Hulp Advies nodig bij een totale Sound upgrade

Sven84

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door Sven84 »

volvoS40 schreef:Er zijn geen specifieke filters .
In de tweater zelf zit een filtertje, door de hoge tonen van de lage te scheiden.

Je zult waarschijnlijk wel een verloop stukje moeten bestellen van Volvo din stekker naar wat er in de jvc geprikt móet worden.

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]
Ok dank je! Dus het installeren van het Focal filter moet gemakkelijk gaan? Waar denk je dat ik deze het beste kan plaatsen?
pcpgjanssen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
11
Model: V70
Bouwjaar: 1999
Locatie: Utrecht

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door pcpgjanssen »

Sven84 schreef:
pcpgjanssen schreef:Ik heb een scheidingsfilter nog nooit gevonden in mijn S40, dus kleine kans dat je dit gaat vinden.

Verder is dubbel-din gewoon dubbel-din. Ik verwacht niet dat je iets hoeft aan te passen om je JVC radio erin te zetten. Mocht dit wel het geval zijn, dan is dat stukje van het middenconsole met 3 schroeven vastgezet (2 achter je airco/ecc sturingspaneel en 1 onder je radio). Volgens mij heeft VolvoS40 hier ook een How-To van gemaakt.
Hey bedankt :D. 2 vragen in 1 keer beantwoord. Goed bezig. Het feit dat jij het nog nooit gevonden hebt geeft mij nu nog niet gelijk genoeg zekerheid dat het er niet is. Het staat ergens op dit forum door iemand vermeld. Waar mag Joost weten maar weet zeker dat ik het gelezen heb. Op basis van welke handelingen denk jij met zekerheid te kunnen zeggen dat dit filter er niet is?

Bedankt nogmaals.
Ik heb het hele dashboard eruit gehaald en de bestuurdersportier volledig van binnen gezien. Ook het hele tapijt van de auto is eruit geweest. En als ik het dan nog niet gevonden heb, lijkt het me dat het er niet in zit.

Overigens zit er achterop de tweeter enkel een condensator om overbelasting enigzins te voorkomen. Is niet echt een filter te noemen.

Je filter zou ik onder je dashboard in de buurt van de portier plaatsen: vanuit daar kun je de kabels naar de speaker in de deur en de tweeter in het dashboard makkelijk leggen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar deze kabels namelijk gespitst worden, normaliter. Je zou de kabelboom ook eens kunnen uitpluizen om dit te zien en dan het filter er tussen hangen op de plek waar de kabels zich verdelen.
Sven84

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door Sven84 »

pcpgjanssen schreef: Ik heb het hele dashboard eruit gehaald en de bestuurdersportier volledig van binnen gezien. Ook het hele tapijt van de auto is eruit geweest. En als ik het dan nog niet gevonden heb, lijkt het me dat het er niet in zit.

Overigens zit er achterop de tweeter enkel een condensator om overbelasting enigzins te voorkomen. Is niet echt een filter te noemen.

Je filter zou ik onder je dashboard in de buurt van de portier plaatsen: vanuit daar kun je de kabels naar de speaker in de deur en de tweeter in het dashboard makkelijk leggen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar deze kabels namelijk gespitst worden, normaliter. Je zou de kabelboom ook eens kunnen uitpluizen om dit te zien en dan het filter er tussen hangen op de plek waar de kabels zich verdelen.
Helder verhaal! Ik ga het doen zoals je mij adviseert. Zal de ontwikkelingen hier posten. Bedankt!
Gebruikersavatar
john
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 21:50
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Hoorn

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door john »

volgens mij past de dubbel din er niet zo in. links en rechts zit een geleider voor de volvo radio. deze zal je weg moeten dremelen of zagen. anders past het niet.

http://i1084.photobucket.com/albums/j41 ... C_0083.jpg


op deze foto zie je links en rechtes in het midden van het gat zeg maar die geleiders :-D
Sven84

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door Sven84 »

john schreef:volgens mij past de dubbel din er niet zo in. links en rechts zit een geleider voor de volvo radio. deze zal je weg moeten dremelen of zagen. anders past het niet.

http://i1084.photobucket.com/albums/j41 ... C_0083.jpg


op deze foto zie je links en rechtes in het midden van het gat zeg maar die geleiders :-D
Zie! Ik dacht het al ergens gelezen te hebben heel lang geleden. Bedankt voor de info John. Kan ik mij hier in ieder geval op voorbereiden!
Sven84

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door Sven84 »

Iemand nog die mij het antwoord op vraag 1 kan geven?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door volvoS40 »

Ik meen dat je deze weer kunt gebruiken, er zwerft hier wel het 1 en het ander aan info (ergens) op het forum.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door myalexx »

Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door Driver-X »

Ik heb bij mezelf de audio vervangen voor een compo-set, en ik heb nieuwe bekabeling getrokken en de orginele bekabeling laten zitten.
Ik heb er destijds een how-to van gemaakt.

http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... f=31&t=585
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door w.rusman »

pcpgjanssen schreef: Overigens zit er achterop de tweeter enkel een condensator om overbelasting enigzins te voorkomen. Is niet echt een filter te noemen.
Dit is in dit geval wel het filter, de condensator vormt een soort filter voor lage tonen.
Een filter met spoelen en condensatoren werkt met hetzelfde principe :

spoel = hoge weerstand voor hoge frequenties
condensator = hoge weerstand (bijna oneindig) voor lage frequenties (bijna gelijkspanning)

afhankelijk van de waarden van spoel en condensator bepaal je hier het werkgebied van je speaker mee...
Nissan micra K12
Sven84

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door Sven84 »


Top! Al zegt de Nederlander in mij dat ik ze moet hergebruiken....
Sven84

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door Sven84 »

w.rusman schreef:
Dit is in dit geval wel het filter, de condensator vormt een soort filter voor lage tonen.
Een filter met spoelen en condensatoren werkt met hetzelfde principe :

spoel = hoge weerstand voor hoge frequenties
condensator = hoge weerstand (bijna oneindig) voor lage frequenties (bijna gelijkspanning)

afhankelijk van de waarden van spoel en condensator bepaal je hier het werkgebied van je speaker mee...
Kijk! :dance Daar houden we van. Onderbouwing en verstand van zaken! :tumbup Dus een spoel filtert de hoge freq en een condensator de lage?
Laatst gewijzigd door Sven84 op vr 01 mar 2013, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Sven84

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door Sven84 »

Driver-X schreef:Ik heb bij mezelf de audio vervangen voor een compo-set, en ik heb nieuwe bekabeling getrokken en de orginele bekabeling laten zitten.
Ik heb er destijds een how-to van gemaakt.

http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... f=31&t=585
Reken maar dat ik je how to nu al een keer of vier gelezen heb! Haha. :whistle Ben erg benieuwd hoe je het nu opgelost hebt met de tweeters in het dash. Ik heb dezelfde afmetingen namelijk........ je geeft daar nl. aan dat het nog een provisorische oplossing is....
Sven84

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door Sven84 »

Ik ben zelf maar eens creatief aan de slag gegaan met de spullen die ik had. Ik heb de originele defecte tweeters uit het originele plastic gedremeld en vervolgens met PVC tochtstrip de nieuwe Focal Tweeter in het frame geklemd. En dat vervolgens verlijmd. Zie hier het resultaat:

Afbeelding

Hier de speakerranden die ik helemaal heb moeten verzagen. Mijn rand was absoluut 1 geheel met de speaker. Blijkbaar heb ik toch een andere install dan ik in eerste instantie dacht. Toch is het mooi opgelost zo. Het was wel arbeidsintensief.

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik vandaag waar nodig de auto ontdaan van panelen om de portieren te gaan dempen met dempmateriaal voor een strakker geheel. Ik ben er ook achter gekomen dat mijn sub niet actief was. Wat voor mij een zekerheidje was.... dacht ik :wtf . Enkel een stekker met 2 paar audio. Dus ik moet ook nog gaan zorgen voor spanning in de kofferbak. Dat betekent weer veel bekleding losmaken, dorpeltjes etc.... De double din Kenwood is inmiddels ook passend gemaakt. Het weg-vijlen van de geleiders gaf controversiële gevoelens :naughty

Wordt vervolgd.

Met wat tips over de remote en 12v naar achter zou ik blij zijn. Ga er nu ook even over lezen dus dat zal wel een uur of 01:00 vannacht.... :dance
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door volvoS40 »

Trek aub gewoon kabels, omtrent spanning, van accu naar de kofferbak.
rondom je koppelingscylinder zit een rubber die je eruit kunt trekken, een gat in kunt maken en de voedingskabel door heen kan laten lopen. Je komt dan achter de zekeringskast in de auto uit.

Via het plastic voetenpaneeltje (links) kan je de kabel achterlangs onder de vloerbedekking laten lopen naast de hoofdkabelboom.

Wat betreft remote.....
Volgens mij hebben bijna alle autoradio's, standaard, een remote uitgang er op zitten (blauwe kabel of wit/blauw).
Bij een subwoofer-kabelsetje zit er altijd wel een remote kabel bij.
Sluit deze aan zoals het hoort aan de radio.

Heb je ook geen geklier dat versterkers aan blijven staan als de radio uit gaat etc etc.

Versterker heeft altijd een remote ingang
2/4/6 kanalen ingang
12V inging
aarde.
wat verschild per versterker is dat er een mosfet ingang op kan zitten.
en heeel soms ook nog een line out uitgang.

wat je achter je versterker knoopt en hoe mag je dan weer zelf weten (2x speakers, 4x speakers of bridged 1 of 2 subs etc)

Let er wel altijd bij op, wat je subwoofer aankan en je versterker (Aantal Watt, ohm, PMPO of RMS) kan leveren.
Anders kan zoiets op ten duur het je speakers kosten, subwoofers, ladingen zekeringen of je versterker. of nog gekker, brand in de wagen door een over verhitte powerkabel.

have fun :tumbup :P
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door myalexx »

Voor de tulp en remote naar de achterkant.

Verwijder je panelen rondom je remhandel, en je achterbank..

Voer zo onder je bekleding je remote kabel en tulp door naar achteren en dan alles weer vastzetten.

Al zou ik qua ruimte besparing je versterker onder je bestuurders of passagiers stoel(en) monteren.

Gr Alexx
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Sven84

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door Sven84 »

volvoS40 schreef:Trek aub gewoon kabels, omtrent spanning, van accu naar de kofferbak.
rondom je koppelingscylinder zit een rubber die je eruit kunt trekken, een gat in kunt maken en de voedingskabel door heen kan laten lopen. Je komt dan achter de zekeringskast in de auto uit.

Via het plastic voetenpaneeltje (links) kan je de kabel achterlangs onder de vloerbedekking laten lopen naast de hoofdkabelboom.

Wat betreft remote.....
Volgens mij hebben bijna alle autoradio's, standaard, een remote uitgang er op zitten (blauwe kabel of wit/blauw).
Bij een subwoofer-kabelsetje zit er altijd wel een remote kabel bij.
Sluit deze aan zoals het hoort aan de radio.

Heb je ook geen geklier dat versterkers aan blijven staan als de radio uit gaat etc etc.

Versterker heeft altijd een remote ingang
2/4/6 kanalen ingang
12V inging
aarde.
wat verschild per versterker is dat er een mosfet ingang op kan zitten.
en heeel soms ook nog een line out uitgang.

wat je achter je versterker knoopt en hoe mag je dan weer zelf weten (2x speakers, 4x speakers of bridged 1 of 2 subs etc)

Let er wel altijd bij op, wat je subwoofer aankan en je versterker (Aantal Watt, ohm, PMPO of RMS) kan leveren.
Anders kan zoiets op ten duur het je speakers kosten, subwoofers, ladingen zekeringen of je versterker. of nog gekker, brand in de wagen door een over verhitte powerkabel.

have fun :tumbup :P
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Zeer bruikbaar! Ik ga nu gelijk maar even naar de mediamarkt om een degelijke voedingskabel en RCA kabel halen. Dan maar gelijk goed. En zal ze aan weerszijden van de auto gaan leggen ivm storingen e.d. Ik heb een actieve Pioneer sub. Dus in eerste instantie is het een kwestie van aansluiten. Mocht dat nog niet hard genoeg gaan, wat ik betwijfel, kunnen we uit eenvoudig nog een eindversterker bijplaatsen. Zal wat fotootjes proberen te maken.

Maar nu EERST, project PORTIEREN DEMPEN. :tumbup al is het wel een k#tklus!
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door myalexx »

Ik zou lekker naar een audio zaak gaan ipv mediamarkt..
ik hoef die caliber zooi niet :tumbdown
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Sven84

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door Sven84 »

Kleine update (inmiddels ben ik klaar maar het was gisteravond te donker om foto's te maken).

Dempen van de portieren:

Afbeelding

Focal speaker in gebouwd (ik heb alle panelen en insides van het portier trilvrij gemaakt met isolatie materiaal en tochtstrip:

Afbeelding

Het geluid is werkelijk geweldig te noemen. Wat een vooruitgang. :dance En alles is qua ruimte en interieur alsof er nooit iets veranderd is. :tumbup De Kenwood radio is een regelrechte verademing t.o.v. de oude HU-605. Deze is meegeleverd met microfoon en synchroniseert automatisch je telefoonboek zodat je de telefoon NOOIT meer uit je broekzak hoeft te halen voor bellen. Ditzelfde geldt voor het afspelen van muziek via BT vanaf je iPhone. Ik maak z.s.m. foto's.
Sven84

Re: Upgrade bestaande installatie V40 2002 T4

Bericht door Sven84 »

Toch heb ik nog 1 vraag m.b.t. tot de kleuren van de luidsprekerkabels;

Bij mij kwam uit de het linker portier, Bruin wit, het rechter groenig kleuren en achter ook weer kleuren die ik minder gebruikelijk vind.

Heeft iemand voor mij het plus min aansluitschema voor dit type speakersnoer? Ik heb reeds het volgende schema:

Afbeelding

Deze is dus niet in lijn met mijn bedrading.

Alvast bedankt!!
Plaats reactie