VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door RobertV »

Had verwacht dat hij van binnen eigenlijk onder de oliekoek zou zitten. Temeer omdat ze later hiervoor het filter in de afdichting van de solenoid hebben gemaakt. Maar zoals het er nu uitziet is het dus het inslijten van de onderdelen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door jbruijs »

Ja dat is inderdaad wel een interessant feit ja. Er wordt over het algemeen aangenomen dat het komt doordat er vuil in de VVT komt. Maar daar lijkt het in dit geval niet op. Je kunt natuurlijk geen conclusies trekken na het controleren van 1 tandwiel. Zouden eigenlijk wat meer mensen moeten doen....
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 365
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: André
Locatie: Tholen, Zeeland

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Horecaspoilert »

In dit tandwiel heb ik in ieder geval geen vuil aangetroffen. Wel heb ik meteen de pakking van de solenoid mee laten vervangen, dat kostte me nu maar €20,- extra. Mijn distributieriem was vervangen bij 109.000 kilometer wegens de leeftijd. De VVT was toen niet meegenomen. Nu bij 197.000 de VVT ook gedaan, die begon zo rond de 175.000 te rammelen. Dus als deze nieuwe riem aan vervanging toe is gaat het VVT tandwiel er ook weer uit in mijn geval.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7002
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door rejaatje »

Netjes, en interessant om eens foto's van de binnenkant te zien.
Maar de pakking van de solenoid, bedoel je dat groene pakkinkje met zeefje? En dan 20 euro!? :O
Volvo for life
Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 365
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: André
Locatie: Tholen, Zeeland

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Horecaspoilert »

Inderdaad, die groene met het zeefje. Maar dan wel inclusief montage. Als nu niet de hele santekraam er uit had gemoeten had ik het uiteraard zelf gedaan.
Een oliewissel zou me €125,- kosten dus dat doe ik zelf eind januari, net voor de APK.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
bluemaster
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Marco
Locatie: Almere

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door bluemaster »

Collega attendeerde me op deze site, het VVT tandwiel is hier nog goedkoper. Ik heb nog niet de verzendkosten naar Nederland gechecked, maar de onderdelen zijn hier best goedkoop !
Vonn Click

EDIT Als ik het goed begrijp is het boven de 90 euro gratis verzenden.
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Tikkend / kloppend geluid uit de motor

Bericht door rory4ever »

Eerst even wat technische gegevens:
Volvo V40 1.8. BI-FUEL b.j. 2001
Motorcode B4184S2

Sinds een paar weken hoor ik een duidelijk tikkend/kloppend geluid uit de motor. Het geluid lijkt van vrij dicht aan de oppervlakte te komen en ook links. Soms hoor ik het vrijwel direct als ik de auto start (koud) maar meestal pas na een paar minuten als de motor begint op te warmen. Het tikt ook onregelmatig en af en toe blijft het een paar seconden tot een halve minuut weg en dan komt het opeens weer. De olie + oliefilter is ong. een jaar geleden reeds vervangen, de distributieriem is ook, samen met de span- en geleiderollen vervangen (moest sowieso gebeuren) en verder lijkt de motor prima te lopen (start goed, niet onregelmatig, vermogen lijkt ook ok)
Wie weet wat dit zou kunnen zijn en of ik me echt heel veel zorgen moet maken of niet. Motormanagementlampje brandt overigens niet. Voor de duidelijkheid heb ik een video ervan op Youtube gezet.

Laatst gewijzigd door MarcO op za 19 jan 2019, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Video zichtbaar gemaakt
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7002
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Tikkend / kloppend geluid uit de motor

Bericht door rejaatje »

Ik zet m'n geld in op je nokkenas versteller, ook wel de VVT (variable valve timer). Veel voorkomend euvel bij de X40 serie. Zoek maar eens op die term op youtube. Genoeg hulp in elk geval hier op het forum (zowel digitaal als in real life) om het probleem op te lossen :tumbup

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Volvo for life
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door rory4ever »

Bedankt :) Als ik het goed begrijp kan ik nu het beste eerst even checken wat er gebeurt als ik het stekkertje loshaal om te horen of het geluid dan verdwijnt of juist blijft? Geld is momenteel een heel groot probleem dus het wordt even op de tanden bijten maar je kunt dus gewoon in principe (voorzichtig) doorrijden en goed letten op de oliedruk, het vermogen zal wel minder worden en verbruik meer (is bekend hoeveel ongeveer?)
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvoS40 »

Geen idee waar je vandaan komt, anders hoef je alleen voor de onderdelen te zorgen en wat hobby centen.

Als je 10.000 km hebt gereden ben je geen distributieriem set nodig en alleen de vvt, bout, pakking en afdicht klep. (Al met al rond de 150ba 200 euro)

Dan kan ik het voor je maken.

Pb maar bij interesse
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Erwin1977
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 17:20
5
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Wormerveer

VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Erwin1977 »

Zo vandaag mijn auto weer opgehaald bij nordicar in Heerhugowaard
Gisteren mijn vvt en distributieriem laten vervangen
In 2014 heb ik mijn auto gekocht toe maakte de motor ook een geluidje volgens de handelaar geen probleem wordt verholpen
Later bleek ook dat het vvt was en die is toe als goed is ook vervangen nu na 60.000 km weer stuk gegaan
Maar nu wil ik natuurlijk wel weten wat de oorzaak is waarom hij nu zo snel weer stuk is gegaan
Ik gebruik havoline ultra S 5W-40 volsinteet
Wissel netjes om de 20.000 km mijn olie (tussen de 1,5 en 2 jaar)
Ook gekeken of de olie geschikt is voor mijn v40 op site van havoline
Ook de pakking van de solenoïde vervangen voor een met zeefje hij had nog een oude zonder namelijk
Nu keek ik op mijn oude vvt er zit volgens mij een productie datum op in ieder geval dat denk ik dat het een productie datum isAfbeelding

Ik denk week 29 jaar 2006
Dat zou betekenen dat hij al 8 jaar op de plank heb moeten liggen
Of dat er een van een sloopauto af gehaald is wand mijn auto is van 2003 dus het is niet de origineel vvt
Op mijn nieuwe staat volgens mij Kanis niet goed zien
Week 35
En dat weet ik wel zeker jaar 2017
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPad met TapatalkAfbeelding

Foto zijn niet zo scherp distributie kap zat in de weg
Kon 2017 op tand wiel goed zien

Heb de oude tandwiel ook nog om uit elkaar te halen
Maar moet ik even op het werk doen zitten rare boutjes opAfbeelding
Heeft iemand nog een idee waar het door zou kunnen komen dat hij zo snel stuk is gegaan hoor ik dat graag
Of zou het gewoon domme pech geweest zijn
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvoS40 »

Ik weet niet waardoor dat komt
Als het binnen een jaar is gebeurt zou ik wel de wettelijke garantie claimen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Erwin1977
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 17:20
5
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Wormerveer

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Erwin1977 »

Niks te zien bij mijn oude vvt geen vuil ofzo gewoon pech gehad denk
Iedereen bedankt voor het mee denken

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Caesar »

In 2014 heb ik mijn auto gekocht toe maakte de motor ook een geluidje volgens de handelaar geen probleem wordt verholpen
Later bleek ook dat het vvt was en die is toe als goed is ook vervangen nu na 60.000 km weer stuk gegaan
(niet tegenstaande dat er ook integere, betrouwbare verkopers zijn) als je een tweedehands auto koopt, je spreekt een prijs af, maar er moeten 'nog wat puntjes aangepakt worden voor levering' zorg dan dat je altijd bonnen/bewijs van werk/onderdelen wat ze gedaan hebben erbij krijgt.

Want de meeste proberen de reparatie natuurlijk zo goedkoop mogelijk te doen om de winst te maximaliseren. M.a.w. tweedehands onderdelen en vaak lapmiddelen worden gebruikt om je de eerste 3 maanden buiten de deur te houden. Het is al een signaal dat ze een auto in de verkoop zetten met tikkende VVT en dat de koper daar dan eerst iets van moet vinden voordat ze het oplossen (ik ga ervan uit dat dat niet iets was dat ze zelf niet in de gaten hadden dat daar iets mis mee was).

M.a.w. het zou mij niet verbazen als ze er een tweedehandsje in gezet hebben.
Erwin1977
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 17:20
5
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Wormerveer

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Erwin1977 »

Zou zo maar kunnen
Zo nog even een fotoje Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk

Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 365
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: André
Locatie: Tholen, Zeeland

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Horecaspoilert »

Volgens mij moet dat een tweedehandsje zijn. Als je goed kijkt lijkt het of deze vvt aardig versleten is: de halfronde geleider waar het plaatje in loopt lijkt op je foto niet halfrond meer maar in het midden uitgesleten. Het midden lijkt dieper dan de zijkantjes van het halfronde gedeelte. Versleten dus.
Ik kan het mishebben natuurlijk, maar bij de vvt uit mijn V lijkt dat nog minder uitgesleten als bij de jouwe, en die van mij rammelde al flink.
Ik heb de vrijheid genomen dit even op je foto te markeren:
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Erwin1977
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 17:20
5
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Wormerveer

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Erwin1977 »

Ik hoop dat het dan maar een tweedehandsje was en dat ik niet weer over 60.000 km aan de beurt ben


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door jbruijs »

Ja inderdaad! Is toch wel een duur grapje anders... :O
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Delluf "Shire"

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door HJ2 »

Goeie info allemaal hier in dit draadje!
Die van mij is gisteren binnengekomen. Nu alleen nog de multiriemset (3x woordwaarde) en dan kan ik aan de bak!
JohnnyV40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 427
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 20:18
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: John
Locatie: Omgeving Tiel

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door JohnnyV40 »

Bij mij gelukkig geen ratelend geluid van de vvt. ( Niet te vroeg juichen natuurlijk )
Echter in de buurt van de vvt ligt wat olie bovenop het blok. Weet iemand of dit een pakking kan zijn ? Zou niets anders kunnen bedenken als olie bij de vvt vandaan.
Plaats reactie