VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
donrien
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 22 mei 2015, 20:22
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Haren

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / rate

Bericht door donrien »

880 was de schade.
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: VVT en nokken assen.

Bericht door tkoster »

Mijn V40 heeft geen vvt. Ivm het vervangen van de cilinderkop heb ik de nokkenassen eruit moeten halen. De vervangende kop van de sloop heeft ook bijbehorende nokkenassen die ga ik gebruiken want dat is op elkaar ingesleten.

Maar bij het demonteren stond leuk in de vraagbaak, of vadis dat weet ik niet meer zo, beschreven dat je de tandwielen van de nokkenassen moet halen.
Het is goed dat ik nog een paar nokkenassen heb waar de tandwielen nog opzitten, want als je ze eraf haalt blijkt dat de tandwielen ovale boutgaten hebben, maw je kunt ze draaien tov de nokkenas, en nog vrij veel ook.
Afbeelding

In detail :
Afbeelding

En nu het filmpje

[youtube][/youtube]

Dat is toch bizar, dat de nokkenas tandwielen draaibaar zijn tov de nokkenas ?
Met risico op verschuiven in de loop der tijd.

En dan de vraag, hoe weet je dat de tandwielen 100% goed staan afgesteld tov de as ?
Laatst gewijzigd door tkoster op zo 13 sep 2015, 21:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9389
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: VVT en nokken assen.

Bericht door volvoS40 »

Dat zelfde geintje heb je dus met de vvt ongeveer ook... alleen zit dat domme ding dus vast met 1 bout !!! en daar moet ie het helemaal mee doen (A)
Geen fijne gedachte, maar doet het er wel mee.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: VVT en nokken assen.

Bericht door tkoster »

Ik heb vadis er nog even op nagekeken.
Je moet controleren of het gat voor de nokkenasbout in het midden zit. Tja dan zou je zeggen, maak gewoon een rond gat. Wat hier nou het nut van is gaat mijn pet te boven.
Je zou de boutkoppen haast met een puntje willen vastlassen aan de tandwielen, maar ja er rijden zo miljoenen volvo's rond die het ermee doen, dus het zal wel goed gaan.
Sergio
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 21:29
9
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004

VVT

Bericht door Sergio »

Ja, ook ik slachtoffer van de VVT. Na 3 maanden rijden begon het toch irritant te worden, dus 427,- uitgegeven aan een gemodificeerde set. Omdat de distributie 10 maanden terug gedaan was met 20.000 km rijden, hebben we de distributie zo gelaten, moest eigenlijk opnieuw maar is een verantwoorde beslissing, aldus de garage. Hij rijdt echt weer goed, en een mooi geluid dus geen spijt van!
Gebruikersavatar
stefan089
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 05 jul 2015, 11:43
8
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2002

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / rate

Bericht door stefan089 »

Even een vraagje over de VVT:

Een goeie 2 jaar geleden heb ik bij de V40 1.8 van mijn vader de VVT incl de complete distribtutie vervangen vanwege een klapperende VVT. De VVT poelie is vervangen voor een nieuwe originele. Bij het vervangen had ik de pakking van de actuator kunnen vervangen voor eentje met een zeefje erin, dit heb ik niet gedaan.
Een week na het vervangen heb ik de olie ververst. Dat was bij 193.000 kilometer. Nu, bij 225.000 kilometer begint de VVT weer te klapperen. Ik weet dat de poelies erg gevoelig zijn voor vervuilde olie, en dit kan hier ook een oorzaak zijn. De olie heeft er wat lang op gezeten, maar schrikbarend vind ik het nog niet...

Nu ben ik niet direct van plan om weer een nieuwe poelie te monteren. Zou het zin hebben om de actuator schoon te maken en alsnog te voorzien van de pakking met het zeefje? Ik ben zelf bang van niet, maar misschien heeft er iemand nog een idee?
Gebruikersavatar
stefan089
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 05 jul 2015, 11:43
8
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2002

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / rate

Bericht door stefan089 »

Is er toevallig iemand die mij een antwoord kan geven op bovenstaand? As we speak wordt de actuator vervangen en een nieuw type pakking (met zeefje) geplaatst. Het gerammel wat hij nu doet is vele malen minder als het gerammel 2 jaar geleden, dus hopelijk valt er nog wat te redden... Maar ervaringen en ideeën zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9389
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / rate

Bericht door volvoS40 »

Even goed spitten op het forum, ik meen dat er iemand de gehele vvt uit elkaar heeft weten te peuteren en dat ding weten schoon te maken.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
ChristiaanW200
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 17:11
8
Model: 850
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hoogezand

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / rate

Bericht door ChristiaanW200 »

Ik heb wel eens een uit elkaar gehaald, maar daar valt niks aan schoon te maken helaas. Olie al wel ververst?

Verstuurd vanaf mn CatS50
Gebruikersavatar
alienraziel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 12:55
10
Model: V40new
Type: T4
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Erik
Locatie: Huizen

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / rate

Bericht door alienraziel »

hier nogmaals de fotos van de VVT uitmekaar ;) VVT solenoid
VVT pully

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan089
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 05 jul 2015, 11:43
8
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2002

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / rate

Bericht door stefan089 »

Thanks voor de foto's! Ik zie daar toch een hoop vervuiling. Is zoiets niet te redden als zoiets goed wordt gereinigd? Ultrasoon bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
alienraziel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 12:55
10
Model: V40new
Type: T4
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Erik
Locatie: Huizen

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / rate

Bericht door alienraziel »

als je bedoelt in zijn geheel dan denk ik het niet sommige kanaaltjes zijn wel erg klein maar je kan het proberen
en uit elkaar is dit goed schoon te maken, de pully liep weer soepel na wat schoonmaken met remreiniger :D

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
GBeetje
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 07 okt 2015, 22:19
8
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / rate

Bericht door GBeetje »

Graag wou ik jullie nog het volgende meegeven:

Vorige week dacht ik ook dat ik het typerende VVT probleem had. Echter na wat verder speuren leek het toch meer te zijn. Het loshalen van de stekker veranderde bijvoorbeeld niks aan het geluid en een kort consult bij de Volvo garage leerde mij ook dat het toch anders tikte. Aangezien 3 monteurs geen enkel idee hadden wat het kon zijn en de redelijk harde tik toch echt uit de kop/ de distributie kwam vreesde ik voor het ergste...

Ik had dus al 2 dagen ingepland om de kop en distributie los te halen met zelfs het risico dat het niet eens (voor normale kosten) op te lossen zou zijn. Voordat ik het los ging halen toch nog even 1x langs een andere garage om te kijken of zij nog een idee hadden. Na horen, kijken, horen en nog een keer kijken gaf ik mij al gewonnen. Echter zag een scherpe monteur toen toch 1 dingetje:

Namelijk het ringetje, achter 1 van 3 boutjes waarmee het distributietandwiel aan de VVT pulley vast zit, bleken we rond te kunnen draaien. Oftewel ondanks dat het boutje vast leek te zitten, zat hij toch een heel klein beetje los. Na het vastdraaien (met een tang gezien de hele rare kop die het boutje heeft) en weer starten bleek de tik weg!
Er zat dus toch een beetje zijwaartse ruimte tussen het tandwiel en de pulley wat bij ronddraaien een klein tikje gaf. Doordat de nokkenas natuurlijk de trilling doorgeeft in de hele kop werkte de kop als klankkast en was de tik dus zo goed te horen.

Ik hoop dat een ander met deze tip ook nog eens met 5 minuutjes werk een 'tik' op kan lossen ipv een hele dure wissel van onderdelen met veel arbeid te doen.
Tjopke72
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 04 jun 2016, 12:05
7

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel)

Bericht door Tjopke72 »

Mensen, natuurljk na een week , meer binnen een week ook het VVt geluid.
Zal morgen de handelaar eens opbellen of er van enige garantie sprake is.

Ik weet zeker dat ik het afgelopen zaterdag niet gehoord heb maar begon steeds duidelijker te worden.

Hier mensen die dat voor een goede prijs kunnen doen?
Als het kan zou ik super vinden om het te doen met iemand die met mij mee kijkt. Van mijn 240 kan ik de kop vervangen , kleppen stellen , distri wissel maar van de s40 vind ik dat wat spannend.

Dus, wie kan mij helpen? Is dat een avond klusje?
Ik woon in Heerde, maar afstand maakt mij niet veel uit.
Gebruikersavatar
volvonick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
8
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leiden

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvonick »

Ik ben ook aan de beurt nu. Rrrrrr......rrrrrrr.....rrrrrr... Zwaar irritant geluid dus maar dit topic door spitten en kijken of ik het zelf ga oplossen.

Edit: ik ga voor zelf oplossen, staat genoeg info in dit topic. Baal wel, want het wordt een dure wagen dit jaar. Paar maanden terug al 500 euro lichter aan draagarmen, uitlijnen en banden... En nu weer een paar 100 aan VVT en distributie spul. Nu blijft alleen dat dashboard kwaaltje nog over, ik hoop maar dat dat ooit al gebeurd is.

Trouwens, iemand een idee of dat blokkeergereedschap ook ergens te koop is?
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km
trimix1970
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 31 aug 2016, 19:29
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door trimix1970 »

http://www.forcetools-kepmar.eu/epages/ ... ts/WT-2019

iemand een idee hoe ik het vvt tandwiel moet monteren als deze eraf is geweest ? gaat om een v40 2.0 16 v vvt nokkeastandwiel zit op de inlaatkant
moet ik het tandwiel voor het steepje van de kap boven zetten en dan het tandwiel met de klok meedraaien tot aan de aanslag als ik er de riem opleg ? zodat het tandwiel er op spanning op komt ?
of kun je zon tandwiel niet draaien ? en moet je gewoon het tandwiel met het pijltje naar boven erop zetten ?
in Vadis kan ik er ook niet echt veel van vinden hoe en wat
gereedschap om de nokkenassen te vergrendelen heb ik
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9389
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvoS40 »

Tandwiel zit alleen vast met de centrale bout.... Deze zal je ook nieuw moeten mee vervangen.
Nokje van het tandwiel staat als het goed is boven als je alles op tijd hebt staan en de assen hebt geblokkeerd met de blokeertool
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
trimix1970
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 31 aug 2016, 19:29
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door trimix1970 »

ok dus alles op tijd zetten blokkeer gereedschap monteren krusas onder op tijd uitlaat nokkenas pijltje naar boven vvt tandwiel er gewoon zo opzetten dat het pijltje ook omhoog staat ?(inlaat nokkenas )
Dus niet iets eerder zetten en dan tijdens de riem erop leggen het vvt tandwiel op tijd draaien ?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9389
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvoS40 »

Ja.
Als je het niet vertrouwd, laat dan iemand mee kijken. Volgens mij vroeg je dit ook al op het Volvo-forum
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
trimix1970
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 31 aug 2016, 19:29
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door trimix1970 »

ok is duidelijk gewoon nokkenassen vergrendelen krusas goed zetten vvt tandwiel erop zodat pijltje boven goed staat met de kap alle 2 de nokkenassen pijltje naar boven

riem erop en aanspannen

heb wel vaker riem vervangen alleen nog nooit met een vvt erop


dank jullie voor de reacties
Plaats reactie