dezelfde puls gebruiken die voor het in- en uitschuiven van de antenne wordt gebruikt. volgens deze handleiding op het blauw/witte "remote" draadje.

Als tijdelijke oplossing heb ik de bedrading die normaal voor de achterspeakers is bedoeld (vanaf de radio dus), aangesloten op de stekker waar het versterkte signaal voor de deurspeakers op terug komt. Nu zitten de tweeters dus op Front L+R, de deurspeakers op Rear L+R en de achterspeakers niet aangesloten.

Snapt iedereen het nog? :P

Het enige wat ik dan niet snap, is waarom de versterkte signalen van de radio ook nog naar de versterker lijken te lopen...
drlow
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 00:23
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kerkrade

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door drlow »

Ik heb vandaag een andere auto radio gekocht, en raad eens...
juist, ik heb dezelfde klachten als jouw.

In de originele stand (hu1205) werkt alles.
In de nieuwe stand (Pioneer radio) werkt allen de dashboard tweeters en ra speaker.

Wat is dan de oplossing hiervoor?

:tumbdown
Jannibal42
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 18:40
8
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door Jannibal42 »

drlow schreef:Ik heb vandaag een andere auto radio gekocht, en raad eens...
juist, ik heb dezelfde klachten als jouw.

In de originele stand (hu1205) werkt alles.
In de nieuwe stand (Pioneer radio) werkt allen de dashboard tweeters en ra speaker.

Wat is dan de oplossing hiervoor?

:tumbdown
Dat komt doordat een deel van de speakers gedreven wordt door een extra versterker. Deze zit bij een S40 aan de rechterkant achter de bekleding van je kofferbak verstopt. Je auto is uitgerust met 2 circuits voor de audio:
-circuit 1 voor de "premium set-up" met een extra versterker
-circuit 2 voor de "gewone set-up" waarbij je alleen de interne versterker van de radio gebruikt.

Optie 1
Je kunt de pre-outs van je nieuwe radio (rode & witte tulpjes) aansluiten op de versterker van circuit 1. Dat is een dikke grijze ronde kabel. Hiervoor heb je een adaptertje nodig, ik heb er zelf een gesoldeerd die je tegen verzendkosten van me mag hebben. LET OP: je radio moet wel 4 pre-outs hebben om alle speakers te kunnen gebruiken.

Optie 2
Je radio en je speakers aansluiten op circuit 2:

-Achter de radio splitst de speakerkabelboom (groene stekker) op in 2 kanten, 1 kant gaat naar nog een groene stekker, het andere deel gaat naar een kleinere witte stekker. Dat stuk haal je er tussenuit en je sluit die 2e groene stekker direct aan op je radio. Nu hoor je als het goed is alleen de deurspeakers, de tweeters hoor je niet meer.

-Als je de tweeters uit je dashboard wipt vind je 2 draadjes met een stekkertje, verstopt achter een stukje tape. die zijn van circuit 2.
Daar sluit je de tweeters nu op aan, en ze zouden het weer moeten doen.

-Voor de speakers in de hoedenplank (S40) zitten de draadjes in de kofferbak langs de zijkanten, ongeveer recht onder de achterruit. Ook deze zijn met een stukje tape weggewerkt. hiervoor geldt hetzelfde als de tweeters. Voor een V40 weet ik niet precies hoe het zit.

Ik hoop dat dit je helpt! anders PB je me maar, dan help ik je verder.
drlow
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 00:23
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kerkrade

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door drlow »

Top uitgelegd!

Ik heb nieuwe kabels gelegd.
Inderdaad gingen mijn deurspeakers via de versterker die rechts achter zit.
En dat verhaal van de tweeters voor klopt precies als een bus.

Helaas jeukte het, en was ik snel gaan doormeten en kabels trekken ivm een grote versterker straks erin te leggen.

Top! :tumbup
Gebruikersavatar
Spartaan
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 388
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 19:34
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Marcel
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door Spartaan »

Ik heb bij mijn V de originele speakers in de D -stijlen vervangen door 3-weg Pioneer speakers maar die klinken als tweeters,er komt totaal geen bas uit terwijl ik in de voorportieren ook Pioneer speakers heb geplaatst maar dan de 2-weg versie met het zelfde vermogen en daar komt wel bas uit.
Zou het kunnen dat de bedrading (van de achter speakers) verkeerd op de standaard aanwezige scheidings filters is aangesloten,dus doorgelust met de dashboard tweeters?
Ik heb zelf niets met de bedrading gedaan.
Jannibal42
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 18:40
8
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door Jannibal42 »

Ik vermoed dat de speakers in de D stijl gefilterd worden icm een subwoofer. Waarschijnlijk zitten er achter de speakers nog 2 extra stekkertjes verstopt (ergens vast geplakt om het hoekje of zo). En dan zou t zomaar kunnen dat je met die stekkers wel een fullrange signaal krijgt.

Let wel: dit is pure speculatie op basis van hoe het in mijn S40 is aangesloten. T zou kunnen dat t met een V40 weer heel anders werkt
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door Marnixjee »

ik denk eerder (had ik ook met 6x9 speakers) dat je gewone radio net genoeg vermogen levert voor 4 x 50watt dus alleen de hoge tonen geeft die hebben niet veel nodig namelijk, als je ook de lage geluiden wilt heb je kans dat je een versterker moet installeren bij een 3-weg speaker
Gebruikersavatar
Spartaan
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 388
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 19:34
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Marcel
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door Spartaan »

Ik heb de aansluitingen gebruikt die ook op de origineel ingebouwde speakers zaten,toen klonken die ook al beroerd,dus zonder bas.
En als de radio te weinig vermogen zou leveren voor alle speakers zouden ook de voorportierspeakers geen bas moeten geven lijkt mij.
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door Marnixjee »

ja wel maar die hoeft maar 2 wegen aan te sturen dus bas en mideltonenen, terwijl de achterspeaker 3 wegen aanstuurt, bas middel en hoge tonen, dus heeft die meer vermogen nodig.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door volvoS40 »

Bekijk de specs die de radio levert aan voor en achter, stem hier de speakers mee op af.

Daarnaast zijn de speakers idd voor gefilterd voor in de auto naar hoog en laag.
Achter zit naast de 2 speakers een subwoofer (Ph1,5 en ph2) en is dit ook wederom gefilterd

Betreft het een Ph1, dan hoeft hier geen filter tussen te zitten omdat er nog geen sprake was van subwoofers in de v40 en is het best mogelijk dat de kabels vanaf de radio rechtstreeks maar achteren lopen.

Maar wederom als je radio max 40 watt pmpo kan leveren en je knoopt er 160 watt pmpo erachter (en dan heb ik het nog niet over de ohm's ... dan gaat je setup al niet lekker werken.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
Spartaan
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 388
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 19:34
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Marcel
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door Spartaan »

Dus in mijn geval (phase1 zonder ingeb.versterker) is het dus de enige optie een versterker in te bouwen voor de achterspeakers?
Da n hoop ik dat de bekabeling daar al voor ligt,ik zie het niet zitten om dit zelf te doen.

Als ik de fader gebruik en al het geluid/vermogen alleen via de achterspeakers laat gaan hoor ik geen verschil.
Als het vermogen van de radio te weinig zou zijn zou het met deze instelling toch veel beter moeten klinken omdat het dan maar om 2 speakers gaat en geen 6,of begrijp ik het verkeerd?
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door Marnixjee »

ja en nee dan stuurt hij er inderdaad maar 2 aan maar die andere geeft hij nog wel steeds stroom dus hij blijft max 50W geven per speaker, wat je wel even kan uitvogelen is de hoge tonen uitzetten op de achter speakers als het goed is moet dat kunnen met jou radio anders even het boekje doorspitten, hiermee bereik je trouwens alleen dat hij 50W op subwoofer niveau geeft en de bass dus nog steeds niet heel top is, daarom was bij mij de keuze met subwoofer of versterker in de kofferruimte snel gemaakt ;)

wil je er een versterker in gooien is dat overigens zo gebeurt hoor kabeltje trekken en de kast ergens achter de bekleding wegwerken of een originele kopen (weet niet zeker of die er voor de phase 1 al was zo niet moet je toch een kabel trekken.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Bedrading speakers + aftermarket radio

Bericht door volvoS40 »

Phase 1 kent het niet, zelf kabels trekken
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie