PA11-VOL versus IMIV

Plaats reactie
Gebruikersavatar
johnny
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Utrecht

PA11-VOL versus IMIV

Bericht door johnny »

Hoi,

sinds 2 weken ben ik volvo eigenaar (zie wie is wie) en ben meteen druk aan het zoeken naar een oplossing om mijn iphone op de hu-1205 aan te sluiten. Mijn vorige auto had standaard een tulp ingang, en dat mis ik nu wel.

Na flink zoeken kom ik op 2 serieuze opties uit (geen zin in FM-geklooi): de PA11-VOL en IMIV;

Ik vraag me af wat iedereen er hier van vind en wat de praktische voor en nadelen zijn. Wat ik nu zo zelf kan bedenken:

PA11-VOL
- PA11-VOL kan alleen uit de VS komen (of weet iemand of ze ook in NL via een shop te krijgen zijn?)
- geen display ondersteuning
- alleen nieuwe types hebben "dual" mode (dus opletten bij kopen of je niet een oude koopt)
+ gunstige prijs ~80 EUR zonder VZK (nog steeds veel geld voor een adapter vind ik)

IMIV
- duur/prijs; 175 euro voor een adapter... :O ik bedoel, komop, daar koop je een halve radio met alles (bluetooth/mp3/USB/SD etc) erop en eraan voor
- je moet bijbetalen voor een iphone 3G kabel
+ nederlandse dealer
+ tracknames op de display

Dit doet me eigenlijk afvragen; is er niet een nog goedkopere oplossing die voor enkel een analoge input op de radio zorgt? ik heb tot nu toe verder niks kunnen vinden (ja, IMIV doet dat natuurlijk ook, maar niet apart)
Afbeelding
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb
RIP 2015-10-13.
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door ChrisV40 »

Ik heb net een aux in gekocht bij volvotech. Das een uitgeklede IMIV. Kosste geloof ik 125 euri. Is ietsje goedkoper.
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
Gebruikersavatar
johnny
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Utrecht

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door johnny »

Ik zit ook nog te denken aan de Parrot MKi (9000/9100/9200) serie, maar volgens mij werkt dat ding direct als versterker dus heb vraagtekens bij de geluidskwaliteit... Heeft iemand hier ervaring met deze Parrot icm HU-1205?
Afbeelding
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb
RIP 2015-10-13.
Gebruikersavatar
johnny
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Utrecht

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door johnny »

Ik heb inmiddels via marktplaats een PA11-VOL kunnen kopen voor 50 euro. Dat is beduidend minder dan een IMIV. Als ik ga inbouwen maak ik wel wat foto's en een mooi verhaaltje hier. Het is helaas wel een verouderd model, dus de iPhone gaat niet opgeladen worden via de kabel. Maar ik zet em toch liever op de tulpjes dan via een vage bediening via de verschrikkelijke interface van de HU1205 :-)
Afbeelding
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb
RIP 2015-10-13.
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door Volvo knuppel »

Alpine radio gekocht, gelijk van alles sores af. Ooit een andere telefoon? Met de update optie altijd een connectie in de toekomst.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
Gebruikersavatar
johnny
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Utrecht

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door johnny »

tja, dat vind ik niet echt een optie; ten eerste moet ik dan een unit met navigatie kopen omdat ik wel een iphone met navigatie heb, maar mijn vrouw niet.
Daarnaast vind ik eerlijk gezegd een aftermarket niet mooi staan in het interieur. heb je opeens een zwart ding in je donkergrijze dashboard.

ik ga de iphone trouwens via een jack plug aansluiten, niet met de control-unit die erbij zit. Daar kun je natuurlijk ook elk willekeurig apparaat in de toekomst opprikken :-)
Afbeelding
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb
RIP 2015-10-13.
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door DirkT4 »

johnny schreef:Ik zit ook nog te denken aan de Parrot MKi (9000/9100/9200) serie, maar volgens mij werkt dat ding direct als versterker dus heb vraagtekens bij de geluidskwaliteit... Heeft iemand hier ervaring met deze Parrot icm HU-1205?

JA, ik heb er eentje ingebouwd in de V50 van een maatje van me, in principe werkt deze best goed! Geluid is keurig in orde, leest zowel van een sdkaart als van de Ipod.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
Gebruikersavatar
johnny
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Utrecht

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door johnny »

Nou, ik heb de PA11-VOL ingebouwd. Ging vrij makkelijk
  • radio uit het dashboard halen: druk de palletjes aan de zijkant in (met bv een sleutel) en ze komen naar buiten. trek daaraan de radio eruit
  • sluit zwart aan het chassis van de radio en geel op pin 1 van de groene stekker (B+). Ik had daar al een aansluiting zitten voor de carkit, dus kon em daar oppakken, maar als je dat niet hebt moet je even een tap aanschaffen (vast bij halfords wel te krijgen), zodat je stroom van de kabel af kunt tappen.
  • daarna de stekker erin voor de CD-C, maar dat leverde een probleem op bij het terug plaatsen:
    Afbeelding
    de hoek van de kabel steekt onder de radio uit :swear
    Afbeelding
  • dus de stekker er weer uit
  • kabel door het gat van de radio voeren: omdat de kabel al met 2 stroomdraadjes vast zit moet je de kant die aan de PA11-VOL komt door het gat van de radio trekken en even oppakken vanuit de bijrijder kant. daar kun je het scherm aan het voeteneinde links eenvoudig los halen.
  • radio terugplaatsen en vervolgens vanaf de bijrijders kant de stekker weer plaatsen. dat gat is groot genoeg om met je arm doorheen te gaan. Het is even zoeken en niet handig, maar het kan wel.
  • vervolgens besloot ik de module in het handschoenen kastje te plaatsen, dus kabel achterlangs gevoerd:
    Afbeelding
    dat gaat het makkelijkst door eerst een draad de andere kant op te trekken en vervolgens de melbus kabel omhoog te trekken aan die kabel
  • daarna alles afmonteren en klaar!
    Afbeelding
Dit apparaat kan wat minder dan de IMIV, maar is ook minder duur. en de meeste functies (zit nergens een beeldscherm dat video kan tonen) heb ik toch niet nodig
Laatst gewijzigd door johnny op ma 21 sep 2015, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb
RIP 2015-10-13.
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5749
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door Arie »

Mooie uitleg Johnny en een mooie besparing :tumbup

En hoe bevalt het verder, goede kwaliteit?
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Gebruikersavatar
johnny
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Utrecht

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door johnny »

kan over kwaliteit nog niet zoveel zeggen; ik ga het morgen eens uitgebreid testen, dan moet een rondje Utrecht-Leuven-Amsterdam-Utrecht rijden :-)
Afbeelding
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb
RIP 2015-10-13.
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5749
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door Arie »

Dan heb je ruim de tijd om het uit te proberen. :D

We horen het wel van je.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Gebruikersavatar
johnny
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Utrecht

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door johnny »

Nou, dat viel even tegen. Zat gisteren in de auto en zag een ERROR op de display van de radio.Interface deed ook helemaal niks. Maar ik moest wel naar mijn afspraak in Leuven, dus kon er verder niet naar kijken.
Na de afspraak had ik wat tijd over dus trok de radio eruit, bleek de zekering van de PA11 die op de tap van de B+ zit te zijn gesprongen.
Er zat een 1A glaszekering in, maar daaronder staat: 10A (in het doosje zelf). Lijkt er dus op dat er gewoon een verkeerde zekering in zit?
Weet iemand wat een goede zekering is om er terug in te plaatsen? maakt het voltage op de zekering uit? zo ja, heb ik dan een 12V-10A nodig denk ik? of kan ik ook gewoon een ander voltage plaatsen? ik ben even kwijt hoe dat ook alweer zat :-)
Heb er ondertussen een 15A even inzitten, maar die wil ik natuurlijk zo snel mogelijk vervangen door een juiste :-)

edit: lees net hier: http://wiki.answers.com/Q/Replace_a_1_a ... _volt_fuse
dat ik gewoon een hoger voltage kan plaatsen als de amps maar gelijk blijft. Maar dan vind ik het toch raar dat in het doosje met zekeringetjes degene met een hoger voltage maar lager AMP (bv 100V-10A tegen 24V-50A) die 10A een vele dikkere verbinding lijkt te hebben. Die springt dan toch pas veel later? of is dit het moment om niet het gevoel te volgen? :O
Afbeelding
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb
RIP 2015-10-13.
Justin_V40
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Papendrecht

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door Justin_V40 »

Dat kan misschien zo lijken maar inderdaad maakt de spanning niet uit, zolang deze maar 12 Volt of hoger is in dit geval.
Bij zo'n elektronica module zou ik eigenlijk niet veel meer dan 1 Ampere verwachten.

De 10 Ampere in het doosje is waarschijnlijk de maximum waarde die in deze zekeringhouder mag vanwege de draaddiameter en warmteontwikkeling.

Ik zou er dus eerst eens een 1 Ampere in terug zetten, eventueel ietsje meer. En even controleren dat je aftakkingen niet per ongeluk ergens kortsluiting maken.

Succes.
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
Gebruikersavatar
johnny
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Utrecht

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door johnny »

Inmiddels heb ik het apparaatje al een tijd in gebruik en ik moet zeggen: het bevalt prima. Gisteren een parrot ck3000 bluetooth erin gebouwd voor het telefoneren. Werkt ook perfect zo met z'n tweeen; muziek afspelen via USASPEC, bij gebeld worden schakelt ie automatisch over naar bluetooth. Dat is wel fijn als je bijvoorbeeld niet naar je muziek maar naar radio luistert, maar toch gebeld wil kunnen worden. for the record; dit is dus met een iPhone.

Enige nadeel is dat ik een kabeltje heb die mn iphone niet op kan laden (is ooit verandert door apple) en daar heb ik een nieuwe kabel voor besteld. Helaas alleen in de US verkrijgbaar, maar ik moet daar binnenkort toch heen dus scheelt dat weer 20 euro vzk (kabel zelf is goedkoper dan de vzk!).

Ik heb wel het idee dat ik het geheel minder hard kan zetten dan bijvoorbeeld een CD in de speler.
Afbeelding
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb
RIP 2015-10-13.
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door V40 bezitter »

Toch ook even hier reageren. Zelf hem ik tweedehands ongeveer voor het zelfde bedrag een complete imiv classic gekocht. (de iPod versie)
Er zijn ook andere uitgeklede versies die volgens mij dan exact hetzelfde doen en kunnen als de jouwe.

Het heeft me toch wel wat tijd gekost om alles goed werkend te krijgen, maar als het klaar is is het ook echt een pracht resultaat. Het grote voordeel van de IMIV is dat je alle informatie op het scherm te zien krijgt en ook eigenlijk alle benodigde functies van de iPod kunt bedienen op de HU. (behalve niet op "artiest of album", maar hier kun je weer tot 99 afspeellijsten voor aanmaken dus mogelijkheden zat. Hierbij moet je wel rekening houden dat je de afspeellijsten een nummer geeft en dan niet 1,2,.. maar altijd twee cijfers dus 01,02,.. waardoor je dus alle informatie over de afspeellijst en track, artiest)
In de simple mode krijg je geen track en artiest info op het scherm en kun je de iPod handmatig gebruiken en kun je alleen 1 track of 10 per keer skippen met de >> button.
In de advanced mode is de iPod locked en zie je op de iPod het IMIV/volvo logo. Heb je dus alle info op scherm en kun je afspeellijsten selecteren, een afspeellijst shuffelen maar ook de alle nummers shuffelen.
De iPod schakelt automatisch in en uit als je van source veranderd of het contact afzet. Zolang het contact aan is laad de iPod op, dus je kunt hem lekker op z'n plek (in mijn geval in het vakje voor de armleuning) laten liggen. Het geluid is echt fenomenaal, beter als cd. Zeker evenveel volume of absoluut voller geluid. Ik ben er erg tevreden over. Het is heerlijk om je hele cd collectie binnen handbereik op je hu te hebben en vervolgens de rti cd in de cddrive te laten zitten. Geen cd wisselen meer dus!
Ik vind de IMIV een echte aanrader, maar ze zijn inderdaad nieuw erg duur dat is waar.

In mijn webdagboek staat e.e.a. waar op te letten bij aansluiten. (zoals aansluiten op constante voeding, alleen icm iPods en iPhones info wordt getoond, 2 tal verschillende iPod kabels, info omtrent nieuwe software firmware, etc.)
Afbeelding Volvo for life
Gebruikersavatar
johnny
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Utrecht

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door johnny »

Kijk, dat zou voor mij toch niet werken; de bediening via de radio is een stuk omslachtiger dan via de iPhone zelf, en iPhone bedeniening gaat weer niet samen met track op scherm. Aangezien de telefoon toch in het zicht moet voor de navigatie, of andere handige apps (wikango bijvoorbeeld voor live flitsers met gps);

Zo zit de telefoon nu bevestigd; hij zit wat hoger dan normaal om in een ooghoek navigatie etc in de gaten te houden (zat eerst op standaard telefoon hoogte, naast radio, dat is geen goede plek, veel te laag).
Afbeelding
Je ziet daar ook de Parrot CK3000 knopjes net onder de telefoon;
het kabeltje naar de iphone verdient geen schoonheidsprijs, maar daar hebben ze precies zo'n verdikking met weerstand geplaatst aan het einde. Geen idee waarom daar, want daardoor zit ie altijd in een gekke hoek. Dit is by the way de nieuwe kabel die de iPhone wel kan laden.

de Pa11Vol heb ik bovenin het handschoenen kastje gehangen. Dat is handig, want er zitten ook 2 tulpjes op die je nu dus aan kunt sluiten als je een ander apparaat bij je hebt (laptop met filmpje oid):
Afbeelding
Afbeelding
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb
RIP 2015-10-13.
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door V40 bezitter »

In het geval van de iPhone en waarvoor je hem gebruikt snap ik inderdaad je keuze. In mijn geval laat ik de iPod gewoon in de auto liggen (netjes uit het zicht en toch prima binnen handbereik waarnodig) en de telefoon heb ik doorgaans ook niet in de desbetreffende houder gezien de bluetooth verbinding. Nice picures kunnen andere leden die ook plannen om iets dergelijks in te bouwen wat ideeën opdoen.
Afbeelding Volvo for life
Gebruikersavatar
johnny
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Utrecht

Re: PA11-VOL versus IMIV

Bericht door johnny »

Ja, dat was precies mijn doel, wat voorbeelden geven van hoe je dit zou kunnen aanpakken om anderen te inspireren :-) ik heb trouwens voor een passieve iPhone houder gekozen omdat ik ook nog de mogelijkheid nodig heb voor wanneer mijn vrouw zonder iPhone, maar met iPod gaat rijden; dan kan die los in dat lege vakje liggen.
Afbeelding
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb
RIP 2015-10-13.
Plaats reactie