Hulp Advies nodig bij een totale Sound upgrade

Sven84

Geen geluid meer uit de speakers van de D-Stijlen

Bericht door Sven84 »

Dag Heren en enkele dames,

Een paar weken geleden heb ik een topic aangemaakt t.a.v. het upgraden van de bestaande geluidsinstallatie. Alles is nu bijna klaar, echter komt er geen geluid uit de coaxiale set van Focal in de D-Stijlen.

Bij het plaatsten van de actieve subwoofer heeft een vriend van mij de stekker van de passieve subwoofer doorgeknipt om dit te verbinden met de nieuwe actieve pioneer sub. Achteraf hebben we zoals het hoort een RCA kabel getrokken die nu de actieve sub aanstuurt. Werkt prima. Echter heb ik nu geen geluid uit de speakers van de D-Stijlen. De bestaande speakers heb ik simpelweg losgeschroefd en van het stekkertje geknipt. Vervolgens kroonsteentje gemaakt op de gestripte draden en de speakers geplaatst. Ook als ik de fader van de radio helemaal naar achteren draai komt er geen geluid uit.

Wat heb ik fout gedaan?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Geen geluid meer uit de speakers van de D-Stijlen

Bericht door volvoS40 »

Sven84 schreef:Alles is nu bijna klaar, echter komt er geen geluid uit de coaxiale set van Focal in de D-Stijlen.

Bij het plaatsten van de actieve subwoofer heeft een vriend van mij de stekker van de passieve subwoofer doorgeknipt om dit te verbinden met de nieuwe actieve pioneer sub.

De bestaande speakers heb ik simpelweg losgeschroefd en van het stekkertje geknipt. Vervolgens kroonsteentje gemaakt op de gestripte draden en de speakers geplaatst.

Wat heb ik fout gedaan?
Knippen in kabels.
Waarschijnlijk scheiden de kabels van de speakers bij je passieve subwoofer, die je daarvoor al hebt doorgeknipt.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Sven84

Re: Geen geluid meer uit de speakers van de D-Stijlen

Bericht door Sven84 »

volvoS40 schreef:
Knippen in draden.
Waarschijnlijk scheiden de kabels van de speakers bij je passieve subwoofer, die je daarvoor al hebt doorgeknipt.
Ja dat is wat ik ook vermoedde. Echter als ik deze kabels met elkaar op alle mogelijke 4 manieren met elkaar verbind verhelpt dat het probleem niet.
Justin_V40
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Papendrecht

Re: Geen geluid meer uit de speakers van de D-Stijlen

Bericht door Justin_V40 »

Sven84 schreef:
volvoS40 schreef:
Knippen in draden.
Waarschijnlijk scheiden de kabels van de speakers bij je passieve subwoofer, die je daarvoor al hebt doorgeknipt.
Ja dat is wat ik ook vermoedde. Echter als ik deze kabels met elkaar op alle mogelijke 4 manieren met elkaar verbind verhelpt dat het probleem niet.
Het klopt dat die kabels daar normaal zitten doorgelust. In totaal heb je dus 8 draden daar, 4 vanaf de radio en 4 naar de speakers. Die zal je weer correct moeten verbinden. Eventueel met je multimeter uitmeten welke naar de speakers lopen en welke naar de radio, of met een hulpdraadje even je speaker (of een test speaker) rechtstreeks daar aansluiten.
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
Sven84

Re: Geen geluid meer uit de speakers van de D-Stijlen

Bericht door Sven84 »

Justin_V40 schreef:
Het klopt dat die kabels daar normaal zitten doorgelust. In totaal heb je dus 8 draden daar, 4 vanaf de radio en 4 naar de speakers. Die zal je weer correct moeten verbinden. Eventueel met je multimeter uitmeten welke naar de speakers lopen en welke naar de radio, of met een hulpdraadje even je speaker (of een test speaker) rechtstreeks daar aansluiten.

Ok, zal mijn maat ook even vragen. Hij heeft het immers doorgeknipt. Hij zegt echter dat hij alleen maar de stekker van de sub eraf geknipt heeft. Toch vreemd. Want deze zat natuurlijk in de sub en niet op de andere vier draden waar je over spreekt.


NOTE: Straks komt mijn focal FP 2.75 twee-kanaler binnen voor mijn composet. Dat wordt ook nog een heel avontuur :D.
Justin_V40
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Papendrecht

Re: Upgrade installatie V40 2002 T4 - Geen geluid uit D stij

Bericht door Justin_V40 »

De stekker van de originele volvo sub zit vast in de behuizing, dus die zal hij er niet afgeknipt hebben. De draden komen samen in de stekker van de auto dus als je die er af knipt heb je het probleem.
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
Sven84

Re: Upgrade installatie V40 2002 T4 - Geen geluid uit D stij

Bericht door Sven84 »

Justin_V40 schreef:De stekker van de originele volvo sub zit vast in de behuizing, dus die zal hij er niet afgeknipt hebben. De draden komen samen in de stekker van de auto dus als je die er af knipt heb je het probleem.
Wat ik wel zeker weet is dat hij de vier draden die de sub ingingen heeft getracht te gebruiken om het signaal aan de actieve sub door te geven (wat duidelijk niet gelukt is). Dus hij heeft het daar doorgeknipt waar het de sub inging. Weet je zeker dat dit doorknippen het veroorzaakt? Ik meen te herinneren dat de originele speakers in de d-stijlen nog wel functioneerden na die actie. Ik sluit dus niet uit dat het wat anders kan zijn. Komt zowel links als rechts uit de kabelboom die rechts in de kofferbak ligt?
Justin_V40
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Papendrecht

Re: Upgrade installatie V40 2002 T4 - Geen geluid uit D stij

Bericht door Justin_V40 »

Kan ook zijn dat de aftakking bij je speakers zit. Heb helaas geen V40 meer dus kan het niet checken.
In dat geval, heb je de speakers met de juiste draden verbonden?
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
Sven84

Re: Upgrade installatie V40 2002 T4 - Geen geluid uit D stij

Bericht door Sven84 »

Justin_V40 schreef:Kan ook zijn dat de aftakking bij je speakers zit. Heb helaas geen V40 meer dus kan het niet checken.
In dat geval, heb je de speakers met de juiste draden verbonden?
Je kunt er voor mijn gevoel weinig aan fout doen. Kwestie van stekkertje afknippen die in originele speakers gaat. Kroonsteentje monteren en Focal's eraan schroeven. Heb dit weekend geen gelegenheid gehad het verder uit te zoeken.

Probleem met Radio is na Firmware update in ieder geval wel opgelost. Denk dat ik dit weekend wel weer een keer tijd heb om eea op te lossen.
Sven84

Re: Upgrade installatie V40 2002 T4 - Geen geluid uit D stij

Bericht door Sven84 »

Jemig wat erg dit. Ik ontdekte bij toeval dat wanneer ik cd luisterde mijn speakers in de D-stijlen wel speelden toen ik boodschappen aan het inladen was (dit is voorin moeilijk te horen). Nu blijkt dus in de bluetooth module heel diep in het systeem een functie te zitten waarbij ingesteld kan worden of men geluid via BT op alleen front of op alle speakers wil hebben. Standaard staat dit ingesteld op FRONT. Alles ingesteld op ALL en jawel hoor. Het werkt.

Ondanks de softwarematige perikelen wil ik deze radio iedereen aanraden. Het brengt echt net dat extra stukje techniek en comfort. Vooral het automatisch synchroniseren van je telefoonboek en volledige bediening via radio zelf is erg prettig.Hier nog even een foto van de ingebouwde radio (let niet op de vuiltjes van al het geklus :whistle).

Afbeelding
ralf
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 751
Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 01:34
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Etten-Leur

Re: Hulp Advies nodig bij een totale Sound upgrade

Bericht door ralf »

Hey mannen. Ik wil van de week een subwoofer met versterker wegleggen in de auto,weet iemand een doorgang onder/achter t dashboard om de pluskabel naar de accu te leggen. makkelijker om het vt voren te weten S40 1998

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
From bottom to top!
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Hulp Advies nodig bij een totale Sound upgrade

Bericht door R.O.B »

Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Hulp Advies nodig bij een totale Sound upgrade

Bericht door texaco »

Hier kan je een kabel doortrekken:

Afbeelding

Dat is, als je voor de wagen staat, rechts boven.
Onder het dashboard is het prutsen, maar goed te doen. Wel zal je misschien nog een rond gat moeten maken, maar geen zorgen, dat is al voorgevormd, gewoon schijfje eruit duwen.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ralf
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 751
Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 01:34
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Etten-Leur

Re: Hulp Advies nodig bij een totale Sound upgrade

Bericht door ralf »

Danku!

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
From bottom to top!
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Hulp Advies nodig bij een totale Sound upgrade

Bericht door dutchlimits »

Zorg ervoor dat die rubber goed blijft zitten als je klaar bent. Anders heb je natte voeten na een regenbui.

Ik spreek uit ervaring.
Audi S7 4.0TFSI V8
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Hulp Advies nodig bij een totale Sound upgrade

Bericht door volvoS40 »

Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Hulp Advies nodig bij een totale Sound upgrade

Bericht door texaco »

Juist ja, die zocht ik maar kon hem niet zo snel vinden :tumbup
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie