DIY cd wisselaar

Plaats reactie
krisS40
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 20:52
7
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Moerdijk

DIY cd wisselaar

Bericht door krisS40 »

Toen ik mn S40 kocht zat er een SC radio is; en ik heb deze al erg snel vervangen door een HU-555 die ik bij een sloper vond. Nu, vind een lekker muziekje best fijn, en merkte dat ik gedoe met cd's wisselen ... eigenlijk helemaal niet meer gewend was.
Dus eens gekeken naar grom en imiv, want voorop stond/staat dat ik eigenlijk geen 'nieuwerwetse' radio wil, maar net ervan hou dat de radio ook past bij de rest van het interieur (al kan ik begrijpen dat dat voor anderen misschien anders is).
Van het een uitzoeken kwam het ander, en tenslotte was ik aan het zoeken hoe het melbus-protocol (de manier hoe cd-wisselaar en radio met elkaar communiceren) in elkaar stak. Ben best wel geholpen door dingen die ik online vond; al werkte alles niet meteen zoals verwacht. Het protocol is ook niet openbaar gemaakt, dus niet volledig bekend. Vooral het gedeelte dat ervoor zorgt dat je ook cd en track informatie weergeeft op de HU kostte best wat moeite. Functioneel kan je 10 cd's met elk 99 tracks weergeven/gebruiken, dus met 990 tracks is dat best een hoop.

Na een hoop ontwikkelen, testen, debuggen, naar de auto lopen, solderen, heb ik nu volgende proefopstelling:
- arduino die de HU wijsmaakt dat er een cd wisselaar is
- raspberry pi: speelt de muziek af en heeft een extra dac (digitaal-analoog converter zodat het geluid lekker blijft); communiceert verder met de arduino
- bediening vanaf de HU radio voor cd-wisselen en track vooruit/achteruit (al heb ik de hu knoppen omgekeerd: die van cd wisselen dient nu voor track wisselen, is handiger met lange playlists)
- muziek start wanneer je cd wisselaar selecteert op de hu
- muziek stopt wanneer je gewone cd of radio selecteert op de hu
- hu geeft playlist (cd) en track weer, en update wanneer het volgende nummer begint
- raspberry pi heeft wifi, dus kan cds toevoegen vanaf mn zetel
- bluetooth verbindingen met telefoon zodat ik em ook als carkit kan gebruiken (nog niet helemaal af)

Nog te doen:
- kijken of ik een goede logic level shifter vind (hu/melbus is 5volt, raspberry pi 3.3v - en het melbus protocol gaat best snel en bidirectioneel) zodat de arduino eruit kan, maakt de oplossing gewoon wat eenvoudiger
- paar programmeerdingetjes aanpassen: bv. als er nu minder als 99 tracks in een playlist staan kan je toch nog tot track 99 gaan
- wat bedenken over hoe ik stroomvoorziening/shutdown definitief maak (bv. raspberry pi sluit af een uurtje of 2 nadat de auto geen contact meer heeft)
- alles netjes opnieuw solderen en wegwerken: het is de bedoeling dat het een onzichtbaar iets is en gewoon achter het dashboard ergens verstopt zit (of in het handschoenenkastje)

Dit alles begon eigenlijk als een 'lego'-project. Leuk om te knutselen, maar nu denk ik zelfs dat het iets leuk is eens het ook echt af is :)
Gebruikersavatar
volvonick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
8
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leiden

Re: DIY cd wisselaar

Bericht door volvonick »

Klinkt als een reuze interessant stukje huisvlijt. Maar voor mij als leek, wat houd dit in jip-en-janneke-taal in?
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km
krisS40
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 20:52
7
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Moerdijk

Re: DIY cd wisselaar

Bericht door krisS40 »

Nu heb ik eigenlijk gewoon een yatour of grom nagebouwd :)
Bluetooth bellen/carkit, muziek afspelen, of bluetooth muziek afspelen hoort tot de mogelijkheden. Wat anders is omdat ik andere componenten gebruik:
- kwaliteit van het geluid zou beter moeten zijn dan de yatour of grom
- je kan je playlists via wifi aanpassen ipv op een memory kaartje
MaxA
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: do 29 dec 2016, 12:09
7

Re: DIY cd wisselaar

Bericht door MaxA »

Hallo,

Ik vroeg me af of dit gelukt is bij je SC radio?
Ik vond deze site, maar ik denk dat je die al gebruikt hebt:
http://gizmosnack.blogspot.nl/2015/11/a ... radio.html

Nu vroeg ik me ook af, is het bij SC radio's nodig om de AUX port actief te houden zegmaar?
Want je kan de cd wisselaar altijd kiezen, ook al is er niks aangesloten.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: DIY cd wisselaar

Bericht door PKing »

Is het e.e.a. voor de SC versies anders, de cd-changer ingang lijkt me hetzelfde nl.
Ben al een tijdje aan het dubben wat het beste is, en jij bouwt het gewoon zelf.
Alleen ik zou al blij zijn met de mogelijkheid om een usb of een sd kaart af te spelen.

Ben bang dat wat jij gebouwd hebt duuder is dan een Yatour:-)
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
krisS40
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 20:52
7
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Moerdijk

Re: DIY cd wisselaar

Bericht door krisS40 »

Denk dat er toch wat verschillen zijn tussen SC-radio's en de HU-modellen. Mijn SC radio had in ieder geval geen cd wisselaar aansluiting :)

En inderdaad, mijn opstelling is wat duurder. Als je alleen een SD-kaartje zou willen afspelen is een arduino en mp3-shield voldoende. Kom je denk ik rond een 40 euro uit ?
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: DIY cd wisselaar

Bericht door EnigmaEll »

Te gek man! Zeer interessant dit.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: DIY cd wisselaar

Bericht door PKing »

krisS40 schreef:Denk dat er toch wat verschillen zijn tussen SC-radio's en de HU-modellen. Mijn SC radio had in ieder geval geen cd wisselaar aansluiting :)

En inderdaad, mijn opstelling is wat duurder. Als je alleen een SD-kaartje zou willen afspelen is een arduino en mp3-shield voldoende. Kom je denk ik rond een 40 euro uit ?
Dan is deze net zo duur:-)

https://nl.aliexpress.com/store/product ... 0.0.MYkJhq
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Plaats reactie