VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shell
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: za 25 feb 2017, 19:53
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Shell »

Mocht er iemand nog een nieuwe bout nodig hebben voor het vvt tandwiel t.b.v. dit klusje. Ik heb er nog 1 liggen.
Mijn tweede Zweed, Saab 9-3 Cabrio 2.0T: Mijn webdagboek
Mijn eerste auto, Volvo V40 2001 1.8: Mijn webdagboek Verkocht
leo22

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door leo22 »

Gisteren terug geweest naar de verkoper, alles vernieuwd incl. distributie set, gratis leenauto, en verwelkomd met koffie.
Op de terugweg van Den Helder naar Rotterdam een nieuw probleem, bij een snelheid van 90 of 100 k pu loopt hij geweldig, motor klinkt super gezond, maar laat ik hem terug zakken tot onder de 80 en wil dan weer optrekken ontstaat er een trilling en een brommend geluid, het voelt of ook het vermogen afneemt, en je steeds meer gas moet geven om weer op snelheid te komen.

Tijdens die terugrit werd het filerijden, het voelde steeds meer onplezierig aan, optrekken voelde rauw aan, schakelen van 2 naar 3 ging soms met een sprong voorwaarts, eenmaal weer op snelheid loopt hij prima.

Om een lang verhaal kort te maken, lijkt het er op dat het Volvo avontuur in de kiem gesmoord wordt, ik denk aan de koppelomvormer, en begrijp dat de kosten hiervan dusdanig hoog zijn dat het de vraag is of een auto uit 2003 dit nog waard i, jammer want verder is het een plaatje.
Ik betwijfel of de verkoper hier weer net zo coulant mee omgaat, wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Bramzel »

Mijn auto bokt ook best wel als ik hem teveel terug laat lopen in de toeren, ik weet eigenlijk niet beter en pas m'n rijstijl er op aan. Is het geen kwestie van gewenning?
leo22

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door leo22 »

Dat denk ik niet, hij voelt en klinkt niet goed, al meerdere automaten gehad, dit nog niet eerder meegemaakt
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvoS40 »

Tandje ernaast :-D
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
bluemaster
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Marco
Locatie: Almere

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door bluemaster »

Denk het ook, gebeurt de besten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
leo22

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door leo22 »

De klachten van het defecte VVT wiel waren verholpen, geen vreemde geluiden meer, loopt stationair als een zonnetje, de latere klachten betrefd het schakelen van de automaat.
Oorzaak waarschijnlijk de koppelomvormer, de verkoper had geen trek meer om dit te verhelpen, en stelde voor om de gesloten deal terug te draaien.
Ben nu dus weer voor even eigenaar van een Ford Mondeo.
Of er weer een Volvo komt weet ik nog niet, maar even zien wat er op mijn pad komt.

De mensen op deze site bedankt voor hun advies.
V40Richard
Engine off
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 11:44
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Hengelo

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door V40Richard »

Mijn VVT is waarschijnlijk ook aan vervanging toe. Maakt ook het bekende ratelende klok achtige geluid.
Maar nu het volgende. Wanneer ik de stekker van de solenoid afhaal wanneer het tandwiel stil is begint ie juist te rammelen ipv dat het geluid weg is/blijft.

Heb ik dan het tandwiel defect of de solenoid ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvoS40 »

Dus met stekker erop heb je het geratel
En met stekker eraf blijft het geratel..
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
V40Richard
Engine off
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 11:44
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Hengelo

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door V40Richard »

Euh ja in principe wel. Maar het geratel is niet altijd. Tenzij ik de stekker eraf haal, dan sowieso wel stop ik em gauw weer terug. Duurt even en is ie stil. Afhankelijk van hoe warm de motor is. Met dit hete weer hoor ik de VVT wel vaker dan eerder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door DHVOLVO81 »

80000 km geleden is mijn VTT en distributie vervangen. Sinds enkele weken is de motor harder gaan tikken. Met enige regelmaat is ook het 'pulserende terugkerende tikken' hoorbaar. Ik snap niet hoe dit al na 80000 km kan met normaal goed onderhoud en dagelijks langere stukken in gebruik. Als ik de solenoid lostrek tijdens stationair draaien is de motor plotseling enorm veel stiller. Het geratel is dan weg. Dit geloof je toch niet!??? :(

Ik hoor dat het met juiste olie en onderhoud te maken kan hebben. Ik ververs elk anderhalf jaar de olie of zeg elke 35000 km. Gebruik Valvoline vol synthetisch 5w30. Dit zou gewoon goed moeten zijn toch?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvoS40 »

Zou geen problemen moeten opleveren.
Wel raar dat het geratel blijft
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
V40Richard
Engine off
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 11:44
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Hengelo

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door V40Richard »

Zojuist op joetjoeb een filmpje gevonden van exact mijn huidige situatie. Volgens de maker van het filmpje is in dit geval de pully kapot. Delen jullie die mening, of kan het alsnog de actuator zijn ?
Voordat ik 180 euro neerleg voor een nieuwe....

https://youtu.be/amxQBBZr91c

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk



daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door daan27 »

Pas na 35.000 je motor olie verversen? Vindt dat wel een beetje veel hoor. Ik houdt max 25.000 km aan. Ook volsynt 5w30
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door krismazur »

Olie is prima maar de onderhoud is veel te laat
oorzaak nr 1 van defecte vvt is verkeerde of vuile olie (woorden van de dealer zelf)
onderhoud volgens het boekje zegt dat olie om de 20000km moet vervangen worden
jij heb het bijna bij dubbele staand gedaan
ik geloof dat de vvt wederom kapot is :wall :wall :'( :'( maar dat is mijn kijk op dit probleem
ieder geval succes
Just call me Kris

Afbeelding
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door DHVOLVO81 »

VVT is vervangen inclusief de Solenoid (foutje van de dealer). Daarna ook direct de olie door Castrol 5W40 C3 vervangen inclusief een vers filtertje. Zal het nu iets eerder vervangen
Gebruikersavatar
marcelsmit
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 21:09
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Marcel
Locatie: IJmuiden

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door marcelsmit »

Kun je die solenoid/nokkenasversteller zelf vervangen? lijkt me niet zo moeilijk. De sloop om de hoek heeft er eentje liggen, vraag me nog af of het uitmaakt of je het onderdeel nog hetzelfde is voor turbo en non turbo.
Volvo V40 2.0T Sports edition
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
Gebruikersavatar
Shell
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: za 25 feb 2017, 19:53
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Shell »

Solenoid vervangen is een kwestie van 4 bouten en een stekker loshalen en vice versa.
Mijn tweede Zweed, Saab 9-3 Cabrio 2.0T: Mijn webdagboek
Mijn eerste auto, Volvo V40 2001 1.8: Mijn webdagboek Verkocht
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door DHVOLVO81 »

En een pakking vervangen!
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door jbruijs »

Heren en Dames... oh nee dat mag niet meer.... uhm... mensen:

Heb het idee dat mijn benzine auto meer klinkt als een diesel motor, wat zwaar en soort van tikkend geluid. Geluiden zijn altijd lastig te beschrijven ;) Bij een koude start hoor ik ook om de paar seconden af en aan een soort tikkend geluid. Heb het idee dat dit bij de VVT vandaan komt. Zeker na wat uitzoekwerk, komen de beschreven geluiden wel overeen met wat ik lijk te horen. Onlangs heb ik de motor olie vervangen voor de door Volvo aanbevolen Castrol 5w30 (incl. filter uiteraard). De olie die eruit kwam leek op hoe ik mijn koffie drink. Hartstikke zwart. Kan in de onderhoudshistorie ook niet 123 vinden wanneer dit voor het laatst was gebeurd... zou dus zomaar kunnen dat mede hierdoor de VVT is beschadigd. Onderhoud is bij de vorige eigenaar niet al te best geweest ben ik bang....

Nu is de hamvraag ligt het aan de sensor (solenoid) of aan de pully zelf? Is er een manier waarop ik dit kan testen? In mijn hoofd is het logische antwoord hierop: stekker van solenoid af en laten lopen. Geluid weg dan is het de solenoid. Geluid nog aanwezig dan is het de pully. Is dat een redelijk correcte aanname of sla ik de plank dan mis?

Ik kan natuurlijk gewoon de solenoid vervangen en hopen dat het hiermee is opgelost. Maar aangezien een nieuwe ongeveer € 140,- kost incl. pakking bij de Volvo dealer vind ik dat ook wel zonde van mijn geld als dit voor niets gebeurd.

Please advise.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Plaats reactie