Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Reinoudk
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 01:12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1996
Locatie: Amsterdam

Re: T4 verzuipt na rare waarden op de koelvloeistof temp meter.

Bericht door Reinoudk » wo 12 apr 2017, 21:54

Hij doet het weer! Het was de koelvloeistoftemperatuur sensor. 15 euro van eBay. :) De motor loopt nu ook veel krachtiger als voorheen! Ik heb nu flink wielspin als ik m intrap in zijn 2.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door Caesar » do 16 aug 2018, 00:05

Om ook mijn 2 centen in het duitje te doen;

voor het eerst liet mijn 2002 T4 me 3 maal staan; eerste 2 maal was afkoelen genoeg zodat de motor weer aansloeg, maar 3e keer ben ik afgesleept door mijn vriendin's C30 (altijd pijnlijk om door een D2 met 120pk afgesleept te worden; zij natuurlijk beretrots dat haar wagen mij wel even wegsleept).

Probleem is dat de auto niet wou aanslaan; startmotor doet het, draait gewoon, maar slaat niet aan, ook niet beetje of ' bijna' . Ook tijdens de rit, voorgaand toen de auto me liet staan, merkte ik dat de auto zelf gas gaf. Koppeling ingedrukt gaf me +/- 3000 toeren, maar er was ook koppel want als je in de versnelling reed, accelereerde de auto.

Ik heb toen de stationair motor nagekeken omdat ik dacht dat dat het probleem zou zijn, maar die werkt (wat goed werkt is auto laten draaien en dan de stationair klep/stappenmotor los trekken; als hij dan afslaat betekent dat de klep niet vast zit omdat hij dan dicht gaat omdat de stekker los getrokken wordt).

Na de 3e keer tijdens afslepen, maar nog wel warme motor, viel me op dat op mijn instrumenten cluster de koelvloeistof op maximaal stond, en dan weer plotseling op minimum. Loskoppelen van de koelvloeistof sensor net onder de thermostaat resulteerde raar genoeg in een juiste indicatie van de temperatuur (+/- 90 graden).

In de dagen daarvoor had ik al zo nu en dan een DSA melding (oranje lampje met antislip logo); blijkbaar een voorbode dat de auto herkent dat een van de sensoren niet doet wat de wagen verwacht.

I.i.g nieuwe sensor gekocht en vandaag geïnstalleerd en auto loopt weer als een zonnetje.

M.a.w. als je een van bovenstaande klachten herkent, maar niet persé afwijkingen in je koelvloeistof ziet (al die tijd was bij warme motor de indicatie netjes in het midden), dan is het wellicht de moeite om die sensor te vervangen; dus klachten:

-motor zelf gas geven
-DSA lampje aan, of soms aan (bij mij kwam hij in de 2 weken ervoor 4 maal aan)
-eventueel onzinnige temperatuur indicatie op je dashboard (bij mij pas bij 3e keer toen hij helemaal niet meer aansloeg)
-stationair klep werkt (loskoppelen = uitvallen van de auto = bewijs dat de klep zijn werk doet als de stekker wel aangesloten is)


Om de sensor te vervangen, is het bij de T4 motor het handigst om het 90 graden pijpje die op het themostaat huis (met de 2 torx schroeven) gemonteerd is los te halen; anders kun je niet bij de sensor, met een (ik meen) 19mm steeksleutel.

Het verdient dan aanbeveling om te checken of de thermostaat zelf in goede staat is (die is dan blootgelegd) en anders meteen te vervangen. Als deze wel in goede staat is, dan wel even nieuwe pakking/ring die om de krans/flens van de thermostaat gaat kopen. Die kun je los bij de dealer kopen (<2 euro). Dan bespaar je geld voor een gehele thermostaat maar weet je wel zeker dat de boel weer waterdicht is bij het terugschroeven van de slangaansluiting.

Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door RobertV » vr 31 aug 2018, 14:28

Een ah moment.
Mijn ventilator slaat veel minder vaak aan als vroeger. Als ik hem vanuit vida test gaat hij wel keurig draaien.

Zag wel dat de weerstand van partner 30644121 de geest heeft gegeven.


Afbeelding


Als ik die Google kost dat nogal wat. 50-80 euro

Weet iemand toevallig de weerstandswaarde?
Of is bereid deze eens met een multimeter te even te meten. Nieuw draad weerstandje kost nog geen euro.

Weerstandje zit net onder de radiatorventilator in een buisje wat in twee beugeltjes zit geklikt.

Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door RobertV » vr 31 aug 2018, 14:54

En zoekende online kwam ik deze tegen.

Ik ga dus snel op zoek naar of de juiste waarde..hoop dat iemand me die kan geven... en anders een vervanger.
zowiezo goede info voor dit forum... check je fan weerstand!!

want mogelijk is dit kleine frutding een reden voor het oververhitten van de motor, en daarmee mijn lekke koppakking....

http://www.enginebuildermag.com/2009/10 ... s-to-fail/

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9273
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO » vr 31 aug 2018, 16:09

Is die weerstand waarde niet in Vida te vinden misschien?
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door RobertV » vr 31 aug 2018, 19:01

Heb gezocht.. maar niet gevonden

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door RobertV » za 01 sep 2018, 14:55

0,23 ohm staat er gewoon op. blijkt dus ook de weerstand nog goed is, maar dat ik denk een thermische zekering (op de eerste foto) kapot. als ik deze even sluit meet ik de ohmse waarde.

Uit het electrisch schema maak ik nu ook op waarom dat deze weerstand er zit. De ventilator kan in twee standen draaien. blijkt dus dat stand I niet meer werkte.
Een korte test..(effe zonder zekering) Is de motor nu warm, en staat deze stil, dan slaat de ventilator weer keurig aan. mooi zo.

Afbeelding

rst007
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 17 dec 2018, 23:57
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Peer (België)

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door rst007 » za 29 dec 2018, 17:39

Mijn V40 2.0T heeft sinds 2 dagen ook last van oververhitten.
Hij heeft al redelijk wat km's op de klok (312 000km)

Als ik 2x blokje rond mijn wijk rijd is hij al aan het opklimmen richting rood (altijd op tijd stil gelegd toch), eenmaal heb ik ook gemerkt dat er rond het koelreservoir koelwater was uitgespuwd.

Wat heb ik al gedaan en nagekeken?
Ik heb de orginele thermostaat vervangen, ging wel open, maar opende schuin en te traag (begon pas te openen voorbij kookpunt)
Daarnaast heb ik ook alles nog eens ontlucht via de rode nippel op de terugkerende aansluitslang van de radiator.
Binnen heb ik nog wel verwarming, maar lijkt trager te gaan als normaal (niet zeker, is misschien omdat ik er nu op let)
Bij de olie is er geen witte smurrie aan de peilstok of aan de oliedop, dus lijkt me niet direct te wijzen op de koppakking (kan nog steeds tussen uitlaat en koelvloeistof)

De slang tussen thermostaat en radiator word na een tijd gloeiend heet, en bouwt druk op, word dus mooi hard, en de koeling van de radiator springt ook op na het 2x blokje rond te gaan.
Het kan nog de waterpomp zijn, maar als er geen circulatie is, dan heb ik toch ook geen verwarming binnen, ofwel?

Ik begrijp de werking van het koelsysteem misschien niet helemaal, wat is de functie van de temp sensor onder de thermostaat? In welke stappen gebeurd de koeling? Want als ik het koelreservoir open laat, en als de motor dan op bedrijfstemp is (naaldje mooi in het midden) en check dan het koelwater met een schroevendraaier qua temperatuur, dan is deze koud / lauw?
Wat als deze sensor stuk is, wat werkt er dan niet meer correct?

Ook bouwt het systeem druk op, want het niveau van het koelwater stijgt en gaat voorbij maximum.

Echter de olie en de motor is dan goed warm...

Kunnen jullie me hier helpen?
distrubutieriem word na 2 januari al zowieso gedaan samen met de waterpomp, maar wil zeker zijn dat ik niet naar de koppakking moet laten zien, anders kan ik dan beter ineens alles laten doen (indien nodig natuurlijk)

Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door RobertV » za 29 dec 2018, 18:32

Raak je geen koelvloeistof kwijt? Al is het een beetje?
Ik had dus ook dat hij warm werd, en dat het koelvloeistof onder (hogere) druk kwam te staan.
Thermostaat, ontlucht, controle koelvloeistof in de olie of andersom, van alles gecontroleerd..zelfs een compressie test laten doen.. enige wat ik zag waren kleinere bubbels bij effe aardig gas geven.
Daarna met een compressor de cilinders maar eens een voor een onder druk gezet. En jawel hoor cilinder 4 lekte wat lucht naar het koelvloeistof. Gelukkig niet al te veel.
Uiteindelijk koppakking vervangen en gelijk de waterpomp/distributie meegenomen.

Stand 1 van de koelvin deed het al een tijdje niet meer. Maar of dat nu de oorzaak van de lekke pakking was weet ik niet.




Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


rst007
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 17 dec 2018, 23:57
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Peer (België)

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door rst007 » za 29 dec 2018, 21:03

Hey Robert, bedankt voor de reactie.

Voor de oververhitting geraakte ik geen koelvloeistof kwijt, nu is het moeilijk te vertellen aangezien hij ze eruit duwt bij te hoge druk.
Als ik hem gewoon warm draai verliest hij geen vloeistof, maar dan komt het systeem niet onder extreem hoge druk te staan vermoed ik.

Het aardig wat gas geven, was gewoon in neutraal op de oprit? Anders test ik dit morgen eens even.
Hoe heb je met dit met de compressor getest?

Als het de koppakking is vrees ik wat voor de kosten, ik ben redelijk technisch aangelegd, en vertrouw meer op mezelf dan op sommige dealers / garage's. Is het doenbaar om het zelf te doen, had ergens gelezen dat je hiervoor wel enkele tools nodig hebt, en er eventueel afvlakkingen moeten gebeuren? (heb ook enkel mijn oprit onder de mooie blote hemel, dus niets overdekt)

Voor een distrubutiesetje met waterpomp rekent mijn huigide garage 550euro aan, koppakking weet ik dat dit ergens richting de 1400euro gaat, inclusief afvlakken etc.

Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door RobertV » za 29 dec 2018, 22:50

Ik heb idd alles zelf gedaan, maar vergis je niet in de hoeveelheid werk, vooral ook voorbereiding.
Speciaal gereedschap, alle onderdelen (ook pakkingen ed). VVT moest er ook af bij mijn 2.0
Mijn auto stond die tijd mooi binnen met de cylinders afgedekt. (raar gevoel je auto onder de kap zo in de cylinders te kijken.)

Weet wel dat hij nu weer goed in elkaar zit, alle bouten zitten op het juiste moment vast, en de motor is weer schoon.
Blijkbaar stond bij mij de VVT vooraf niet helemaal goed gemonteerd. Ik heb hierover nog even contact gehad met Ivar.
Het voelt alsof ik nu net iets meer power heb, maar dat kan ook in mijn koppie zitten.
Olieverbruik is sindsdien ook weer minimaal, dus dat is een mooie. er zat mee een aangekoekte rommel in de kop zeg, bah bah.

Kop heb ik laten afpersen en vlakken bij een gespecialiseerd bedrijf. Risico van een niet vlakke kop zou ik niet lopen. bij mij viel de temperatuurstijging nog wel mee, en ik had nog maar beperkt verlies van vloeistof. al werdt dit binnen een paar weken/maanden wel meer. na elke rit wat het weer gezakt.

Hoe ik de motor heb getest.
1 motor koud (of warm) starten en dan aan de gashendel trekken onder de motorkap, of laat iemand wat gas laten geven. ergens richting de 3000 toeren denk ik.
ik heb een licht achter de koelvloeistoftank gestoken, dan zie je beter of er bubbels opstijgen. bij mij begon hij te bruissen en wat bubbels te geven zeg maar.
2 eerder een compressietest gedaan, maar dat was allemaal in orde. ook daar bleek in eerste instantie geen lek.
3 als laatste dus met een instelbare compressor druk gezet in de cylinder terwijl de zuiger in de top staat. motor geblokkeerd en op de handrem.
vervolgens dus de compressor in het bougiegat geschroeft en de druk langzaam opgevoerd, 3 cylinders geen krimp tot 8 bar. bij de 4e (natuurlijk de laatste..) bij een bar of 2/3/4 begon hij de druk op te voeren en kwam er lucht in het koelvloeistof.. lek dus.

maar bij een garage kunnen zit dit ook 'ruiken' of er uitlaatgassen in de koelvloeistof komen blijkbaar. maar de compressortest zei mij al genoeg. helaas

Hoop voor je wat anders.

rst007
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 17 dec 2018, 23:57
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Peer (België)

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door rst007 » zo 30 dec 2018, 00:41

Ik ga morgen kijken of hij borrelt.

De rest ga ik ineens laten nakijken bij men garage (distrubutieriem moest dan toch gedaan worden), hopelijk is het niets te kostelijk, vorige wagen weg gedaan voor de koppakking (plus een hoop andere prul ermee), dus zou spijtig zijn dat men v40 dit nu zou hebben.
Langs de andere kant vind ik de wagen geweldig rijden, en ik wou hem met der tijd chippen, was echter aan het twijfelen met de huidige km stand, als het de koppakking zou zijn, kan ik alles perfect laten nakijken en laten in orde brengen, dan kan hij er weer 100k tegenaan.

hij heeft niets roest, geen beschadigingen aan het interieur, sinds 2017 een nieuwe uitlaatlijn, nieuwe remleidingen, nieuwe koppeling. Dus in theorie komt het dan enkel nog op goed onderhoud aan hierna. (hoop ik)

I'll keep you posted :think

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9273
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO » wo 02 jan 2019, 23:56

Ik heb de sensor al meerdere keren defect gehad wat resulteert in een kokende motor.
Deze sensor meet de temperatuur die nodig is om je van te laten draaien voor het koelen. Als de sensor denkt dat het water maar 80 graden is en in werkelijkheid 120 graden, dan gaat de fan niet draaien en heb je alleen koeling door middel van rijwind.

Eigenlijk had ik gehoopt dat je met het vervangen van je thermostaat ook de sensor hebt meegenomen omdat deze in hetzelfde huis zit.
Deze waarden zijn uit te lezen met Vida of met Torque via een android telefoon in samenwerking met een ELM 327

Je kunt het controleren door de stekker van de sensor los te halen. De fan van de koeler moet op maximale snelheid gaan draaien. Gebeurd er niets is de sensor waarschijnlijk stuk.
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

rst007
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 17 dec 2018, 23:57
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Peer (België)

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door rst007 » vr 11 jan 2019, 20:39

Twas bij mij de Waterpomp, alle schoepjes waren ervan af gebroken (plastiek model door vorige garage geplaatst)
Mijn thermostaat was het zeker niet, die functioneerde nog perfect, aangezien mijn fans vooraan volledig aan het draaien waren terwijl het koelelement niet eens warm was.

Heb de auto nu een weekje terug, alles functioneert terug zoals het hoort.

Geen circulatie betekend dus blijkbaar ook drukopbouw aangezien hij bij mij ook overstroomde (maar niet kookte, water was niet gloeiend heet)

Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4845
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door texaco » za 12 jan 2019, 08:37

rst007 schreef:
vr 11 jan 2019, 20:39
plastiek model door vorige garage geplaatst
:swear

Hoe is het toch mogelijk dat ze dit blijven doen, deze pompjes plaatsen.
Maare, waar zijn de schoepjes allemaal heen, zijn er nog restanten gevonden?
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

rst007
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 17 dec 2018, 23:57
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Peer (België)

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door rst007 » wo 16 jan 2019, 19:48

Ja, die vonden ze terug bij het wegnemen van de waterpomp, persoonlijk snap ik het ook niet, een degelijk modelletje van een goed merk kost 10 euro meer, zelfde met riemen en rollen, ik pak liever het betere duurdere merk, ik wil gewoon op dat soort belangrijke zaken niet besparen.

Als je naar Volvo in het algemeen kijkt, nemen ze van het fabriek uit ook best goede fabrikanten voor onderdelen, de motorblokjes van de 2.0 blokjes zijn echt wel van degelijke kwaliteit (de 1.8 lees ik her en der gemengde gevoelens over, blijkt een mitsubishi blok te zijn?)
En eerlijk is eerlijk, ik ben jaren lang een VAG rijder geweest, die v40 rijd na 315 000 kms nog echt super goed. Bij de meeste andere merken rammelt en kraakt er dan her en der al wel wat :D

Bandbox
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 866
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Locatie: Winkel, Noord-Holland

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door Bandbox » wo 16 jan 2019, 20:17

1.8 is gewoon een Volvo blok hoor, de 1.8i is van Mitsubishi. Niet perse een slechter blok, heeft alleen meer aandacht nodig.

Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 187
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Tholen, Zeeland

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door Horecaspoilert » do 17 jan 2019, 10:55

Ik snap ook niet dat er nog steeds plastic waterpompen gebruikt worden. Dat is vragen om problemen lijkt me. Als je een auto koopt weet je niet wát voor pomp er in zit natuurlijk, maar toen laatst mijn distrubutie vervangen werd ben ik zelf in de garage wezen kijken of de waterpomp een metalen rotor had en de VVT van aisin was. Ik weet het, het is duur. Maar in principe moet er bij mij liefst altijd Volvo op staan. Zélfs op de ruitenwissers.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie