Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Plaats reactie
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door V3lv3T »

Hey,

Door een ander topic, bedacht ik me dat ik al heel lang een "probleem" heb wat ik eigenlijk een beetje was vergeten.
Ten eerste is het de vraag, hoe zijn de originele tweeters aangesloten op de headunit, krijgen deze alleen midden/hoge tonen binnen of krijgen deze hetzelfde signaal als de speakers in de deuren/hoedenplank?
Ik heb namelijk in de deur speakers van een pioneer composet gemonteerd, en ik heb nog de originele speakers in het dashboard zitten.
Eigenlijk wil ik de tweetertjes van de composet nog gaan monteren op de A-stijl "zoals het hoort"
Dan wil ik in het dashboard 2weg midden-hoog speakertjes gaan plaatsen, en dus ALLEEN hoog naar de tweeters.
Ook wil ik dus alleen midden en midden-laag (of zoiets, iig zo dat het geluid op hoog volume niet vervormd door de lage tonen) naar de deur-speakers hebben aangezien ik een sub achterin heb.
Ik zit dan dus met hetzelfde probleem bij de speakers in de hoedenplank.
Hier zit nog niets in, maar er gaan wel kabels naartoe, kan iemand me vertellen welk signaal deze krijgen?

Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik dit voorelkaar moet krijgen want ik weet dus ook niet hoe de radio het precies uitzend.
Ik kan kwa bedrading wel alle kanten op want uit de radio komt een pioneer-iso verloop, en dan weer een iso-volvo verloop.

Het spul is niet op een versterker aangesloten.

Is het uberhaubt wel mogelijk wat ik wil, of zal ik dan een 2e (of misschien ook nog een 3e) versterker met crossover moeten kopen en alles daar op aansluiten?

Mijn headunit heeft zowieso al een HPF die alles tot 125Hz niet meer door de normale speakers laat horen, alleen door de sub.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
sibi
Idle
Idle
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:21
14

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door sibi »

V3lv3T schreef:Ten eerste is het de vraag, hoe zijn de originele tweeters aangesloten op de headunit, krijgen deze alleen midden/hoge tonen binnen of krijgen deze hetzelfde signaal als de speakers in de deuren/hoedenplank?
Deze krijgen het ongefilterde signaal binnen, net zoals bij alle andere speakers in je Volvo. In 't geheel van 't OEM tweetertje zit een soort van simpele cross-over, die zelf de lage tonen wegfiltert. Ik heb vroeger gewone coaxiaaltjes in mijn dash gestoken gehad -> daar kwamen dus alle tonen uit.
V3lv3T schreef:Ik heb namelijk in de deur speakers van een pioneer composet gemonteerd, en ik heb nog de originele speakers in het dashboard zitten. Eigenlijk wil ik de tweetertjes van de composet nog gaan monteren op de A-stijl "zoals het hoort"
Dan wil ik in het dashboard 2weg midden-hoog speakertjes gaan plaatsen, en dus ALLEEN hoog naar de tweeters.
Ikzelf zou de originele tweeters gewoon weglaten, en in de voorziene ruimte je Pioneer-tweetertjes steken (of in de A-stijl zoals je voorstelt). Ik vermoed dat als je én die volledige Pioneer-composet én je originele tweeters gebruikt, het niet echt realistisch meer gaat klinken. De Pioneer-compo is immers zó ontworpen dat je niet meer dan dat nodig hebt om een goed klankbeeld te krijgen. De Pioneer-tweetertjes kan je makkelijk van enkel hoge tonen voorzien m.b.v. de meegeleverde cross-over, da's logisch.
V3lv3T schreef:Ook wil ik dus alleen midden en midden-laag (of zoiets, iig zo dat het geluid op hoog volume niet vervormd door de lage tonen) naar de deur-speakers hebben aangezien ik een sub achterin heb.
Ook hier: de meegeleverde cross-over lost dit voor je op. Maar die filtert enkel maar de hoge tonen weg voor je kicks in de deuren. De meeste cross-overs bieden immers niet de mogelijkheid van lage tonen voor je kicks weg te filteren, of je moet al echt high-high-end gaan.
V3lv3T schreef:Ik zit dan dus met hetzelfde probleem bij de speakers in de hoedenplank.
Hier zit nog niets in, maar er gaan wel kabels naartoe, kan iemand me vertellen welk signaal deze krijgen?
Die krijgen dus ook alle door de HU uitgestuurde tonen binnen.

Als je écht wilt klaarkrijgen wat je verlangt, dan heb je idd een goede 4-kanaalsversterker nodig.
Twee uitgangen gebruik je dan voor je tweeters, en die laat je de lage en middentonen tot een bepaalde frequentie afkappen. De twee andere uitgangen gebruik je dan voor je deurspeakers, en als je een goede versterker hebt kan je die het signaal laten afkappen in twee richtingen, zodat je enkel maar de midtonen naar je speakers doorstuurt. Je hoedenplankspeakers kan je door een 2-kanaalsversterker laten regelen, tenzij je ook vanachter een composet wilt installeren (maar daar heb je als chauffeur maar weinig aan).
Goedkoper, en ook voldoende voor wat je bereiken wilt: één 4-kanaalsversterker voor alles. Op twee uitgangen laat je dan je hoedenplankspeakers spelen (afgeregeld zoals hierboven vermeld), op de twee andere sluit je je composet aan. In feite sluit je je cross-overs aan op die twee versterkeruitgangen: laat het uitgangssignaal dus afkappen onder een bepaalde frequentie om de lage tonen weg te filteren en gebruik je cross-over om mid-hoog voor je kicks-tweeters correct te scheiden.

Kleine kanttekening: het kan zijn dat die afkapping door de HU (tot 125Hz zei je) voldoende is, maar 'k zou er niet echt op rekenen.

Mijn advies:
  • Géén hoedenplankspeakers what-so-ever, omdat je al een subwoofer hebt. Als je ze installeert, gaan enkel je passagiers er ietwat plezier van hebben, maar voor de rest brengt 't weinig tot niks bij tot een natuurlijk klankbeeld.
  • OEM tweeters buitenkegelen, want echt veel waard zijn ze niet. Je kan beter de op elkaar afgestemde Pioneer-set gebruiken.
  • Je Pioneer-compo ten volle benutten m.b.v. een 4-kanaalsversterker met cross-over. Wss werd die composet met een passieve cross-over geleverd, en die kan je dus links laten liggen als je tweeters en kicks apart op je amp aansluit. Als je je composet op die amp aansluit, kan je 'm zo ook veel fijner en makkelijker afregelen (gewoon wat knopjes draaien als je 't geluid na een tijdje toch niet zo goed vindt).
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door V3lv3T »

Wow ik snap het ff niet...
Om te beginnen heb ik geen cross-overs, zaten ook niet bij de composet...
Ten 2e ik wil geen 2 tweeters, maar nog 10cm speakers in het dash, om met minder volume toch hetzelfde volume te bereiken... (jah ik weet ff niet hoe ik dat het beste kan uitleggen :P maar met 2 speakers 100% volume staat ong. gelijk aan 4speakers 65% volume) en ik denk niet dat de tweeters in het dash echt tot hun recht komen omdat ze toch niet gericht zijn en het kapje ook al tegenhoud...
Ten 3e, ik merk wel duidelijk verschil wanneer ik de HPF in en uitschakel, en de meeste woofers beginnen op ong 75Hz, maar als het dan te hard wordt, gaan ze alsnog vervormen, en mijn sub gaat volgens mij tot 225HZ (de versterker iig...) dus zou ik liever hebben dat het tot de 200-225 uitgefilterd wordt.

Kan ik dan niet beter een 5 kanaals versterker en 2 crossovers gebruiken?
1 kanaal voor de sub, 2 voor de achterspeakers en 2 voor de composet voor?
Maar dan kan ik dus geen 2 extra speakers in het dash doen...

En ik wil dus idd wel speakers in de hoedenplank (tenzij dit problemen op gaat leveren vanwege de sub trillingen, dan is het gewoon vette pech) omdat ik vaak opmerkingen krijg dat mensen achterin de muziek bijna niet horen vanwege de sub...

Voordeel (mijn inziens) van speakers achterin is dat je wel een mooie vulling in de auto krijg als je het een beetje goed afstelt met de fader...
Daarbij dacht ik overigens aan 3weg speakers indien mogelijk, anders 2weg.

Ik wil wel, wat ik ook doe, alle originele formaten behouden zodat nooit zichtbaar is wat er eigenlijk voor audio in zit en er dus niet WEER ingebroken wordt om alles eruit te slopen...


Is er overigens iemand die misschien een tip heeft voor het "dempen" van de kentekenplaat?
Deze trilt ontzettend natuurlijk als de sub bonkt en de klep dicht is.
Ik dacht zelf misschien gewoon een simpel stuk schuimrubber of rubber zodat hij niet meer tegen de klep trilt, maar misschien heeft iemand nog een gouden tip die super werkt :D
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
sibi
Idle
Idle
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:21
14

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door sibi »

V3lv3T schreef:Wow ik snap het ff niet...
Om te beginnen heb ik geen cross-overs, zaten ook niet bij de composet...
Bizar... een aftermarket composet zonder cross-over ? Ben je daar zeker van ?
Je weet toevallig 't typenummer niet meer ? :D
V3lv3T schreef:Ten 2e ik wil geen 2 tweeters, maar nog 10cm speakers in het dash, om met minder volume toch hetzelfde volume te bereiken... (jah ik weet ff niet hoe ik dat het beste kan uitleggen :P maar met 2 speakers 100% volume staat ong. gelijk aan 4speakers 65% volume) en ik denk niet dat de tweeters in het dash echt tot hun recht komen omdat ze toch niet gericht zijn en het kapje ook al tegenhoud...
De A-stijl is idd beter voor de plaatsing van de tweeters, maar de weerkaatsing van de geluidsgolven door de voorruit zorgt nog voor een heel acceptabel geluid als je ze in 't dashboard steekt hoor.
Dus je wilt: composet in deur + A-stijl, coaxiaaltjes in 't dashboard en coaxiaaltjes in de hoedenplank. Nu ben ik mee... . :-D
V3lv3T schreef:Ten 3e, ik merk wel duidelijk verschil wanneer ik de HPF in en uitschakel, en de meeste woofers beginnen op ong 75Hz, maar als het dan te hard wordt, gaan ze alsnog vervormen, en mijn sub gaat volgens mij tot 225HZ (de versterker iig...) dus zou ik liever hebben dat het tot de 200-225 uitgefilterd wordt.
Kan ik dan niet beter een 5 kanaals versterker en 2 crossovers gebruiken?
1 kanaal voor de sub, 2 voor de achterspeakers en 2 voor de composet voor?
Maar dan kan ik dus geen 2 extra speakers in het dash doen...
Mja, 3 sets speakers + 1 subwoofer op één HU. Hoeveel RCA-uitgangen heeft je HU eigenlijk ? 1 ben je al kwijt door je sub. In 't allerbeste geval heb je 3 RCA-uitgangen, en dan nog ga je met RCA-splitters moeten werken.
Wat je bvb. kan doen: sub op je huidige versterker laten spelen tot 250Hz of zo. Een set RCA-uitgangen van je HU splitten (indien nodig) voor één 4-kanaalsversterker. Op die amp sluit je dan je composet en je dashboardspeakers aan. De gemiddelde versterker heeft wel geen HPF vanaf 250Hz, maar vanaf ca. 120Hz, dus je kan dan mss je sub maar tot 120Hz laten spelen of zo.
De hoedenplankspeakers kan je rechtstreeks op je radio aansluiten (zou zó moeten werken overigens), of je kan nóg een versterker, 2-kanaals dan, bijkopen om ook die speakers van genoeg power te voorzien. Goh, je kan veel kanten op eigenlijk.


Maar nogmaals: als je gewoon je Pioneer-composet door een versterker laat aansturen, al dan niet i.c.m. extra hoedenplankspeakers, dan sta je al heel ver t.o.v. wat je nu hebt (OEM tweeter + Pioneer kickbass, allemaal onversterkt). Die 10cm coaxiaaltjes die je bij je 13cm composet wilt voegen, gaan imo niet echt hun geld waard zijn eenmaal je hoort wat een composet aangestuurd door een goed afgestelde versterker kan klaarkrijgen. :-D
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door V3lv3T »

sibi schreef:Bizar... een aftermarket composet zonder cross-over ? Ben je daar zeker van ?
Je weet toevallig 't typenummer niet meer ? :D
Voor zover ik weet iig niet, kan me er niets van herinneren (is ook 1,5 jaar geleden) misschien dat ze in de speakers/tweeters zitten maar lijkt me sterk.
Weet inderdaad geen model meer, heb de doos blijkbaar weg gedaan, heb alleen die van de versterker nog.
sibi schreef:De A-stijl is idd beter voor de plaatsing van de tweeters, maar de weerkaatsing van de geluidsgolven door de voorruit zorgt nog voor een heel acceptabel geluid als je ze in 't dashboard steekt hoor.
Dus je wilt: composet in deur + A-stijl, coaxiaaltjes in 't dashboard en coaxiaaltjes in de hoedenplank. Nu ben ik mee... . :-D
Yep, ik heb zelfs iets gelezen over triaxiaal... weet niet of dat iets is voor achterin?
sibi schreef:Mja, 3 sets speakers + 1 subwoofer op één HU. Hoeveel RCA-uitgangen heeft je HU eigenlijk ? 1 ben je al kwijt door je sub. In 't allerbeste geval heb je 3 RCA-uitgangen, en dan nog ga je met RCA-splitters moeten werken.
Wat je bvb. kan doen: sub op je huidige versterker laten spelen tot 250Hz of zo. Een set RCA-uitgangen van je HU splitten (indien nodig) voor één 4-kanaalsversterker. Op die amp sluit je dan je composet en je dashboardspeakers aan. De gemiddelde versterker heeft wel geen HPF vanaf 250Hz, maar vanaf ca. 120Hz, dus je kan dan mss je sub maar tot 120Hz laten spelen of zo.
De hoedenplankspeakers kan je rechtstreeks op je radio aansluiten (zou zó moeten werken overigens), of je kan nóg een versterker, 2-kanaals dan, bijkopen om ook die speakers van genoeg power te voorzien. Goh, je kan veel kanten op eigenlijk.
Ik heb inderdaad 3 uitgangen, waarvan 1 speciaal voor de sub, vandaar ook die ingebouwde HPF :) De anderen zijn uiteraard voor voor en achter.
Als ik het goed begrijp zit ik eigenlijk voor een echt goed resultaat gewoon vast aan een 2e versterker en 2 crossovers... 2 kanalen voor de composet (toch? links en rechts?) en 2 voor de dashboard/achterspeakers...?
Dan moet ik die in het dashboard of die achterin maar rechtstreeks op de radio doen, in dat geval, omdat er geen 4 kanalen voor speakers voorin zijn... of ze gewoon vergeten...

Waar ik alleen wel een beetje mee zit, is of mijn accu wel een 2e versterker kan hebben...
Dat betekend ook dat ik dan 2 condensators moet kopen (moet er nu maar 1, heb er namelijk nog geen) en dat ik ook 2x de ruimte kwijt ben (maar daar maak ik me minder druk over)
Nog iets wat me dan stoort (omdat ik er niets van weet) is dat ik natuurlijk wel iig de op de versterker aangesloten speakers exact hetzelfde moet hebben ook kwa vermogen, omdat het anders misschien niet helemaal klopt...
En die op de radio zou dan weer minder vermogen krijgen, waardoor als ik die in het dashboard zou doen, het effect eigenlijk wegvalt...
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
sibi
Idle
Idle
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:21
14

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door sibi »

V3lv3T schreef:Ik heb inderdaad 3 uitgangen, waarvan 1 speciaal voor de sub, vandaar ook die ingebouwde HPF :)
Als ik het goed begrijp zit ik eigenlijk voor een echt goed resultaat gewoon vast aan een 2e versterker en 2 crossovers... 2 kanalen voor de composet (toch? links en rechts?) en 2 voor de dashboard/achterspeakers...?
Dan moet ik die in het dashboard of die achterin maar rechtstreeks op de radio doen, in dat geval, omdat er geen 4 kanalen voor speakers voorin zijn... of ze gewoon vergeten...
Jep, dat heb je juist.
Je kan wel één RCA-uitgang van je HU gaan splitten om toch maar een extra speakerset versterkt aan te kunnen sluiten i.p.v. rechtstreeks op de radio, maar die kost zou ik persoonlijk niet doen. Eén 4-kanaalsversterker gaat al een heel mooi resultaat geven.
V3lv3T schreef:Waar ik alleen wel een beetje mee zit, is of mijn accu wel een 2e versterker kan hebben...
Dat betekend ook dat ik dan 2 condensators moet kopen (moet er nu maar 1, heb er namelijk nog geen) en dat ik ook 2x de ruimte kwijt ben (maar daar maak ik me minder druk over)
Nog iets wat me dan stoort (omdat ik er niets van weet) is dat ik natuurlijk wel iig de op de versterker aangesloten speakers exact hetzelfde moet hebben ook kwa vermogen, omdat het anders misschien niet helemaal klopt...
En die op de radio zou dan weer minder vermogen krijgen, waardoor als ik die in het dashboard zou doen, het effect eigenlijk wegvalt...
Condensator voor gewone speakers is niet nodig. 't Mag, maar 't gaat niet veel nut hebben omdat je toch met veel kleinere vermogens werkt in vgl. met voor je subwoofer.
De extra versterker hoeft geen beest van een amp te zijn hoor. 4x60W RMS van een deftig merk is al knap voldoende voor een mooi resultaat te bekomen. Je accu en dynamo zouden 't extra gevraagde wel moeten aankunnen, tenzij je echt vaak álles eruit wilt halen qua volume.
Jep, die rechtstreeks op de radio gaan belange zo hard niet kunnen gaan als die op de amp. Maar de speakers op de amp kun je wel op elkaar afstemmen hoor. Is 't niet m.b.v. de amp zelf, dan doe je 't wel via de HU.
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door V3lv3T »

Oke om het ff duidelijk op te sommen:
Tweede 4 kanaals versterker erbij voor de composet voor en de speakers achter.
Geen speakers in het dashboard.
Crossovertjes om de tweeters/woofers voor de goede tonen te geven.
1 Condensator voor de sub + versterker.

Klopt het zo tot dusver?

Mijn sub is ook geen echt beest, de versterker is maar 200W zag ik net, en die staat nog niet eens half open... De bassboost op mijn headunit staat nieteens aan. Maar toch dimmen de lichten als ik korte stukjes rijd en op hoge snelheden, wanneer de bas erin komt op hoog volume. (ik moet nog eens kijken op de sub, als het er op staat, want volgens mij heeft die een veel hoger vermogen)

Ik heb inderdaad best vaak het spul op (bijna) max volume staan, dus ik denk dat ik met een versterker toch een condensator er tussen zou moeten zetten...
Het composetje wat dacht ik 80W, maar ik weet nu niet meer of dat RMS is...

Misschien is het wel slim om gewoon een goede complete set te halen, composetje, speakers voor achter, en versterker, gelijk van hetzelfde merk/type dat het goed met elkaar klinkt...
Setje wat er nu in zit was niet echt duur, lag toevallig op voorraad daarom heb ik het genomen.

Maar ik begrijp dus dat ik geen problemen ga krijgen met de speaker achter, omdat de sub er onder staat? I.v.m. trillingen van de hoedenplank of luchtdruk in de bak?

En kan ik nu het beste een 2weg of 3weg setje voor achter nemen?

En wat is een zeer aan te raden merk, wat ook weer niet super duur is?

Ik ken zelf niet veel, ik hebt Lightning Audio voor de versterker + sub, ik ken JBL natuurlijk wel die alles heeft, kenwood, alpine, rockfort fosgate (oid) en natuurlijk pioneer, maar daar houd het wel zo'n beetje bij op... en dan heb ik alleen nog de versterkers...
Kwa speakers weet ik alleen JBL, Pioneer en lightning audio zo'n beetje....
En condensators weet ik al helemaal niet wat ik moet hebben...
Niet alleen kwa merk, maar ik heb ook geen flauw idee waar ik op moet letten...

En zoals ik zei, moeten wel de originele kappen erop passen :)
Tenzij groter/ovaal echt significante voordelen bied, dan ben ik nog wel bereid om te knutselen aan de hoedenplank en bijbehorende kappen in kleur te spuiten...
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
wouter1220
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 02:59
14
Locatie: Zaandam

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door wouter1220 »

V3lv3T schreef:Wow ik snap het ff niet...
Is er overigens iemand die misschien een tip heeft voor het "dempen" van de kentekenplaat?
Deze trilt ontzettend natuurlijk als de sub bonkt en de klep dicht is.
Ik dacht zelf misschien gewoon een simpel stuk schuimrubber of rubber zodat hij niet meer tegen de klep trilt, maar misschien heeft iemand nog een gouden tip die super werkt :D
Ik heb er stukjes oude fietsband tussen geperst. Kost niks (even langs die fietsenboer, die geeft je zo een oude binnenband mee)
en je probleem is met 5 minuten verholpen.

Ik denk dat als je je hele binnenkant van de kofferklep bekleed met Bitumen matjes je ook een heel eind komt, reken zelf maar uit hoe duur dat is ;)
"For once you have tasted flight you will walk the earth with your eyes turned skywards, for there you have been and there you will long to return."
wouter1220
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 02:59
14
Locatie: Zaandam

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door wouter1220 »

V3lv3T schreef:Oke om het ff duidelijk op te sommen:
Maar ik begrijp dus dat ik geen problemen ga krijgen met de speaker achter, omdat de sub er onder staat? I.v.m. trillingen van de hoedenplank of luchtdruk in de bak?

En kan ik nu het beste een 2weg of 3weg setje voor achter nemen?
[/size]
Ik heb zelf een 2 weg coaxiaal setje in de hoedenplank. Geeft totaal geen problematiek met de subwoofer.

Ik heb persoonlijk MTX rondom.
- Een 13 cm compo setje voorin
- Het coaxiale 13cm broertje van de compo set achterin
- Een 10" subwoofer in een zelfgemaakte enclosure.

Alles hangt aan een JBL 6 kanaals versterker.
Ik gebruik gewoon de Filters die bij het compo setje geleverd werden.
Als Headunit heb ik een Dubbel-Din van Pioneer.

Geluid is prima, meer dan voldoende voor wat ik eruit wil halen. Ik heb het ook bij lange na niet maximaal draaien.

* Dit hele verhaal stond in mijn oude dagboek, als ik tijd heb zal ik het hele verhaal nog eens posten in een nieuw dagboek.
"For once you have tasted flight you will walk the earth with your eyes turned skywards, for there you have been and there you will long to return."
Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door Driver-X »

Ik denk overigens dat je ook zonder versterker prima kan spelen met een compo, met is uiteraard wel beter.
Maar je moet idd gewoon de filters gebruiken die bij de compo-set geleverd worden, maar ik lees al dat je die niet meer hebt.

Er bestaan ook wel 3-weg compo-sets, ik geloof dat Kicker er 1 heeft, ik weet alleen niet of die er ook in 13 cm is.
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door V3lv3T »

Heb op showyoursound.nl ook de tip gekregen om in ieder geval mijn deuren met bitumen te bekleden.

Ik heb overigens gister eventjes gekeken, mijn tweeters van de composet hebben een zwarte en een zwart-grijze draad.
Weet iemand zo uit zijn hoofd welke kleuren de draden hebben die op de originele tweeters zitten, en welke ik dan op welke moet doen? (jah sorry ben wat dat aangaat neit echt technisch..
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
Justin
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 272
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 02:06
14
Model: V70
Bouwjaar: 2006
Roepnaam: Justin
Locatie: Drachten / Hoogeveen
Contacteer:

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door Justin »

Meestal is de zwarte de min (-) en de zwart-grijze de plus (+).
Het kleine stekkertje is dan de min (-) en het grotere stekkertje de plus (+)
Afbeelding
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door V3lv3T »

Zo, net eens even aan het klooien geweest, volvo stekkertje op de pioneer tweeters gezet om te testen (volvo tweeters hebben 2 aansluitingen dus kan doorkoppelen, zijn overigens van nokia...)

Als een hemel toch niet zo duur zou zijn (denk ik...) zou ik echt experimenteren met de originele tweeters houden, en dan nog eentje vlak boven de deur in de hemel, klonk wel lekker zo los in de hand :)

Eigenlijk wilde ik ze er in gaan zetten, maar toen bedacht ik me ineens dat ik nog helemaal geen bevestigingsmateriaal had :P

Maareh, op de originele tweeters zit net zo min een filtertje dan op de composet tweeters hoor, komt allebei hetzelfde geluid uit als ik ze tegelijk aansluit.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
Justin
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 272
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 02:06
14
Model: V70
Bouwjaar: 2006
Roepnaam: Justin
Locatie: Drachten / Hoogeveen
Contacteer:

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door Justin »

Zit er in die aansluiting niet ergens een condensator tussen?
Afbeelding
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door V3lv3T »

Ga me niet vertellen dat dat ineieminie condensatortje een hpf is...
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
Justin
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 272
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 02:06
14
Model: V70
Bouwjaar: 2006
Roepnaam: Justin
Locatie: Drachten / Hoogeveen
Contacteer:

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door Justin »

Ik denk het wel. Sorry..
Afbeelding
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door V3lv3T »

Dan zit die dus ook op de tweeter van de composet, maar ik hoorde duidelijk (midden)bas er doorheen (tenminste daar leek het op, precies dezelfde beats en niet bepaald hoog...
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
Justin
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 272
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 02:06
14
Model: V70
Bouwjaar: 2006
Roepnaam: Justin
Locatie: Drachten / Hoogeveen
Contacteer:

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door Justin »

Zo'n condensator filtert inderdaad niet alles weg, maar is nog altijd beter dan zonder condensator.
Afbeelding
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door V3lv3T »

Ik zal eens gaan zoeken of ik 2 goedkope passieve filtertjes kan vinden :)
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
Justin
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 272
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 02:06
14
Model: V70
Bouwjaar: 2006
Roepnaam: Justin
Locatie: Drachten / Hoogeveen
Contacteer:

Re: Aansluiting speakers/tweeters op headunit

Bericht door Justin »

Misschien zit hier iets voor je tussen?

http://www.ibo-elektronica.nl/autohifi.htm

Of kijk anders eens bij http://conrad.nl

Of bij je lokale elektronikaboer.

Dit zijn niet al te dure filters.
Afbeelding
Plaats reactie