Radio blijft aan staan / trekt accu leeg / verliest instellingen

joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Radio blijft aan staan / trekt accu leeg / verliest instellingen

Bericht door joostg »

Besten,

Ik heb een probleempje. De afgelopen dagen was twee keer mijn accu 's ochtends leeg. Daar ik net een nieuwe radio had geinstalleerd (auto net gekocht zonder radio). Dacht ik laat ik die er weer eens uit trekken. Aldus gedaan. Het accu leegloop probleem is opgelost. Nu heb ik natuurlijk geen geluid en dat is toch wel erg vervelend.

Ik vraag me af of jullie enig idee hebben waar dit aan kan liggen? Ligt het bijvoorbeeld aan de bekabeling of heb ik te maken met een defecte radio? Deze radio komt uit mijn vorige auto (een normale sony radio).

Bijgevoegd een foto van mijn iso stekker. Het lijkt erop dat hier mee geklust is?

De oude eigenaar had een Jvc kd-G821 mp3 usb pict radio. En heeft dit probleem nooit gehad. Hij geeft wel aan dat hij na de din stekkers iets heeft veranderd (niet bij de auto bekabeling zelf dus). Kunnen jullie zien of er iets mis is met mijn iso stekker? Het gaat overigens om een phase 2 model (november 2000). Als ik op http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =17&t=5879 kijk heb ik wel het idee dat mijn stekkers een beetje anders in elkaar zit. Bij mijn iso stekker zit bijvoorbeeld op nummer 1 (Groen) een geel ipv rood kabeltje. Rood zit in nummer 2. Of het gele kabeltje staat echter wel: 12 v permanent. Maar daar is wel weer een ander kabeltje aan vast gesoldeerd. Hoop dat jullie wat hebben aan de foto?

Ik snap dat ik een nieuwe iso stekker kan kopen. Als hij dan echter nog steeds leegloopt sta ik morgen weer met een lege accu. Twee keer mijn mobiliteitsservice bellen ivm een lege accu is toch wel de max :P

Alvast bedankt!

Joost
Afbeelding
Justin_V40
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Papendrecht

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door Justin_V40 »

Zo te zien is er zeker mee geklust. Lijkt erop dat rood en geel bij jouw stekker (groene volvo kant) andersom zit, op basis van de kleuren en de uitleg van Wouter die je al gevonden had.
Aan de ISO kant lijkt het goed te zitten. Dus even de pinnetjes eruit klikken en omwisselen.

Het lijkt er op je foto op dat de rode aftakking van de gele draad niet geisoleerd is. Los dat gelijk even op om kortsluiting te voorkomen.
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door joostg »

Is die rode aftakking uberhaupt noodzakelijk? Of kan ik deze er tussenuit halen en de iso stekker (gele kabeltje) met een krimpkousje weer mooi aan elkaar solderen?

Ps: Hoe krijg ik de pennetjes uit die groene stekker? Dat gele plasticje krijg ik er wel uit maar dan?

Groetjes
Justin_V40
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Papendrecht

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door Justin_V40 »

Als die rode aftakking nergens meer aan vast zit kun je die verwijderen inderdaad.

Hoe de pinnetjes eruit moeten staat in de post van Wouter die je gevonden had. Mocht het echt niet lukken kun je ook de rode en gele draad in het midden doorknippen en met een (goede) draadverbinder weer aan elkaar maken (of solderen + krimpkous), maar is natuurlijk wel minder netjes.

Succes!
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door joostg »

De foto van wouter ziet er anders uit dan die van mij. Ik meen dat de foto van wouter de grijze en grote stekker van de auto zelf zijn en niet van de iso stekker?

Het vreemde is dat er op mijn gele stekker uit het groene blok (op positie 1) 12v permanent staat. Deze gaat in het zwarte iso blokje naar nummer 4.

Het rode kabeltje (groene blokje nummer 2) draagt de naam 12v switched. Deze gaat in het zwarte iso blokje naar nummer 7.

Ook al verschillen dus de kleuren de namen die op de kabeltjes staat kom wel overeen met wat wouter opgeschreven heeft (alleen dan dus de kleuren verwisseld).

Ik kan alleen nergens vinden waar het kabeltje uit (groen:1) in het zwarte blokje naar toe zou moeten gaan.

De reden dat ik ietwat huiverig ben is dat als dit kenbaar niet de oorzaak is... Ik morgen weer met een lege accu sta. Heb gewoon het idee dat mijn kabeltje wel klopt? En dan heb ik misschien een kapotte radio zelf? Of kan dat niet?

Hoop dat jij mijn twijfel kunt wegnemen :)
Justin_V40
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Papendrecht

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door Justin_V40 »

Je hebt gelijk, het zit wel goed in de Volvo stekker.
Wat voor radio heb je? Misschien dat rood/geel op de radio andersom zit? Volgens standaard iso zit het goed.

Als dit allemaal overeenkomt is inderdaad óf de radio kapot óf de aftakking veroorzaakt een beetje sluiting. Die zou ik sowieso verwijderen of netjes isoleren.
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door joostg »

Hallo Justin,

Wel vreemd toch dat de kleuren van de kabeltjes dan anders zijn dan in de post van wouter?

Het gaat om een sony CDX-GT24 (http://www.sony.nl/product/ica-in-car-c ... d/cdx-gt24)

In het boekje kan ik helaas niks vinden over de aansluiting. Is er een manier om te controleren of de radio kapot is?

Met vriendelijke groet,

Joost Groot

Edit: http://pdf.crse.com/manuals/4107645111.pdf

Alles lijkt te kloppen. Als ik de foto van wouter geloof, zit permanent op permanent en zit schakel op schakel.. Moet ik mijn probleem dan toch elders zoeken? Wel typisch dat de accu niet leegloopt als de radio er niet inzit :(
Laatst gewijzigd door joostg op ma 21 mar 2011, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door joostg »

Ps: Nog even een extra fotoje. Ik heb geen flauw idee waar die gele en rode aftakking voor zijn? (van de gele draad)
Afbeelding
Justin_V40
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Papendrecht

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door Justin_V40 »

Hoi Joost,

De kleuren zijn anders omdat Wouter de kleuren in de auto beschrijft. Aan de andere kant van de stekker, in de auto dus.

Ik denk dat de rode aftakking voor een losse versterker is geweest. De extra gele aftakking zit erop om de rode hier ook op aan te sluiten, dan is je radio onafhankelijk van het contact.

Bij een Sony zit altijd nog een los stencil over het inbouwen en staat daar ook de pinout op. Deze: http://pdf.crse.com/manuals/4107645111.pdf

Volgens mij zitten de draden goed. Zitten ze niet verwisseld in de Sony kabelboom?

Als je bang bent om je accu leeg te trekken zou je de radio moeten proberen met een losse accu of een 12V voeding. Ander alternatief is om de stroom te meten terwijl de radio is aangesloten. Daarvoor moet je wel een multimeter hebben en deze tussen de bedrading monteren.
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door joostg »

Justin_V40 schreef:
Volgens mij zitten de draden goed. Zitten ze niet verwisseld in de Sony kabelboom?
.
Nee in de kabelboom van sony zit alles goed. De bedrading van de radio kunnen we dus denk ik wel uitsluiten

Ik heb zojuist iets anders ontdekt.. Was me al eerder opgevallen maar dacht laat ik het nog eens even controleren.

Als ik de oplader van mijn telefoon in de sigarenaansluiting steek. En ik klik mijn telefoon eraan, dan begint deze vervolgens op te laden (ZONDER dat de sleutel in het contact steekt). Dit lijkt me niet te kloppen?

Zou dat een onderdeel van mijn probleem kunnen zijn? Dit verklaard echter niet waarom de accu niet leeg is 's ochtends zonder dat de radio erin zit. En wel leeg loopt met de radio die erin zit.

Moet ik toch langs de garage? Heb vernomen dat dit soort zaken doormeten nogal een prijzig grapje kan worden :(.

Groetjes
Justin_V40
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Papendrecht

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door Justin_V40 »

Hoi Joost,

Bij een fase 2 staat er continue spanning op de sigarettenaansteker, dat klopt. Dus inderdaad niet je telefoonoplader erin laten zitten, al zal die de accu op een nacht niet leegkrijgen.

Afhankelijk van waar je woont is er misschien wel een forumlid in de buurt die je kan helpen met doormeten. Als de garage echt "onderzoek" gaat doen kan het best geld kosten ja...

groeten,

Justin
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door joostg »

Haha,

Ik word een beetje dol ;). Ik denk steeds "de reden" voor mijn probleem gevonden te hebben. Het is toch te toevallig dat ik twee nachten op rij (na inbouwen radio) wakker wordt met een lege accu). Na verwijderen radio geen last mee gehad. Alle bekabeling lijkt nu echter te kloppen.

Verder had ik al het vermoeden dat het iets met mijn lichten te maken had (daar deze niet uitgingen op de 0 stand.) Bleek dat ook zo te horen.

Toen dus mijn sigarettenaansluiting. Ook geen oplossing :P. Ik kan verder gewoon niks vreemds aan de wagen bespeuren.

Ik woon in Utrecht mocht er iemand in de buurt zijn die voor een kleine vergoeding of een lekker kratje bier mijn vtje wil doormeten ben ik erg dankbaar :)

Groetjes,

Joost

Ps: Ik kan natuurlijk altijd een stukje naar iemand toe rijden :)
Justin_V40
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Papendrecht

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door Justin_V40 »

Ik wil je best even helpen maar woon niet echt in de buurt (Papendrecht), er is vast iemand dichterbij te vinden!
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door joostg »

Hey justin,

Ik houd je even in mijn achterhoofd.. Wellicht is er iemand dichter bij. Anders kom ik jou binnenkort met een kratje pils verblijden ;)

Groetjes,

joost
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door myalexx »

Misschien ter verduidelijking.

Geel en rood zijn wel degelijk belangrijk.

De gele draad (vaak met zekering) is een constante +12 volt. voor het geheugen van de radio.
De rode draad (vaak met zekering) is een geschakelde +12 volt, die via het contactslot komt.

Alexx
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door joostg »

Nu ben ik een beetje in verwarring.. Ligt het dan toch aan de iso stekker? Ook al staat op de iso stekker zelf dat geel permanent is (wat qua aansluitingspunt ook zo hoort te zijn) de opbouw van de rode en gele kabel is wezenlijk anders?

Thanks
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door joostg »

Ik heb zojuist alles doorgemeten. Zonder de radio zit ik op ongeveer 0,02 ampere (geen contact). Zodra ik de radio inbouw verspringt dit naar ongeveer 0,20 ampere. Lijkt me niet teveel. Daar zou hij het dagen mee vol moeten kunnen houden.

Ik heb net het voltage gemeten om 12.35 stond dit op 12.62. Ongeveer 90% accu dus (was al een tijdje aan het kloten). Ik kijk over een paar uurtjes weer of dit drastisch is afgenomen. Kan iemand voor mij uitrekenen hoeveel volt ik op de accu zou mogen verliezen bij een "lekstroom" van 0,20 ampere? Oftewel, stel dat ik om 18.35 (6 uur later) weer controleer welk voltage moet mijn accu dan nog hebben (hoeveel procent).

Als er niet meer lekstroom is kan in principe de accu niet verder leeg lopen toch?

Ps: We grappig om te zien dat als je de achterklep opentrekt hij direct naar 1.8 ampere springt. Die kleine lampjes vragen VEEL!

Groeten
Justin_V40
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Papendrecht

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door Justin_V40 »

Hoi Joost,

Zoals ik al eerder schreef is de spanning geen goede indicatie van de ladingstoestand. Een accu gedraagt zich niet lineair en de spanning is ook afhankelijk van de temperatuur en de (ont)laadstroom die voor je meting heeft gelopen. Als je 6 uur 0,2 A laat lopen zou er 1,2 Ah uit de accu moeten zijn, dat kun je niet meten met een multimeter.
Ter indicatie kun je wel aanhouden bij een accu in rust: 12,6 volt is vol, 12,2 is half vol en 11,7 is leeg.

Maar 0,2 Ampere vind ik erg hoog! Dat betekent dat je volle 65 Ah accu na ruim 13 dagen leeggetrokken is door de radio. Ben wel met je eens dat ie niet in een nacht leeg kan zijn, tenzij je accu slecht is.

Als je de lekstroom weer wegneemt zal je accu inderdaad niet verder leeglopen.

1,8 A bij 12 V is trouwens niet zo heel veel, dat klopt wel voor 2 lampjes van 10 Watt. Bij 12 V zijn de stromen nu eenmaal hoog.
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door joostg »

Ik las dat dit een redelijk normaal iets was? Dat dit te maken heeft met het "geheugen" van de radio. Het autoalarm. en dan nog wat extra dingetjes die op stroom blijven staan (boordcomputer etc)

Verder had ik op internet dit lijstje gevonden:

12.72 volt = accu 100 % vol
12.60 = 90 %
12.48 = 80 %
12.36 = 70 %
12.24 = 60 %
12.12 = 50 %
12.00 = 40 %
11.88 = 30 %
11.76 = 20 %
11.64 = 10 %
11.52 = 0 %

Dit slaat dus nergens op? :). Ik zie het amperage wel teruglopen als ik (zoals net) 20 minuutjes met de klep open aan het werk ben... Accu ging van 12,62 naar 12,50 in ongeveer 20 minuten met de 10w lampjes aan.. (en de lekstroom natuurlijk ;))

Groetjes

Ps: Ik snap dat het niet een exacte meting is. Maar wel een indicatie of mijn accu harder leegloopt dan zou moeten..
Justin_V40
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Papendrecht

Re: Radio trekt accu leeg gedurende de nacht?

Bericht door Justin_V40 »

Die getallen zijn geen onzin maar kloppen eigenlijk alleen als de accu in rust is (dus sinds enige tijd geen (ont)laadstroom gehad)

Als je de accu aan het ontladen bent zie je spanning inderdaad zakken. Zou je dan de stroom weer wegnemen zie je dat even later de spanning weer iets stijgt.

Het is normaal dat er stroom loopt als het contact uitstaat, maar als er 0,18 A loopt voor alleen de radio blijf ik dat veel vinden.
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
Plaats reactie