Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Gebruikersavatar
Shell
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: za 25 feb 2017, 19:53
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door Shell »

Die heb ik helaas niet! Ik heb het al opgelost door bouten met de kop te verlijmen in het gat zodat deze niet meegeeft en toen de moeren strak aan kunnen draaien :tumbup
Mijn tweede Zweed, Saab 9-3 Cabrio 2.0T: Mijn webdagboek
Mijn eerste auto, Volvo V40 2001 1.8: Mijn webdagboek Verkocht
sjoerdv40
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 13:09
6
Model: V40
Bouwjaar: 1999

originele subwoofer in volvo v40 monteren

Bericht door sjoerdv40 »

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik in het bezit van een volvo v40 uit 1999. Gisteren heb ik een originele subwoofer gekocht voor de volvo. Er heeft hiervoor al eens een subwoofer ingezeten. 2 tulp kabels, dun kabeltje (remote?), dikke kabel vanuit de accu liggen al naar achteren. Het is een actieve subwoofer en er zitten 2 stekkeringangen op. In de auto is 1 stekker aanwezig welke ik rechts op de subwoofer aan kan sluiten, plug en play. Nu is mijn vraag, hoe sluit ik de overige kabels aan en wat voor hulpstukken heb ik hierbij nog nodig? Zijn dergelijke verloopstekkers gewoon bij een dealer te halen?

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Gr,
Sjoerd
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: originele subwoofer in volvo v40 monteren

Bericht door texaco »

Die ene stekker die jij erin geplugd hebt, is waarschijnlijk de originele audio kabel.
Dus die tulpjes die er liggen heb je niet meer nodig. Die andere stekker die hoogstwaarschijnlijk ontbreekt in jouw kabelboom is voor de stroomtoevoer. Je zal moeten zoeken op de sloop of vragen aan VolvoS40 of Krismazur hier op forum of ze zo nog een stekkertje liggen hebben..
Dan kwestie van draadschema te vinden nog.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
sjoerdv40
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 13:09
6
Model: V40
Bouwjaar: 1999

Re: originele subwoofer in volvo v40 monteren

Bericht door sjoerdv40 »

Top, dank voor je reactie! Ik zal hen eens vragen. Hebben ze dat niet gewoon bij een audio/ automaterialenzaak?
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door texaco »

Dat durf ik zo niet zeggen :shhh
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Smoker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 18:11
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Scheveningen

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door Smoker »

Scroll eens naar boven daar staat bijna alles al vermeld :whistle
sjoerdv40
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 13:09
6
Model: V40
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door sjoerdv40 »

Ik heb het hele topic doorgespit, ben een stuk wijzer geworden, maar kom er nog niet helemaal uit. Ik heb voor mijn v40 uit 1999 een actieve subwoofer gekocht. In mijn auto zit 1 stekker reeds ingebouwd. De voeding, geschakelde voeding en min ontbreken dus nog. Aan de stekker is overigens niet aan te komen, niet bij de dealer, car audio winkel, automaterialen zaak, denk alleen met geluk nog bij de sloop. Voor de stekker zal ik zelf wel wat klussen.
Kabels voor een andere subwoofer die er bij de vorige eigenaar in heeft gezeten liggen er. Dus 2x tulp (daar zit ook nog een kleine draad bij, de remote vermoed ik?) en dikke rode draad vanaf de accu voor voeding. Kan ik die dikke rode gebruiken voor de plus en het dunne draadje wat bij de tulps zit als geschakelde voeding? Of moet die in combinatie met de tulps? Min kan ik gewoon ergens wegwerken.

Gaat dat werken als ik het zo ga doen? En weet iemand wat voeding, geschakelde voeding en min is bij de 3 pinnetjes van boven naar beneden?

Ik hoop dat het allemaal duidelijk is hoe ik het heb opgeschreven.

Gr,
Sjoerd
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door volvoS40 »

Normaal zitten de stekkers en bekabeling in de kabelboom weggewerkt.

De loze tulpstekkers en remote zijn aftermarket voor een losse versterker en losse baskist.

Je kan daarmee niet de originele volvo sub mee aansturen.

De stekker die je er in kunt prikken is puur audio.

Je zou zelf een voeding kabel, min kabel moeten trekken met remote kabel om de versterker die ingebouwd zit in de subwoofer te kunnen activeren.

Zon stekker die er extra in moet heb ik niet liggen. Welligt 1 uit een sloopwagen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
volvonick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
8
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leiden

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door volvonick »

Maak je er toch zelf 1? Worst case moet je met plus en geschakelde plus naar je dash, massa is overal te maken.
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km
Gebruikersavatar
Smoker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 18:11
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Scheveningen

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door Smoker »

Alle bedrading is van de stekker op de radio af te tappen, de versterker van de originele sub is max 40W dus daar hoef je geen draad voor van de accu aan te leggen. Aardepunt zit ook achter het scherm.
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door texaco »

Enige die je eigenlijk nodig hebt is de blauwe, das de schakeldraad. De rest kan je weghalen.
Constante stroom vind je ook el ergens in die kabelboom achter bekleding, en massa is ook voldoende aanwezig.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
sjoerdv40
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 13:09
6
Model: V40
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door sjoerdv40 »

De subwoofer werkt! Dank voor de hulp! Heb gewoon de draden die er al lagen voor een aftermarket subwoofer gebruikt. Dus dikke rode draad vanuit de accu en remote die bij de tulp kabels zat. Geluid is niet fantastisch, had er eigenlijk wat meer van verwacht, maar het is net wat beter dan zonder. Rest nu alleen nog een setje tweeters.
Gebruikersavatar
marcelsmit
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 21:09
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Marcel
Locatie: IJmuiden

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door marcelsmit »

Hoe kun je erachter komen of je een actieve sub of passieve sub hebt? (zonder de auto te moeten slopen)
Volvo V40 2.0T Sports edition
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
Gebruikersavatar
Smoker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 18:11
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Scheveningen

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door Smoker »

Door er een biefstuk voor te hangen. Als tie door het rooster komt is het een actieve. :-D
Zonder grappen. De radio aanzetten en treble en bass op 0 zetten, fader vol op rear. Vervolgens bass voluit zetten. Als je het idee hebt datje het volume hoger moet zetten omdat je niets van de lage tonen hoort heb je waarschijnlijk een passieve. Eigenlijk zou je dan de D-stijl speakers wel even los moeten halen. Verschil tussen actief en passief is de versterking van de lage tonen.
Gebruikersavatar
marcelsmit
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 21:09
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Marcel
Locatie: IJmuiden

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door marcelsmit »

En dan is er een Volvo versterker te koop om hem aktief te maken en die komt dan onder de bijrijders stoel?
Volvo V40 2.0T Sports edition
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
Gebruikersavatar
Smoker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 18:11
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Scheveningen

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door Smoker »

Nee, de versterker voor de Sub is alleen voor de Sub en zit achter op de Sub. Onder de stoel is een PA-200 of 300 en zit aangesloten op de radio. Beide hebben hun eigen voeding.
Gebruikersavatar
marcelsmit
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 21:09
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Marcel
Locatie: IJmuiden

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door marcelsmit »

Ok, maar als ik een originele volvo subwoofer met versterker zou bestellen is ie zo in te bouwen op de plek van de oude subwoofer? Ik was net op de sloop en heb even gekeken hoe het zit. Ik heb de subwoofer unit eruit gehaald en de speakers eruit gehaald, tot mijn stomme verbazing kwam ik tot de ontdekking dat de bovenste speaker helemaal geen speaker is, die zit niet aangesloten, is gewoon een loos ding :s
Volvo V40 2.0T Sports edition
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
Gebruikersavatar
Smoker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 18:11
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Scheveningen

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door Smoker »

Passief is met een aansluiting rechts aan de voorkant van de sub. Actief met twee aansluitingen, links en rechts aan de voorkant van de sub. Of het plug-and-play is ligt aan de kabelboom, vanaf onder de achterbank, die er in de auto ligt. De aansluiting voor de passieve sub is altijd wel aanwezig maar de stroomvoorziening voor de actieve sub is niet altijd in de kabelboom aanwezig (zoals in mijn geval). Dit valt op te lossen door op de sloop een actieve sub te scoren met stekkertje links op de sub en als je mazzel hebt zelfs de hele kabel. Zorg i.i.g. dat je het stekkertje meekrijgt dan is het een kwestie van de kabels zelf te verlengen en door te trekken. Zou als je op de sloop bent gelijk alle speakers meevragen want over het algemeen zijn de V's met actieve sub ook uitgevoerd met high performance speakers (herkenbaar aan de blauwe sticker met onderdeelnummer op de achterkant). Speakerset bestaat uit 2 stuks boven op dash, 2 stuks in de deuren voor en 2 stuks achter in de D-stijlen. :whistle
MaxA
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: do 29 dec 2016, 12:09
7

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door MaxA »

Ik heb ongeveer dezelfde vraag. Ik heb een passieve sub die niet is aangesloten. Nu zoek ik of er ergens op mijn kabelboom losse draadjes zitten maar geen isee waar ik die kan vinden. Nu heb ik wel alle kleuren gevonden. En van links en rechts zit er van bv geel naar roze een dik ding tussen:
Afbeelding
De roze gaat naar de d-stijl speaker. De gele moet ik volgens mij hebben boor de sub. Iemand een idee of dat klopt? Want dan kan ik de gele splitten zonder kabels door te knippen.

Links hetzelfde:
Afbeelding

Sub aansluiting:
Afbeelding



Sent from my iPhone using Tapatalk
volvov4020t
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 312
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: neede gld

Re: Alles over de Volvo subwoofer met evt versterker

Bericht door volvov4020t »

Zonde van t werk om die rommel in te bouwen.je kunt beter een paar goede luidsprekers in de hoedenplank zetten
Plaats reactie