Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Reinoudk
Engine off
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1996

Re: T4 verzuipt na rare waarden op de koelvloeistof temp meter.

Bericht door Reinoudk » wo 12 apr 2017, 21:54

Hij doet het weer! Het was de koelvloeistoftemperatuur sensor. 15 euro van eBay. :) De motor loopt nu ook veel krachtiger als voorheen! Ik heb nu flink wielspin als ik m intrap in zijn 2.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door Caesar » do 16 aug 2018, 00:05

Om ook mijn 2 centen in het duitje te doen;

voor het eerst liet mijn 2002 T4 me 3 maal staan; eerste 2 maal was afkoelen genoeg zodat de motor weer aansloeg, maar 3e keer ben ik afgesleept door mijn vriendin's C30 (altijd pijnlijk om door een D2 met 120pk afgesleept te worden; zij natuurlijk beretrots dat haar wagen mij wel even wegsleept).

Probleem is dat de auto niet wou aanslaan; startmotor doet het, draait gewoon, maar slaat niet aan, ook niet beetje of ' bijna' . Ook tijdens de rit, voorgaand toen de auto me liet staan, merkte ik dat de auto zelf gas gaf. Koppeling ingedrukt gaf me +/- 3000 toeren, maar er was ook koppel want als je in de versnelling reed, accelereerde de auto.

Ik heb toen de stationair motor nagekeken omdat ik dacht dat dat het probleem zou zijn, maar die werkt (wat goed werkt is auto laten draaien en dan de stationair klep/stappenmotor los trekken; als hij dan afslaat betekent dat de klep niet vast zit omdat hij dan dicht gaat omdat de stekker los getrokken wordt).

Na de 3e keer tijdens afslepen, maar nog wel warme motor, viel me op dat op mijn instrumenten cluster de koelvloeistof op maximaal stond, en dan weer plotseling op minimum. Loskoppelen van de koelvloeistof sensor net onder de thermostaat resulteerde raar genoeg in een juiste indicatie van de temperatuur (+/- 90 graden).

In de dagen daarvoor had ik al zo nu en dan een DSA melding (oranje lampje met antislip logo); blijkbaar een voorbode dat de auto herkent dat een van de sensoren niet doet wat de wagen verwacht.

I.i.g nieuwe sensor gekocht en vandaag geïnstalleerd en auto loopt weer als een zonnetje.

M.a.w. als je een van bovenstaande klachten herkent, maar niet persé afwijkingen in je koelvloeistof ziet (al die tijd was bij warme motor de indicatie netjes in het midden), dan is het wellicht de moeite om die sensor te vervangen; dus klachten:

-motor zelf gas geven
-DSA lampje aan, of soms aan (bij mij kwam hij in de 2 weken ervoor 4 maal aan)
-eventueel onzinnige temperatuur indicatie op je dashboard (bij mij pas bij 3e keer toen hij helemaal niet meer aansloeg)
-stationair klep werkt (loskoppelen = uitvallen van de auto = bewijs dat de klep zijn werk doet als de stekker wel aangesloten is)

Om de sensor te vervangen, is het bij de T4 motor het handigst om het 90 graden pijpje die op het themostaat huis (met de 2 torx schroeven) gemonteerd is los te halen; anders kun je niet bij de sensor, met een (ik meen) 19mm steeksleutel.

Het verdient dan aanbeveling om te checken of de thermostaat zelf in goede staat is (die is dan blootgelegd) en anders meteen te vervangen. Als deze wel in goede staat is, dan wel even nieuwe pakking/ring die om de krans/flens van de thermostaat gaat kopen. Die kun je los bij de dealer kopen (<2 euro). Dan bespaar je geld voor een gehele thermostaat maar weet je wel zeker dat de boel weer waterdicht is bij het terugschroeven van de slangaansluiting.

RobertV
Idle
Idle
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door RobertV » vr 31 aug 2018, 14:28

Een ah moment.
Mijn ventilator slaat veel minder vaak aan als vroeger. Als ik hem vanuit vida test gaat hij wel keurig draaien.

Zag wel dat de weerstand van partner 30644121 de geest heeft gegeven.

Afbeelding

Als ik die Google kost dat nogal wat. 50-80 euro

Weet iemand toevallig de weerstandswaarde?
Of is bereid deze eens met een multimeter te even te meten. Nieuw draad weerstandje kost nog geen euro.

Weerstandje zit net onder de radiatorventilator in een buisje wat in twee beugeltjes zit geklikt.

RobertV
Idle
Idle

Bericht door RobertV » vr 31 aug 2018, 14:54

En zoekende online kwam ik deze tegen.

Ik ga dus snel op zoek naar of de juiste waarde..hoop dat iemand me die kan geven... en anders een vervanger.
zowiezo goede info voor dit forum... check je fan weerstand!!

want mogelijk is dit kleine frutding een reden voor het oververhitten van de motor, en daarmee mijn lekke koppakking....

http://www.enginebuildermag.com/2009/10 ... s-to-fail/

MarcO
Beheerder
Beheerder
Bouwjaar: 2001
Contacteer:

Bericht door MarcO » vr 31 aug 2018, 16:09

Is die weerstand waarde niet in Vida te vinden misschien?
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

RobertV
Idle
Idle

Bericht door RobertV » vr 31 aug 2018, 19:01

Heb gezocht.. maar niet gevonden

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

RobertV
Idle
Idle

Bericht door RobertV » za 01 sep 2018, 14:55

0,23 ohm staat er gewoon op. blijkt dus ook de weerstand nog goed is, maar dat ik denk een thermische zekering (op de eerste foto) kapot. als ik deze even sluit meet ik de ohmse waarde.

Uit het electrisch schema maak ik nu ook op waarom dat deze weerstand er zit. De ventilator kan in twee standen draaien. blijkt dus dat stand I niet meer werkte.
Een korte test..(effe zonder zekering) Is de motor nu warm, en staat deze stil, dan slaat de ventilator weer keurig aan. mooi zo.

Afbeelding

Plaats reactie