condensator bij speakers achterzijde

Plaats reactie
tnjkoster
Idle
Idle
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
14

condensator bij speakers achterzijde

Bericht door tnjkoster »

Beste mensen,
Ik wil in mijn V40 een setje nieuwe speakers inbouwen. Nu heb ik de bekabeling voor de speakers aan de voorzijde gereed, maar aan de achterkant heb ik een probleem : De draden in het dashboard voor de achterspeakers zijn groen/geel, echter in de achterste c-stijl zijn het opeens groen en blauw (L) en groen en paars (R) geworden. Dus ik heb het even in het schema nagezocht, en dat klopt, Volvo heeft namelijk ergens een condensator ingebouwd in de gele draad. In het schema staat bv voor links: voor de condensator geel, na de condensator blauw. Nu wil ik die condensator eruit hebben, want mijn speakers hebben uit zichzelf al een scheidingsfilter.
Ik kan die condensatoren echter nergens vinden, uiteraard kan ik de hele kabelboom nalopen, maar dan kan ik net zo goed een paar nieuwe draden trekken. Weet iemand uit ervaring waar Volvo die condensatoren voor de achterspeakers heeft verstopt, dan kan ik ze bypassen.
Bedankt
Theo
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: condensator bij speakers achterzijde

Bericht door Wouter »

Eentje zit er links en de ander zit rechts in bekabeling onder de achterlichten, volgens mijn Volvo bedradingsboek phase 1.

Links geel condensator naar blauw naar speaker
Rechts geel/zwart condensator naar oranje naar speaker

Veel succes.

Groetjes Wouter
tnjkoster
Idle
Idle
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
14

Re: condensator bij speakers achterzijde

Bericht door tnjkoster »

Wouter,

Perfect, bedankt voor het nakijken, dat scheelt een hoop werk. Ik ga ernaar op zoek.

Groeten
Theo
tnjkoster
Idle
Idle
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
14

Re: condensator bij speakers achterzijde

Bericht door tnjkoster »

Ik heb de condensatoren inderdaad verwijderd. Zitten in de kabelboom onder de achterlichten, een verdikking verraad waar ze zitten. Nu heb ik er infinity speakers ingezet, valt eigenlijk een beetje tegen, daar had ik meer van verwacht. Ik heb een eonon radio, daar zou het ook aan kunnen liggen. Teveel laag, en te weinig goed klinkend hoog. Ik heb de combi van tevoren niet getest, had ik eigenlijk wel moeten doen.
En de speakers achterin de stijl moeten erg ondiep zijn, anders past het niet. Bij mij zijn ze dus te diep, daardoor moet ik met afstandsbussen eea opvullen, en het rooster past niet meer.
Ik doe het er maar mee, het gaat op gegeven moment ook wennen.
Plaats reactie