VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Anmar
Engine off
Berichten: 2
Lid geworden op: di 05 jun 2012, 12:31
11
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Duiven

Re: Vreemd geluid (met filmpje)

Bericht door Anmar »

Ik heb last van hetzelfde vreemde geluid als in het filmpje aan het begin van deze topic. Nu staat de distributieriem met waterpomp voor december op de planning om vervangen te worden. Aangezien deze er toch af moet om dit probleem te verhelpen zou ik dit graag in 1 keer laten doen. Kan het kwaad om tot die tijd gewoon door te rijden of moet ik me dan zorgen maken dat er extra schade kan ontstaan wanneer ik hiermee blijf rijden tot december?
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: Vreemd geluid (met filmpje)

Bericht door daan27 »

Ik rij al bijna een jaar met dat vreemde geluidje. Bij mij hoor je het geluid alleen bij stevig gasgeven. Verder niet. Het kan dus geen kwaad. Ik zal meteen die vvt poelie dan vernieuwen. Dit omdat je dan toch je distributie riem eraf heb en je er dus goed bij kan.
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: Vreemd geluid (met filmpje)

Bericht door daan27 »

Afgelopen weekend de VVT eindelijk eens vervangen. Het was gelukkig een klus die goed te doen was. Hij start nu gewoon zoals het hoort en de motor loopt veel beter. Bij ratelt niet meer zo en loopt mooier rond. Hij lijkt ook iets beter te trekken. Vooral op de snelweg van 120 naar 140, dan gebeurd er gewoon veel meer als voorheen. De tijd moet het nog even uitwijzen...... maar ik denk dat het een grotere verbetering is. :tumbup

Bij deze ook nog een aantal foto's die ik heb gemaakt tijdens de klus. De klus zelf valt wel mee eigenlijk moet ik zeggen. Bij vragen hoor ik het graag!!

Afbeelding
Motorsteun weg en krik onder het blok. Stuurbekrachtigsolie reservoir weg, en je hebt alle ruimte

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Speciaal gereedschap op de beide nokkenassen te blokkeren.

Afbeelding
Komt best veel olie uit. En je wilt het niet op je distributieriem hebben. Dus doekje erin!!

Afbeelding
De nieuwe VVT met de dikke torx 55. Eerst een afdekplaatje eraf met een pakking ertussen. Daarna deze bout, en hij is los.

Daarna alles er weer opbouwen en klaar is kees!! :tumbup :-D :jerry

Weer een X40 kwaal opgelost. De volgende word de voorruit ontwaseming. :wall
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
michel9362
Idle
Idle
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 03:39
13
Model: XC90
Bouwjaar: 2002
Locatie: Amstelveen

Re: Vreemd geluid (met filmpje)

Bericht door michel9362 »

lekker dat je die klus weer geklaard hebt. Ik had dezelfde bevindingen nadat ik die van mijn V gedaan had. Ook lekker dat je die blokkeer steun kon lenen. Zonder is het eigenlijk niet te doen. Hij blijft daardoor gewoon goed op tijd.
Succes met je ontwaseming, daar heb ik er ook nog twee van voor de boeg. ( een voor een collega.)

[ Geplaatst met Mobile Device ] Afbeelding
[color=#0000FF][size=200]V40 1.8 europa elegance 2002[/size][/color]
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: Vreemd geluid (met filmpje)

Bericht door daan27 »

Ja zeker handig. Zonder was het niet zomaar gelukt. Je moet natuurlijk die verstelbare poelie van de inlaat nokken as los draaien met die grote torx 55. Zonder deze tool draait natuurlijk de nokken as mee en krijg je hem niet los. Je hebt hem dus wel nodig. :tumbup
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
Gebruikersavatar
marcveen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 460
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: Vreemd geluid (met filmpje)

Bericht door marcveen »

En waar kwam dat tooltje vandaan dan?
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek

Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: Vreemd geluid (met filmpje)

Bericht door daan27 »

Van de garage waar m'n broer werkt. Maar de Volvo dealer wilde hem ook wel aan me uitlenen. :tumbup Had ik niet verwacht van de dealer...... Wel netjes van ze
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
mirage
Idle
Idle
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 11:13
11
Model: S60
Bouwjaar: 2003
Locatie: alphen aan den rijn

af en toe apart geluid bij stationair draaien

Bericht door mirage »

Ik heb vandaag de stappenmotor en het gashuis gereinigd. Dit is schijnbaar al redelijk recent gebeurt want vies was dit niet echt. de contactpuntjes van de stappenmotor waren ook goed ingevet. De startproblemen zijn dus niet verdwenen helaas en nu staat de BDR dus inderdaad op de nominatie. Maar dat terzijde.

Nu bij het stationair draaien hoorde ik alleen een vreemd bijgeluid wat ik al eens eerder gehoord had maar niet echt opgelet. Nu met de kap open even geluisterd en gekeken en er een filmpje van gemaakt. Ik kan iig niks vinden (dat scheelt want ik heb er ook niet zoveel verstand van :P). Dit lijkt dus alleen voor te komen bij stationair draaien en toevallig leek ik hetzelfde geluid later vanochtend ook heel even te horen bij het starten maar daarna liep hij wel gewoon netjes stationair. Dit geluid is dus niet constant bij stationair draaien van de motor en de airco heb ik al eens uit gehad.

Anyway hier het filmpje en als dit toch verkeerd staat hoor ik het graag.

[youtube][/youtube]
sdirkx

Re: af en toe apart geluid bij stationair draaien

Bericht door sdirkx »

Hé wacht s ff. Dat moet bijna wel je VVT zijn:
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... &hilit=vvt

Je kunt de stekker eraf gooien en kijken of je het geluid dan nog hebt.
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: af en toe apart geluid bij stationair draaien

Bericht door daan27 »

Yep je VVT. Begin maar vast met sparen dan. €180 bij de dealer, maar dan moet ie nog op. E als je alles los heb kun je ook meteen je D-riem vervangen misschien?
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
mirage
Idle
Idle
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 11:13
11
Model: S60
Bouwjaar: 2003
Locatie: alphen aan den rijn

Re: af en toe apart geluid bij stationair draaien

Bericht door mirage »

Ja dat is dus het kutte D-riem is 20k terug gedaan :( en 180 euro had ik al gelezen inderdaad.
Gaat lekker zo :P

ps waar zit die connector? ik heb net de verkeerde te pakken denk ik :P gebeurde namelijk niet veel behalve dat de blower continue ging blazen.
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: af en toe apart geluid bij stationair draaien

Bericht door daan27 »

De connector zit onder het zwart plastic deel op de kop van de motor. De connector is van de actuator en niet van de VVT zelfs dus. Maar weet niet of het dan ophoudt hoor.

Je D riem hoef dus niet vervangen te worden. Niet aankomen dus.

Spot even het forum door. Ik het toen een aantal pics gepost met de special tool die ik had.

Succes!
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
mirage
Idle
Idle
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 11:13
11
Model: S60
Bouwjaar: 2003
Locatie: alphen aan den rijn

Re: af en toe apart geluid bij stationair draaien

Bericht door mirage »

Ik heb de foto's gezien ja, met een of andere nokkenas vergrendeling van je garage toch? Probleem is alleen dat ik er zelf niet teveel aan wil klooien omdat ik er ook gewoon het verstand niet van heb.
Dus als er mensen zijn die dit wel zouden willen doen bij mijn auto hou ik me aanbevolen. Uiteraard tegen een overeen te komen vergoeding (en ik wil zelf ook best mijn handen vies maken de kennis en vertrouwen ontbeert mij om het zelf te proberen).

Is het nu trouwens kwalijk om hier nog mee door te rijden?
sdirkx

Re: af en toe apart geluid bij stationair draaien

Bericht door sdirkx »

daan27 schreef:De connector zit onder het zwart plastic deel op de kop van de motor. De connector is van de actuator en niet van de VVT zelfs dus. Maar weet niet of het dan ophoudt hoor.
Succes!
Kun je mee bepalen of het de klep of t tandwiel is.
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: af en toe apart geluid bij stationair draaien

Bericht door daan27 »

Nee kan geen kwaad om er mee door te rijden. Heb er zelf een jaar mee gereden omdat ik het niet kon plaatsten wat het was.

Gewoon door iemand laten doen als je het niet zelf durft. Wat het is wel een precies klusje dat wel. Succes!
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
mirage
Idle
Idle
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 11:13
11
Model: S60
Bouwjaar: 2003
Locatie: alphen aan den rijn

Re: af en toe apart geluid bij stationair draaien

Bericht door mirage »

Nou net even getest, Hieronder een filmpje bij 9/10 seconden prik ik de stekker van de VVT/actuator er weer in.



Conclusie: Met de stekker eraf is er niks te horen, met de stekker erop hoor je dat geluid weer. Dus het is de VVT en ik kan daar nog wel even mee doorrijden?
Misschien stomme vraag maar wat als je deze stekker er nu dus aflaat?
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: af en toe apart geluid bij stationair draaien

Bericht door daan27 »

Als je VVT niet werkt, wat hij in feite nu al niet doet dan mis je vermogen. Maar is het niet alleen de actuator? Start auto ook slecht? De actuator kost €120 en is met 10 min gedaan.
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
mirage
Idle
Idle
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 11:13
11
Model: S60
Bouwjaar: 2003
Locatie: alphen aan den rijn

Re: af en toe apart geluid bij stationair draaien

Bericht door mirage »

Nu volg ik het niet helemaal meer. is de VVT hetzelfde als de actuator? De auto start ook slecht inderdaad :)

Ik moet de VVT dus vervangen of de actuator of is het hetzelfde?
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: af en toe apart geluid bij stationair draaien

Bericht door daan27 »

De actuator bestuurt de VVT. Maar als hij ook slecht start dan is het voor 99% zeker de VVT zelf die intern vervuild is en zo niet goed meer kan werken. En in combinatie met at rare geluid moet het wel je VVT zelf zijn ja.
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
sdirkx

Re: VVT Apart geluid (klokje tikken)

Bericht door sdirkx »

De pulley oftewel tandwiel bedoel je dus. Is helaas meestal de boosdoener, maar evt ook zelf te doen (zie terug in dit topic)
Plaats reactie