VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
volvonick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
8
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leiden

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvonick »

Ik wil binnenkort mijn VVT laten vervangen. Heb al een tandwiel en distributie set liggen. Waterpomp will ik niet vervangen. Wat heb ik nog meer voor onderdelen nodig? Iemand die me aan onderdeel nummers kan helpen zodat ik even wat rond kan shoppen? Dealer sla ik over, dat is me te duur voor die paar km per jaar.
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km
Gebruikersavatar
alienraziel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 12:55
10
Model: V40new
Type: T4
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Erik
Locatie: Huizen

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door alienraziel »

je hebt een nieuwe afdek kap nodig voor de nokkenas 1397381
en mssn ook gelijk nieuwe pakking met filter voor vvt-klep
30731212

suc6 en ik zou je waterpomp ook meepakken kleine moeite :whistle
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
volvonick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
8
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leiden

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvonick »

En de bout van de VVT? Heb je daar ook een nummer van?
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km
VolvoV40Pieter
Overleden
Overleden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 12 okt 2017, 20:19
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Pieter
Locatie: Drunen

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door VolvoV40Pieter »

Dat weet de magazijnman/vrouw van de dealer uit het hoofd. Bout kost een paar euro.
Gebruikersavatar
volvonick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
8
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leiden

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvonick »

Zoals ik al zei zoek ik niet via de dealer. Al kost het een paar euro, ik heb nooit tijd om daar langs te gaan wanneer ze open zijn. En het is een ballentent hier in de buurt. Moet het gewoon op internet bestellen zodat het thuis wordt bezorgd. Daarom zoek ik nummers.
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door MarcO »

Ergens in dit topic staan ze ook wel maar je kan ze ook vinden op deze pagina. http://www.volvopartswebstore.com/
Soort WebVida
Gebruikersavatar
volvonick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
8
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leiden

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvonick »

Ik zoek nog steeds het nummer van de centrale bout, is er nou echt niemand die mij aan een nummer of link kan helpen? In deze topic staat die niet, en de volvo pařts site kom ik niet verder... Wil graag actie ondernemen om mijn VVT te laten vervangen.

Dit is nodig toch:
Riem, spanrol en looprol
Tandwiel
Pakking
Dop
Waterpomp
Centrale bout

Vergeet ik nog iets?
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km
Gebruikersavatar
bluemaster
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Marco
Locatie: Almere

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door bluemaster »

Nieuwe pakking voor solenoid, die zou ik ook losmaken en schoonmaken, dan met een nieuwe pakking terug plaatsen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door MarcO »

Hawker17
Idle
Idle
Berichten: 44
Lid geworden op: do 06 mei 2010, 18:57
13
Locatie: Amersfoort

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Hawker17 »

Hallo allemaal,

Mijn S40 1.8 uit 2000 heeft nu ongeveer 1.5 jaar last van het bekende (VVT tandwiel) geratel. Alleen bij stationair te horen wanneer de motor goed warm is. Kilometerstand was 175000 toen het euvel begon. Altijd netjes beurtjes gehad bij de dealer.

Gebeurt dit nu vroeg of laat met alle S40/V40 blokken tot 2004? Uitgezonderd de types met het GDI blok. Of zijn er ook mensen hier die rijden zonder het euvel? En gebeurt het doorgaans bij hoge kilometerstanden en is de 175000 bij mij een uitzondering? Zijn de 2.0 blokken hier minder gevoelig voor?

Ik vraag dit even omdat ik een mooie V40 1.8 uit 2004 op het oog heb. Alle opties, dealer onderhouden en kilometerstand 220.000.

Graag jullie meningen. Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door EnigmaEll »

Mijn 2 liter turbo heeft er ruim 250dkm op zitten en hier is het nog niet aan de orde geweest.
Maar het klinkt bijna alsof iedere fase 2 / 3 er wel een keer aan moet geloven.
Ik denk dat goede olie en op tijd deze wisselen wel kunnen helpen in het voorkomen/ uitstellen van een kapotte VVT.
Gebruikersavatar
alienraziel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 12:55
10
Model: V40new
Type: T4
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Erik
Locatie: Huizen

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door alienraziel »

bij mij begon het op 315.000 en heb hem bij 430.000 vervangen en dat was nodig ook want de boutjes van de vvt begonnen los te trillen 1 was er al uit :wall net op tijd dus :D
Afbeelding Afbeelding
Telegraphroad
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 15 aug 2011, 08:55
12
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Arnold
Locatie: Oudega (DFM)
Contacteer:

VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Telegraphroad »

Het vervangen van het tandwiel is vaak de oplossing. Al kan de solenoid ook nog problemen geven.

Bij de mijne is het tandwiel en de solenoid vervangen, de ratel is verdwenen. Dat is nu 60dkm geleden.

Gebrek aan olie is vaak de oorzaak.
V40 Europa Navigator BI-Fuel 2003 saphire black
V40 Sports Edition 2003 zilver metalic 2.0t automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
Gebruikersavatar
volvonick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
8
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leiden

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvonick »

Vervangen is zeker de oplossing, dat mag duidelijk zijn. Vind dit wel interessant, want hoe lang gaat die gemiddeld mee? Zijn er hier mensen met dusdanige kilomterstanden dat ze deze al meer als 1x hebben vervangen? Of is een gemiddelde van 200.000 kilometer realistisch?
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km
Hawker17
Idle
Idle
Berichten: 44
Lid geworden op: do 06 mei 2010, 18:57
13
Locatie: Amersfoort

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Hawker17 »

Dank allen voor de reacties! Ik ga zo een proefrit maken met de V40, 206000 op de teller. Ik ben op de hoogte van het risico van de VVT. Maar als de auto verder in goede staat is (heeft tevens alle opties) dan koop ik hem. Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door PKing »

Toen ik de mijne kocht afgelopen jaar rammelde de VVT ook, deze had meer dan 3 ton gelopen, alleen de onderhoudshistorie is er niet bij:-(

Het tandwiel kost 180 Euro nieuw dacht ik?
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door MarcO »

Ik ben de 3 ton voorbij en heb nog steeds de originele erop zitten. Ik denk dat alles met onderhoud te maken heeft van de huidige maar ook de vorige eigenaar.
Gebruikersavatar
volvonick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
8
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leiden

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvonick »

Ik heb ook geen onderhoudshistorie bij de auto (doe zelf ook alles zelf, maar schrijf het wel in het onderhoudsboekje) dus ik heb geen idee of ik de eerste ben die er een nieuw VVT op heeft laten zetten of niet.

Ik zou me qua aanschaf niet tegen laten houden door de VVT. Elke auto heeft zijn standaard mankementen en een phase 2/3 is echt wel een heel fijne auto!
MarcO schreef:Ik ben de 3 ton voorbij en heb nog steeds de originele erop zitten. Ik denk dat alles met onderhoud te maken heeft van de huidige maar ook de vorige eigenaar.
Dat bedoel ik. Ik zie enorme verschillen voorbij komen. Onderhoud en gebruik van de auto zal een rol spelen. Maar de meeste weten niet wat er ooit allemaal mee gebeurd is...

Trouwens, leuk idee: een lijst maken met wie wanneer een nieuwe VVT gemonteerd heeft. (H)
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door krismazur »

Volgens mij dealer gaat de vvt kapot vanwege te laat verversen van de motorolie en ook als er verkeerde olie gebruikt word
Maar dat vermoed de dealer in halsteren
Laatst gewijzigd door krismazur op wo 22 feb 2017, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Just call me Kris

Afbeelding
Hawker17
Idle
Idle
Berichten: 44
Lid geworden op: do 06 mei 2010, 18:57
13
Locatie: Amersfoort

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Hawker17 »

Of het met olie te maken heeft, betwijfel ik wel een beetje nu. Mijn vorige Volvo is altijd bij een Volvo garage in onderhoud geweest. Het VVT gelazer begon bij de 160.000.

Nu heb ik een V40 uit 2004 met 207000 op de teller en die begint er deze week mee. :tumbdown

Heeft iemand wellicht een foto hoe ik bij het stekkertje moet komen onder de afdekkap?

Iemand in dit topic zei dit, maar ik heb nog geen idee waar te zoeken:

Aan de bestuurderskant van de nokkenassen zit een stekker aan het eind op de nokkenas, als je die eraf trekt is het geluid weg. Collega heeft het ook zo, je merkt iets een dipje tijdens optrekken, maar niet erg storend. Auto is zo overigens zonder problemen door de APK gekomen: co meting was prima, waar ik eigenlijk bang voor was.
Plaats reactie