Aansluiten compo set MTX

Plaats reactie
frans44
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 12:14
14
Locatie: Tiel
Contacteer:

Aansluiten compo set MTX

Bericht door frans44 »

Ik heb een composet van MTX gekocht, ter vervanging van de originele speakertjes (dashboardtweeters en deurspeakers) in mijn V40, maar bij de set zat geen aansluitschema. Is ongetwijfeld heel erg simpel (anders zat er wel een schema bij!), maar ik wil toch even bevestiging: ik neem aan dat de tweeters en de woofers van de set moeten worden aangesloten op de bijgeleverde filters, en de laatste aansluiting van de filters op de links en rechtsvoor kabels in de ISO kabel bij de radio. Dit zou betekenen dat de originele VOLVO aansluitingen van de oude tweeters en deurspeakers geen functie meer hebben, en niet meer gebruikt worden (ik laat ze gewoon zitten natuurlijk!). Klopt dit allemaal?? Ik wil geen fouten maken met het aansluiten!!

Ik heb trouwens voor de speakers in de D stijlen bij de compo set passende 13 cm. speakers gekocht (ook van MTX)
V40 T4 2001 - diamond black - volleder - xenon - traction control
Pepijn
Idle
Idle
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 00:10
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Zwolle

Re: Aansluiten compo set MTX

Bericht door Pepijn »

Volgens mij zit je helemaal goed. Even kort herhalen hoe het moet:
Vanaf de radio (of versterker) gaat er 2 kabeltjes (+ en -) naar het filterkastje. Vaak wordt deze aansluiting wel "IN" of "INPUT" genoemd.

Vanaf daar gaan er 2 kabeltjes (wederom + en -) naar de woofer toe en gaan er 2 kabeltjes naar de tweeter toe.
De aansluitingen van woofer en tweeter moeten of het filter zijn aangegeven. Draai ze alsjeblief niet om...

Let er even goed op dat de + op het filterkastje ook op de + van de woofer aangesloten wordt.

Dit om te voorkomen dat bij de ene speaker + op + zit (en dus - op -) en bij de andere speaker toevallig andersom. In dat geval krijg je namelijk acoustische kortsluiting en hoor je vrijwel geen bas (als de ene speaker naar voren beweegt, beweegt de andere gelijktijdig naar achteren en bouw je dus geen geluidsdruk op).

Bij de tweeter heb je ook een + en een -, maar hierbij is het beduidend van minder groot belang. Je zult het verschil nauwelijks tot niet horen als je hierbij + en - per ongeluk omdraait (heeft te maken met de veel kortere golflengte van het geluid).

Veel luisterplezier toegewenst!!

Overigens... voor de achterspeakers, is het een kwestie van plug and play, maar let ook hier wel even goed op + op + en - op -.
frans44
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 12:14
14
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Aansluiten compo set MTX

Bericht door frans44 »

Bedankt voor de snelle reactie, nu weet ik tenminste zeker dat ik het goed ga doen! Betekent dus wel dat ik nieuwe snoertjes moet gaan leggen naar de deurspeakers toe, is een aardig klusje volgens mij :D :D
V40 T4 2001 - diamond black - volleder - xenon - traction control
Pepijn
Idle
Idle
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 00:10
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Zwolle

Re: Aansluiten compo set MTX

Bericht door Pepijn »

Er ligt al een kabeltje tbv de oude speaker. Kwestie van de stekkertjes eraf knippen, draadje strippen, fastonstekkertje erop klemmen et voila.

Zolang je niet met zware versterkers en/of super high quality stuff gaat werken, zullen de standaard kabeltjes prima voldoen.

Naar je dashboard toe is makkelijk te doen, er is relatief nog best veel ruimte onder het dashboard zodra je enkele afdekkappen verwijderd hebt.


Succes! :tumbup
Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Aansluiten compo set MTX

Bericht door Driver-X »

frans44 schreef:Bedankt voor de snelle reactie, nu weet ik tenminste zeker dat ik het goed ga doen! Betekent dus wel dat ik nieuwe snoertjes moet gaan leggen naar de deurspeakers toe, is een aardig klusje volgens mij :D :D

Het is even een klusje, maar het is wel te doen hoor.

Kijk maar even in mijn how-to:

http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... f=31&t=585
frans44
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 12:14
14
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Aansluiten compo set MTX

Bericht door frans44 »

Driver X, ik had je "how to" al uitgeprint voordat ik begon, heeft me goed geholpen. Het doorvoeren van het kabeltje door het deurrubber is inderdaad nogal lastig (om me netjes uit te drukken!), maar het lukte na veel proberen wel. 1 kant is nu klaar, want ik moest natuurlijk het voetballen zien. Morgen ga ik de andere kant doen. Ik ben benieuwd of het geluid beter is, anders is alle moeite (en geld!) voor niets geweest.
V40 T4 2001 - diamond black - volleder - xenon - traction control
Plaats reactie