Aftermarket Versterker + subwoofer + extra speakers inbouwen

snowdog
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 22:41
14

Aftermarket Versterker + subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door snowdog »

Hallo,


Ik heb een setje gekocht van een 4 kanaals versterker, een 12'' sub en 2 ( 6.5'') speakers. Nou heb ik een redelijk goed idee hoe ik het moet aansluiten, op 1 ding na. De remote ingang van de versterker. Die moet in mijn radio, maar ik kan nergens vinden hoe zo'n remote aansluiting op een radio er uit zou moeten zien behalve dat het een blauw kabeltje zou moeten zijn. Ik heb een jvc kd-g631, de achterkant ziet er zo uit, weet iemand of ik een remote aansluiting heb :

Afbeelding


Verder wilde ik vragen of dit mogelijk is:

Ik wil de standaard speakers laten zoals ze zijn, dus de 4 speakers (ik heb er eigenlijk zes maar de tweeters zijn volgens mij niet aangesloten) die er al standaard in zitten laten zoals ze zijn, ONVERSTERKT, en daarnaast, 2 extra speakers in mijn hoedenplank hebben die WEL versterkt zijn en de subwoofer in mijn kofferbak. Is zo'n opstelling mogelijk ?

Ik bedoel, zal mijn headunit zal naast de RCA pre-outs, nog gewoon alle 4 de speakers bespelen ? Of verliest hij een kanaal als ik iets op de pre-out aansluit ? Ik wil nl:
4 standaard speakers laten zoals het is.
Sub gebridged op de versterker aansluiten met een low pass filter.
2 Extra speakers met een volle range of met een high pass filter op mijn versterker op de hoedenplank.

Is zo iets mogelijk ?


Bedankt alvast voor de reacties.
Laatst gewijzigd door snowdog op di 05 jan 2010, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
'96 V40 2.0i exclusive, '97 Galant 2.5 v6 24v 'elegance''
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door schaefer »

je remote kabeltje moet volgens mij aan die stekker zitten die je er nog in moet pluggen. Rechts op de foto...
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
Volvodriver86
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
14
Model: S60
Bouwjaar: 2000
Locatie: Overijssel

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door Volvodriver86 »

Gezien je radio heb je 1 rca out. Deze gebruik je voor de versterker, dus voor de subwoofer. Ik zou (kijk wel even naar het vermogen) de versterker als bridge gebruiken voor woofer. De andere 4 speakers kun je gewoon aansluiten zoals je het nu al hebt. Er zal geen vermogens verschil komen, je hebt alleen een extra bas erbij (de sub).
En de remote zit op de kabel boom die uit je radio komt. Vaak is dit een blauwe of blauw/ witte kabel.
Maak hier anders even een foto van als je het zelf niet weet, dan kunnen we er even naar kijken.
Zo'n opstelling wat jij aangeeft is wel mogelijk, maar niet met de huidige middelen. Hiervoor zul je een radio moeten hebben met meer rca outs, om het geluid aan te sturen op de versterker.
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
snowdog
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 22:41
14

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door snowdog »

Volvodriver86 schreef:Gezien je radio heb je 1 rca out. Deze gebruik je voor de versterker, dus voor de subwoofer.
Ik zou (kijk wel even naar het vermogen) de versterker als bridge gebruiken voor woofer. De andere 4 speakers kun je gewoon aansluiten zoals je het nu al hebt. Er zal geen vermogens verschil komen, je hebt alleen een extra bas erbij (de sub).
En de remote zit op de kabel boom die uit je radio komt. Vaak is dit een blauwe of blauw/ witte kabel.
Maak hier anders even een foto van als je het zelf niet weet, dan kunnen we er even naar kijken.
Zo'n opstelling wat jij aangeeft is wel mogelijk, maar niet met de huidige middelen. Hiervoor zul je een radio moeten hebben met meer rca outs, om het geluid aan te sturen op de versterker.
Ik was van plan een Y splitter te gebruiken op de RCA's, dit staat in het boekje van de versterker dat dit kan als er te weinig RCA's zijn. Bovendien heeft mijn versterker ook nog een RCA out bij de eerste 2 kanalen om evt door te sturen naar me laatste 2 kanalen of een 2e versterker te kunnen aansluiten zonder veel gedoe...
Afbeelding
'96 V40 2.0i exclusive, '97 Galant 2.5 v6 24v 'elegance''
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door Speed »

Remote kabel moet je gewoon aansluiten op een voedingskabel die naar je radio toeloopt, check even of de spanning van die kabel afgaat als je je contact uitzet, want dat is de bedoeling natuurlijk.
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Omleiding
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 01:50
14
Locatie: Middelburg

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door Omleiding »

Precies, hoeft volgens mij ook niet perse de remote te zijn hoor.
Alleen had ik bij mijn vorige auto de fout gemaakt om hem op de automatische antenne te zetten (die ik in die auto niet had) wat dus betekende dat ik als ik cd wilde draaien mn verkeersinformatie aan moest zetten voor de antenne :-D

Maar als je een geschakelde 12v+ hebt is het goed;) ongeacht welke:) als ie maar uit gaat als je je contact uit zet zoals Speed hierboven zei! :tumbup
Mijn Webdagboek! Volvo S40 1.8i 1996
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door Speed »

Omleiding schreef:Precies, hoeft volgens mij ook niet perse de remote te zijn hoor.
Alleen had ik bij mijn vorige auto de fout gemaakt om hem op de automatische antenne te zetten (die ik in die auto niet had) wat dus betekende dat ik als ik cd wilde draaien mn verkeersinformatie aan moest zetten voor de antenne :-D

Maar als je een geschakelde 12v+ hebt is het goed;) ongeacht welke:) als ie maar uit gaat als je je contact uit zet zoals Speed hierboven zei! :tumbup
Wat vullen we elkaar toch weer prachtig aan, Richard :D
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Omleiding
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 01:50
14
Locatie: Middelburg

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door Omleiding »

Geweldig he :-D
Mijn Webdagboek! Volvo S40 1.8i 1996
snowdog
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 22:41
14

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door snowdog »

Oke bedankt, zal mogen ff een kabelsetje kopen en wie weet, misschien al inbouwen :). Het is een goedkoop merkje ( raveland, dus ik weet niet hoe accuraat de specificaties zijn) maarja je moet toch ergens beginnen en sinds alles apart is kan ik het onderdeel dat het meest bagger is apart upgraden :).

Ik heb voor 150€ samen gekocht ( van Raveland):

4 Kanaals versterker:
Muziekvermogen versterker: 4 x 250 W
RMS-vermogen versterker: 4 x 125 W
•Regelbare ingangsgevoeligheid
•Bass-Boost
•LPF 50-250 Hz
•HPF 80-2000 Hz
•MOSFET-schakelnetvoeding.

12'' Sub met behuizing, 180W RMS en 500w max.

2x 6.5'' Speakers 100w RMS 250W max.


Maarja ik hoop vooral dat de versterker gewoon oke is dan koop ik later wel wat betere speakers van JBL of Pioneer of zo iets dergelijks.


Bedankt voor de reacties :).
Afbeelding
'96 V40 2.0i exclusive, '97 Galant 2.5 v6 24v 'elegance''
Jacob
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:48
14
Model: V70
Bouwjaar: 2001
Locatie: Goudriaan

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door Jacob »

4x250W. Dat is een hoop minder dan ik heb (A)
Afbeelding
snowdog
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 22:41
14

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door snowdog »

Nu ik toch al hier mee bezig ben, weet iemand of het zin heeft nog wat met de standaard volvo tweeters te doen in het dashboard? ( ik heb verder geen idee waar de aansluiting er van zit). Voor zo ver ik weet komt er geen geluid uit ( de speakers helemaal achterin bij de achterlichten en voor in in mijn deuren geven wel geluid en aangezien mijn radio 4x50w is...) maar heeft het verder nog zin om ze aan proberen te sluiten ? (later 2e versterker kopen ofzo ?)
Afbeelding
'96 V40 2.0i exclusive, '97 Galant 2.5 v6 24v 'elegance''
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door Speed »

Jacob schreef:4x250W. Dat is een hoop minder dan ik heb (A)
Haha maar dat kan al gauw natuurlijk, we zijn niet allemaal zo handig om de hele achterbak/bank om te bouwen tot 1 grote speaker :P
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Gebruikersavatar
Volvodriver86
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
14
Model: S60
Bouwjaar: 2000
Locatie: Overijssel

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door Volvodriver86 »

snowdog schreef:Nu ik toch al hier mee bezig ben, weet iemand of het zin heeft nog wat met de standaard volvo tweeters te doen in het dashboard? ( ik heb verder geen idee waar de aansluiting er van zit). Voor zo ver ik weet komt er geen geluid uit ( de speakers helemaal achterin bij de achterlichten en voor in in mijn deuren geven wel geluid en aangezien mijn radio 4x50w is...) maar heeft het verder nog zin om ze aan proberen te sluiten ? (later 2e versterker kopen ofzo ?)
Als het goed is zijn de tweeters gelinkt met de speakers in je deuren. En de scheidingsfilter in dit geval zit ergens achter je stuur. Ik hoop dat het lukt met een y split kabel!
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
snowdog
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 22:41
14

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door snowdog »

Volvodriver86 schreef: Als het goed is zijn de tweeters gelinkt met de speakers in je deuren. En de scheidingsfilter in dit geval zit ergens achter je stuur. Ik hoop dat het lukt met een y split kabel!
Is mij nooit opgevallen dat ze geluid geven, zal wel even kijken.
Heb een kabelsetje gekocht vandaag, ik heb nu alles compleet, zal de boel waarschijnlijk in het weekend inbouwen.
Ik was van plan de versterker onder mijn koffer vloer te hangen, bij het reservewiel, maar ik ben bang dat ik daar toch ruimte te kort kom...

Ik hoop ook dat de Y splitter werkt, maar sinds in het boekje van de versterker staat dat ik dit kan doen neem ik aan van wel. Ik heb totaal geen andere reden om een nieuwe radio te halen, alles zit er op wat ik wil: Mp3 functie, afstandsbediening, USB ingang voor usb sticks, aux ingang voor mp3 spelers, telefoon, ed. etc....
Afbeelding
'96 V40 2.0i exclusive, '97 Galant 2.5 v6 24v 'elegance''
Omleiding
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 01:50
14
Locatie: Middelburg

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door Omleiding »

Ik denk niet dat het zal werken met een Y splitter.. want dan komt het erop neer dat je hetzelfde geluid naar je achterspeakers stuurt als naar je woofer..

Ook met een low pass filter denk ik dat de woofer toch raar gaat doen als je er gewoon geluid naartoe zend..
Als je een wat duurdere radio hebt met 2 of meer RCA uitgangen kun je dit mooier afstellen.

Heb zelf een Pioneer 6900IB met 3 RCA uitgangen: 1x front, 1 x rear & en 1x subwoofer uitgang.
Op mijn radio kan ik dus al instellen dat hij alleen de lage geluiden naar de woofer stuurt.
de andere speakers heb ik niet versterkt, zitten nog gewoon orginele volvo speakers in maar d.m.v goeie afstelling en goeie radio klinkt dit toch al goed! :tumbup

Maar het is uiteraard wat je zelf wilt;) het valt altijd te proberen met de Y splitter maar ik denk dat het geluid wat je dan krijgt niet mooi is.

ben benieuwd of het lukt! ik blijf het volgen:)
Mijn Webdagboek! Volvo S40 1.8i 1996
snowdog
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 22:41
14

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door snowdog »

Omleiding schreef:Ik denk niet dat het zal werken met een Y splitter.. want dan komt het erop neer dat je hetzelfde geluid naar je achterspeakers stuurt als naar je woofer..
Dit klopt niet, er gaat hetzelfde geluid naar de versterker, dit is de volle audio range. Niet naar de speakers, de versterker heeft beide high pass en low pass filters, waardoor er van de versterker alleen de lage tonen naar de sub gaan en de hoge tonen naar de speakers ( of de volle range naar de gewone speakers, moet nog even kijken wat beter klinkt.).

Heb zelf een Pioneer 6900IB met 3 RCA uitgangen: 1x front, 1 x rear & en 1x subwoofer uitgang.
Ja, maar hier ligt het verschil juist, jouw RCA uitgangen zijn al gefilterd, je subwoofer uitgang is al alleen de lage tonen, bij mij komt de volle range, hetzelfde signaal als naar me gewone speakers gaat, uit de RCA, de versterker filtreert dan de range die ik zelf instel voor de speakers en de sub ( of niet, dat kan ik allemaal zelf instellen).
Op mijn radio kan ik dus al instellen dat hij alleen de lage geluiden naar de woofer stuurt.
Ik zie het nut er niet van in, een versterker lijkt mij beter om dit te doen dan je radio ?

Maarja de tijd zal het leren, ik verwacht zelf geen problemen. Ik bedoel, daar zijn de filters voor op de versterker.
Afbeelding
'96 V40 2.0i exclusive, '97 Galant 2.5 v6 24v 'elegance''
Omleiding
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 01:50
14
Locatie: Middelburg

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door Omleiding »

Sorry dan heb ik je verkeerd begrepen, had niet naar je versterker gekeken..

Met dat instellen op mijn radio bedoel ik dat ik een hpf en een lpf heb, dit is voor mij althans makkelijk omdat ik op die manier de speakers voorin de auto hogere tonen kan laten spelen dan de achterspeakers.

maar dat is net wat je zelf wilt :)

Succes! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Mijn Webdagboek! Volvo S40 1.8i 1996
snowdog
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 22:41
14

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door snowdog »

Ik heb een poging gewaagd vandaag en het is mislukt, de Plus kabel van de accu naar de versterker is een probleem, we konden geen plek vinden om hem van de motorkap naar binnen te werken behalve 1 zo'n rubberen pakking, maar die konden we aan de binnenkant niet bereiken ( verwarmings gedoe zit in de weg onder het dashboard kastje). Toen gingen we het proberen aan de onderkant van de auto door te trekken en toen werd het probleem dat je bijna nergens aan de onderkant met tie wraps de kabel vast kan maken, daarna heb ik het opgegeven oa. ook omdat mijn handen aan het bevriezen waren en we onder de sneeuw begonnen te zitten :tumbdown . Niks opwarming van de aarde :tumbdown. Ik heb de neiging volgende week gewoon naar een auto audiozaak te gaan en vragen om inbouw, gewoon omdat het zo vreselijk moeilijk is om aan de bekabeling te werken. Als ik het zelf doe moet het in ieder geval op een plek zijn waar ik makkelijk onder de auto kan ( kanaaltje of brug) en een warme droge ruimte want buiten heeft dit met dit weer geen zin :P.

Ik heb 1 los kabeltje gevonden aan mijn radio en dat is blauw/wit gestreept kabeltje. Verder zit er ook nog een stekkertje aan een gele kabel maar daar zit al iets op aangesloten, maar het lijkt mij niet dat dit de remote is ? Als ik het goed heb is het blauw/wit gestreepte kabeltje op JVC radio's gewoon de remote.

Ik heb nog geen geschikte plek om mijn - op te zetten, ik bedoel, dat kabeltje is maar 1 meter bij mijn kabelsetje en ik zag niet veel metaals in de kofferbak, dat kan ook nog gedoe worden...

Verder valt me heel erg op dat alles in de V40 onder de motorkap en ook binnen echt propvol zit, niet zo fijn werken dus als ik ooit wat moet vervangen dus :(.

Maarja voorlopig wacht ik even tot dinsdag ( APK) en als dat goed komt ga ik weer denken aan het geluid...
Afbeelding
'96 V40 2.0i exclusive, '97 Galant 2.5 v6 24v 'elegance''
Gebruikersavatar
Volvodriver86
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
14
Model: S60
Bouwjaar: 2000
Locatie: Overijssel

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door Volvodriver86 »

De voedings kabel kun je door een gat trekken die vlak achter je zekeringskast zit. hij komt uit vlak bij het koppelingspedaal. Hier zit een rubberen dopje in dat wat uitsteekt. Hier heb ik hem door heen gedaan wel even aftapen. Dan kun je de kabel onder de dorpels doen. De dorpels zijn er af te klicken dus eigenlijk vrij simpel en snel werk. De rca kabel, met remote uiteraad de andere kant langstrekken. De - kabel heb op een bout van de achterbank geplaatst. Schuur eerst de ondergrond even een beetje weg. Het moet wel goed contact maken.
Ik heb dit bij een phase 2 gedaan, dus ik weet niet als dat gelijk is aan phase 1.
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
snowdog
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 22:41
14

Re: Versterker+ subwoofer + extra speakers inbouwen

Bericht door snowdog »

Volvodriver86 schreef:De voedings kabel kun je door een gat trekken die vlak achter je zekeringskast zit. hij komt uit vlak bij het koppelingspedaal. Hier zit een rubberen dopje in dat wat uitsteekt. Hier heb ik hem door heen gedaan wel even aftapen. Dan kun je de kabel onder de dorpels doen. De dorpels zijn er af te klicken dus eigenlijk vrij simpel en snel werk. De rca kabel, met remote uiteraad de andere kant langstrekken. De - kabel heb op een bout van de achterbank geplaatst. Schuur eerst de ondergrond even een beetje weg. Het moet wel goed contact maken.
Ik heb dit bij een phase 2 gedaan, dus ik weet niet als dat gelijk is aan phase 1.
Weet jij misschien precies waar het gat onder de motorkap uitkomt, heb net gekeken en er zit inderdaad een rubber geval met gaten daar en er gaat al 1 dun kabeltje doorheen, maar ik kan totaal niet zien waar het onder de motorkap uitkomt, heb zelfs met een zaklampje geschenen om te kijken of ik licht zag in het donker onder de motorkap maar helemaal niks, ik zie niet waar het uitkomt :(.

Bedankt voor je hulp, het lijkt gelijk een stuk simpeler :).
Afbeelding
'96 V40 2.0i exclusive, '97 Galant 2.5 v6 24v 'elegance''
Plaats reactie