Storing.....Map sensor of LMM

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Storing.....Map sensor of LMM

Bericht door Jimipepsie »

Sinds een paar weken heeft de motor wat kuren..

Het begon met het volgende:

Bij het starten van een koud blok, draaide de motor de eerste 10 sec. goed.
Daarna ging het blok bokken/ stotteren, ongeveer ook 10 sec.
Daarna ging het toerental omhoog naar zo'n 2000 toeren, waarbij heel duidelijk hoorbaar was dat er veel lucht werd aangezogen door het luchtfilter. Duurde ook ongeveer 10 sec.
Daarna draaide de motor goed.

Sinds een week of 2 is het zo dat de motor bij stationair draaien gaat stotteren, er is telkens even een soortje dipje, zodat hij bijna uitvalt.

Vandaag de auto laten uitlezen:

ECM-0C sensor luchtdruk inlaatspruitstuk - signaal te laag

ECM -25 adaptieve lambdaregeling - arm

De tweede code was na het resetten eruit. De eerste bleef.

Na het resetten bleef dus ook het stotteren bij stationair draaien.

Thuis gekomen viel de motor zelfs uit tijdens het rustig klaar maken voor het inparkeren. Bij het opnieuw starten loopt de motor moeizaam, erg stotterd en valt soms uit. Na een beetje gas geven, valt hij niet uit, maar stotttert nog steeds.

Ik heb de LMM losgehaald. Dan start hij wel maar valt hij gelijk weer uit. Gelijk erna gaan de fan aan. Tevens ruik ik dan een behoorlijke benzine lucht. Als ik de LMM weer aanzet, start hij weer. Motor loopt, maar met het euvel van bijna uitvallen door de dipjes in toerental.

Wat is de oorzaak?

Is het de MAP sensor?
Zo ja, welke?

Of is het iets anders?

http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... or#p224568
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Storing.....Map sensor of LMM

Bericht door myalexx »

Ik zou eerst je stationair/gas klep even nazien
En je vacuümslangen nazien en evt uit voorzorg vervangen.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
Robzor
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1131
Lid geworden op: do 30 jun 2011, 21:49
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Robert
Locatie: Aarle-Rixtel

Re: Storing.....Map sensor of LMM

Bericht door Robzor »

Welke vacuümslangen bedoel je dan Alex?
Volvo V40 2.0T AUT 2003
Webdagboek
Afbeelding
"There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die."
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Storing.....Map sensor of LMM

Bericht door Jimipepsie »

Dat vraag ik mij ook af. Wellicht de vacuümslangen van TCV, luchtfilter, turbo, wastegate etc.. Ik vraag mij af of hier het probleem ligt.
Op de MAP sensor / luchtsensor zit geen slang. Alleen een stekker, de sensor zelf zit aangesloten op het spruitstuk.

Afbeelding
Foto even geleend van Steffen

Een klein simpel dingetje, wat wel even bij het goedkoopste bedrijf €90 kost.

http://www.volvocarparts.nl/nl/luchtinl ... mmmmm.html
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Storing.....Map sensor of LMM

Bericht door myalexx »

Als een van je vacuüm slangen lek zijn ( die aan je tcv zitten enzo idd)

Gaat je blok ook schommelen in toerentallen.

3 goedkope dingen welke je al kan uitsluiten.

- vacuüm slangen vv.
- gas/stationair klep reinigen en pakkingen vv.
- massa kabel vv.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Storing.....Map sensor of LMM

Bericht door Wouter »

Hoi Jimi,

Stekkers nagekeken?
Motor stationair laten draaien:
- Vacuum slangetjes losnemen en afdoppen om te kijken hoe de motor hierop reageert.
- Carburateur reiniger op diverse slangen spuiten en kijken of deze hierop reageert.
- De eenweg klepjes losnemen en afdoppen kijken of deze reageert.
- Controleer ook de actuator waarmee deze verbonden zijn of deze netjes sluit.

Veel succes Wouter
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Storing.....Map sensor of LMM

Bericht door Jimipepsie »

Zo.......van Ben een LMM en mapsensor overgenomen. Het omwisselen was zo gepiept. Vooral de mapsensor is zo omgewisseld.

Toen ik de auto startte was meteen de melding van een storing weg. :tumbup

Motort draait netjes stationair.

Grappig om te zien dat de mapsensor en de turbodruk sensor precies hetzelfde artikel zijn.

Afbeelding
sdirkx

Re: Storing.....Map sensor of LMM

Bericht door sdirkx »

Mooi! Wat ik zou doen is toch nog even de oude Map sensor erin. Dan weet je welke kapot was en welke je dus weg kunt gooien. Nu weet je de staat niet van je oude map sensor en lmm. Lijkt me zonde om ze allebei gewoon weg te gooien...
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Storing.....Map sensor of LMM

Bericht door Jimipepsie »

Klopt. De mapsensor is zo vervangen. Binnenkort eens kijken.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Plaats reactie