Benzine geur

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
RickvanHaaften
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 13:51
5
Model: C70
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Rick

Re: Benzine lucht

Bericht door RickvanHaaften »

Even de zitting van de achterbank er uit trekken, dan een rondje rijden en dan even kijken. Lijkt mij dat je snel genoeg zou moeten zien of er benzine lekt bij de tank.
Volvo V40 1.8 Bi-fuel 2003
Volvo V40 T4 2003
BlackSaphire
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 12:23
2
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Benzine lucht

Bericht door BlackSaphire »

Ik heb exact dit probleem, ook met rotondes nemen, maar daarbij heb ik nog een observatie. Ik heb het idee dat het vooral ook gebeurt als ik terugschakel en er een rem-op-de-motor-effect ontstaat, Ik ben geen technicus maar weet wel dat remmen op de motor een effect van vacuüm in de motor is. Ik heb het idee dat de o-ringen van één van mijn injectoren niet helemaal honderd meer is en op die momenten naar binnen getrokken wordt of in elk geval dusdanig vervormt dat er een druppel benzine langs kan. Als een echte techneut meeleest hoor ik graag of er iets klopt van mijn theorie of dat ik er helemaal naast zit.

Er liggen nooit plassen onder de auto, motorruimte is kurkdroog en merk ook geen hoger verbruik dan voor dit probleem ontstond dus het is sowieso niet meer dan een druppel per keer, die dan direct verdampt, waardoor: benzinelucht door de ventilatieroosters.

Daarnaast heeft mijn garagist al eens opgemerkt dat ik rondom één van de injectoren een vettig residu had zitten, mogelijk dus van verdampte benzine. Losgehaald en weer terug vastgezet, is toen een enkele weken weg geweest maar helaas ook weer terug gekomen.

Ook had het clipje van deze injector niet dezelfde oriëntatie als de andere 3. Hoewel ik ook weer niet weet of dat iets uitmaakt, ik heb op andere blokken op de sloop de clipjes ook met andere oriëntaties gezien, volgens mij houdt hij hem alleen vast en maakt het verder niet uit hoe die zit. In elk geval is de kans dus groot dat het bij mij die injector is waar het langs lekt. Ik zou er eens naar kijken, je kunt er heel makkelijk bij. Ik ga zelf denk ik maar de o-ringen van die injector vervangen en kijken of het dan weg blijft.

Overigens wat betreft ANWB, lijkt mij een sterk verhaal, je tank ligt achterin onder je wagen, dus dan ga je geen sterke benzinelucht vanuit je motorruimte ruiken via je ventilatieroosters voorin de auto, tenzij je stilstaat en de lucht rondom de auto komt te hangen.
Brabbeldas
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 23 aug 2021, 15:56
2
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Alex

Re: Benzine geur

Bericht door Brabbeldas »

Ook ik had te pas en te onpas benzine geur rond de auto. V40, 1.8 2004. Bij mij bleek de ingaande leiding van het filter langs de bevestigingsbeugel van de handrem hebben liggen schuren. Zat een plat stukje op t leidinkje en een verrot klein gaatje.
Wat ook opviel dat t even duurde voordat de motor aansloeg. Duurde even voor t systeem weer op druk was.
LtStone
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 05 jan 2022, 17:05
2
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ynse
Locatie: Amstelveen

Re: Benzine geur

Bericht door LtStone »

Bij mij was een van de plastic buisjes bovenop de pomp, waar de leiding op wordt aangesloten gebroken. Dat in de bocht evenals kuilen herken ik namelijk. Hij is niet helemaal door maar heeft wel een scheurtje vandaar dat het niet extreem lekt en niet altijd ruikt.
Mark1973
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 17:50
3
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2005

Re: Benzine geur

Bericht door Mark1973 »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er nog even extra op gelet. Ik het het idee dat het vooral is als de tank net iets over de helft vol is. En bij bepaalde bochten, maar vooral bij 1 rotonde die ik 3/4 neem en heel kort is. Dan hang ik dus echt even 3 seconden naar rechts en dan de rotonde af. Het is niet constant die geur. Wat ik ook heb als ik start en de motor slaat niet aan en ik start de tweede keer heeft de motor moeite, start niet meteen maar duurt ff. Gr Mark
Mark1973
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 17:50
3
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2005

Re: Benzine geur

Bericht door Mark1973 »

Zit er bij onder de achterbank ook een klepje zodat ik naar de tank kan kijken bij leidingen enz? Aangezien de anwb meneer zegt dat mijn hele tank eraf moet om dingen te bekijken.
Gr Mark
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Benzine geur

Bericht door Bramzel »

Yup, als je de zitting van de achterbank voorover klapt en de bekleding omhoog trekt zie je een klepje, zit vast met 4 schroeven. Als je die los haalt kan je daar bij.
BlackSaphire
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 12:23
2
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Benzine geur

Bericht door BlackSaphire »

Ook een mogelijke oorzaak van benzinelucht is een gescheurd eindstuk van de slang naar de EVAP. Dit zie je niet zomaar, want onder zit je bodemplaat en erboven je koplampunit. Is de moeite waard om te controleren, goedkoop te repareren.
bartvb
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 13:58
5
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Horssen

Re: Benzine geur

Bericht door bartvb »

Hoe kom ik bij de evap canister, bodemplaat er af schroeven? bij mij ruikt het namelijk naar benzine rond de rechter koplampunit.
Afbeelding
S40 2.0 europa nordic 192.000 km
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Benzine geur

Bericht door volvoS40 »

Trek je hele voorbumper er maar af, dan zie je hem goed zitten
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
BlackSaphire
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 12:23
2
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Benzine geur

Bericht door BlackSaphire »

bodemplaat eraf of koplamp, of beide, hele voorbumper kan ook is wel makkelijker werken, maar niet per se nodig
LtStone
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 05 jan 2022, 17:05
2
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ynse
Locatie: Amstelveen

Re: Benzine geur

Bericht door LtStone »

Ik heb dit nu (al) met 4 auto's gehad (ben ik de constante factor?) het zijn die plastic buisjes bovenop de pomp. ze gaan langzaam stuk dus eerst merk je haast niets dan de lucht af en toe en op een goed moment einde oefening. Het zit onder de achterbank inderdaad.

Voorbeeld:
Afbeelding
Plaats reactie