Zoektocht 13cm speakers in deuren - welke ?

v40blue
Idle
Idle
Berichten: 27
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 15:08
14

Zoektocht 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door v40blue »

Heren en enkele dame.

Ik ben vrijwel een leek op audio gebied. Ik wil de deurspeakers vervangen. Zit nu standaard volvo in. Ik heb hem er al even uit gehaald om te kijken hoe dit zit (kind kan de was doen, meevaller dus voor mij) Ik heb er een standaard CT-503 radio/cs speler in zitten met volvo actieve subwoofer in de koffer.

Geen zin om erg veel geld uit te geven maar heb simpelweg het gevoel dat het geluid uit de deuren beter kan.

Wie wil mij tips geven met welke speakers te nemen en waarom zou ik die dan moeten nemen? Wat zijn nou echt qua gehoor de verbeteringen? Moet ik ook de tweeters in dashboard vervangen?

Ik zie ook van die speaker adapters in topic Show your sound. Waar koop je die ?

Bedankt alvast! :tumbup
V40 1.8 07-2003 - Nordic Edition Sports - Atlantic Blue - 15" Stellar - Black Dual met Xenon 4300k H7
SilverBullet76
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: di 11 aug 2009, 10:08
14

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door SilverBullet76 »

Ik heb een passend setje Alpine speakers besteld voor de deuren en hoedenplank S40 Sedan.

Deze komen deze week nog binnen, zal je even laten weten hoe het verschil is met de Volvo speakers.

De adapterringen schijnen toch niet nodig te zijn.
v40blue
Idle
Idle
Berichten: 27
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 15:08
14

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door v40blue »

Ja, dat zou mooi zijn...thx
V40 1.8 07-2003 - Nordic Edition Sports - Atlantic Blue - 15" Stellar - Black Dual met Xenon 4300k H7
SilverBullet76
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: di 11 aug 2009, 10:08
14

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door SilverBullet76 »

Ik heb de Alpine's 13cm in de deuren geinstalleerd.. klinkt aardig maar dat het nou zo'n groot verschil is met de originele Volvo speakers kan ik niet echt zeggen. Maar dat kan misschien ook aan de HU SC-805 liggen... toch maar eens een 2-din Pioneer erin knallen ofzo...
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door DirkT4 »

Ik heb een 13cm composetje van Audio System en ben daar wel heel erg over te spreken.
Het was wel even passen en meten om het er goed in te krijgen maar ik ben zeer content.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door V3lv3T »

Ik heb de 13cm speakers van een pioneer composet in de deuren zitten, in het dash zijn de originele tweeters.
Zeker een groot verschil met de originele speakers, maar helemaal je van het is het nou ook weer niet, maar een flinker verbetering.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
Erwin538
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 25 jun 2009, 18:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Locatie: Arnhem

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door Erwin538 »

ik heb het idee als je de radio wat harder zet,
dat de originele speakers sneller op hun max zitten.
en als je er een setje in zet van 160 watt ofzo,
dan kun je de volume wel een stukje hoger zetten voordat er vervorming op treed!!
Volvo V40 - 2.0 Europa - Phase 1.5
ecc - cruise control - half leder - 250000 km
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door V3lv3T »

160watt is nutteloos, de meeste radio's hebben maar 50 of 55 watt output, dus als je gewoon radio max wilt, is 75 of 80 watt zat.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
Erwin538
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 25 jun 2009, 18:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Locatie: Arnhem

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door Erwin538 »

V3lv3T schreef:160watt is nutteloos, de meeste radio's hebben maar 50 of 55 watt output, dus als je gewoon radio max wilt, is 75 of 80 watt zat.

dat zal niet mijn mening zijn.
bijvoorbeeld, thuis is mijn installatie 5x 55 watt maar mijn speakers zijn 200 watt.
en het schijnt een ideaale situatie voor mij installatie zij te zijn zo.
en in de auto klinkt het bij mij ook veel beter
Volvo V40 - 2.0 Europa - Phase 1.5
ecc - cruise control - half leder - 250000 km
Cotjuh
Idle
Idle
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 11:52
14
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door Cotjuh »

vergis je niet!! audio in een auto of in huis is heel anders...
dat is niet tevergelijken

Het beste is overkill met je speakers, maar net als wat Velvet zegt, niet te veel..
Het gaat ook om RMS en Peak vermogen.. de speakers van 160W van jou is waarschijnlijk peak vermogen.(die 200W van je "huis" speakers is ook peak vermogen denk ik)
Wat is het RMS vermogen van de speakers?? waarschijnlijk gewoon 50W.. je RMS vermogen moet ongeveer 10 a 20 % boven het peak vermogen zitten van je versterker, das meer dan genoeg.. dan weet je dus ook dat het je versterker is die vervormt en niet je speakers..
fly like an angel, drive Volvo 4ever..
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door V3lv3T »

Als je met versterkers werkt kun je het juist weer beter andersom doen, je versterker iets hoger dan je speakers, en dan je versterker terugdraaien tot de RMS van je speakers.
Dan hoeft je versterker minder te werken, wordt hij minder warm, en verleng je de levensduur.
Met een radio gaat dit echter niet, dus daar moet je inderdaad een RMS pakken op de speakers die iets hoger ligt dan de peak van de radio.
Hoewel je de peak niet snel zal bereiken bij een degelijke radio.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Cotjuh
Idle
Idle
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 11:52
14
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door Cotjuh »

klopt helemaal wat Velvet zegt :tumbup

Met losse versterkers wil je de gain niet hoger hebben staan als 75 a 80% dus zul je hier ook weer je speakers op aan moeten passen (A)
fly like an angel, drive Volvo 4ever..
Gebruikersavatar
Erwin538
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 25 jun 2009, 18:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Locatie: Arnhem

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door Erwin538 »

oke oke.
ik d8 het is maar een idee...
maar mijn ervavring is dat ik nu geen (veel minder) vervorming meer heb met de nieuwe speakers,
dan de originele speakers, bij meer volume.

maar 160 watt is idd wel het max vermogen. de rms is 45 watt :D
mijn auto radio is standaard 4x65 watt (ik denk max vermogen) er staat geen rms vermogen bij vermeld
Volvo V40 - 2.0 Europa - Phase 1.5
ecc - cruise control - half leder - 250000 km
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door V3lv3T »

nickv40 schreef:
V3lv3T schreef:Als je met versterkers werkt kun je het juist weer beter andersom doen, je versterker iets hoger dan je speakers, en dan je versterker terugdraaien tot de RMS van je speakers.
Dan hoeft je versterker minder te werken, wordt hij minder warm, en verleng je de levensduur.
dan wil ik wel eens zien hoe dat jij uw versterker gaat afregelen tot het max RMS van de speakers.
dat kan je nooit juist afregelen. je kan er enkel met uw pet naar gooien en hopen dat hij niet te ver staat of je blaast uw speakers op.

iemand die deftig versterkers afregeld zal de versterker max op 75 a 80% zetten. en de speakers moeten altijd zwaarder zijn dat het max vermogen van de versterker.
Het is echt onzin dat je speakers altijd zwaarder moeten zijn dan het max vermogen.
Bijna alle versterkers waar wij op het werk mee werken, hebben meer max. vermogen dan de speakers die we er aan hangen.
Op de mengversterkers en actieve speakers na, omdat de actieve speakers al op elkaar zijn afgericht, en bij de mengversterkers kun je de versterker niet afzonderlijk afstellen.
Verder hebben wij gewoon 1200W speakers op een 1400W versterker hangen, waarbij de versterker inderdaad om 75% van het vermogen zit.
Hij kan hoger, dat hebben we getest, en dan vervormd niets en wordt niets opgeblazen, maar omdat het 9 van de 10x complete leken zijn die het bedienen, lopen we het risico liever niet, er zit dan ook een afdekplaat met slot voor de versterker knoppen.
Hetzelfde geld voor een grotere set met nog hogere wattage, en dit zijn allemaal RMS waardes.
Die versterkers gaan dan ook een stuk langer mee dan degene die vol moeten presteren, en ook de speakers zijn al flink oud, terwijl in de afgelopen 2 jaar al 1 set speakers is opgeblazen door een versterker die kapot knalde, gaf een gigantische piekwaarde en boem... Simpelweg door 4 dagen hele dage voluit blazen. En dat terwijl de RMS van die speakers, gelijk was aan de peak van die versterker.

Als je met versterkers werkt, en er gaan geen sukkels aan klooien, altijd een zwaardere versterker nemen dan de speakers, en gewoon terugdraaien.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Cotjuh
Idle
Idle
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 11:52
14
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door Cotjuh »

exact misschien niet maar een redelijk getrained oor komt wel aardig in de buurt..
Ik heb jarenlang in n discotheek gewerkt, heb drive in's gedaan en al heel wat audio in auto's..
Mensen komen nogsteeds bij me terug voor de instellingen en er is nog NOOIT ook maar 1 speaker of Amp opgeblazen ondanks dat deze op shows/ meetings volop staan te knallen..
fly like an angel, drive Volvo 4ever..
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: 13cm speakers in deuren - welke ?

Bericht door V3lv3T »

Het gaat ook niet om exact, maar heb je 400W RMS versterker, en heb je 300W RMS speakers, dan weer je dat je iets onder de 3/4 moet gaan zitten met je versterker.
Ik heb die geluidsets zelf in elkaar gezet, een vroegere collega die er zo over dacht als jij, Nick, had er nog eens een feedback destroyer in gezet om te voorkomen dat de versterker toch boven het speakervermogen peakte, terwijl de versterker exact even zwaar was als de speakers.
Ik heb er een zwaardere versterker in gedaan, feedback destroyer eruit, en heb de versterker netjes teruggedraaid, en het klonk beter dan ooit tevoren, en de versterker is nogsteeds niet aan vervanging toe, terwijl we die minder zware inmiddels hebben weggegooid omdat die aan zijn eind was door continu voor werken.
Je kan lullen wat je wilt, maar ervaringen spreken voor zich.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
Linus
Idle
Idle
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 20:38
14
Locatie: Sassenheim

Zoektocht 13 cm speakers

Bericht door Linus »

Ik heb vandaag de originele speakers in de voorportieren van mijn V40.

Ik wil wat beter geluid in de auto en het liefst gewoon lekker volle en diepe bas. Ik heb geen mogelijkheid om een subwoofer te plaatsen dus ik wil alleen speakers in de deuren, dashboard en achterin bij de achterruit.

Ik heb hier gezien dat iemand een composet van Helix geplaatst heeft, is dat met een volle bas en zuver geluid?

Ik wil best een versterker plaatsen ook.

Iemand met tips waar ik naar moet gaan kijken?

Prijsklasse maakt niet zo heel veel uit.
Hollands pratende Zweed
Derek_Jan
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 21:56
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Groningen

Re: Zoektocht 13 cm speakers

Bericht door Derek_Jan »

Ik zou opzoek gaan naar een composet van 13 cm, zoals je zelf deels aangeeft.

Goede merken zijn:
Audio system, Ground zero, kicker, Helix, DLS,

Die hebben verschillende 13 cm composetjes die een diepe bass kunnen geven.

Ik zeg kunnen. Want de inbouw is zeer belangrijk. De speakers in de deuren goed stevig vastzetten en de deuren dempen komt het geluid zeker ten goede.


Maar het beste advies is denk ik om (voor zover mogelijk) eens wat verschillende opties te gaan beluisteren bij een caraudio shop.

Op showyoursound.nl staat een forum met heel veeel nuttige info over car-audio.

Succes!!
Gebruikersavatar
Linus
Idle
Idle
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 20:38
14
Locatie: Sassenheim

Re: Zoektocht 13 cm speakers

Bericht door Linus »

Okey dan zal ik daar eventjes kijken.

Om de deuren te dempen was ik al van plan. Dan geld in principe dempen waar het dempen kan toch? Zoveel mogelijk demp materieel erin proppen.

En een versterker plaatsen is ook wel een goed plan denk ik maar wat voor een zou dan het beste zijn?
Hollands pratende Zweed
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Zoektocht 13 cm speakers

Bericht door schaefer »

beste is een 4-kanaals die de 4 hoofdspeakers aansturen. De tweeters niet dus. Verder is isoleren idd. gewoon isomateraal proppen. Denk wel om elektra en bv. elektrische ramen. Die moeten nog wel naar beneden kunnen :vertag
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Plaats reactie