V40 slaat gelijk af

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Boyd
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd » wo 03 okt 2018, 23:12

Nu je het zegt, kan zomaar zijn dat die slang aan de binnenkant gaar is en de benzine niet meer goed doorlaat of dergelijke. Had hem vorig jaar (volgens mij) van een sloop v40 afgehaald, alleen geen idee meer waar ik hem precies vanaf heb getrokken, kans is dus aanwezig dat het geen brandstofslang is.

Haal hem er toch morgen af voor de druk regelaar dus dan gelijk maar ff kijken. :D

Boyd
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd » do 04 okt 2018, 22:45

Vandaag de drukregelaar (en injectoren) vervangen en ook de connectoren bij het immobilizer kastje ff met bus lucht bespoten, maar geen verschil.
De slang naar de drukregelaar is blijkbaar wel een benzineslang, maar of het ook bestemd is voor de hogere druk (35psi als ik het me goed herinner?) weet ik niet.
Afbeelding

Ik heb nog even nagedacht wanneer dit probleem nou precies begon, en herinnerde mij toen dat ik ongeveer een jaar geleden, toen het langzamerhand begon stil kwam te staan omdat de tank leeg was. (300m van het benzinestation :tumbdown)
Misschien dat het benzinefilter wat ik anderhalf jaar geleden had vervangen hierdoor beetje verstopt is geraakt met viezigheid uit de tank?

Soms start de auto ook beetje twijfelend (stotterend), alsof hij maar net genoeg benzine of ontsteking krijgt. Ook als ie niet start gebeurd dat soms, maar dan valt ie tijdens het aanslaan dus stotterend uit.

Echter zit ik nog steeds met het idee dat het iets elektrisch is. Aangezien ik als hij niet start, de sleutel altijd weer naar stand 0 moet draaien, alleen dan start ie na een paar keer proberen (soms 1, soms 8 keer). Als ik de sleutel op standje 2 houd en dan blijf proberen te starten dan blijft ie niet starten.

Klinkt alsof het elektrische systeem opnieuw moet worden opgestart, alleen dan start ie weer. Kan dit eventueel nog met de ECU of dergelijke te maken hebben, of moet je dit altijd doen als ie niet start met Volvo?

Gebruikersavatar
jbruijs
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 658
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door jbruijs » do 04 okt 2018, 23:19

Bij starten moet je altijd terug naar 0 voor zover ik weet, i.v.m. de pre-checks en opbouw van brandstof.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Boyd
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd » do 18 okt 2018, 02:10

Heb toch maar een brandstofdrukmeter besteld, om definitief uitsluitsel over het brandstofsysteem te krijgen. Als er niet genoeg druk is gok ik op of een verkeerde slang (zie hierboven) of een verstopt filter, vanwege het compleet leegrijden van de tank vorig jaar en het vaak zo-goed-als leegrijden van de tank wat ik vaak doe. :-D

Ook had ik zo'n vonktester gekocht om het ontstekingssysteem nog een keer goed te testen, en bij alle vier de bougies gaf de vonktester een pulserend lampje bij het starten, dus ontsteking zit wel goed.

Lucht systeem is ook prima, luchtfilter is niet vuil en heb de LMM connector nog maar eens losgekoppeld voor het starten, en ook hier geen verschil.

Dan zou, als het niet het brandstofsysteem blijkt te zijn, het toch ergens in de startblokkering moeten zitten lijkt mij?
Wat zou ik nog kunnen proberen naast de antennering en reservesleutel?

Boyd
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd » ma 29 okt 2018, 03:35

Heb de druk paar dagen terug kunnen testen met de meter, waarbij mij opviel dat de druk (te) langzaam werd opgebouwd en dat de druk bleef hangen rond de 2 bar, terwijl die gelijk naar 3,1 zou moeten gaan volgens vadis. (Wat wel gebeurde toen ik m aan een s40 van m'n vriend aansloot)

Ding is echter, de meter was goedkoop, en lekte na een paar dagen al, dus eigenlijk vertrouw ik het niet helemaal.
Uit de schrader valve komt echter wel een spuit benzine als je de valve indrukt, dus druk is er wel, de brandstofpomp is goed, dus zou het kunnen dat het brandstoffilter al na 22000 kilometer en anderhalf jaar verstopt zou kunnen zijn? Stond een paar maanden terug dus wel stil na de tank leeg te hebben gereden, dus misschien is daardoor veel troep in het filter terecht gekomen?

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9176
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door MarcO » ma 29 okt 2018, 12:01

Tja een brandstoffilter kost de wereld niet en zou het probleem kunnen verklaren. Gewoon vervangen en weer proberen. :tumbup
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Boyd
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd » vr 09 nov 2018, 18:08

Uiteindelijk toch maar weer naar de garage gegaan, en na twee dagen is meer duidelijk geworden.

Alles wat nodig is om te starten is (weer) getest.
Benzinedruk is prima, vonk is aanwezig, lucht is goed, connectoren v/d pomp en sensors gecheckt en er is zelfs een nieuwe massa aangelegd.
Nadat m'n garage ook naar de dealer is gegaan voor advies, lijkt het dan toch te zijn waar ik al bang voor was: een ECU die kuren heeft. :tumbdown

Wat ze denken is dat de ECU tijdens het startproces de benzinetoevoer (injectoren bijvoorbeeld) afkapt, wat dus betekend dat de startblokkering regeling van de ECU soms niet goed werkt.

Dus nu de ECU uit de auto halen en maandag afgeven bij garage, die stuurt 'm op naar een specialist die hem gaat analyseren.
Dit alles duurt bij elkaar een hele week. Kosten: om en nabij €200 bij reparatie en anders €75 onderzoekskosten.

Nu eerst maar eens proberen die ECU eruit te krijgen, de beugel die eromheen zit heeft een redelijk hoog hufterproof gehalte. :D

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 955
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door hervelt » vr 09 nov 2018, 21:04

Is dat een specialist vanuit jouw eigen garage ?
Als je ECU de oorzaak blijkt te zijn en voor €200 gerepareerd kan worden valt me dat nog mee.
Als je alles al gecontroleerd hebt wordt je wel moedeloos.
Hopelijk kun je weer snel rijden.
Laat je het wel weten..
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Boyd
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd » do 15 nov 2018, 20:11

ECU met immobilizer kastje is terug van ACtronics, met als resultaat: geen storingen of fouten gevonden. :tumbdown
Dus terug de auto in, en we zijn weer terug bij af.

Garage en Bangarage hebben beiden geen idee meer wat het kan zijn.
ACtronics zei nog wel dat het checken van de ABS control module nog de moeite waard is, omdat ze tijdje terug een ander geval hadden die ook niet meer startte, wat de ABS module bleek te zijn. Dus morgen wordt de printplaat van de ABS module gecheckt.

Heb nog net in VADIS bij het DSA systeem gekeken en als ik het niet verkeerd begrijp, lijkt het ABS systeem (2) tussen de sensoren en de ECU (3) te zitten? Dus wie weet wat het oplevert.
Afbeelding

Zelf heb ik er een hard hoofd in dat de ABS module de oplossing is, dus ik weet het ook niet meer zo goed, hopelijk dat de garage toch nog wat vindt. :wall :wall

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Caesar » do 15 nov 2018, 22:43

ik zou het eens zoeken in de temp sensor van de koelvloeistof, en dan bijvoorbeeld bij de thermostaat. Die heeft mij 3 maanden geleden laten staan; eerst paar keer slecht starten wanneer warm, maar daarna wou hij helemaal niet meer starten. Wanneer volledig afgekoelt wou de motor weer starten.

Toevallig zag ik (maar niet altijd) dat de temp-meter op mijn dashboard rare indicaties gaf tijdens proberen starten. Bij vervangen van deze (15 euro) temp sensor startte hij weer als normaal. M.a.w. bij starten werd er veel te rijk ingepompt (omdat hij dacht dat de motor koud was) en dus niet aansloeg totdat het blok weer afgekoeld was.

Dit werd destijds ook bevestigd door een maat van mij die handmatig ECU's herschreef en terugrederneerde welke sensoren er betrokken zijn bij de start cyclus. Lambda bijvoorbeeld niet, maar koelvloeistof sensoren zeker wel (1 van de primaire bronnen om de temp en dus lucht/brandstof menging te bepalen)

Het is maar een gedachte.

Overigens zijn er 2 temp sensors dacht ik, 1 bij de thermostaat en nog ergens anders (weet niet precies waar). Met vida/dice kun je beide sensoren uitlezen en zien of het realistische waarden zijn (koud = omgevings temperatuur, warm = +/-80-90 graden)......kwam ze destijds tegen; eentje gaf iets koelere waarde aan dan de ander en had subtiele verschillende namen (en nee 1-tje was niet van de olie). Staat me iets van bij dat de andere sensor voor de radiator it en degene die ik vervangen heb erna om samen te bepalen of de radiator zijn werk doet en/of fan moet inschakelen.

Je temp meter op je dashboard wordt door 2 sensoren gevoed (heel raar): 1-tje van mij was gaar en veroorzaakte spikes van maximaal naar minimaal en alles ertussen, maar losgekoppeld gaf mijn dashboard een normale temp aan (die ook afkoelde als motor uitstond). Er zijn 2 sensoren dus, waarvan ik er maar 1 de locatie weet.
Laatst gewijzigd door Caesar op do 15 nov 2018, 22:58, 3 keer totaal gewijzigd.

WhizzMan
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 19:17
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door WhizzMan » do 15 nov 2018, 22:52

De ABS computer praat met de ECU omdat je vermogen moet minderen als je wielslip hebt (DSA systeem of andere traction control).
In theorie zou je ABS je ECU kunnen "plat trekken" maar dat dat alleen bij starten zou gebeuren is wel heel onwaarschijnlijk.

Heb je brandstofdruk gemeten met draaiende motor? Hoe is de druk als je 's ochtends bij je auto aankomt en hij een avondje stil heeft gestaan? Er zit ergens een klep in je brandstofsysteem (bij de benzinepomp meestal) die er voor moet zorgen dat de benzine op druk blijft. Als die niet goed meer afsluit verdwijnt de druk terug de tank in en moet je benzinepomp de hele leiding weer vol pompen als je auto maar lang genoeg stil staat.

Als je nokkenas-sensor niet helemaal goed meer is (of de bedrading er naar toe), kan het een aantal omwentelingen duren voordat je ECU weet in welke cylinder er moet worden ingespoten. Je hebt maar twee bobines, dus er wordt sowieso bij elke keer dat de zuiger boven is gevonkt, of dat nou nodig is of niet. Daar heb je die sensor niet voor nodig.

Heb je het sproeibeeld van je injectoren bekeken? De kans dat het hier aan ligt is vrij klein, maar als je alle andere dingen al afgetikt hebt staat het toch nog wel ergens op het lijstje. Je zou verwachten dat je auto ook niet heel netjes loopt als je injectoren zo vuil zijn dat ze een startprobleem opleveren.

Met uitlezen, is er gekeken naar hoeveel procent correctie er zit in de mengverhouding? Als die meer dan een paar procent afwijkt, kan dat een aanwijzing zijn dat er iets niet goed zit.

Niet opgeven, vroeg of laat vind je het wel.

Boyd
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 12:44
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: V40 slaat gelijk af

Bericht door Boyd » vr 16 nov 2018, 01:27

Brandstofdruk is helemaal getest, die is oke.
nokkenas sensor is ook getest, door een ander werkend exemplaar erin te zetten. (Misschien dat het nog ligt aan de interne bekabeling naar de aansluiting?)

Injectoren zou nog kunnen, maar heb op dit moment ook een andere set erin zitten. (Geeft geen verschil)
Ook rijdt de bak zonder stotteren of inhouden, dus je zou denken bij vuile injectoren dat je tijdens het rijden wel iets zou merken. Moet wel zeggen dat de bak een paar keer onregelmatig is gaan lopen bij stilstaan en zelfs enkele keren is uitgevallen bij stilstaan, dus daar zit ook iets niet helemaal goed.

Met uitlezen is er niet gekeken naar de correctie bij de verhouding lucht/benzine. Weet niet of dat kan? Maar dat zou misschien dan nog een van de dingen kunnen zijn, waar naar gekeken kan worden.

De temperatuursensor (volgens mij die bij de thermostaat) en/of thermostaat waren vorig jaar kapot gegaan, (voor dat dit probleem kwam), zijn beide toen vervangen.

Heb nooit gehad dat ie helemaal niet meer wil starten, het lukt altijd wel, het verschil ligt echter in hoevaak ik hem moet starten.

Plaats reactie